خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

YeGaNeH

مدیر کل انجمن رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
مدیر کل انجمن
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,850
امتیاز واکنش
33,684
امتیاز
473
زمان حضور
254 روز 6 ساعت 24 دقیقه
نویسنده این موضوع
درون‌پویی یا مدیتیشن (به انگلیسی: Meditation) که با نام مراقبه نیز شناخته می‌شود، به‌طور کلی فنون و روش تسلط بر ذهن است. به گفته معتقدان این روش، هدف درون‌پویی تربیت و کنترل ذهن توسط تکنیک‌های درون‌گرانه برای رسیدن به شادی آگاهی و آرامشی عمیق و طولانی و غیر وابسته به غیر است.

تندیس بزرگی از شیوا در حال مراقبه، در بنگلور.

بسیاری از آیین‌های درون‌انگارانه و برخی از دین‌های بزرگ به خصوص ادیان شرقی نظیر هندوئیسم و بوداگرایی آیین‌های درون‌پویی را نیز دربرمی‌گیرند. اکثر روش‌های محبوب درون‌پویی ریشهٔ شرقی دارند. از روش‌های معروف درون‌پویی شرقی مراقبه متعال (تی. ام)، ذاذن و درون‌پویی ویپ‌آسانا است. در درون‌پویی‌ها با تمرکز ذهن و آزاد کردن نیروی چاکرا یا شاکرا به آرامش روحی و جسمی می‌رسند و توانایی کنترل این نیرو را بدست می‌آورند.



نام

درون‌پویی یک تکنیک و تمرین ذهنی و بدنی است که در آن شخص به آرامی توجه خود را به درون می‌برد تا به آرامش جسمی و ذهنی دست پیدا کند. اکثر انواع مدیتیشن از تمرینات مذهبی شرقی به خصوص از هند، چین و ژاپن به غرب رفته‌است. تنها در سه دهه اخیر است که این تکنیک‌ها به‌طور جدی برای دستیابی به سلامتی، بخصوص برای درمان استرس و کاهش دردهای مزمن به کار می‌رود.



تکنیک‌های رایج درون‌پویی

سه تکنیک رایج مدیتیشن در بسیاری از کشورها، درون‌پویی TM، درون‌پویی تنفسی و درون‌پویی تمرکزی می‌باشد:

  1. در TM شما یک کلمه یا صوت ساده (که مانترا نامیده می‌شود) را در طول زمان درون‌پویی با خود تکرار می‌کنید تا افکار خود را متمرکز کنید و به حالت آرامش برسید.
  2. درون‌پویی تنفسی، تمرکز بر فرایند دم و بازدم، برای کمک به روشن شدن ذهن می‌باشد.
  3. درون‌پویی تمرکزی، تمرکز روی زمان حال، قدردانی از افکاری که به سطح می‌آیند و مشاهده آن‌ها بدون قضاوت است.


مکاتب درون پویی

ذن یکی از مکاتب ماهایانۀ مذهب بودایی است که ریشۀ آن به دوران تانگ در چین باز می گردد.در مراقبۀ ذن ممکن است به غیر از خیره نگری، ابزارهای دیگری مثل کوآن ها نیز به کار گرفته شوند. در کتاب «صدای یک دست» و «دروازۀ بی دروازه» نمونه هایی از این کوآن ها به چشم می خورد.


درون‌پویی یا مدیتیشن و یوگا

 
  • تشکر
Reactions: MaRjAn

YeGaNeH

مدیر کل انجمن رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
مدیر کل انجمن
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,850
امتیاز واکنش
33,684
امتیاز
473
زمان حضور
254 روز 6 ساعت 24 دقیقه
نویسنده این موضوع
اثرات درون‌پویی

TM در سال ۱۹۶۰ هنگامی که ماهاریشی ماهش یوگی آن را به آمریکا برد، عمومی شد. در این زمان، گزارشهایی از یوگی‌ها و استادان مدیتیشن هندی که قادر به دگرگونی در حالات آگاهی و کنترل اعمال ب*دن مانند فشار خون بودند، به غرب رسید. این موارد جرقه‌هایی برای محققان غربی و کسانی که بر روی روش‌های سلامتی کار می‌کردند - و عده زیادی از مردم -برای شروع تحقیقات دربارهٔ عامل نهانی افزایش سلامتی این تکنیک‌های قدیمی شد. در سال ۱۹۷۵ هنگامی که هربرت بنسن (Herbert Benson)، یکی از پزشکان پرآوازه دانشگاه هاروارد، کتاب مشهور خود به نام «پاسخ آرمیدگی» (Relaxation Response) را منتشر کرد، اعتماد به این تکنیک‌ها بیشتر شد. این کتاب نشان می‌داد که مدیتیشن چگونه توانسته به درمان فشارخون بالا، دردهای مزمن، بیخوابی و بسیاری از بیماری‌های جسمی کمک کند. وموجب شادی روان میشود امروزه مدیتیشن به عنوان یک درمان کمکی برای کاهش درد و کنترل استرس پذیرفته شده‌است و در بسیاری از بیمارستانها و مراکز درمانی در سراسر آمریکا آموزش داده شده، با بیماران تمرین می‌شود. مدیتیشن همچنین بخشی از سایر تکنیک‌های ذهن- ب*دن مانند یوگا، چی گونگ و تایچی می‌باشد که در سالهای اخیر در آمریکا محبوبیت پیداکرده‌اند.

[متوقف کردن گفتگوی درونی نقطه مشترک تمام کارهایی است که بینندگان انجام می‌دهند.

خمشی هم که مولانا جلال‌الدین محمد از آن صحبت می‌کند ناظر بر فضل سکوت درون هست.

رستم از این نفس و هوا زنده بلا مرده بلا - زنده و مرده وطنم نیست به جز فضل خدا

رستم از این بیت و غزل ای شه و سلطان ازل - مفتعلن مفتعلن مفتعلن کشت مرا

قافیه و مغلطه را گو همه سیلاب ببر - پو*ست بود پو*ست بود درخور مغز شعرا

ای خمشی مغز منی پرده آن نغز منی - کمتر فضل خمشی کش نبود خوف و رجا

بر ده ویران نبود عشر زمین کوچ و قلان - م*ست و خرابم مطلب در سخنم نقد و خطا

تا که خرابم نکند کی دهد آن گنج به من - تا که به سیلم ندهد کی کشدم بحر عطا

مرد سخن را چه خبر از خمشی همچو شکر - خشک چه داند چه بود ترلللا ترلللا

آینه‌ام آینه‌ام مرد مقالات نه‌ام - دیده شود حال من ار چشم شود گوش شما

دست فشانم چو شجر چرخ‌زنان همچو قمر - چرخ من از رنگ زمین پاک‌تر از چرخ سما

عارف گوینده بگو تا که دعای تو کنم - چونک خوش و م*ست شوم هر سحری وقت دعا

دلق من و خرقه من از تو دریغی نبود - و آنک ز سلطان رسدم نیم مرا نیم تو را

از کف سلطان رسدم ساغر و سغراق قدم - چشمه خورشید بود جرعه او را چو گدا

من خمشم خسته گلو عارف گوینده بگو - زانک تو داود دمی من چو کهم رفته ز جا]


درون‌پویی یا مدیتیشن و یوگا

 
  • تشکر
Reactions: MaRjAn

YeGaNeH

مدیر کل انجمن رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
مدیر کل انجمن
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,850
امتیاز واکنش
33,684
امتیاز
473
زمان حضور
254 روز 6 ساعت 24 دقیقه
نویسنده این موضوع
اصول اولیه آموزش مدیتیشن/ مراقبه ذهن

۱. برای آموزش مدیتیشن هیچ نیازی به خرید وسیله خاصی وجود ندارد.

هر جا که بخواهید می‌توانید مدیتیشن را تمرین کنید و برای آموزش آن نیازی به کوسن یا تـ*ـخت خاصی نیست. تنها چیزی که نیاز دارید این است که هر روز زمان و مکان مختصری را برای افزایش مهارت‌های ذهن‌آگاهی خود اختصاص دهید.





۲. در طی مدیتیشن هیچ روشی برای خاموش کردن و ساکت کردن ذهن وجود ندارد.

هدف از آموزش مدیتیشن خاموش کردن ذهن نیست. قرار نیست حالت روحی خاص یا ارتباط با جهان ماورا را تجربه کنید. در اینجا هدف نیست. تنها کاری که قرار است انجام دهید این است که بدون قضاوت به لحظه فعلی توجه کنید. به نظر می‌رسد آسان است، درست است؟

۳. در هنگام مدیتیشن ذهن شما به ناکجا سیر خواهد کرد و حواستان پرت خواهد شد.

در همان حین که در حال توجه به آنچه در لحظه کنونی در ب*دن و ذهنتان می‌گذرد، متوجه خواهید شد که افکار زیادی در سرتان می‌گذرد. ممکن است ذهنتان به دنباله موضوعی را که دیروز اتفاق افتاده است، بیاندیشد و یا دنبال لیست کارهایی که قرار است انجام دهید برود. به صورت کلی ذهن تمام سعی‌اش را خواهد کرد تا هر جایی به غیر از لحظه کنونی باشد.

ذهن سرگردان (حواس‌پرت) چیز ترسناکی نیست، این بخشی از هویت انسان است و سبب به وجود آمدن آن لحظه جادویی در حین آموزش مدیتیشن می‌شود – لحظه‌ای که به اعتقاد محققان باعث می‌شود مغز ما سالم‌تر و چابک‌تر شود. این لحظه همان زمانی است که شما به شکل آگاهانه متوجه حواس‌پرتی ذهن خود می‌شوید. زیرا اگر بتوانید متوجه شوید که حواس ذهنتان پرت شده است، در ادامه قادر خواهید بود که ذهن خود را به لحظه کنونی بیاورید. هر چه بیشتر این تمرین را انجام دهید به همان میزان احتمال اینکه این کار را مجددا بتوانید انجام دهید بیشتر است. و این باعث می‌شود زندگی شما از حالت خودکار خارج شود. (به عنوان مثال: بدون اینکه چیزی از مسیر یادتان باشد به مقصد می‌رسید، یا وقتی صرفا می‌خواهید قبل از شام چیزی میل کنید، ناگهان می‌بینید که دستتان به ته پاکت چیپس رسیده.)


درون‌پویی یا مدیتیشن و یوگا

 
  • تشکر
Reactions: MaRjAn

YeGaNeH

مدیر کل انجمن رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
مدیر کل انجمن
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,850
امتیاز واکنش
33,684
امتیاز
473
زمان حضور
254 روز 6 ساعت 24 دقیقه
نویسنده این موضوع
۴. در حین مدیتیشن ذهن قضاوت‌گر شما سعی بر کنترل اوضاع خواهد داشت.

از مهمترین اصول آموزش مدیتیش این است که نباید خودتان را قضاوت کنید. همه ما در اینکه کما بیش به حرف‌های منتقد درون خود گوش می‌دهیم، مقصر هستیم. (آن منتقدی که چند بار جان ما را از خطر نجات داده است.) اما هنگامی که تمرین می‌کنیم تا در مورد قضاوت‌های خود کنکاش کنیم، می‌توانیم نحوه نگاه کردنمان به مسائل و واکنش به آن‌ها را یاد بگیریم.

در هنگام آموزش مدیتیشن، سعی‌تان بر این باشد که در مورد افکاری که به ذهنتان خطور می‌کند، قضاوت نکنید. حواستان به قضاوتی که در مورد افکار خود می‌کنید باشد و اگر متوجه هر نوع فکر شدید، صرفا به آن‌ها برچسب «فکر» بزنید و اجازه دهید گذر کنند. متوجه احساساتی که این افکار در ب*دن شما برمی‌انگیزند بشوید و اجازه دهید آن احساسات هم عبور کنند. صرفا شاهد باشید.

۵. کل داستان مدیتیشن این است که توجه خود را بارها و بارها به لحظه کنونی بازگردانید.

ظاهر عصب‌های ذهنی ما طوری سیم‌کشی شده تا به شکل مداوم غرق در افکار شود. به همین دلیل است که در طی تمرین مدیتیشن، بارها و بارها تمرکز خود را به تنفس برمی‌گردانیم. ما از تاثیر نفس به عنوان لنگری که متصل به لحظه کنونی است، استفاده می‌کنیم. و هر بار که توجه خود را به نفس خود بازمی‌گردانیم، توانمندی خود برای بازپس‌گیری کنترل بر توجه خود را افزایش می‌دهیم.




چگونه مدیتیشن کنیم؟ شروع آموزش زبان ساده در ۶ قدم

اگرچه تمرین مدیتیشن به نظر ساده می‌رسد اما لزوما آموزش آن آسان نیست. مسئله اصلی این است که هر روز برای آن وقت کنار بگذارید و این کار از انجام دهید. در ادامه تمرین کوتاهی برای شروع ذهن‌آگاهی را با هم مرور می‌کنیم:


درون‌پویی یا مدیتیشن و یوگا

 
  • تشکر
Reactions: MaRjAn

YeGaNeH

مدیر کل انجمن رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
مدیر کل انجمن
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,850
امتیاز واکنش
33,684
امتیاز
473
زمان حضور
254 روز 6 ساعت 24 دقیقه
نویسنده این موضوع
۱. بنشینید.

مکانی را برای نشستن انتخاب کنید که به شما احساس آرامش و سکوت بدهد.

۲. یک زمان مشخص برای خود تعیین کنید.

اگر تازه‌کار هستید، می‌توانید از بازه‌های زمانی کم، مانند ۵ الی ۱۰ دقیقه شروع کنید.

۳. به ب*دن خود توجه کنید.

می‌توانید روی صندلی بنشینید و پاهای خود را روی زمین بگذارید، یا اگر روی زمین نشسته‌اید پاهای خود را به صورت ضربدری و راحت روی هم بگذارید، یا چهارزانو بنشینید و یا پاهای خود را به شکل نیلوفر آبی قرار دهید، هر طور که راحت باشید، خوب است. صرفا مطمئن شوید که تکیه‌گاهتان محکم است و می‌توانید برای مدتی به همان حالت بمانید.

۴. نفس خود را دنبال کنید.

هنگام دم و بازدم که نفس خود را به داخل می‌کشید و بیرون می‌دهید، حرکت بالا و پایین شدن س*ی*نه خود را دنبال کنید و متوجه ریتم نفس خود باشید.

۵. به اینکه چه زمانی حواستان پرت می‌شود، دقت کنید.

به شکلی ناگزیر حواستان از تمرکز بر روی تنفس شما پرت شده و جای دیگری خواهد رفت. هر وقت که متوجه این موضوع شدید، فارغ از اینکه چند ثانیه یا چند دقیقه حواستان پرت شده باشد، صرفا حواس خود را مجددا معطوف به تنفس خود بکنید.

۶. اگر حواس‌تان پرت شده با خودتان مهربان باشید.

خودتان را قضاوت نکنید و در مورد محتوای افکاری که در آن غرق شده‌اید، تمرکز نکنید. صرفا توجه خود را به تنفس خود بازگردانید.

تمرین مدیتیشن همین بود. مدام حواستان پرت می‌شود و بازمی‌گردید و سعی می‌کنید این کار را با نهایت مهربانی انجام دهید. به هیچ عنوان ذهن خود را برای حواس‌پرتی قضاوت و تنبیه نکنید.

تمرین مدیتیشن به همراه ذکر / مانترا Om
اگر می‌خواهید یک قدم فراتر از حالت مبتدی بروید، همزمان که به تنفس و ریتم نفس خود دقت می‌کنید، می‌توانید از ذکر Om در فواصل زمانی یکسان استفاده کنید و از موسیقی زیر بهره ببرید.


درون‌پویی یا مدیتیشن و یوگا

 
  • تشکر
Reactions: MaRjAn

YeGaNeH

مدیر کل انجمن رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
مدیر کل انجمن
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,850
امتیاز واکنش
33,684
امتیاز
473
زمان حضور
254 روز 6 ساعت 24 دقیقه
نویسنده این موضوع
یوگا چیست؟

کلمه یوگا، از کلمه سانسکریت yuj به معنای یوغ یا مقید کردن گرفته شده است. اغلب منابع این کلمه را به مفهوم «اتحاد» یا روشی برای انسجام بخشیدن معنی کرده‌اند. به مردهایی که یوگا تمرین می‌کنند، یوگی و به زنان یوگینی گفته می‌شود.

به اعتقاد پتنجلی / پاتانجلی حکیم مشهور هندی سابقه پیدایش یوگا سوترا به بیش از ۲۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد. یوگا سوترا در واقع مجموعه‌ای از ۱۹۵ حکمت مختلف است که امروزه به عنوان راهنمای فلسفی یوگا، مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این راهنمای فلسفی ۸ مرحله (حلقه اتصال) یوگا را تشریح می‌کند:

۸ اصل اساسی یوگا

یاما (پرهیز و خویشتن داری)، نیاما (شاهد و تسلیم بودن)، آسانا (طرز ایستادن)، پرانایاما (تنفس)، پراتیاهارا (بازپس‌گیری حواس)، دارانا (تمرکز)، دیانی (مدیتیشن) و سامادی (جذب)

افرادی که یوگا تمرین می‌کنند، همزمان با کشف این هشت حلقه، کم‌کم رفتار خود را در دنیای بیرونی نیز اصطلاح کرده و در ادامه به سمت دنیای درون تمرکز می‌کنند، تا اینکه به مرحله سامادی (آزادی، روشنگری) نائل شوند.

امروزه بیشتر افرادی که یوگا را تمرین می‌کنند، صرفا مشغول حلقه سوم آن یعنی آسانا هستند. آسانا شامل برنامه‌های متنوعی از وضعیت‌های جسمانی است که برای پاکسازی ب*دن، افزایش قدرت جسمانی و استقامت ب*دن برای انجام مدیتیشن‌های طولانی مدت، طراحی شده است.




یوگا هاتا به چه معنی است؟

کلمه hatha به معنای اراده یا اثر است. یوگا هاتا به مجموعه‌ای از تمرینات بدنی (معروف به آسانا یا حالت ایستادن) و دنباله‌ای از آساناها گفته می‌شود که برای موزون و یکدست کردن پو*ست، ماهیچه‌ها و استخوان‌ها طراحی شده‌اند. حرکت‌های یوگا هاتا برای باز شدن بسیار از چاکراهای ب*دن (کانال انرژی) و بخصوص باز شدن چاکرای اصلی (ستون فقرات) طراحی شده است تا مانعی در مسیر حرکت انرژی در ب*دن وجود نداشته باشد.

هاتا به معنی ترکیب خورشید و ماه هم تعبیر می‌شود. منظور از این ترکیب ایجاد تعادل بین ویژگی‌های مردانه (فعال، گرم، آفتاب) و خصوصیات زنانه (دریافت کننده، خنک، ماه) ب*دن است. یوگا هاتا راهی برای ایجاد تعادل و متحد کردن نیروهای متضاد درونی است. در واقع ما با انجام یوگا هاتا در جسم فیزیکی خود تعادلی از قدرت و انعطاف پذیری را ایجاد می‌کنیم. همچنین ما با انجام تمرین‌های یوگا هاتا، یاد می‌گیریم که میان تقلا و کوششی که برای انجام حرکتی انجام می‌دهیم و همچنین داشتن احساس رهایی و تسلیمی در آن وضعیت بخصوص، تعادل برقرار کنیم.

یوگا هاتا روشی قدرتمند برای تحول فردی است. لازمه این رشد آن است که حواس خود را بر تنفس خود متمرکز کنیم. تمرکز بر تنفس باعث می‌شود که حواس پرتی‌های ذهنی را کاهش دهیم و هر چه بیشتر در لحظه کنونی حضور داشته باشیم.


درون‌پویی یا مدیتیشن و یوگا

 
  • تشکر
Reactions: MaRjAn

YeGaNeH

مدیر کل انجمن رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
مدیر کل انجمن
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,850
امتیاز واکنش
33,684
امتیاز
473
زمان حضور
254 روز 6 ساعت 24 دقیقه
نویسنده این موضوع
منظور از ذکر یوگا Om چیست؟

Om مانترا (ذکر) یا آهنگی است که به طور سنتی در آغاز و پایان جلسه یوگا بر زبان جاری می‌شود. چنین گفته می‌شود که اوم Om صدای جهان است. یوگی‌های باستان از این موضوع که کل جهان در حرکت است، آگاهی داشته‌اند. آن‌ها باور داشتند که هیچ چیزی برای همیشه پایدار و جامد باقی نمی‌ماند. هر آنچه وجود دارند، نبض دارد و می‌تپد و نوعی ارتعاش هارمونیک ایجاد می‌کند. این ارتعاش هارمونیک همان چیزی است که یوگی‌های باستانی، آن را معادل صدای اوم Om می‌دانند.

اگر چه ما در زندگی روزمره، همیشه متوجه حضور این صدا نیستیم، اما اگر به خش‌خش برگ‌های پاییز، به صدای امواج ساحل و یا به صدای یک صدف دریایی گوش دهیم، می‌توانیم آن را می‌شنویم.

بر زبان آوردن ذکر Om به ما یادآوری می‌کند که تجربه زندگی ما نیز بخشی از انعکاس حرکت کلی جهان است – آفتاب در حال غروب، ماه در حال طلوع، جزر و مد دریا و تپش قلب خودمان.

وقتی ذکر Om را بر زبان می‌آوریم، با استفاده از سه عامل تمرکز بر تنفس، هشیاری و انرژی جسمانی، با این حرکت جهانی هم مسیر می‌شویم و کم‌کم ارتباط بیشتر و قدرتمندتری با هستی برقرار می‌کنیم که هم باعث شادی ما می‌شود و هم آرامش و تسکین بخش است.

آیا برای تمرین یوگا باید گیاهخوار بشوم؟

اولین اصل فلسفه یوگا ahimsa است. آهیمسا (اصل عدم خشونت) به این معنی است که نباید به خود یا دیگری آسیب برسانیم. برخی افراد اصل آهیمسا را این گونه تفسیر می‌کنند که نباید محصولات حیوانی مصرف کرد. در میان یوگی‌ها بر سر این موضوع اختلاف نظر وجود دارد و به نظر من این یک تصمیم شخصی است که هر کسی باید بر اساس دیدگاه‌های خود، بگیرد. اگر تصمیم بر گیاه‌خوار بودن گرفته باشید، باید مشکلات سلامت جسمانی خود را هم در نظیر بگیرد و متوجه باشید که این انتخاب شما بر دیگر افراد زندگی‌تان نیز خواه ناخواه تاثیر می‌گذارد. اگر گیاهخواری را انتخاب کرده‌اید، نباید آن را به دیگران تحمیل کنید، چرا که این نوع رفتار سلطه جویانه ابدا با فلسفه آهیمسا همخوانی ندارد.

چند روز در هفته باید تمرین یوگا کنم؟

تاثیر یوگا بسیار شگفت انگیز است، حتی اگر فقط یک ساعت در هفته تمرین کنید، مزایای این تمرین را تجربه خواهید کرد. هر قدر بیشتر این تمرین را انجام دهید، مطمئنا نفع بیشتری خواهید برد. پیشنهاد من این است که با هفته‌ای دو یا سه بار و هر بار به مدت ۱ الی ۱.۵ ساعت این کار را شروع کنید. البته اگر صرفا ۲۰ دقیقه برای تمرین وقت داشته باشید، باز هم مفید است. اجازه ندهید که محدودیت زمانی و یا انتظارات غیر واقع‌بینانه، سد راهتان شود، هر قدر برایتان مقدور است، تمرین کنید و نگران زمان بندی نباشید. احتمالا پس از مدتی خودتان به شکل طبیعی تمایل بیشتری برای افزایش زمان تمرین خواهید داشت و به مرور متوجه می‌شوید که نسبت به اوایل کار، زمان بیشتری از هفته را به آن اختصاص می‌دهید.


درون‌پویی یا مدیتیشن و یوگا

 
  • تشکر
Reactions: MaRjAn

YeGaNeH

مدیر کل انجمن رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
مدیر کل انجمن
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,850
امتیاز واکنش
33,684
امتیاز
473
زمان حضور
254 روز 6 ساعت 24 دقیقه
نویسنده این موضوع
یوگا چه تفاوتی با دیگر ورزش‌های کششی یا سایر تمرین‌های آمادگی جسمانی دارد؟

برخلاف تمرین‌های کششی یا تناسب انـ*ـدام، یوگا چیزی فراتر از انجام یک سری حرکات جسمانی است. اصول ۸ گانه پتنجلی نشان می‌دهد که تمرین‌های جسمانی، صرفا یکی از جنبه‌های یوگا است. حتی اگر صرفا همین مرحله حرکات جسمانی را در نظر بگیریم، یوگا تمرین منحصر به فردی محسوب می‌شود، چرا که حرکات ب*دن و نوسانات ذهن را با ریتم تنفس هماهنگ می‌کند. اتصال و یکپارچه کردن این سه رُکن ذهن، جسم و تنفس به ما کمک می‌کند تا تمرکز خود را به سمت دنیای درونمان معطوف کنیم. از طریق این فرآیند توجه درونی، ما یاد می‌گیریم که بدون قضاوت کردن، بدون تلاش برای تغییر و برچسب زدن به عادت‌ها و الگوهای فکری خود، آن‌ها را بشناسیم. ما به تدریج از لحظه به لحظه تجربیات خود آگاه می‌شویم. چیزی که باعث می‌شود اسم تمرین بر یوگا گذاشته شود این است که با هر بار انجام دادن آن، هشیاری و آگاهی خود را افزایش دهیم و نه صرفا کاری که انجام دهیم و به یک هدف خاص برسیم و داستان تمام شود.

آیا یوگا یک مذهب یا دین است؟

یوگا یک دین نیست. یوگا یک مکتب فلسفی است که ۵۰۰۰ سال پیش در هند بنا گذاری است. گفته می‌شود که بنیان گذار یوگا کلاسیک آشتانگا (همان کسای که مسیر هشت‌گانه را تدوین کرده است)، حکیم خردمندی به نام پتنجلی بوده است که کتاب یوگا سوترا را تالیف کرده است. این کتاب مقدس، چهارچوب مشخصی را برای رشد معنوی و تسلط بر جسم و ذهن ترسیم کرده است. گاهی اوقات یوگا با دیگر فلسفه‌های شرقی از جمله هندوئیسم یا بودیسم تلاقی پیدا می‌کند، اما برای تمرین یا مطالعه یوگا نیازی به مطالعه اصول دیگر مکتب‌های فلسفی نیست.

همچنین در نظر داشته باشید که برای تمرین یوگا نیازی نیست که دست از عقاید و باورهای مذهب خود بکشید.

ب*دن من انعطاف پذیر نیست، آیا می‌توانم یوگا انجام بدهم؟

البته که می‌توانید! شما کاندیدای بسیار مناسبی برای یوگا هستید. بسیاری از افراد به اشتباه چنین گمان می‌کنند که برای شروع یوگا باید انعطاف پذیر بود، اما این طرز فکر مثل این است که برای رفتن به کلاس آموزش تنیس، حتما باید تنیس بازی کردن بلد باشی! با هر شرایطی بدنی که فعلا دارید آغاز کنید و به مرور تمرین یوگا باعث خواهد شد که انعطاف پذیری بدنتان هم افزایش پیدا کند.

با انجام یوگا چابک‌تر پیدا خواهید شد و همین عامل سبب ایجاد تعادل بین استقامت، هماهنگی بدنتان می‌شود و سلامتی قلب و عروق و همچنین اعتماد به نفس جسمیتان افزایش پیدا می‌کند و به طور کلی حالتان بهتر می‌شود.


درون‌پویی یا مدیتیشن و یوگا

 
  • تشکر
Reactions: MaRjAn

YeGaNeH

مدیر کل انجمن رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
مدیر کل انجمن
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,850
امتیاز واکنش
33,684
امتیاز
473
زمان حضور
254 روز 6 ساعت 24 دقیقه
نویسنده این موضوع
برای شروع تمرین یوگا به چه لوازم یا وسایلی نیاز هست؟

تمام آنچه واقعا برای شروع تمرین یوگا نیاز دارید ب*دن، ذهن و کمی کنجکاوی است. البته اگر شلوار، شلوارک یا تی‌شرتی داشته باشید که خیلی گشاد نباشد، می‌تواند تمرین را ساده‌تر کند. هیچ تجهیزات و کفش خاصی نیاز نیست، چون این تمرین با پای بر*ه*نه انجام می‌شود. اگر به کلاس تمرین می‌روید، بهتر است یک حوله کنار دستتان باشد. اگر تمرین‌ها به خوبی پیش بروند و تمایل داشته باشید، می‌توانید یک زیر انداز / مت یوگا هم برای خودتان تهیه کنید، ولی اغلب کلاس‌های یوگا این وسایل ساده را دارند و نیازی نیست خودتان بخرید.

چرا ۲ الی ۳ ساعت قبل از شرکت در کلاس تمرین یوگا نباید چیزی بخورید؟

حرکات یوگا به گونه‌ای است که ب*دن پیچ و تاب می‌خورد، معلق شده و به جلو و عقب خم می‌شوید. در چنین شرایطی، اگر آخرین وعده غذایی خود را به طور کامل هضم نکرده باشید، مسلما احساس راحتی نخواهید داشت. اگر سرعت متابولیسم و هضم غذای ب*دن شما بالاست و می‌ترسید که در طی کلاس یوگا گرسنه شده یا احساس ضعف کنید، حدود ۳۰ دقیقه تا یک ساعت قبل از کلاس، یک میان وعده سبک مثل آبمیوه یا چند تا مغز آجیل میل کنید.

فواید یوگا برای سلامتی چیست؟

گفته می‌شود تمرینات ورزشی یوگا برای سلامتی روحی و جسمی فواید بسیاری دارد که برخی از این ادعاها پایه علمی ندارند.

در ادامه به ۱۳ فایده یوگا که مورد تایید علم است، می‌پردازیم:

۱. یوگا می‌توانند استرس را کاهش دهد.

مشهور است که یوگا می‌تواند استرس را کاهش و آرامش را افزایش دهد. مراجعه شود به مقاله «تمرین یوگا برای کاهش استرس و اضطراب».

در حقیقت، مطالعات متعدد نشان داده‌اند که تمرین یوگا می‌تواند ترشح کورتیزول، اصلی‌ترین هورمون استرس را کاهش دهد.

نتایج یک مطالعه ۳ ماهه بر روی ۲۴ زن که دچار اضطراب عاطفی بودند، نشان داد که انجام تمرین یوگا تاثیر بسیار زیادی بر کاهش سطح استرس آن‌ها داشته است. سطح هورمون کورتیزول این زنان پس از اتمام دوره سه ماهه تمرین یوگا، به طرز قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده بود. همچنین میزان استرس، اضطراب، خستگی و افسردگی کمتری داشتند.

مطالعه دیگری که بر روی ۱۳۱ داوطلب انجام گرفته است، نتایج مشابهی داشت و اثبات می‌کرد که انجام تمرین‌های یوگا تنها به مدت ۱۰ هفته، در کاهش استرس و اضطراب افراد موثر بوده است. همچنین انجام تمرینات یوگا باعث بهبود کیفیت زندگی و سلامت روحی آن‌ها شده بود.

انجام یوگا چه به تنهایی چه به همراه مدیتیشن، روشی قدرتمند برای کنترل استرس محسوب می‌شود.


درون‌پویی یا مدیتیشن و یوگا

 
  • تشکر
Reactions: MaRjAn

YeGaNeH

مدیر کل انجمن رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
مدیر کل انجمن
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,850
امتیاز واکنش
33,684
امتیاز
473
زمان حضور
254 روز 6 ساعت 24 دقیقه
نویسنده این موضوع
۲. اضطراب را تسکین / کاهش می‌دهد

بسیاری از افراد به جهت کاهش و کنار آمدن با احساس اضطراب خود، شروع به تمرین یوگا می‌کنند.

تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد یوگا می‌تواند به کاهش اضطراب کمک کند.

در یک تحقیق، ۳۴ زن داوطلب مبتلا به اختلال اضطراب به مدت دو ماه و هفته دو بار در جلسه تمرین یوگا شرکت کردند. در انتهای این دوره دو ماهه، زنانی که در کلاس شرکت می‌کردند نسبت به افرادی که یوگا انجام نداده بودند، سطح اضطراب بسیار کمتری داشتند.

یک تحقیق دیگر تاثیر یوگا بر ۶۴ زن مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) را بررسی کرد. منظور از اختلال استرس پس از سانحه این است که فرد در اثر حادثه‌ای غم انگیز یا ناگوار دچار اضطراب و ترس شدید شده و دچار آسیب روحی می‌شود. نتایج تحقیق نشان داد که تنها پس از ۱۰ هفته انجام تمرین‌های یوگا، علائم آسیب روحی ناشی از PTSD افراد مبتلا، کاهش پیدا کرده است. در واقع ۵۲ درصد این زنان، دیگر جزو افراد مبتلا PTSD محسوب نمی‌شدند.

اگر چه هنوز به شکل کاملا واضح مشخص نیست که تمرین یوگا چگونه باعث کاهش علائم اضطراب شود، ولی از آنجایی که فلسفه یوگا بر اهمیت حضور در لحظه و یافتن احساس آرامش تاکید می‌کند، می‌تواند در درمان اضطراب موثر باشد.

۳. ممکن است در کاهش التهاب ب*دن موثر باشد

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که تمرین یوگا علاوه بر بهبود سلامت روان، ممکن است باعث کاهش التهاب ب*دن نیز بشود.

التهاب یک نوع واکنش طبیعی سیستم ایمنی ب*دن است، اما التهاب مزمن می‌تواند در شکل گیری بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان نقش داشته باشد.

یک مطالعه که بر روی ۲۱۸ نفر انجام شده، نشان داد که افرادی که به شکل مرتب تمرین یوگا می‌کنند، سطح التهاب بدنشان کاهش پیدا کرده است.

مطالعه‌ای دیگر نشان داد که افرادی که پس از جراحی سرطان س*ی*نه، دچار خستگی مفرط و التهاب شده بودند، پس از ۱۲ هفته تمرین یوگا، التهاب بدنشان کاهش پیدا کرد.

اگرچه تحقیقات بیشتری برای تایید اثرات مثبت یوگا بر التهاب لازم است، اما این یافته‌ها نشان می‌دهد که احتمالا تمرین یوگا از بروز برخی بیماری‌هایی با منشا التهاب، جلوگیری کند.


درون‌پویی یا مدیتیشن و یوگا

 
  • تشکر
Reactions: MaRjAn
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا