خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

inszli8

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
11/3/22
ارسال ها
165
امتیاز واکنش
86
امتیاز
73
زمان حضور
7 روز 8 ساعت 48 دقیقه
نویسنده این موضوع
در این مطلب به تعریف و بررسی دو اصطلاح نگاه تعقیب‌گر و خیال در دنیای نقاشی می‌پردازیم.
نگاه تعقیب‌گر
در فیلم‌های ترسناک قدیمی‌ دست‌کم یک سکانس وجود داشت که در آن پرتره‌ای از زنی مشکوک در اتاقی تاریک دیده می‌شد و نور اندکی چشم‌های او را مرکز توجه قرار می‌دهد. این تصویر قرار است برای شما ترس ایجاد کند. اما زمانی که با مفهوم اصطلاح نگاه تعقیب‌گر (Ubiquitous Gaze) آشنا شوید، متوجه می‌شوید دلیل استفاده کارگردان‌ها از این نوع نقاشی‌ها چیست و شاید دیگر ترسی به خود راه ندهید. دلیل استفاده از این پرتره‌ها این است که به نظر می‌رسد چشم‌های زن (یا مرد) نقاشی، در حال تعقیبمان است. فارغ از اینکه ما در اتاق باشیم یا نه، گویی این چشم‌ها در حال تعقیب ما هستند. تحت نظر بودن در هر حالی تجربه عجیب و ترسناکی است. ممکن است حتی در خانه یا محل کارتان چنین پرتره‌ای وجود داشته باشد و چشم‌هایش در هر گوشه اتاق به دنبال شما باشد. این اثر به دلیل ایجاد پرسپکتیو هنرمندانه در نقاشی رخ می‌دهد. نگاه تعقیب‌گر را می‌توان به نوعی زیرمجموعه‌ای از روش فریب چشم (Trompe l’oeil) به حساب آورد.
از معروف ترین آثار آن میتوان به دو تصویر زیر اشاره کرد.


88C5AD1A-6419-4898-9FA9-BB3F86B6A471.jpg
4387EFC4-B4A8-4B18-81FE-4883F3F571F7.jpg
خیال
خیال، محصول هنری فانتزی به اضافه دنیای واقعی است. این نوع نقاشی ترکیبی از عناصر، مکان‌ها، لحظه‌ها و ساختمان‌های واقعی در دنیای خیالی است که در دنیای واقعی یافت نمی‌شود. این نقاشی نمایشی از تصورات فانتزی هنرمند درباره ساختمان‌ها و آثار تاریخی واقعی است. این شکل هنری قدمت زیادی دارد. در نقاشی‌های ایتالیایی قرن شانزدهم این سبک نقاشی معماری تخیلی و زینتی بسیار دیده می‌شود. در آن زمان این نقاشی‌ها در چهارچوب نقاشی‌های دیواری بزرگ و نقاشی‌های تزیینی سقف که به نام تربیع (Quadrature) معروف بود، به کار می‌رفت . در قرن هفدهم محبوبیت این نقاشی‌ها و رواج آن‌ها به حدی رسید که به نقاشی‌های روی بوم و سه پایه تبدیل شدند. از نقاشانی که به محبوبیت این شکل از نقاشی در این زمان کمک کردند، می‌توان به الساندرو سالوچی (Alessandro Salucci) و ویویانو کودتزی (Viviano Codazzi) اشاره کرد.
منبع:لیلیت


اصطلاح نگاه تعقیب گر

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا