خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,993
امتیاز واکنش
35,167
امتیاز
473
زمان حضور
259 روز 8 ساعت 41 دقیقه
نویسنده این موضوع
بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی ، تقدیم دادخواست ورود ثالث ، هم در مرحله بدوی و هم در مرحله تجدید نظر ، امکان پذیر است . نحوه تنظیم نمونه دادخواست ورود ثالث ، در هر مرحله ، مشابه تنظیم سایر دادخواست های آن مرحله بوده و برای ثبت آن ، می بایست به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه نمود


اصل کلی حقوقی ، این است که زمانی که دعوایی در دادگاه ، مورد رسیدگی قرار گرفته و در خصوص آن ، رای صادر می شود ، این رای ، صرفا در خصوص طرفین دعوی و قائم مقام قانونی آنها ، واجد آثار قانونی خواهد بود و رای صادره ، در خصوص اشخاص ثالث غیر از طرفین دعوی ، آثاری به بار نخواهد آورد . با این وجود ، گاهی صدور رای ، حقوق اشخاص ثالث را تحت الشعاع قرار می دهد .

به همین دلیل ، در قانون آیین دادرسی مدنی ، روشی پیش بینی شده است که در آن ، افراد ثالث غیر از طرفین دعوی ، بتوانند در صورتی که حقی برای خود قائل هستند ، وارد دعوی شده تا حقوق شان تضییع نشود . ورود اشخاص ثالث به دعوی ، از طریق طرح دادخواست انجام می گیرد . این دادخواست ، مندجات و نکات مخصوص به خود را داشته و سوالی که در خصوص آن مطرح می شود ، این است که نحوه تنظیم و ثبت نمونه دادخواست ورود ثالث به چه صورت است ؟

برای پاسخ دادن به این سوال ، در ادامه این مقاله ، ابتدا به بررسی دادخواست ورود ثالث در مرحله بدوی و تجدید نظر پرداخته و پس از توضیح نحوه تنظیم و ثبت دادخواست ، توسط اشخاص ثالث جهت ورود به دعوی ، نمونه دادخواست ورود ثالث را نیز ، ارائه خواهیم نمود .


دادخواست ورود ثالث

 

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,993
امتیاز واکنش
35,167
امتیاز
473
زمان حضور
259 روز 8 ساعت 41 دقیقه
نویسنده این موضوع
دادخواست ورود ثالث در مرحله بدوی

در کنار روش های اعتراض به رای که در قانون آیین دادرسی مدنی بیان شده و مختص اعتراض طرفین دعوی ، اعم از خواهان و خوانده دعوی است ، در قانون مذکور ، دعاوی طاری نیز ، مورد پیش بینی قرار گرفته است . دعاوی طاری ، شامل دعاوی همچون دعوای متقابل ، دعوای اضافی ، دعوای جلب ثالث و دعوای ورود ثالث می باشد .

دعوای ورود ثالث ، در ماده 130 قانون آیین مدنی ، مورد اشاره قرار گرفته است که بر اساس آن ، در صورتی که شخص ثالث غیر از طرفین دعوی ، برای خود ، حق مستقلی قایل باشد و یا تشخیص دهد که ورود او به دعوی ، در احقاق حقوق یکی از طرفین ، تاثیر گذار می باشد ، می تواند وارد دعوی شود که در اصطلاح حقوقی ، به آن ، ورود شخص ثالث می گویند که با اعتراض شخص ثالث و جلب شخص ثالث متفاوت است . بر اساس قانون ، ورود شخص ثالث ، تا زمانی امکان پذیر است که دادگاه ، ختم رسیدگی را اعلام نکرده باشد .

اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، این است که ورود ثالث به دعوی ، در مرحله بدوی و تجدید نظر از چه طریقی میسر است ؟ در پاسخ به این سوال ، باید گفت که ورود ثالث در مرحله بدوی و تجدید نظر خواهی ، از طریق طرح دادخواست ، امکان پذیر می باشد . بر اساس ماده مذکور ، خواهان ، باید دادخواست ورود ثالث را به دادگاهی که دعوی در آنجا در حال رسیدگی می باشد ، ارائه نموده و در این دادخواست ، منظور خود را به طور صریح بیان نماید .

بر این اساس ، باید گفت که ورود شخص ثالث به دعوی ، در دادگاه بدوی ، به این صورت است که خواهان ، می بایست مانند سایر دعاوی حقوقی ، اقدام به تنظیم و ثبت نمونه دادخواست ورود ثالث نموده تا توسط دادگاه ، مورد رسیدگی قرار گیرد . لازم به ذکر است که در مرحله تجدید نظر خواهی نیز ، امکان ورود شخص ثالث ، وجود دارد که در قسمت بعد ، به توضیح آن نیز می پردازیم .


دادخواست ورود ثالث

 

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,993
امتیاز واکنش
35,167
امتیاز
473
زمان حضور
259 روز 8 ساعت 41 دقیقه
نویسنده این موضوع
دادخواست ورود ثالث در مرحله تجدیدنظر

در قسمت قبل ، به بررسی این موضوع پرداخته شد که ورود شخص ثالث در مرحله بدوی ، به چه صورت است . همانطور که گفته شد ، بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی ، ورود ثالث به دعوی در دادگاه بدوی ، مانند دعوای اعتراض شخص ثالث ، به این صورت است که شخص ثالث ، می بایست نمونه دادخواست خود را تنظیم و ثبت نماید . اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، این است که آیا ورود ثالث در مرحله تجدید نظر خواهی نیز امکان پذیر است ؟ در صورت مثبت بودن پاسخ ، نحوه ورود ثالث به مرحله تجدید نظر چگونه است ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی ، منعی برای ورود شخص ثالث به مرحله تجدید نظر وجود نداشته و تا زمانی که دادگاه ، ختم رسیدگی را اعلام نکرده است ، شخص ثالثی که خود را ذی نفع در پرونده می بیند ، می تواند وارد دعوی شود . در این میان ، تفاوتی نیست که دعوی ، در مرحله بدوی بوده و یا دادگاه تجدید نظر ، در حال رسیدگی به دعوی باشد .

در هر حال ، ورود ثالث در مرحله تجدید نظر ، نیازمند آن است که خواهان ، اقدام به تهیه یک نمونه دادخواست ورود ثالث نموده و آن را برای رسیدگی ، به دادگاه ارائه نماید . همانطور که اشاره شد ، دادخواست ورود ثالث در مرحله تجدید نظر خواهی ، می بایست به دادگاهی ارائه شود که دعوای اصلی ، در آنجا مطرح است و در این صورت است که حین رسیدگی به دعوی اصلی ، دعوای ورود ثالث نیز مورد بررسی قرار می گیرد .


دادخواست ورود ثالث

 

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,993
امتیاز واکنش
35,167
امتیاز
473
زمان حضور
259 روز 8 ساعت 41 دقیقه
نویسنده این موضوع
نحوه تنظیم دادخواست ورود ثالث

در قسمت قبل ، به بررسی این موضوعات پرداخته شد که دادخواست ورود ثالث در دادگاه بدوی و دادگاه تجدید نظر چیست . همانطور که گفته شد ، طبق قانون ، دادخواست ورود ثالث در مرحله بدوی و تجدید نظر ، تا زمانی که دادگاه در حال رسیدگی به دعوی بوده و ختم رسیدگی را اعلام نکرده است ، قابلیت مطرح شدن خواهد داشت . اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، این است که نحوه تنظیم نمونه متن دادخواست ورود ثالث به چه صورت است ؟

در خصوص نحوه تنظیم متن دادخواست ورود ثالث ، باید به مواد 131 به بعد قانون آیین دادرسی مدنی توجه نمود که بر اساس آن ، دادخواست ورود شخص ثالث و رونوشت ضمائم دادخواست ، می بایست به تعداد طرفین دعوی اصلی ، به علاوه یک نسخه دیگر ، تنظیم و به ثبت برسد . دادخواست ورود ثالث نیز ، مانند سایر موارد ، می بایست شرایط مربوط به نحوه تنظیم دادخواست را دارا باشد تا توسط دادگاه ، رد نشود .

همچنین ، بعد از وصول نمونه دادخواست ورود شخص ثالث به دادگاه بدوی یا تجدید نظر ، وقت رسیدگی به دعوی اصلی ، به شخص ثالث نیز ، اعلام می شود و نسخه ای از دادخواست و ضمایم آن ، برای طرفین دعوای اصلی نیز ارسال می شود تا در جریان ورود شخص ثالث ، قرار گرفته باشند . البته ، اگر دادگاه تشخیص دهد که ورود ثالث ، به منظور تبانی یا تاخیر در رسیدگی است ، دعوای ثالث را از دعوای اصلی ، تفکیک کرده و به صورت جداگانه ، به آن رسیدگی می کند .

در خصوص نحوه تنظیم دادخواست ورود ثالث ، باید به این نکته نیز اشاره نمود که بر اساس ماده 134 قانون آیین دادرسی مدنی ، رد دادخواست ، ابطال دادخواست یا رد دعوای شخص ثالث در مرحله بدوی ، منجر به ممنوعیت وی از ورود او به مرحله تجدید نظر خواهی نمی شود . هر گونه تشریفات مربوط به رسیدگی به دعاوی ورود ثالث ، مشابه تشریفات همان مرحله می باشد ؛ مثلا ، دعوای ورود ثالث در مرحله بدوی ، مطابق تشریفات رسیدگی به دعوی در مرحله بدوی است .


دادخواست ورود ثالث

 

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,993
امتیاز واکنش
35,167
امتیاز
473
زمان حضور
259 روز 8 ساعت 41 دقیقه
نویسنده این موضوع
نحوه ثبت دادخواست ورود ثالث

در قسمت های قبل ، به بررسی دادخواست ورود ثالث در مرحله بدوی و تجدید نظر پرداخته و نحوه تنظیم نمونه دادخواست ورود ثالث را نیز ، بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی ، مورد بررسی قرار دادیم . اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، این است که نحوه ثبت دادخواست ورود ثالث به چه صورت است و اشخاص ثالث که قصد ورود به دعوی را دارند ، به چه صورت باید دادخواست خود را به ثبت برسانند ؟


اما در خصوص نحوه ثبت دادخواست ورود ثالث ، باید گفت که در حال حاضر ، امکان ثبت دادخواست ، توسط افراد به صورت آنلاین در این سامانه ، فراهم نشده است . به همین دلیل ، اشخاص ثالث که قصد ثبت دادخواست خود در این سامانه را دارند ، ابتدا می بایست به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و پس از تهیه و تکمیل مدارک لازم ، اقدام به ثبت نمونه دادخواست خود نمایند که در قسمت بعد ، نمونه دادخواست ورود شخص ثالث را نیز ارائه خواهیم نمود .

دانلود نمونه دادخواست ورود ثالث

در قسمت های قبل ، به بررسی نکات قانونی مربوط به دادخواست ورود شخص ثالث ، نحوه تنظیم و ثبت آن پرداخته شد . با این حال ، بسیاری از افراد ثالث که قصد طرح دادخواست ورود ثالث در دادگاه بدوی یا تجدید نظر دارند ، این سوال را مطرح می کنند که برای تنظیم نمونه دادخواست ورود ثالث ، چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهند ؟ به همین مناسبت ، قصد داریم در این قسمت ، یک نمونه دادخواست ورود ثالث را برای آشنایی مخاطبین و فایل دانلود آن را ارائه نماییم .

نمونه متن دادخواست ورود شخص ثالث به دعوی

ریاست محترم ....

با سلام ؛

احتراما به استحضار می رساند که در پرونده کلاسه ......... ، خوانده اول آقا / خانم ........ ، ضمن اقامه دعوی علیه خوانده دوم آقا / خانم ............. ، تقاضای الزام به تنظیم سند رسمی نموده است ؛ در حالی که به موجب قرارداد مورخ ............ ، تمامی حقوق خود را به اینجانب منتقل نموده است و اقامه دعوا توسط ایشان ، سبب تضییع حقوق اینجانب می گردد . لذا ، با تقدیم این دادخواست با عنوان ورود شخص ثالث ، تقاضای ابطال قرارداد مابین ایشان را تقاضا نموده و صدور حکم بر الزام خوانده دوم ، جهت حضور در دفترخانه و انتقال سند ملکی به نام اینجانب را تقاضامندم .


دادخواست ورود ثالث

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا