خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,902
امتیاز واکنش
33,845
امتیاز
473
زمان حضور
256 روز 7 ساعت 30 دقیقه
نویسنده این موضوع
تمدن و فرهنگ آریایی :


آریا به معنی شجاع نجیب و شریف است و ایران یا آیرن یا آیرنویچ یعنی سرزمین مردمان شجاع و نجیب و شریف.
قلمرو جغرافیایی ایران: از غرب یه بین النهرین ودر امتداد کوههای زاگراس به کوههای آرارت ارمنستان از شمالغرب به رشته کوه البرز و کوههای قفقاز مرز تاریخی آسیا و اروپا تا دریاچه مازندران بطرف شرق به دشت خوارزم و دریاچه آرال میرسد. دو رودخانه آمودریا و سیردریا منطقه ای بود که حوزه تلاش ایرانیان و شاید کانون قدیمی ترین فرهنگ آریایی در این منطقه بوده است. درشرق رشته کوه موازی سلیمان با پیوستن به کوههای هندوکوش و سپس هیمالیا وصل می شد. و در جنوب نیز به خلیج فارس و دریای عمان می رسد. که فلات ایران نام دارد و حدود سه میلیون متر مربع است.
اقوام اریایی در حدود دوهزار سال قبل از میلاد از منطقه ای در جنوب روسیه حوالی دریاچه بایکال بعلت سرمای بیش از حد و یخبندان و خشکسالی مداوم و یا بعلت افزایش بیش از حد جمعیت و کمبود مراتع و چراگاه برای اسبان و رمه های گاو و گوسفندان مجبور به کوچ می شوند این اقوام در سه جهت اروپا - جنوب آسیا (هندوستان) و سرزمینی که به یمن ورودشان ایران نام میگیرد کوچ کردند.
در ایران اما در یک جا ساکن نشدند هریک از اقوام بنا بر طبیعت خویش به مناطق مختلف این سرزمین رفته و ساکن شده و خیلی زود همسایه های بومی خویش را تحت تاثیر فرهنگ و اخلاق خویش قرار دادند. اقوام اریایی به قبایل و تیره های مختلفی تقسیم می شدند که معروفترین ایشان که توانستند تمدنساز شوند به شرح ذیل می باشد:
مادها که ترجیح دادند به ارتفاعات الوند و منطقه همدان (هگمتانه - اکباتان) رفته و این شهر را بنا کردند.
پارت ها که خود بخاطر جد بزرگشان خویش را اشکانی می نامیدند در غرب خراسان بزرگ و دشت گرگان و دامغان و شاهرود ساکن شدند.
پارس ها که در دشت فارس و خوزستان ساکن شدند و در دو مرحله دارای امپراتوری بزرگی در سطح دنیا گردیدند تمدن اول مربوط به تیره هخامنش بوده که جانشین حکومت همسایه و فامیل خویش مادها شدند و دیگری تیره ساسان بوده که جای اشکانیان آخرین دولت قبل از اسلام را تشکیل دادند.


تمدن و فرهنگ آریایی‌ها

 
  • تشکر
Reactions: MaRjAn

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,902
امتیاز واکنش
33,845
امتیاز
473
زمان حضور
256 روز 7 ساعت 30 دقیقه
نویسنده این موضوع
خصوصیات فرهنگی و مدنی آریاییها:
1- مردمی سختکوش ، پرطاقت ، با انضباط ، درستکار ، خلاق ، شریف و با اراده بودند.
2- به خانواده ، طایفه و عشیره علاقمند بودند
3- تمکین به سلسله مراتب و اعتقاد به نظام حاکم و احساس مسئولیت جزء مستمر زندگیشان بود.
4- به دلیل مشکلات متعدد زیستی و وجود دشمن دائمی ، خصیصه حفظ یکپارچگی و وحدت اجتماعی ، عنصر جدانشدنی بقای ایشان محسوب می شد.
5- همواره ایشان اخلاقی و دینی می زیسته اند. حتی در دوره های بسیار دشوارِِ کشور نیز اصرار داشته اند تا نمونه های خوبی از فضلیت ، تقوا ، شرف ، مردانگی ، مروت و انسانیت ارائه دهند. اتکا به مبانی قدرت منزه و قُِدُس بسیار زود آنان را بسوی شناخت نیروی الهی رساند و یکی از کهن ترین مکاتب یکتاپرستی را به جهان تمدن و فرهنگ بشری عرضه کرد.
5- در مبانی اعتقادی انسان ایرانی آنقدر از فضلیت راستی سخن رفته است که مشان می دهد تا چه حد از کژی و دروغ هراسان بوده اند و به سختی از آنچه بوی عدم صداقت دهد می گریخته اند.
6- آریاییها در بدو ورود به فلات ایران از حیث تمدن پایین تر از همسایه بابلی و آشوری و.. بودند اما بعدها در اثر معاشرت چیزهای زیادی از آنان اقتباس کردند ولی در فرهنگ و اخلاق که مایه اولیه و اصلی حرکت ، فعالیت و بقاست بر آنها برتری داشتند.
7- در سلسه مراتب خانوادگی بعد از پدر مقام مادر بعنوان بانوی خانواده دارای اعتبار و صاحب اختیار امور داخلی منزل بوده است.
8- احترام به زن و تقیّد به تکثیر فرزند از طرف پدر با تنها زن عقدی خویش و اینکه فرزند باید از سلاله پاک و تقدس که در اثر ازدواج بوجود می آمد و مقایسه آن با فرهنگ دول همسایه مشان از اهمیت و احترام به زنان بعنوان ارکان اصلی خانواده است.
9- فرمان پذیری فرزندان از پدر و ثبات و اقتدار و مقام والا و روحانی پدر باعث تداوم خانواده می شده است.


تمدن و فرهنگ آریایی‌ها

 
  • تشکر
Reactions: MaRjAn
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا