خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,993
امتیاز واکنش
35,173
امتیاز
473
زمان حضور
259 روز 9 ساعت 49 دقیقه
نویسنده این موضوع
در پاسخ به این سوال که پرونده فاقد موضوع فعال است، یعنی چه و در چه شرایطی این پیام قابل مشاهده است ، باید گفت که پس از ختم رسیدگی به پرونده و صدور حکم ، توسط دادگاه ، این پیغام در حساب کاربری سامانه ثنا درج می شود . اقدامات لازم پس از مشاهده پیام پرونده ، فاقد موضوع فعال است ، آن است که اگر نسبت به پرونده ، تجدید نظر خواهی شده باشد ، باید مجددا پرونده مطروحه در مرحله تجدید نظر را پیگیری نمود تا از اقدامات دادگاه ، اطلاع یابیم .



رسیدگی به دعاوی در دادگاه های حقوقی و کیفری ، طبق تشریفات مربوطه ، در قانون آیین دادرسی مدنی و کیفری به عمل می آید . این موضوع ، به این معنا است که قضات ، پس از اینکه حکم قانون را بر موضوع پرونده انطباق دادند ، رای صادر می کنند . این رای ، می تواند ناظر بر محکومیت یکی از طرفین یا اعلام ذی حق بودن وی باشد ؛ اما در هر حال ، قضات ، موظف به تعیین تکلیف پرونده هستند .

پس از اینکه دادگاه ، رسیدگی را به صورت کامل انجام داده و در مورد موضوع پرونده ، حکمی صادر نمود ، این حکم ، به صورت قانونی و رسمی ، به طرفین دعوی ابلاغ می شود و آنها می توانند با مراجعه به حساب کاربری خود در این سامانه ، روند کار پرونده و حکم صادره در خصوص پرونده را ملاحظه نمایند . اما برخی از افراد ، با ورود به سامانه ثنا ، با این پیغام مواجه می شوند که پرونده ، فاقد موضوع فعال است و بنابراین ، این سوال مطرح می شود که مفهوم این پیام چیست ؟

برای پاسخ دادن به این سوال ، در ادامه این مقاله ، ابتدا به بررسی این موضوع می پردازیم که معنای جمله ذکر شده چیست و در چه شرایطی ، پرونده فاقد موضوع فعال ، قلمداد می شود . در ادامه نیز ، اقدامات پس از مشاهده پیام پرونده فاقد موضوع فعال است را مورد بررسی قرار خواهیم داد .


پرونده فاقد موضوع فعال است یعنی چه

 

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,993
امتیاز واکنش
35,173
امتیاز
473
زمان حضور
259 روز 9 ساعت 49 دقیقه
نویسنده این موضوع
بر اساس قانون ، قضات دادگاه ها ، پس از ملاحظه پرونده و انجام رسیدگی های لازم نسبت به آن ، می بایست حکم یا رای صادر نمایند و اگر هم رسیدگی مقدماتی به جرم در دادسرا صورت گیرد ، مقامات دادسرا ، با صدور یکی از انواع قرارهای دادسرا ، وضعیت موضوع پرونده را مشخص کرده تا تکلیف طرفین دعوی ، مشخص شود .

در حال حاضر ، تمامی جزییات مربوط به رسیدگی به دعاوی در دادگاه ها و سایر مراجع قضایی ، همچون دادسراها و نیز شوراهای حل اختلاف ، از طریق سامانه ای تحت عنوان سامانه ثنا ، به طرفین دعوی ابلاغ می شود؛ با این توضیح که هر گونه اقدام انجام شده ، توسط مرجع رسیدگی کننده ، برای اطلاع طرفین ، در این سامانه درج می شود و آنها ، می توانند با ملاحظه روند کار مربوط به پرونده خود ، از جزئیات رسیدگی به آن مطلع شوند .

علاوه بر این ، زمانی که دادگاه ، حکم صادر نموده و به دعوی طرفین خاتمه داد ، رای صادره ، از طریق این سامانه ، قابل ملاحظه می باشد که به این منظور ، هر یک از طرفین ، می توانند اقدام به پیگیری پرونده قضایی خود نمایند . البته ، بین صدور رای در دادگاه تا درج و ابلاغ آن از طریق سامانه ثنا ، ممکن است ، چند روز فاصله ایجاد شود ؛ به همین دلیل ، طرفین باید به صورت مرتب ، سامانه ثنا را بررسی کنند تا در صورت صادر شدن رای ، آن را ملاحظه و در صورت لزوم ، نسبت به آن اعتراض کنند .

اما گاهی ، پس از اینکه طرفین دعوی به سامانه ثنا مراجعه می کنند ، با این پیام مواجه می شوند که پرونده ، فاقد موضوع فعال است . به همین دلیل ، این سوال مطرح می شود که پرونده ، فاقد موضوع فعال است ، یعنی چه و در چه شرایطی صادر می شود ؟ در پاسخ به این سوال ، باید گفت که اصولا زمانی که دادگاه ، رسیدگی های خود را به اتمام رسانیده و در مورد پرونده ، رای صادر می کند ، به اصطلاح حقوقی ، پرونده مختومه می شود و رسیدگی مجدد به آن ، موضوعیت نخواهد داشت .

به همین دلیل ، زمانی که طرفین دعوی ، در حساب کاربری شخصی خود در سامانه ثنا این پیام را مشاهده نمودند که پرونده ، فاقد موضوع فعال است ، به این معنا می باشد که دادگاه ، با انجام بررسی ها و تحقیقات لازم ، ختم رسیدگی را اعلام نموده و دیگر به موضوع دعوی ، رسیدگی نمی کند . بنابراین ، پس از مشاهده پیام پرونده ، فاقد موضوع فعال است ، می توان دریافت که دادگاه ، رای صادر نموده و پرونده مختومه شده است . در ادامه ، در خصوص اقدامات پس از مشاهده پیام فوق ، توضیحاتی خواهیم داد .


پرونده فاقد موضوع فعال است یعنی چه

 

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,993
امتیاز واکنش
35,173
امتیاز
473
زمان حضور
259 روز 9 ساعت 49 دقیقه
نویسنده این موضوع
در چه شرایطی پرونده فاقد موضوع فعال است

در قسمت قبل ، به بررسی این موضوع پرداخته شد که پرونده ، فاقد موضوع فعال است ، به چه معنا می باشد . اما سوال دیگری که در این خصوص مطرح می شود ، این است که مشاهده پیام پرونده ، فاقد موضوع فعال است ، به چه معنا بوده و به عبارت دیگر ، در چه شرایطی ، پرونده ، فاقد موضوع فعال قلمداد می شود ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که اصولا در شرایطی که دادگاه ، رسیدگی های لازم را انجام داده و ختم رسیدگی را اعلام نموده تا رای صادر نماید ، در قسمت روند کار پرونده ، این پیام ملاحظه می شود که پرونده ، فاقد موضوع فعال است . بنابراین ، در شرایطی پرونده ، فاقد موضوع فعال است که دادگاه ، پرونده را مختومه نموده باشد .

اما بسیاری از افراد ، با جزییات مربوط به مختومه شدن پرونده و مفهوم آن ، آشنا نیستند . مختومه شدن یک پرونده حقوقی و کیفری که پس از آن ، پرونده ، فاقد موضوع فعال تلقی می شود ، به این معنا است که دادگاه ، حکم صادر نموده است و این حکم ، می تواند به نفع هر یک از طرفین دعوا باشد . لذا به موجب حکم دادگاه ، ممکن است حکم به ذی حقی یا بی حقی خواهان صادر شده باشد .

در هر حال ، در مواردی که دادگاه ، در دعاوی حقوقی و یا دعاوی کیفری ، حکم صادر کرده است ، اعتبار امر مختومه یا امر قضاوت شده در پرونده های حقوقی و کیفری ، ایجاد می شود و دعوی رسیدگی شده ، بین همان اشخاص ، قابل رسیدگی مجدد نمی باشد ؛ مگر اینکه بتوان با ارائه دلایل موجه قانونی ، نسبت به آن اعاده دادرسی نمود . البته استفاده از سایر روش های اعتراض به حکم ، از قبیل تجدید نظر یا واخواهی ، نسبت به حکم صادره ، امکان پذیر است .


پرونده فاقد موضوع فعال است یعنی چه

 

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,993
امتیاز واکنش
35,173
امتیاز
473
زمان حضور
259 روز 9 ساعت 49 دقیقه
نویسنده این موضوع
اقدامات پس از مشاهده پیام پرونده فاقد موضوع فعال است

در قسمت های قبل ، به بررسی این موضوعات پرداخته شد که پرونده ، فاقد موضوع فعال است ، یعنی چه و در چه شرایطی ، پیام پرونده ، فاقد موضوع فعال است ، مشاهده می شود . اما در صورتی که طرفین ، به سامانه ثنا مراجعه نموده و به جای پیغام در مورد پرونده شما رای صادر شد ، با این پیام مواجه شوند که پرونده ، فاقد موضوع فعال است ، ممکن است این سوال را مطرح نمایند که پس از مشاهده پیام پرونده ، فاقد موضوع فعال است ، چه اقداماتی را باید انجام دهند ؟

همانطور که در قسمت های قبل نیز گفته شد ، مشاهده پیام پرونده ، فاقد موضوع فعال است ، به این معنا است که دادگاه ، حکم صادر نموده و با صدور حکم توسط دادگاه ، پرونده مختومه شده است که با مشاهده رای دادگاه در سامانه ثنا ، می توان دریافت ، آیا حکم صادره دادگاه ، به نفع خواهان صادر شده یا به نفع خوانده دعوی . اما در پاسخ به این سوال که پس از مشاهده پیام مزبور ، چه اقداماتی باید انجام داد ، نکات زیر حایز اهمیت است :

اولا ، باید در نظر داشت که با وجود مختومه شدن پرونده و صدور حکم به نفع یکی از طرفین ، باز هم امکان اعتراض به حکم صادره ، وجود دارد . بنابراین ، به عنوان مثال ، تجدید نظر از حکم صادره ، ظرف مهلت بیست روز ، امکان پذیر بوده و اگر طرف مقابل ، از حکم صادره تجدید نظر خواهی نکند ، حکم دادگاه ، تبدیل به حکم قطعی شده و قابل اجرا خواهد بود .

ثانیا ، در صورتی که ظرف مهلت های قانونی ، یکی از انواع روش های اعتراض به حکم دادگاه ، از قبیل تجدید نظر خواهی انجام شده باشد ، این مرتبه ، برای مشاهده جزییات مربوط به رسیدگی به پرونده ، می بایست پرونده تجدید نظر خواهی را مورد پیگیری قرار داد تا اقدامات دادگاه ، قابل ملاحظه باشد که در این صورت ، دیگر با پیغام پرونده ، فاقد موضوع فعال است ، مواجه نخواهیم شد .


پرونده فاقد موضوع فعال است یعنی چه

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا