خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,851
امتیاز واکنش
33,709
امتیاز
473
زمان حضور
255 روز 1 ساعت 15 دقیقه
نویسنده این موضوع
بنیان‌گذاریِ گندی‌شاپور (بخش نخست)



این "نخستین بشارت" نقشی اساسی در گسترشِ مسیحیت در امپراتوریِ ساسانی را بازی نکرد، بلکه توسطِ تبعید از سکونت‌گاه شدن از سوریه‌ی روم، کیلیکیه، و کاپادوکیه به‌وسیله‌ی شاپورِ اول‌.




همان‌‌گونه که یاد شد، به‌‌خوبی آشکار شده که پادشاه شاپورِ اول از پارس شمارِ زیادی از مردم را از کاشانه‌هایشان از استان‌های شرقیِ امپراتوریِ روم تبعید نمود. و در پیِ فتوحاتش در دهه‌های میانیِ سده‌ی سومِ میلادی، میانِ سالیانِ ۲۴۲ و ۲۶۰ میلادی، آنان را در استان‌های مرزیِ غربیِ امپراتوریِ پارس اسکان داد.(۱)مراکزِ مسیحی مانندِ انطاکیه به شدت تحتِ تأثیر سـ*ـیاستِ تجدیدِ اسکانِ شاپور قرار گرفتند.(۲)

به گفته‌ی یوزف ویسهوفر:
«جوامعِ مسیحی قبلاً در سده‌ی دوم در میان‌دورود و ایران گسترش یافته بودند. با این حال، این "نخستین بشارت" نقشی اساسی در گسترشِ مسیحیت در امپراتوریِ ساسانی را بازی نکرد، بلکه توسطِ تبعید از سکونت‌گاه شدن از سوریه‌ی روم، کیلیکیه، و کاپادوکیه به‌وسیله‌ی شاپورِ اول‌.(۳)هم کارهای شاپورِ اول و هم رویدادنامه‌ی عربیِ سعیرت(۴) تأیید می‌کنند که آنانی که تبعید شدند در میان‌دورود، پارس و پارت اسکان یافتند».(۵)


هم‌چنین، به گفته‌ی ریچارد فرای:
« لشکرکشیِ شاپور بسیاری از اسیران را به چنگ آورد و آنان را در استان‌های خوزستان و فارس اسکان داد، جاهایی که آثارِ فعالیت‌های آنان تا به امروز موجود است، مانندِ "بندِ قیصر" بر رودِ کارون در شوشتر، به دستِ اسیرانِ جنگیِ شاپور به گفته‌ی طبری(۱، ۸۲۷)،(۶) در حالی که موزاییک‌های کشف شده در کاخِ بیشاپور نیز به اسیرانِ رومی نسبت داده شده است. ریشه‌های مسیحیت در بخشِ جنوبیِ ایران، در درجه‌ی نخست در دو جنگِ اخیرِ وی توسطِ شاپور آورده شده و اسکان یافتند، و شهرِ "وِه انتیوک شاپور"، "بهتر از انتاکیه"؛ بعدها گندی‌شاپور، تقریباً به گونه‌ی انحصاری توسطِ اسیرانِ جنگی مستقر یافت».(۷)(ص ۷)


پی‌نوشت:
۱. در یک سنگ‌نبشته بر کعبه‌ی زرتشت در نقشِ رستم نزدیکِ تـ*ـخت‌جمشید، شاپورِ اول می‌گوید: "مردم را ما تبعید کردیم از پادشاهیِ روم، از انیران[مناطقِ خارج از ایران]، آنان را ما در پادشاهیِ ایران اسکان دادیم، در پارس، در پارت، در شوش، در میان‌دورود و در دیگر مناطقی که ما، پدرِ ما، نیاکان و اجدادمان پادشاهی می‌کردند


بنیان گذار گندی شاپور

 
  • تشکر
Reactions: MaRjAn

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,851
امتیاز واکنش
33,709
امتیاز
473
زمان حضور
255 روز 1 ساعت 15 دقیقه
نویسنده این موضوع
این انتقالِ کل جمعیت شاید به تغییراتِ مهمی در زندگیِ فرهنگیِ یهودیانِ بابلی و هم‌چنین مسیحیان کمک کرده باشد، زیرا غربِ سوریه نیز مرکزِ مهمِ زندگیِ یهودیان بود.




احتمال نمی‌رود که گندی‌شاپور، یا آن‌گونه که در منابعِ سریانی آمده، بیث‌لاپات،(۱)پس از آن یک مرکزِ بزرگِ مسیحی شده باشد،(۲)جایی که یک شورای بزرگ در سالِ ۴۸۴ م. که در آن مسیحیانِ ایرانی رسماً اعتقادنامه‌ی نیقیه را رد کردند(۳)و عقیده‌ی نسطوری را پذیرفتند.

به علاوه‌ی منابعِ ایرانی، چند تاریخ‌نگارِ رومیِ اواخرِ باستان تسخیرِ شهرهای رومی را در سراسرِ سوریه، همه‌ی مناطق و از جمله انتاکیه(۴)، و از آن منطقه به آسیای کوچک را گزارش می‌دهند. ما از دیگر منابع می‌دانیم که لشکریانِ شاپور دفع نشدند تا زمانی که به اِمِسا(حُمصِ کنونی، سوریه)، تقریباً ۱۵۰ مایلیِ شمالِ شرقِ فلسطین(۵)رسیدند. روشِ ساسانیان در اسکانِ اسیرانِ رومی در مرزِ پارس توسطِ تنی چند از مورخانِ متأخرِ باستانی تایید شده است،(۶)و از سوی نویسنده‌ی سده‌ی دهمی مقدسی[جغرافی‌دانِ مسلمان].(۷)
این انتقالِ کل جمعیت شاید به تغییراتِ مهمی در زندگیِ فرهنگیِ یهودیانِ بابلی و هم‌چنین مسیحیان کمک کرده باشد، زیرا غربِ سوریه نیز مرکزِ مهمِ زندگیِ یهودیان بود.(۸)

غیرِمنطقی نیست که پیشنهاد کنیم که جوامع و ادبیاتِ مختلف در شرقِ سوریه، میان‌دورود و غربِ ایران تأثیراتِ سـ*ـیاستِ شاپور را در دوره‌های مختلفِ این سده را نشان داده و این تأثیرات در کلّ منطقه توسعه یافته و بدان وابسته است.


بنیان گذار گندی شاپور

 
  • تشکر
Reactions: MaRjAn
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا