- عضویت
- 11/3/22
- ارسال ها
- 165
- امتیاز واکنش
- 86
- امتیاز
- 73
- زمان حضور
- 7 روز 8 ساعت 48 دقیقه
نویسنده این موضوع
معنای عامِ سمبولیسم Symbolism نمادگرایی است. سمبولیسم جنبشی نامنسجم در هنر بود. از دهههای 1880 و 1890 بعنوان زمان شکل گیری این جنبش یاد شده همینطور جنبش مذبور ارتباط نزدیکی با جنبش ادبی سمبولیستی در شعر فرانسه آن دوران داشته است. این جنبش را میتوان واکنشی به اهداف طبیعتگرایانه مکتب امپرسیونیسم و نیز به اصول رئالیسمی که توسط کوربه وضع شده، دانست. کوربه معتقد بود: “نقاشی اساساً هنری عینی است و فقط میتواند شامل بازنمایی چیزهایی شود که واقعی و موجودند … شیء انتزاعی به قلمرو نقاشی تعلق ندارد”. موریه شاعر در تضاد مستقیم با این ایده مرامنامه سمبولیستی را در فیگارو هیجدهم سپتامبر 1886 انتشار داد و در آن اظهار داشت: اصل اساسی هنر “جامه پوشاندن به ایده به شکلی حسی است”. هدف سمبولیسم حل مناقشه بین دنیای مادی و دنیای معنوی بود. به همان ترتیب که شاعر سمبولیست، زبان شعری را پیش از همه به عنوان بیان نمادین زندگی درونی مورد توجه قرار میداد، از نقاشان هم خواسته میشد تا بیانی بصری برای رمز و راز بیابند؛ در واقع میتوان گفت از آنجا که شاعر تصور می کرد انطباق و هماهنگی نزدیکی بین معنا با صورت و ریتم کلماتی که به کار می برد وجود دارد، نقاش سمبولیست نیز به تبع آن تصور می کرد رنگ و خط در ماهیت خود قادر به بیان ایده هستند. منتقدین سمبولیست بسیار تلاش داشتند تابین این هنرها مثلاً نقاشیهای رودن با اشعار بودلر و ادگار آلن پو و موسیقی کلود دبوسی توازیهایی برقرار سازند. از اینرو سمبولیستها بر ارجح بودن ذهنیت و انگیزش بر توصیف ( نمایش) مستقیم و صریح تشبیهات تأکید می ورزیدند. هنرمندان سمبولیست از نظر سبک و روش کار بسیار متنوع بودند. برای مثال مورو تصاویر جذابی از نوعی عرفان رمزآلود را نقاشی کرد، در حالیکه نقاشی دیواری پوویز دوشان رنگ پریده، آرام و مالیخولیایی مینماید. بسیاری از هنرمندان سمبولیست از نوع خاصی از تصویرپردازی مشابه به نویسندگان سمبولیست، الهام می گرفتند اما گوگن و پیروان وی از موضوعات متظاهرانه و افراطی کمتر استفاده کردند و غالباً صحنههای روستایی را بر می گزیدند. لازم به توضیح است که در این جنبش نوعی حس مذهبی شدید و پر رمز و راز نمود آشکار داشت و همین حس شدید شهوانی و انحرافی مرگ، بیماری و گنـ*ـاه را به موضوعات مورد علاقه جنبش مبدل کرده بود. باید در نظر داشت که اگرچه عبارت سمبولیسم بصورت عام در غالب هنر فرانسه جای گرفته، اما به باور بسیاری تأثیر فراگیر و گسترده تری داشته و هنرمندان مختلفی چون برن جونز و مونش بهعنوان بخشی از جنبش در مفهوم گستردۀ آن مورد توجه هستند. در مجموع سمبولیستها معتقد بودند واقعیتِ آرمانِ درونی، رؤیا و یا نماد تنها بهصورت غیر مستقیم و با واسطه میتواند بیان شود، بعبارت صریحتر سمبولیستها نمایاندن واقعیت درونی را فقط از طریق نشانهها، کلیدها، یا تمثیلها میسر میدانستند.
منبع:لیلیت
منبع:لیلیت
سمبولیسم
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com