خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,983
امتیاز واکنش
35,061
امتیاز
473
زمان حضور
258 روز 14 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
معاملات تجاری ذاتی

این نوع از معاملات تجارتی که در سرتاسر دنیا صورت می‌گیرد شامل نوع خاصی از عملیات‌ها و معاملات می‌شود که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
1. خرید یا تحصیل هر نوع مال منقول، به قصد فروش یا اجاره، اعم از این که تصرفاتی در آن شده باشد یا نشده باشد.
2. تصدی به حمل و نقل از راه خشکی یا آب یا هوا به هر نحوی که باشد. هر گاه شغل یک شخص، تصدی به امور حمل و نقل باشد تاجر شناخته می‌شود. شرط تصدی و تکرار در کار حمل و نقل و تعدد وسایل زیر نظر شخصی است. حمل و نقل موضوع مهمی است و وسیله عمده عمل تجارت است و از طریق مختلف زمین، دریا، هوا و ریل انجام می‌گردد.
3. هر قسم عملیات دلالی و یا حق‌العمل‌کاری (کمیسیون) یا عاملیت و همچنین تصدی به هر نوع تأسیساتی (مؤسساتی) که برای انجام بعضی امور ایجاد می‌شود که می‌تواند به مواردی از قبیل تسهیل معاملات ملکی یا پیدا کردن خدمه با تهیه و رساندن ملزومات و غیره اشاره کرد.

دلال کسی است که در مقابل دریافت اجرت، واسطه معاملات قرار می‌گیرد بدون اینکه خود خریدار با فروشنده باشد اعم از اینکه معامله نسبت به اموال منقول باشد یا غیر منقول
حق‌العمل کار کسی است که به اسم خود ولی به حساب دیگری در قبال اخذ حق‌العمل، معاملاتی انجام می‌دهد فرق حق‌العمل کار با دلال، این است که دلال به نام خود معامله نمی‌کند بلکه فقط واسطه معامله بوده و طرف معامله پیدا می‌کند ولی حق‌العمل کار جنس را به اسم خود خرید و فروش می‌نماید ولو این که در باطن مربوط به دیگری باشد و در کل حق‌العمل بک معامله یک طرفه است.
عامل کسی است که امور را به دستور دیگری انجام می‌دهد اعم از اینکه سرمایه متعلق به خودش باشد یا نباشد.
4. تصدی به عملیات حراجی؛ یعنی عرضه اجناس به مشتریان متعدد و فروش به بالاترین قیمت یعنی مزایده و لذا این کار یک نوع دلالی هم می‌تواند باشد با این تفاوت که عملاً دلال در تکاپوی مشتری است ولی در حراجی در محل معینی جنس را به مزایده می‌گذارند.
5. هر قسم عملیات صرافی و بانکی؛ صراف کسی است که شغل او تبدیل وجوه نقد رایج و متفاوت به یکدیگر به قصد انتفاع با خرید و فروش اسناد تجاری مثل برات. بانک موسسه‌ای است که از طرف شخص یا اشخاصی ایجاد می‌شوند تا عملیات صرافی را به نحو کامل و وسیع‌تر انجام دهد. اساساً عمل عمده صرافی، خرید و فروش اسناد تجارتی است.
6. عملیات بیمه بحری و غیر بحری بیمه، قراردادی است که شخص در قبال وجهی که می‌گیرد جبران خسارت احتمالی معینی را تقبل می‌کند و ممکن است وجهی که گرفته می‌شود یک مرحله‌ای باشد یا به اقساط مثل بیمه عمر عملیات، بیمه باید به قصد انتفاع باشد.


معاملات تجاری ذاتی

 

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,983
امتیاز واکنش
35,061
امتیاز
473
زمان حضور
258 روز 14 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
انواع معاملات تجاری ذاتی

به بیان ساده معاملات تجاری ذاتی ماهیتی دخالت مستقیم در چرخه مالی و توزیع ثروت دارند و به انواع زیر طبقه بندی می شوند.

معاملات تجارتی توزیعی

انتقال مالکیت مال به هر صورت در دسته معاملات توزیعی قرار می گیرد. به صورتی که لزومی ندارد که کالا حتما پیش از فروش، خریداری یا دریافت شده باشد. در بسیاری از موارد تاجران اقدام به فروش یا اجاره اجناس نموده و سپس جنس مورد نظر را خریداری می کنند.

معاملات تجارتی تولیدی

راه‌اندازی و بهره‌برداری از هر کارخانه یا واحد تولیدی با هدف تولید محصولی که بتوان آن را به فروش رساند در قالب عملیات تجاری تولیدی قرار می گیرد و این عملیات باید قالب مؤسسات انجام شود.

معاملات تجارتی خدماتی

این نوع از معاملات تجاری خود به سه نوع دیگر تقسیم می شوند که به شرح زیر هستند.
خدمات واسطه‌ای
خدمات مالی
خدمات متفرقه
معاملات تجاری دریایی
تمامی عملیات دریایی نظیر کشتی سازی و معامله انواع کشتی، حمل و نقل های دریایی نظیر کشتی رانی و سایر معاملات تجاری مربوط به آنها در این دسته قرار گرفته و برای آن، نیاز به تشکیل مؤسسه نمی باشد.

معاملات برواتی

معاملات برواتی را می توان در دو دسته معاملات تجاری ذاتی و معاملات تجاری به حکم قانون جای داد.


معاملات تجاری ذاتی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا