نویسنده این موضوع
بررسی و مطالعه ارتباط پارسوا با پارسوماش
در خصوص ارتباط پارسوا با پارسوماش نظریات متفاوتی وجود دارد. کایلر یانگ ولوئیسلوین به نوعی این دو را یکی میپندارند و لوین اشاره میکند:در اواخر دوره آشورجدیداشارات به پارسوا در منطقه غرب ایران (استان کردستان) ناپدید شده تا اینکه دوباره در دوره آشوربانیپال در مناطق خیلی جنوبیتر و استان فارس به آن اشاره میشود. [۱۰] در همینجا لوین تأکید میکند درکتیبههای آشوربانیپال است. کایلر یانگ در مقاله نخست خود که به مهاجرت ایرانیها به منطقه زاگرس اختصاص دارد [۱۱] ، بهطور خلاصه ضمن اعتقاد به این مسئله که پارشوای شمال غرب، پارسوای غرب و پارسوماش جنوب غربی ایران در ارتباط باپارسیها قرار دارند، به این نتیجه رسیده که:سه پارسوا یا سه گروه از پارسیها در غرب ایران و تقریباً به صورت همزمان وجود داشتهاند؛ یکی در شمال غرب، دیگری در مرزهای ایلام و آخری در فارس. بر اساس نوشته یانگ مهاجرتی از شمال غرب، به غرب و سپس جنوب غربی ایران صورت نگرفته و اشاراتی که در این زمینه وجود دارد، نتیجه برداشت نادرست از منابع است. [۱۲] یانگ در مقاله جدید خود نظری تقریباً متفاوت ارائه میکند. [۱۳] او در اینجاضمن یکی شمردن ایالتهایااسامی پارسوا، پارسواش وپارسوماش محل آن را در زاگرس مرکزی جایابی کرده و هرگونه ارتباط این اسامی را باجنوب غربی ایران و پارس دوره بعد رد میکند و پارسوماش کتیبه سناخریب وآشوربانیپال را نیز در زاگرس مرکزی جایابی کرده و کوراش را نیز حاکم همین منطقه میداند. او تأکید میکند:پارسوای (زاگرس مرکزی) که به نظر او با پارسوماش یکیاست (نمیتوانسته هیچ ارتباط مستقیمی با پارسه(Parsa)در فارس که در زمان داریوش هخامنشی ایجاد شد داشته باشد ؛ [۱۴] امیلی کورت نیز بهطور ضمنی این نظریه را که تمامی اسامی مورد بحث تنها به یک ایالت در غرب ایران اشاره دارند، تأیید کردهاست)
در خصوص ارتباط پارسوا با پارسوماش نظریات متفاوتی وجود دارد. کایلر یانگ ولوئیسلوین به نوعی این دو را یکی میپندارند و لوین اشاره میکند:در اواخر دوره آشورجدیداشارات به پارسوا در منطقه غرب ایران (استان کردستان) ناپدید شده تا اینکه دوباره در دوره آشوربانیپال در مناطق خیلی جنوبیتر و استان فارس به آن اشاره میشود. [۱۰] در همینجا لوین تأکید میکند درکتیبههای آشوربانیپال است. کایلر یانگ در مقاله نخست خود که به مهاجرت ایرانیها به منطقه زاگرس اختصاص دارد [۱۱] ، بهطور خلاصه ضمن اعتقاد به این مسئله که پارشوای شمال غرب، پارسوای غرب و پارسوماش جنوب غربی ایران در ارتباط باپارسیها قرار دارند، به این نتیجه رسیده که:سه پارسوا یا سه گروه از پارسیها در غرب ایران و تقریباً به صورت همزمان وجود داشتهاند؛ یکی در شمال غرب، دیگری در مرزهای ایلام و آخری در فارس. بر اساس نوشته یانگ مهاجرتی از شمال غرب، به غرب و سپس جنوب غربی ایران صورت نگرفته و اشاراتی که در این زمینه وجود دارد، نتیجه برداشت نادرست از منابع است. [۱۲] یانگ در مقاله جدید خود نظری تقریباً متفاوت ارائه میکند. [۱۳] او در اینجاضمن یکی شمردن ایالتهایااسامی پارسوا، پارسواش وپارسوماش محل آن را در زاگرس مرکزی جایابی کرده و هرگونه ارتباط این اسامی را باجنوب غربی ایران و پارس دوره بعد رد میکند و پارسوماش کتیبه سناخریب وآشوربانیپال را نیز در زاگرس مرکزی جایابی کرده و کوراش را نیز حاکم همین منطقه میداند. او تأکید میکند:پارسوای (زاگرس مرکزی) که به نظر او با پارسوماش یکیاست (نمیتوانسته هیچ ارتباط مستقیمی با پارسه(Parsa)در فارس که در زمان داریوش هخامنشی ایجاد شد داشته باشد ؛ [۱۴] امیلی کورت نیز بهطور ضمنی این نظریه را که تمامی اسامی مورد بحث تنها به یک ایالت در غرب ایران اشاره دارند، تأیید کردهاست)
تمدن پارسوآش
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com