- عضویت
- 11/3/22
- ارسال ها
- 165
- امتیاز واکنش
- 86
- امتیاز
- 73
- زمان حضور
- 7 روز 8 ساعت 48 دقیقه
نویسنده این موضوع
نقاشی پشت شیشه
هنری است وارداتی که در دوره صفویه از اروپای شرقی و هند و چین وارد ایران شده است. این نوع نقاشی برخلاف دیگر هنرهای وارداتی، بلافاصله بعد از ورود به کشور رنگ و بویی بومی به خود گرفت. در آثاری که با این تکنیک خلق شدهاند، کمتر با نمونههای تقلیدی از کارهای مشابه غربی برخورد میکنیم. وضعیت کنونی: در حال حاضر این هنر از رشتههای منسوخ شده نقاشی میباشد. روش کار: ذکر این نکته ضروری است روش کار در نقاشی پشت شیشه با نقاشی روی بوم نقاشی روی شیشه ( ویترای) فرق دارد. نقاشی پشت شیشه بر خلاف نقاشی معمولی کار آسانی نیست. زمانی که نقاش روی کاغذ و یا بوم نقاشی میکند به آنچه که انجام میدهد مسلط است و در پایان نیز به سادگی به قلم گیری میپردازد ولی در نقاشی پشت شیشه این روش به گونهای دیگری انجام میپذیرد، بدین معنی که قسمتهای حساس پایانی در آغاز کار انجام میشود، ابتدا جزئیات و ظرایف کار انجام میشود و سپس به رنگهای اصلی و رنگآمیزی زمینه پرداخته میشود. مثلا اگر خالی بر روی گونه زنی وجود داشته باشد، باید آن خال را قبل از رنگ کردن صورت و یا گلوبند زرینی که به گردن اوست با تمام مظاهرش نقاشی شود،سپس گردن او رنگ آمیزی گردد و تکامل یابد. دومین تفاوت نقاشی پشت شیشه با نقاشی روی بوم یا هر زمینه دیگر این است که در نقاشی روی بوم اشتباهات را میتوان با رنگها رفع کرد اما در نقاشی پشت شیشه رنگ اشتباه را با رنگ دیگر نمیتوان درست کرد، بلکه باید رنگهای زدهشده را پاک و از نو شروع کرد. نقاش پشت، شیشه باید با مبانی طراحی آشنایی داشته و بتواند انواع طرحهای منظره (طبیعت بیجان) و حیوانات و پرندگان، ابینه تاریخی و مینیاتور را روی شیشه ساده و مات شده و پلکسی گلس منتقل کرده و از عهده نقاشی انواع طرحها پشت شیشه برآید. مواد اولیه: در نقاشی پشت شیشه علاوه بر رنگ از مواد ترکیبی استفاده میشده است در گذشته برای اینکه کار جلوهٔ خاصی پیدا کند آز ورقههای طلا استفاده میکردند از جمله افرادی که از طلا برای ارائه آثارش استفاده میکرده است” استاد غضنفر کرد” بوده است از مواد ترکیبی دیگر کاغذهای رنگی، شبرنگ، نخ، الیاف ابریشم، چرم و… بهعنوان پرکننده زمینه و گاهی طرح اصلی در میان هنرمندان رنگ: عمدتا از رنگهای سبز، زرد ، قرمز، قهوهای، سیاه، آبی و سفید استفاده میشده است. موضوعات و طرحهای مورد استفاده نقاشی پشت شیشه عبارتند از: حاشیههای رنگی، گل، گل و مرغ، صورتکشی یا شبیهکشی، وقایع مذهبی و داستانهای رزمی نقوش انسانی، حیوانی، هندسی، تصاویر منظرهها و نوشتهها و خطوط قرآنی .
منبع:لیلیت
هنری است وارداتی که در دوره صفویه از اروپای شرقی و هند و چین وارد ایران شده است. این نوع نقاشی برخلاف دیگر هنرهای وارداتی، بلافاصله بعد از ورود به کشور رنگ و بویی بومی به خود گرفت. در آثاری که با این تکنیک خلق شدهاند، کمتر با نمونههای تقلیدی از کارهای مشابه غربی برخورد میکنیم. وضعیت کنونی: در حال حاضر این هنر از رشتههای منسوخ شده نقاشی میباشد. روش کار: ذکر این نکته ضروری است روش کار در نقاشی پشت شیشه با نقاشی روی بوم نقاشی روی شیشه ( ویترای) فرق دارد. نقاشی پشت شیشه بر خلاف نقاشی معمولی کار آسانی نیست. زمانی که نقاش روی کاغذ و یا بوم نقاشی میکند به آنچه که انجام میدهد مسلط است و در پایان نیز به سادگی به قلم گیری میپردازد ولی در نقاشی پشت شیشه این روش به گونهای دیگری انجام میپذیرد، بدین معنی که قسمتهای حساس پایانی در آغاز کار انجام میشود، ابتدا جزئیات و ظرایف کار انجام میشود و سپس به رنگهای اصلی و رنگآمیزی زمینه پرداخته میشود. مثلا اگر خالی بر روی گونه زنی وجود داشته باشد، باید آن خال را قبل از رنگ کردن صورت و یا گلوبند زرینی که به گردن اوست با تمام مظاهرش نقاشی شود،سپس گردن او رنگ آمیزی گردد و تکامل یابد. دومین تفاوت نقاشی پشت شیشه با نقاشی روی بوم یا هر زمینه دیگر این است که در نقاشی روی بوم اشتباهات را میتوان با رنگها رفع کرد اما در نقاشی پشت شیشه رنگ اشتباه را با رنگ دیگر نمیتوان درست کرد، بلکه باید رنگهای زدهشده را پاک و از نو شروع کرد. نقاش پشت، شیشه باید با مبانی طراحی آشنایی داشته و بتواند انواع طرحهای منظره (طبیعت بیجان) و حیوانات و پرندگان، ابینه تاریخی و مینیاتور را روی شیشه ساده و مات شده و پلکسی گلس منتقل کرده و از عهده نقاشی انواع طرحها پشت شیشه برآید. مواد اولیه: در نقاشی پشت شیشه علاوه بر رنگ از مواد ترکیبی استفاده میشده است در گذشته برای اینکه کار جلوهٔ خاصی پیدا کند آز ورقههای طلا استفاده میکردند از جمله افرادی که از طلا برای ارائه آثارش استفاده میکرده است” استاد غضنفر کرد” بوده است از مواد ترکیبی دیگر کاغذهای رنگی، شبرنگ، نخ، الیاف ابریشم، چرم و… بهعنوان پرکننده زمینه و گاهی طرح اصلی در میان هنرمندان رنگ: عمدتا از رنگهای سبز، زرد ، قرمز، قهوهای، سیاه، آبی و سفید استفاده میشده است. موضوعات و طرحهای مورد استفاده نقاشی پشت شیشه عبارتند از: حاشیههای رنگی، گل، گل و مرغ، صورتکشی یا شبیهکشی، وقایع مذهبی و داستانهای رزمی نقوش انسانی، حیوانی، هندسی، تصاویر منظرهها و نوشتهها و خطوط قرآنی .
منبع:لیلیت
سبک نقاشی پشت شیشه
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com