نویسنده این موضوع
بنیانگذاریِ گندیشاپور (بخش نخست)
این "نخستین بشارت" نقشی اساسی در گسترشِ مسیحیت در امپراتوریِ ساسانی را بازی نکرد، بلکه توسطِ تبعید از سکونتگاه شدن از سوریهی روم، کیلیکیه، و کاپادوکیه بهوسیلهی شاپورِ اول.
همانگونه که یاد شد، بهخوبی آشکار شده که پادشاه شاپورِ اول از پارس شمارِ زیادی از مردم را از کاشانههایشان از استانهای شرقیِ امپراتوریِ روم تبعید نمود. و در پیِ فتوحاتش در دهههای میانیِ سدهی سومِ میلادی، میانِ سالیانِ ۲۴۲ و ۲۶۰ میلادی، آنان را در استانهای مرزیِ غربیِ امپراتوریِ پارس اسکان داد.(۱)مراکزِ مسیحی مانندِ انطاکیه به شدت تحتِ تأثیر سـ*ـیاستِ تجدیدِ اسکانِ شاپور قرار گرفتند.(۲)
به گفتهی یوزف ویسهوفر:
«جوامعِ مسیحی قبلاً در سدهی دوم در میاندورود و ایران گسترش یافته بودند. با این حال، این "نخستین بشارت" نقشی اساسی در گسترشِ مسیحیت در امپراتوریِ ساسانی را بازی نکرد، بلکه توسطِ تبعید از سکونتگاه شدن از سوریهی روم، کیلیکیه، و کاپادوکیه بهوسیلهی شاپورِ اول.(۳)هم کارهای شاپورِ اول و هم رویدادنامهی عربیِ سعیرت(۴) تأیید میکنند که آنانی که تبعید شدند در میاندورود، پارس و پارت اسکان یافتند».(۵)
همچنین، به گفتهی ریچارد فرای:
« لشکرکشیِ شاپور بسیاری از اسیران را به چنگ آورد و آنان را در استانهای خوزستان و فارس اسکان داد، جاهایی که آثارِ فعالیتهای آنان تا به امروز موجود است، مانندِ "بندِ قیصر" بر رودِ کارون در شوشتر، به دستِ اسیرانِ جنگیِ شاپور به گفتهی طبری(۱، ۸۲۷)،(۶) در حالی که موزاییکهای کشف شده در کاخِ بیشاپور نیز به اسیرانِ رومی نسبت داده شده است. ریشههای مسیحیت در بخشِ جنوبیِ ایران، در درجهی نخست در دو جنگِ اخیرِ وی توسطِ شاپور آورده شده و اسکان یافتند، و شهرِ "وِه انتیوک شاپور"، "بهتر از انتاکیه"؛ بعدها گندیشاپور، تقریباً به گونهی انحصاری توسطِ اسیرانِ جنگی مستقر یافت».(۷)(ص ۷)
پینوشت:
۱. در یک سنگنبشته بر کعبهی زرتشت در نقشِ رستم نزدیکِ تـ*ـختجمشید، شاپورِ اول میگوید: "مردم را ما تبعید کردیم از پادشاهیِ روم، از انیران[مناطقِ خارج از ایران]، آنان را ما در پادشاهیِ ایران اسکان دادیم، در پارس، در پارت، در شوش، در میاندورود و در دیگر مناطقی که ما، پدرِ ما، نیاکان و اجدادمان پادشاهی میکردند
این "نخستین بشارت" نقشی اساسی در گسترشِ مسیحیت در امپراتوریِ ساسانی را بازی نکرد، بلکه توسطِ تبعید از سکونتگاه شدن از سوریهی روم، کیلیکیه، و کاپادوکیه بهوسیلهی شاپورِ اول.
همانگونه که یاد شد، بهخوبی آشکار شده که پادشاه شاپورِ اول از پارس شمارِ زیادی از مردم را از کاشانههایشان از استانهای شرقیِ امپراتوریِ روم تبعید نمود. و در پیِ فتوحاتش در دهههای میانیِ سدهی سومِ میلادی، میانِ سالیانِ ۲۴۲ و ۲۶۰ میلادی، آنان را در استانهای مرزیِ غربیِ امپراتوریِ پارس اسکان داد.(۱)مراکزِ مسیحی مانندِ انطاکیه به شدت تحتِ تأثیر سـ*ـیاستِ تجدیدِ اسکانِ شاپور قرار گرفتند.(۲)
به گفتهی یوزف ویسهوفر:
«جوامعِ مسیحی قبلاً در سدهی دوم در میاندورود و ایران گسترش یافته بودند. با این حال، این "نخستین بشارت" نقشی اساسی در گسترشِ مسیحیت در امپراتوریِ ساسانی را بازی نکرد، بلکه توسطِ تبعید از سکونتگاه شدن از سوریهی روم، کیلیکیه، و کاپادوکیه بهوسیلهی شاپورِ اول.(۳)هم کارهای شاپورِ اول و هم رویدادنامهی عربیِ سعیرت(۴) تأیید میکنند که آنانی که تبعید شدند در میاندورود، پارس و پارت اسکان یافتند».(۵)
همچنین، به گفتهی ریچارد فرای:
« لشکرکشیِ شاپور بسیاری از اسیران را به چنگ آورد و آنان را در استانهای خوزستان و فارس اسکان داد، جاهایی که آثارِ فعالیتهای آنان تا به امروز موجود است، مانندِ "بندِ قیصر" بر رودِ کارون در شوشتر، به دستِ اسیرانِ جنگیِ شاپور به گفتهی طبری(۱، ۸۲۷)،(۶) در حالی که موزاییکهای کشف شده در کاخِ بیشاپور نیز به اسیرانِ رومی نسبت داده شده است. ریشههای مسیحیت در بخشِ جنوبیِ ایران، در درجهی نخست در دو جنگِ اخیرِ وی توسطِ شاپور آورده شده و اسکان یافتند، و شهرِ "وِه انتیوک شاپور"، "بهتر از انتاکیه"؛ بعدها گندیشاپور، تقریباً به گونهی انحصاری توسطِ اسیرانِ جنگی مستقر یافت».(۷)(ص ۷)
پینوشت:
۱. در یک سنگنبشته بر کعبهی زرتشت در نقشِ رستم نزدیکِ تـ*ـختجمشید، شاپورِ اول میگوید: "مردم را ما تبعید کردیم از پادشاهیِ روم، از انیران[مناطقِ خارج از ایران]، آنان را ما در پادشاهیِ ایران اسکان دادیم، در پارس، در پارت، در شوش، در میاندورود و در دیگر مناطقی که ما، پدرِ ما، نیاکان و اجدادمان پادشاهی میکردند
بنیان گذار گندی شاپور
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com