نویسنده این موضوع
تجلی معماری ایرانی در پل خواجو پیش از غروب آفتاب
معماری ایرانی می تواند موضوعی بسیار طولانی برای پرداختن به آن باشد. در نتیجه، در این مطلب سعی داریم تا نگاهی سریع به جنبه های مهم این موضوع داشته باشیم. معماری ایرانی با تاریخی چند هزار ساله و به قدمت بخش بزرگی از تاریخ ایران به شکل های مختلفی پدیدار شده است، از انواع کلبه های روستایی، چایخانه ها و عمارت های فرنگی باغ گرفته تا زیباترین و باشکوه ترین سازه هایی که در جهان وجود دارد.
پیشینه معماری ایرانی
مصالح موجود در کشور اکثر فرم های معماری را دیکته کرده است. از دوران باستان، ایرانیان گل های قالب گیری شده ابتدایی را به سفت ترین حالت ممکن در می آوردند و می گذاشتند تا گل سفت، ملات گچ سفت، آجر، سنگ و … خشک شوند. آن ها - های بزرگ و زیبایی می ساختند که سطح هموار و گسترده آن معمار را به تزئین فرا می خواند.
حتی بعد از ۳۰۰۰ سال، برخی عناصر طراحی معماری ایرانی در آن باقی مانده است. این عناصر عبارتند از: درهای ورودی با طاق های بلند که داخل فرورفتگی قرار دارند، ستون هایی با سرستون های دیوارکوب، تالار، گنبد چهار طاقی، طاق وسیع بیضی شکل، حیاط چهار ایوانی، برج های ابتدایی که تا آسمانی کشیده شده بود، حیاط داخلی و استخر، ورودی زاویه دار و تزئینات وسیع.
علاوه بر تاثیر آب و هوا، مصالح موجود، اهداف دینی و فرهنگ های محیطی، کارفرمایان نیز نقش مهمی در پیشرفت معماری داشتند.
خود منظره اطراف، کوه های پوشیده از برف، درّه های به وسعت استان ها و دشت های فراخ و درخشان که نیاز به ساخت و ساز داشتند، از نظر شکوه و عظمت در ذهن شکل گفتند و اجرا شدند. کوه ها هم از نظر فیزیکی و هم از نظر نمادین منبع الهام در معماری ایرانی بودند.
از دوران رواج دین زرتشتی، مفهوم زیبایی کاملاً با نور همراه بود. هنر ایرانی همیشه به دنبال روشنی و وضوح است و برعکس از تیرگی و پریشانی دوری می جوید.
زیبایی برای ایرانیان باستان، مانند سایر تمدن های باستانی، یکی از ویژگی های الهی بود.
معماری ایرانی می تواند موضوعی بسیار طولانی برای پرداختن به آن باشد. در نتیجه، در این مطلب سعی داریم تا نگاهی سریع به جنبه های مهم این موضوع داشته باشیم. معماری ایرانی با تاریخی چند هزار ساله و به قدمت بخش بزرگی از تاریخ ایران به شکل های مختلفی پدیدار شده است، از انواع کلبه های روستایی، چایخانه ها و عمارت های فرنگی باغ گرفته تا زیباترین و باشکوه ترین سازه هایی که در جهان وجود دارد.
پیشینه معماری ایرانی
مصالح موجود در کشور اکثر فرم های معماری را دیکته کرده است. از دوران باستان، ایرانیان گل های قالب گیری شده ابتدایی را به سفت ترین حالت ممکن در می آوردند و می گذاشتند تا گل سفت، ملات گچ سفت، آجر، سنگ و … خشک شوند. آن ها - های بزرگ و زیبایی می ساختند که سطح هموار و گسترده آن معمار را به تزئین فرا می خواند.
حتی بعد از ۳۰۰۰ سال، برخی عناصر طراحی معماری ایرانی در آن باقی مانده است. این عناصر عبارتند از: درهای ورودی با طاق های بلند که داخل فرورفتگی قرار دارند، ستون هایی با سرستون های دیوارکوب، تالار، گنبد چهار طاقی، طاق وسیع بیضی شکل، حیاط چهار ایوانی، برج های ابتدایی که تا آسمانی کشیده شده بود، حیاط داخلی و استخر، ورودی زاویه دار و تزئینات وسیع.
علاوه بر تاثیر آب و هوا، مصالح موجود، اهداف دینی و فرهنگ های محیطی، کارفرمایان نیز نقش مهمی در پیشرفت معماری داشتند.
خود منظره اطراف، کوه های پوشیده از برف، درّه های به وسعت استان ها و دشت های فراخ و درخشان که نیاز به ساخت و ساز داشتند، از نظر شکوه و عظمت در ذهن شکل گفتند و اجرا شدند. کوه ها هم از نظر فیزیکی و هم از نظر نمادین منبع الهام در معماری ایرانی بودند.
از دوران رواج دین زرتشتی، مفهوم زیبایی کاملاً با نور همراه بود. هنر ایرانی همیشه به دنبال روشنی و وضوح است و برعکس از تیرگی و پریشانی دوری می جوید.
زیبایی برای ایرانیان باستان، مانند سایر تمدن های باستانی، یکی از ویژگی های الهی بود.
معماری ایرانی و سیر تحول آن در دوره های تاریخی گوناگون
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com