خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,853
امتیاز واکنش
33,756
امتیاز
473
زمان حضور
255 روز 13 ساعت 29 دقیقه
نویسنده این موضوع
مراحل ثبت شکایت حقوقی و کیفری در دفاتر خدمات قضایی ، به این صورت است که متقاضی ، ابتدا ، باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده و پس از تهیه کردن مدارک لازم برای ثبت شکایت و در اختیار داشتن مدارک هویتی ، همچون کارت ملی ، به این دفاتر مراجعه و پس از پرداخت هزینه های قانونی مربوطه ، شکواییه یا دادخواست خود را ثبت نماید .



در سال های گذشته ، زمانی که افراد ، قصد شکایت در مراجع حقوقی و کیفری را داشتند ، می بایست به صورت حضوری ، به مراجع قضایی مراجعه می کردند و دادخواست یا شکواییه حقوقی و کیفری خود را بر روی برگه مخصوص نوشته و آن را تحویل می دادند . این مساله ، باعث می شد که تراکم زیادی در مراجع قضایی ایجاد شود و این موضوع ، کار مراجعین و مسئولین دادگاه ها را دشوار می ساخت .

به همین دلیل ، در طی سال های اخیر ، مراجعی با عنوان دفاتر خدمات قضایی راه اندازی شده است که مراجعان ، برای ثبت کردن شکایات خود ، باید از طریق این دفاتر اقدام نموده و دادخواست و شکواییه خود را ، به صورت الکترونیکی ، از طریق این دفاتر ، به دادگاه ها و مراجع قضایی ارسال نمایند . به همین دلیل ، ممکن است این سوال مطرح شود که مراحل ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی چیست ؟

برای پاسخ دادن به این سوال ، در ادامه این مقاله ، قصد داریم این موضوعات را مورد بررسی قرار دهیم که مراحل ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی چگونه است و برای ثبت شکایت حقوقی و کیفری در این دفاتر ، چه مراحلی را باید طی کرد و چه اقداماتی را باید انجام داد .


مراحل ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی

 

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,853
امتیاز واکنش
33,756
امتیاز
473
زمان حضور
255 روز 13 ساعت 29 دقیقه
نویسنده این موضوع
ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی

در گذشته ، کلیه خدمات حقوقی و قضایی ، در دادگاه ها ، به صورت فیزیکی و حضوری انجام می گرفت و افراد ، برای اینکه بتوانند اقدامات لازم برای طرح شکواییه و دادخواست در مراجع قضایی را پیگیری کنند ، می بایست به صورت حضوری ، به مراجع قضایی مراجعه می کردند و این موضوع ، باعث شلوغی مراجع قضایی و سردرگمی بسیاری از مراجعین می شد . به همین دلیل ، در طی چند سال اخیر ، اقدامات زیادی در راستای الکترونیکی کردن فرایند طرح شکایت و رسیدگی به دعاوی ، توسط قوه قضاییه انجام گرفته است .

یکی از این اقدامات ، صدور مجوز تاسیس دفاتر الکترونیک خدمات قضایی بوده ؛ با این توضیح که این دفاتر ، واسطه ای میان شهروندان و مراجع قضایی محسوب می شوند . به این صورت که افراد ، برای طرح شکایت ها و دادخواست های خود ، می توانند از طریق این مراجع ، اقدام نموده و با اخذ اطلاعات حقوقی اولیه ، در خصوص نحوه طرح شکایت در مراجع قضایی ، خواسته ها و شکایات خود را نیز ، به ثبت برسانند تا در مراجع قضایی ، مورد رسیدگی و صدور حکم قرار گیرد .

همچنین ، سامانه ای ، تحت عنوان سامانه ثنا نیز راه اندازی شده است که کلیه اقدامات انجام گرفته ، توسط دادگاه ها و مراجع قضایی در خصوص پرونده افراد ، از طریق همین سامانه ، به اطلاع مخاطبین رسیده و حتی ابلاغیه کلیه اوراق قضایی و آرای صادر شده در خصوص پرونده ، از طریق سامانه ها قابل مشاهده است .

در گذشته ، برای ثبت نام و احراز هویت در سامانه ثنا ، لازم بود که مخاطبین ، به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمایند ؛ اما در حال حاضر ، ثبت نام در این سامانه ، کاملا به صورت الکترونیکی ، قابل انجام بوده و نیازی به مراجعه به دفاتر خدمات قضایی نیز نخواهد بود و احراز هویت نیز ، به صورت بر خط انجام می شود ؛ لذا ، خود افراد نیز می توانند به راحتی در این سامانه ثبت نام کنند .

در همین راستا ، ممکن است این سوال مطرح شود که مراحل ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی چیست و به عبارت دیگر ، در صورتی که فردی قصد داشته باشد اقدام به طرح شکایت حقوقی یا کیفری در این دفاتر نماید ، باید چه اقداماتی را انجام داده و چه مراحلی را طی نماید ؟ در پاسخ به این سوال ، در قسمت های بعد ، مراحل ثبت شکایت حقوقی و کیفری در دفاتر خدمات قضایی را مورد بررسی قرار می دهیم .


مراحل ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,853
امتیاز واکنش
33,756
امتیاز
473
زمان حضور
255 روز 13 ساعت 29 دقیقه
نویسنده این موضوع
مراحل ثبت شکایت حقوقی در دفاتر خدمات قضایی

در قسمت قبل ، به بررسی این موضوع پرداخته شد که در حال حاضر ، افراد باید برای طرح شکایات حقوقی و کیفری خود ، اقدام به ثبت شکایت در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نمایند . اما گاهی ، این سوال مطرح می شود که مراحل ثبت شکایت در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی چگونه است ؟ به همین مناسبت ، در این قسمت ، قصد داریم مراحل ثبت شکایت حقوقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را مورد بررسی قرار دهیم .

اما قبل از آن ، باید به یک نکته مهم اشاره نماییم و آن ، این است که اشخاص ، برای طرح خواسته های خود در دعاوی حقوقی ، باید دادخواست بدهند نه شکواییه . به عبارت دیگر ، دعاوی حقوقی ، به دعاوی گفته می شود که یکی از طرفین ( خواهان ) ، خواسته و ادعای حقوقی خود را در قبال دیگری مطرح می کند و در صورتی که دادگاه حقوقی ، ذی حق بودن وی را تشخیص بدهد ، حکم به نفع وی صادر می کند . با این توضیح ، طرح دعاوی حقوقی ، منوط به تنظیم دادخواست است که مسامحتا ، به آن شکایت حقوقی نیز ، گفته می شود .

قبل از اینکه مراحل ثبت شکایت حقوقی در دفاتر خدمات قضایی را مورد بررسی قرار دهیم ، باید به این نکته نیز اشاره کنیم که در دعاوی حقوقی ، معمولا از سه نوع اوراق قضایی استفاده می شود . نوع اول اوراق قضایی ، دادخواست است که افراد ، برای طرح خواسته خود ، لزوما باید دادخواست تنظیم کنند . نوع دوم ، اظهارنامه قضایی است که از طریق آن ، ایفای تعهدات از مخاطب اظهارنامه ، درخواست می شود و نوع سوم ، لایحه قضایی است که ضمن دعوی ، طرفین دعوی ، می توانند مطالب مورد نظر خود را در قالب تنظیم لایحه ، به دادگاه ارائه دهند .

تقدیم هر یک از سه نوع اوراق قضایی ، می تواند از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام شود . البته ، افراد این اجازه را دارند که با مراجعه به سامانه ثبت الکترونیکی لایحه قضایی ثبت الکترونیک دادخواست نیز ، لوایح قضایی و دادخواست های خود در مرحله بدوی را به ثبت برسانند . اما مراحل ثبت شکایت حقوقی و طرح دادخواست از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ، به صورت زیر است :

در حال حاضر ، سامانه نوبت دهی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نیز راه اندازی شده است که به منظور جلوگیری از اتلاف وقت مراجعین ، برای ثبت شکایت در این دفاتر ، متقاضیان ، می توانند ابتدا ، به سایت مراجعه نموده و پس از گرفتن نوبت ، با در اختیار داشتن مدارک لازم ، اقدام به ثبت شکایت حقوقی خود در این دفاتر نمایند . همانطور که گفته شد ،

یکی دیگر از مراحل ثبت شکایت حقوقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ، ثبت نام در سامانه ثنا می باشد . همانطور که اشاره شد ، در حال حاضر ، ابلاغیه کلیه اوراق قضایی ، از طریق این سامانه و حساب کاربری مخاطبین انجام می گیرد . فلذا ، قبل از ثبت شکایت حقوقی ، خود افراد می بایست از طریق مراجعه به دفاتر خدمات قضایی یا به صورت الکترونیکی در منزل ، اقدام به ثبت نام در سامانه ثنا و احراز هویت در آن نموده باشند .

در مرحله بعد ، متقاضی ، باید مدارک لازم برای ثبت شکایت یا خواسته خود را فراهم نموده و سپس ، به دفاتر خدمات قضایی مراجعه نماید . به منظور اطلاع شهروندان از مدارک مورد نیاز ، می توانید به سامانه عدل ایران مراجعه نموده و پس از ملاحظه مدارک لازم ، برای دعوی یا خواسته مورد نظر ، آن ها را تهیه نموده تا موقع حضور در دفاتر خدمات قضایی ، آن مدارک را ارائه نمایید . به یاد داشته باشید که برای ثبت شکایت از طریق دفاتر خدمات قضایی ، کارت ملی خواهان ، مورد نیاز می باشد .


مراحل ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,853
امتیاز واکنش
33,756
امتیاز
473
زمان حضور
255 روز 13 ساعت 29 دقیقه
نویسنده این موضوع
پس از مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ، می توان از نمونه دادخواست های آماده ، استفاده کرده و با کارشناسان موجود در این دفاتر نیز ، در صورت امکان ، برای ثبت شکایت مربوطه ، مشورت نمود . در نهایت ، باید مدارک ارائه شده را نیز ، پس از اسکن کردن ، ضمیمه دادخواست کرد . لازم به ذکر است که یکی از مراحل ثبت شکایت حقوقی در دفاتر خدمات قضایی ، این است که از طریق همین دفاتر ، هزینه دادرسی نیز ، از طریق کارت خوان پرداخت شود .

در این مرحله ، پیش نویس شکایت حقوقی یا دادخواست ، به رویت مخاطب خواهد رسید و در صورتی که مورد تایید وی باشد ، می بایست آن را امضا نموده و یک نسخه از متن شکایت حقوقی را دریافت نماید . پس از اینکه مراحل ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی انجام شده و هزینه های مربوط نیز پرداخت گردید ، دفتر خدمات قضایی ، شکایت حقوقی و دادخواست را به مرجع صالح ، فرستاده و تمام پیگیری های بعدی ، از طریق سامانه ثنا و نیز ، شعبه مربوطه ، قابل انجام است .


مراحل ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی

 

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,853
امتیاز واکنش
33,756
امتیاز
473
زمان حضور
255 روز 13 ساعت 29 دقیقه
نویسنده این موضوع
مراحل ثبت شکایت کیفری در دفاتر خدمات قضایی

در قسمت قبل ، به بررسی این موضوع پرداخته ایم که مراحل ثبت شکایت حقوقی یا طرح دادخواست در دفاتر خدمات قضایی ، به چه صورت است . اما علاوه بر دعاوی حقوقی ، طرح دعاوی کیفری نیز ، از طریق دفاتر خدمات قضایی امکان پذیر می باشد . بنابراین ، افراد متقاضی ، برای طرح شکواییه ، می توانند ابتدا به این دفاتر ، مراجعه و اقدام به ثبت شکایات کیفری خود نمایند . به همین مناسبت ، در این قسمت ، قصد داریم مراحل ثبت شکایت کیفری در دفاتر خدمات قضایی را نیز ، توضیح دهیم .

در خصوص ثبت شکایت کیفری در دفاتر خدمات قضایی ، باید توضیح داد که بر اساس قانون ، طرح دعاوی کیفری در مراجع قضایی ، نیازمند تنظیم شکواییه یا شکایت نامه است . دعاوی کیفری ، به آن دسته از دعاوی گفته می شود که در خصوص جرایم ارتکابی ، قابل طرح هستند و بر خلاف دعاوی حقوقی ، در دادسراها و دادگاه های کیفری ، مورد رسیدگی و صدور حکم قرار می گیرند . به همین دلیل ، آشنایی با نحوه تنظیم شکایت نامه ، امر بسیار پر اهمیتی است .

در حال حاضر ، ثبت شکایت کیفری نیز ، از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ، قابل انجام است و در صورتی که فردی ، قصد شکایت کردن داشته باشد ، ابتدا ، می بایست در سامانه ثنا ، ثبت نام انجام داده و سپس ، با گرفتن نوبت از سامانه نوبت دهی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ، اقدام به ثبت شکایت خود نماید . البته ، لازم به ذکر است که در حال حاضر ، طرح شکایت ، صرفا در خصوص جرم سرقت ، توسط خود فرد ، از طریق سامانه عدل ایران ، امکان پذیر می باشد .

مراحل ثبت شکایت کیفری در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نیز ، مانند مراحل ثبت شکایت حقوقی در دفاتر خدمات قضایی می باشد . به این معنا که متقاضی ، ابتدا باید در سامانه ثنا ، ثبت نام و احراز هویت انجام دهد که این موضوع ، از طریق خود دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نیز ، قابل انجام بوده و هزینه های مربوط به آن ، دریافت می گردد . پس از آن ، برای جلوگیری از اتلاف وقت ، می توان از طریق سامانه نوبت دهی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ، به نشانی www.nobat.kdke.ir ، اقدام به گرفتن نوبت نمود .

سایر مراحل ثبت شکایت کیفری در دفاتر خدمات قضایی ، به این صورت است که شاکی ، با تهیه نمودن مدارک لازم و پرداخت هزینه شکایت کیفری ، شکایت خود را از طریق دفاتر خدمات قضایی ، به ثبت برساند . در این مرحله ، کارشناسان دفاتر خدمات قضایی ، می توانند خدمات لازم ، در خصوص تنظیم متن شکواییه و اسکن و ضمیمه نمودن مدارک و مستندات مربوطه را به شاکی ارائه دهند . در این مرحله از ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی ، شاکی باید شکواییه تنظیم شده را امضا نماید تا از طریق دفاتر خدمات قضایی ، برای دادسرا یا داگاه کیفری ارسال گردد .

در آخرین مرحله ، شاکی می بایست از طریق حساب کاربری خود در سامانه ثنا ، اقدام به پیگیری شکایت ثبت شده نماید . در این سامانه ، کلیه ابلاغیه های مربوط به رسیدگی به دعوی و در نتجیه ، رای دادگاه ، در حساب کاربری فرد ، قرار خواهد گرفت . فلذا ، نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر خدمات قضایی نخواهد بود .


مراحل ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی

 

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,853
امتیاز واکنش
33,756
امتیاز
473
زمان حضور
255 روز 13 ساعت 29 دقیقه
نویسنده این موضوع
شکایت حقوقی بعد از شکایت کیفری

در قسمت های قبل ، به بررسی این موضوعات پرداخته شد که مراحل ثبت شکایت حقوقی و کیفری در دفاتر خدمات قضایی به چه صورت است . همانطور که اشاره گردید ، شکایت حقوقی و کیفری ، از طریق طرح دادخواست و شکواییه ، امکان پذیر است . اما سوالی که در این راستا مطرح می شود ، این است که آیا بعد از شکایت کیفری ، می توان مجددا شکایت حقوقی نیز مطرح نمود ؟

در پاسخ به این سوال که آیا شکایت حقوقی بعد از شکایت کیفری امکان پذیر است یا خیر ، باید به این نکته اشاره نمود که اصولا اگر در پی وقوع یک جرم ، ضرر و زیانی به بزه دیده نیز وارد شده باشد ، شاکی می تواند علاوه بر اینکه در دادگاه های کیفری ، علیه مرتکب جرم شکایت نماید ، دادخواست ضرر و زیان ناشی از جرم را نیز ، تقدیم دادگاه حقوقی نموده و به عبارت دیگر ، علیه وی ، شکایت حقوقی نیز مطرح نماید . به همین دلیل ، شکایت حقوقی بعد از شکایت کیفری ، در برخی موارد ، امکان پذیر می باشد .


مراحل ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا