خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,902
امتیاز واکنش
33,873
امتیاز
473
زمان حضور
256 روز 11 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی ، تقدیم دادخواست ورود ثالث ، هم در مرحله بدوی و هم در مرحله تجدید نظر ، امکان پذیر است . نحوه تنظیم نمونه دادخواست ورود ثالث ، در هر مرحله ، مشابه تنظیم سایر دادخواست های آن مرحله بوده و برای ثبت آن ، می بایست به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه نمود


اصل کلی حقوقی ، این است که زمانی که دعوایی در دادگاه ، مورد رسیدگی قرار گرفته و در خصوص آن ، رای صادر می شود ، این رای ، صرفا در خصوص طرفین دعوی و قائم مقام قانونی آنها ، واجد آثار قانونی خواهد بود و رای صادره ، در خصوص اشخاص ثالث غیر از طرفین دعوی ، آثاری به بار نخواهد آورد . با این وجود ، گاهی صدور رای ، حقوق اشخاص ثالث را تحت الشعاع قرار می دهد .

به همین دلیل ، در قانون آیین دادرسی مدنی ، روشی پیش بینی شده است که در آن ، افراد ثالث غیر از طرفین دعوی ، بتوانند در صورتی که حقی برای خود قائل هستند ، وارد دعوی شده تا حقوق شان تضییع نشود . ورود اشخاص ثالث به دعوی ، از طریق طرح دادخواست انجام می گیرد . این دادخواست ، مندجات و نکات مخصوص به خود را داشته و سوالی که در خصوص آن مطرح می شود ، این است که نحوه تنظیم و ثبت نمونه دادخواست ورود ثالث به چه صورت است ؟

برای پاسخ دادن به این سوال ، در ادامه این مقاله ، ابتدا به بررسی دادخواست ورود ثالث در مرحله بدوی و تجدید نظر پرداخته و پس از توضیح نحوه تنظیم و ثبت دادخواست ، توسط اشخاص ثالث جهت ورود به دعوی ، نمونه دادخواست ورود ثالث را نیز ، ارائه خواهیم نمود .


دادخواست ورود ثالث

 

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,902
امتیاز واکنش
33,873
امتیاز
473
زمان حضور
256 روز 11 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
دادخواست ورود ثالث در مرحله بدوی

در کنار روش های اعتراض به رای که در قانون آیین دادرسی مدنی بیان شده و مختص اعتراض طرفین دعوی ، اعم از خواهان و خوانده دعوی است ، در قانون مذکور ، دعاوی طاری نیز ، مورد پیش بینی قرار گرفته است . دعاوی طاری ، شامل دعاوی همچون دعوای متقابل ، دعوای اضافی ، دعوای جلب ثالث و دعوای ورود ثالث می باشد .

دعوای ورود ثالث ، در ماده 130 قانون آیین مدنی ، مورد اشاره قرار گرفته است که بر اساس آن ، در صورتی که شخص ثالث غیر از طرفین دعوی ، برای خود ، حق مستقلی قایل باشد و یا تشخیص دهد که ورود او به دعوی ، در احقاق حقوق یکی از طرفین ، تاثیر گذار می باشد ، می تواند وارد دعوی شود که در اصطلاح حقوقی ، به آن ، ورود شخص ثالث می گویند که با اعتراض شخص ثالث و جلب شخص ثالث متفاوت است . بر اساس قانون ، ورود شخص ثالث ، تا زمانی امکان پذیر است که دادگاه ، ختم رسیدگی را اعلام نکرده باشد .

اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، این است که ورود ثالث به دعوی ، در مرحله بدوی و تجدید نظر از چه طریقی میسر است ؟ در پاسخ به این سوال ، باید گفت که ورود ثالث در مرحله بدوی و تجدید نظر خواهی ، از طریق طرح دادخواست ، امکان پذیر می باشد . بر اساس ماده مذکور ، خواهان ، باید دادخواست ورود ثالث را به دادگاهی که دعوی در آنجا در حال رسیدگی می باشد ، ارائه نموده و در این دادخواست ، منظور خود را به طور صریح بیان نماید .

بر این اساس ، باید گفت که ورود شخص ثالث به دعوی ، در دادگاه بدوی ، به این صورت است که خواهان ، می بایست مانند سایر دعاوی حقوقی ، اقدام به تنظیم و ثبت نمونه دادخواست ورود ثالث نموده تا توسط دادگاه ، مورد رسیدگی قرار گیرد . لازم به ذکر است که در مرحله تجدید نظر خواهی نیز ، امکان ورود شخص ثالث ، وجود دارد که در قسمت بعد ، به توضیح آن نیز می پردازیم .


دادخواست ورود ثالث

 

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,902
امتیاز واکنش
33,873
امتیاز
473
زمان حضور
256 روز 11 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
دادخواست ورود ثالث در مرحله تجدیدنظر

در قسمت قبل ، به بررسی این موضوع پرداخته شد که ورود شخص ثالث در مرحله بدوی ، به چه صورت است . همانطور که گفته شد ، بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی ، ورود ثالث به دعوی در دادگاه بدوی ، مانند دعوای اعتراض شخص ثالث ، به این صورت است که شخص ثالث ، می بایست نمونه دادخواست خود را تنظیم و ثبت نماید . اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، این است که آیا ورود ثالث در مرحله تجدید نظر خواهی نیز امکان پذیر است ؟ در صورت مثبت بودن پاسخ ، نحوه ورود ثالث به مرحله تجدید نظر چگونه است ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی ، منعی برای ورود شخص ثالث به مرحله تجدید نظر وجود نداشته و تا زمانی که دادگاه ، ختم رسیدگی را اعلام نکرده است ، شخص ثالثی که خود را ذی نفع در پرونده می بیند ، می تواند وارد دعوی شود . در این میان ، تفاوتی نیست که دعوی ، در مرحله بدوی بوده و یا دادگاه تجدید نظر ، در حال رسیدگی به دعوی باشد .

در هر حال ، ورود ثالث در مرحله تجدید نظر ، نیازمند آن است که خواهان ، اقدام به تهیه یک نمونه دادخواست ورود ثالث نموده و آن را برای رسیدگی ، به دادگاه ارائه نماید . همانطور که اشاره شد ، دادخواست ورود ثالث در مرحله تجدید نظر خواهی ، می بایست به دادگاهی ارائه شود که دعوای اصلی ، در آنجا مطرح است و در این صورت است که حین رسیدگی به دعوی اصلی ، دعوای ورود ثالث نیز مورد بررسی قرار می گیرد .


دادخواست ورود ثالث

 

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,902
امتیاز واکنش
33,873
امتیاز
473
زمان حضور
256 روز 11 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
نحوه تنظیم دادخواست ورود ثالث

در قسمت قبل ، به بررسی این موضوعات پرداخته شد که دادخواست ورود ثالث در دادگاه بدوی و دادگاه تجدید نظر چیست . همانطور که گفته شد ، طبق قانون ، دادخواست ورود ثالث در مرحله بدوی و تجدید نظر ، تا زمانی که دادگاه در حال رسیدگی به دعوی بوده و ختم رسیدگی را اعلام نکرده است ، قابلیت مطرح شدن خواهد داشت . اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، این است که نحوه تنظیم نمونه متن دادخواست ورود ثالث به چه صورت است ؟

در خصوص نحوه تنظیم متن دادخواست ورود ثالث ، باید به مواد 131 به بعد قانون آیین دادرسی مدنی توجه نمود که بر اساس آن ، دادخواست ورود شخص ثالث و رونوشت ضمائم دادخواست ، می بایست به تعداد طرفین دعوی اصلی ، به علاوه یک نسخه دیگر ، تنظیم و به ثبت برسد . دادخواست ورود ثالث نیز ، مانند سایر موارد ، می بایست شرایط مربوط به نحوه تنظیم دادخواست را دارا باشد تا توسط دادگاه ، رد نشود .

همچنین ، بعد از وصول نمونه دادخواست ورود شخص ثالث به دادگاه بدوی یا تجدید نظر ، وقت رسیدگی به دعوی اصلی ، به شخص ثالث نیز ، اعلام می شود و نسخه ای از دادخواست و ضمایم آن ، برای طرفین دعوای اصلی نیز ارسال می شود تا در جریان ورود شخص ثالث ، قرار گرفته باشند . البته ، اگر دادگاه تشخیص دهد که ورود ثالث ، به منظور تبانی یا تاخیر در رسیدگی است ، دعوای ثالث را از دعوای اصلی ، تفکیک کرده و به صورت جداگانه ، به آن رسیدگی می کند .

در خصوص نحوه تنظیم دادخواست ورود ثالث ، باید به این نکته نیز اشاره نمود که بر اساس ماده 134 قانون آیین دادرسی مدنی ، رد دادخواست ، ابطال دادخواست یا رد دعوای شخص ثالث در مرحله بدوی ، منجر به ممنوعیت وی از ورود او به مرحله تجدید نظر خواهی نمی شود . هر گونه تشریفات مربوط به رسیدگی به دعاوی ورود ثالث ، مشابه تشریفات همان مرحله می باشد ؛ مثلا ، دعوای ورود ثالث در مرحله بدوی ، مطابق تشریفات رسیدگی به دعوی در مرحله بدوی است .


دادخواست ورود ثالث

 

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,902
امتیاز واکنش
33,873
امتیاز
473
زمان حضور
256 روز 11 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
نحوه ثبت دادخواست ورود ثالث

در قسمت های قبل ، به بررسی دادخواست ورود ثالث در مرحله بدوی و تجدید نظر پرداخته و نحوه تنظیم نمونه دادخواست ورود ثالث را نیز ، بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی ، مورد بررسی قرار دادیم . اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، این است که نحوه ثبت دادخواست ورود ثالث به چه صورت است و اشخاص ثالث که قصد ورود به دعوی را دارند ، به چه صورت باید دادخواست خود را به ثبت برسانند ؟


اما در خصوص نحوه ثبت دادخواست ورود ثالث ، باید گفت که در حال حاضر ، امکان ثبت دادخواست ، توسط افراد به صورت آنلاین در این سامانه ، فراهم نشده است . به همین دلیل ، اشخاص ثالث که قصد ثبت دادخواست خود در این سامانه را دارند ، ابتدا می بایست به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و پس از تهیه و تکمیل مدارک لازم ، اقدام به ثبت نمونه دادخواست خود نمایند که در قسمت بعد ، نمونه دادخواست ورود شخص ثالث را نیز ارائه خواهیم نمود .

دانلود نمونه دادخواست ورود ثالث

در قسمت های قبل ، به بررسی نکات قانونی مربوط به دادخواست ورود شخص ثالث ، نحوه تنظیم و ثبت آن پرداخته شد . با این حال ، بسیاری از افراد ثالث که قصد طرح دادخواست ورود ثالث در دادگاه بدوی یا تجدید نظر دارند ، این سوال را مطرح می کنند که برای تنظیم نمونه دادخواست ورود ثالث ، چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهند ؟ به همین مناسبت ، قصد داریم در این قسمت ، یک نمونه دادخواست ورود ثالث را برای آشنایی مخاطبین و فایل دانلود آن را ارائه نماییم .

نمونه متن دادخواست ورود شخص ثالث به دعوی

ریاست محترم ....

با سلام ؛

احتراما به استحضار می رساند که در پرونده کلاسه ......... ، خوانده اول آقا / خانم ........ ، ضمن اقامه دعوی علیه خوانده دوم آقا / خانم ............. ، تقاضای الزام به تنظیم سند رسمی نموده است ؛ در حالی که به موجب قرارداد مورخ ............ ، تمامی حقوق خود را به اینجانب منتقل نموده است و اقامه دعوا توسط ایشان ، سبب تضییع حقوق اینجانب می گردد . لذا ، با تقدیم این دادخواست با عنوان ورود شخص ثالث ، تقاضای ابطال قرارداد مابین ایشان را تقاضا نموده و صدور حکم بر الزام خوانده دوم ، جهت حضور در دفترخانه و انتقال سند ملکی به نام اینجانب را تقاضامندم .


دادخواست ورود ثالث

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا