خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,970
امتیاز واکنش
34,983
امتیاز
473
زمان حضور
258 روز 3 ساعت 16 دقیقه
نویسنده این موضوع
از جمله روش هایی که می توان از طریق آن به حکمی که دادگاه صادر کرده است اعتراض نمود ، اعاده دادرسی می باشد . اعاده دادرسی را می توان به دو نوع اعاده دادرسی حقوقی و اعاده دادرسی کیفری تقسیم بندی کرد . اعاده دادرسی به معنای آن است که به حکمی که قبلا در یک دادگاه صادر شده است ، به جهتی از جهات پیش بینی شده در قانون آیین دادرسی مدنی اعتراض داشته باشیم و بخواهیم که آن حکم مجددا در دادگاه مورد رسیدگی قرار بگیرد . در قانون آیین دادرسی مدنی ، برای اعاده دادرسی حقوقی مدت زمانی تعیین شده است . به همین دلیل در این مقاله به بررسی اعاده دادرسی حقوقی و مهلت اعاده دادرسی حقوقی خواهیم پرداخت .


” مهلت درخواست اعاده دادرسی برای اشخاص مقیم ایران بیست روز و برای اشخاص مقیم خارج از کشور دو ماه است “


اعاده دادرسی حقوقی

یکی از روش های فوق العاده شکایت از رأی دادگاه ، اعاده دادرسی می باشد . اعاده دادرسی حقوقی ، به معنای آن است که دعوایی که قبلا نزد یک مرجع مورد رسیدگی قرار گرفته است و حکم صادر شده است ، مجددا نزد همان مرجع به لحاظ ماهیتی مورد رسیدگی قرار بگیرد . اعاده دادرسی را می توان به دو نوع اعاده دادرسی اصلی و اعاده دادرسی طاری تقسیم بندی کرد . بر اساس ماده 426 قانون آیین دادرسی مدنی ، اعاده دادرسی تنها در خصوص احکام دادگاه ها امکانپذیر است . بر این اساس ، قرارهای تأمینی از جمله قرار تأمین خواسته و دستور موقت قابل اعاده دادرسی نیستند .
علاوه بر احکام قطعی دادگاه ، احکام قابل واخواهی یا احکام قابل تجدیدنظر خواهی که دادگاه نخستین صادر شده باشند و در مهلت مقرر از آنها شکایت نشده باشد نیز در صورت وجود یکی از جهات اعاده دادرسی حقوقی ، قابل اعاده دادرسی هستند .


مهلت اعاده دادرسی حقوقی

از آن جهت که اعاده دادرسی یکی از روش های فوق العاده شکایت از حکم دادگاه است ، اصولا مانند سایر روش های اعتراض به احکام دادگاه ، در مهلت مقرر برای این امر امکانپذیر است . قانون آیین دادرسی مدنی در خصوص مهلت اعاده دادرسی حقوقی چنین مقرر نموده است : " مهلت درخواست اعاده دادرسی برای اشخاص مقیم ایران بیست روز و برای اشخاص مقیم خارج از کشور دو ماه است " .
بر این اساس ، مدت زمان اعاده دادرسی حقوقی در خصوص احکام حضوری قطعی از تاریخ ابلاغ شروع می شود ، در خصوص احکام غیابی از زمان پایان یافتن مهلت واخواهی یا مهلت تجدیدنظرخواهی است .


مهلت اعاده دادرسی حقوقی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا