M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,861
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
برخی جامعه شناسان و هنرمندان رشته خطاطی معتقدند که هنر خوشنویسی ریشه در فرهنگ ایران و اسلام دارد؛ اما متاسفانه قدمت این هنر نتوانسته هویت خوشنویسی را در عصر جدید حفظ کند.
گرچه ممکن است برخی استانهای کشور به لحاظ فرهنگ بومی و اختصاصی خوشنویسی را در اولویت فرهنگی خویش نبینند، اما برای قزوین که به عنوان پایتخت خوشنویسی کشور محسوب میشود، نبود هیچ نوع خط و مشی برای توسعه، در کنار کمبود اعتبارات مالی و فقدان یک ساختمان مناسب، درد بزرگی بر دوش خوشنویسان این دیار گذاشته است.
فعالان این عرصه هنری معتقدند که اگر قرار است یک استان به عنوان خوشنویسی در کشور فعالیت کند، باید بسـ*ـترهای مادی و معنوی مناسبی داشته باشد، در غیر این صورت وجود اساتید و بزرگان خوشنویسی در قزوین و دادن لقب پایتخت خوشنویسی به این شهر و استان هرگز نمیتواند به تربیت نسل خوشنویس در آینده منجر شده و این هنر را در جایگاه متعالی قرار دهد.
برای اطلاع از کاستیها و مطالبات هنرمندان خوشنویسی ایرنا به چند تن از اساتید این هنر به گفت و گو پرداخت.
خوشنویسی با خط سروکار دارد، اما فاقد خط و مشی است/ ساختمان خوشنویسان باید در شان پایتخت خوشنویسی باشد
کارشناس پژوهش هنر و مدرس دانشگاه به خبرنگار ایرنا گفت: هنگامی که نام قزوین به پایتخت خوشنویسی ایران مزین شده است، باید جلوههای زیبای این هنر را نیز درون خود جای دهد که چنین چیزی را تاکنون مشاهده نکرده ایم که خوشبختانه ظرفیتها و پتانسیلهای فراوانی در این استان نهفته و باید مورد استفاده قرار گیرد.
سید عبدالله حصاروندی افزود: مسئولان استانی به خصوص مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید برای توسعه و راهبرد این هنر وارد میدان شده و از ابعاد مختلف به خوشنویسی نگاه کند، به عنوان مثال آیا این هنر فقط میخواهد در قالب هنری تعریف و تبیین شود و یا اینکه صنعت خوشنویسی نیز برای این استان مهم است؟
وی با بیان اینکه خوشنویسی امروز میتواند در توسعه گردشگری موفق عمل کند، اظهار داشت: برخی از هنرها مانند صنایع دستی، نقاشی و نگارگری به لحاظ ویژگی تصویری بیش از سایر هنرها در معرض دید انسان قرار دارند و به صورت ناخودآگاه از توجه بیشتری نیز برخوردار خواهند هستند، اما در مورد خوشنویسی به عنوان یک هنر تصویری و ادبی هنوز با فقدان جلوههای بصری روبرو هستیم و شهر قزوین به شدت از منظر کالبدی با خوشنویسی بیگانه است.
حصاروندی تصریح کرد: به جز میدان میرعماد و پارک کنار آن که چند تندیس حروف خوشنویسی در آن مشاهده میشود، هنوز یک اقدام خاص و ویژه در رابـ*ـطه با هنر خوشنویسی در استان یافت نمیشود و همین مسئله سبب شده تا مسافر خارج از استان و یا گردشگر نتواند تفاوتی بین پایتخت خوشنویسی ایران با دیگر استانها پیدا کند.
این فعال و پژوهشگر هنری تاکید کرد: خوشنویسی با خط سروکار دارد، اما خود فاقد خط مشی است، منظور ما از خط مشی، یک سند سـ*ـیاسی و راهبردی در رابـ*ـطه با توسعه این رشته هنری است که باید در استان قزوین تدوین شده و مورد توجه قرار گیرد.
حصاروندی وجود یک ساختمان خاص و ویژه برای هنرمندان خوشنویسی را ضروری دانست و گفت: به لحاظ تلفیق این هنر با عرفان و اصالت در فرهنگ ایران و اسلام، باید در طراحی تندیسها، میادین و به خصوص ساختمان خوشنویسی نهایت دقت را به عمل آورد تا خانهای در سطح پایتخت خوشنویسی ایران احداث شود.
ضرورت برنامه ریزی برای ۲۰۰ فارغ التحصیل خوشنویسی در قزوین
یک پیشکسوت خوشنویسی در قزوین نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اگر تا دیروز توجه کردن به خوشنویسی در قزوین به عنوان یک دغدغه و عشق شخصی تلقی میشد، اما اکنون به لحاظ پایتخت خوشنویسی نامیده شدن این استان باید نقش و نمای این هنر کهن بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
عباس پارس مهر افزود: متاسفانه با وجود ۲۰۰ فارغ التحصیل ممتاز در رشته خوشنویسی، هنوز جایگاهی پویا برای این افراد در استان تدارک دیده نشده و این بیتوجهی میتواند به کنارهگیری فارغ التحصیلان این رشته هنری منجر شود.
وی تاکید کرد: مشکل دیگری که فعالان این هنر با آن مواجه هستند، نبود اعتبارات مالی برای انجام برنامههای هنری است و اگر انجمن خوشنویسی از نظر بودجهای تامین شود بدون شک شاهد پویایی و نشاط بیشتری در این هنر خواهیم بود.
گرچه ممکن است برخی استانهای کشور به لحاظ فرهنگ بومی و اختصاصی خوشنویسی را در اولویت فرهنگی خویش نبینند، اما برای قزوین که به عنوان پایتخت خوشنویسی کشور محسوب میشود، نبود هیچ نوع خط و مشی برای توسعه، در کنار کمبود اعتبارات مالی و فقدان یک ساختمان مناسب، درد بزرگی بر دوش خوشنویسان این دیار گذاشته است.
فعالان این عرصه هنری معتقدند که اگر قرار است یک استان به عنوان خوشنویسی در کشور فعالیت کند، باید بسـ*ـترهای مادی و معنوی مناسبی داشته باشد، در غیر این صورت وجود اساتید و بزرگان خوشنویسی در قزوین و دادن لقب پایتخت خوشنویسی به این شهر و استان هرگز نمیتواند به تربیت نسل خوشنویس در آینده منجر شده و این هنر را در جایگاه متعالی قرار دهد.
برای اطلاع از کاستیها و مطالبات هنرمندان خوشنویسی ایرنا به چند تن از اساتید این هنر به گفت و گو پرداخت.
خوشنویسی با خط سروکار دارد، اما فاقد خط و مشی است/ ساختمان خوشنویسان باید در شان پایتخت خوشنویسی باشد
کارشناس پژوهش هنر و مدرس دانشگاه به خبرنگار ایرنا گفت: هنگامی که نام قزوین به پایتخت خوشنویسی ایران مزین شده است، باید جلوههای زیبای این هنر را نیز درون خود جای دهد که چنین چیزی را تاکنون مشاهده نکرده ایم که خوشبختانه ظرفیتها و پتانسیلهای فراوانی در این استان نهفته و باید مورد استفاده قرار گیرد.
سید عبدالله حصاروندی افزود: مسئولان استانی به خصوص مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید برای توسعه و راهبرد این هنر وارد میدان شده و از ابعاد مختلف به خوشنویسی نگاه کند، به عنوان مثال آیا این هنر فقط میخواهد در قالب هنری تعریف و تبیین شود و یا اینکه صنعت خوشنویسی نیز برای این استان مهم است؟
وی با بیان اینکه خوشنویسی امروز میتواند در توسعه گردشگری موفق عمل کند، اظهار داشت: برخی از هنرها مانند صنایع دستی، نقاشی و نگارگری به لحاظ ویژگی تصویری بیش از سایر هنرها در معرض دید انسان قرار دارند و به صورت ناخودآگاه از توجه بیشتری نیز برخوردار خواهند هستند، اما در مورد خوشنویسی به عنوان یک هنر تصویری و ادبی هنوز با فقدان جلوههای بصری روبرو هستیم و شهر قزوین به شدت از منظر کالبدی با خوشنویسی بیگانه است.
حصاروندی تصریح کرد: به جز میدان میرعماد و پارک کنار آن که چند تندیس حروف خوشنویسی در آن مشاهده میشود، هنوز یک اقدام خاص و ویژه در رابـ*ـطه با هنر خوشنویسی در استان یافت نمیشود و همین مسئله سبب شده تا مسافر خارج از استان و یا گردشگر نتواند تفاوتی بین پایتخت خوشنویسی ایران با دیگر استانها پیدا کند.
این فعال و پژوهشگر هنری تاکید کرد: خوشنویسی با خط سروکار دارد، اما خود فاقد خط مشی است، منظور ما از خط مشی، یک سند سـ*ـیاسی و راهبردی در رابـ*ـطه با توسعه این رشته هنری است که باید در استان قزوین تدوین شده و مورد توجه قرار گیرد.
حصاروندی وجود یک ساختمان خاص و ویژه برای هنرمندان خوشنویسی را ضروری دانست و گفت: به لحاظ تلفیق این هنر با عرفان و اصالت در فرهنگ ایران و اسلام، باید در طراحی تندیسها، میادین و به خصوص ساختمان خوشنویسی نهایت دقت را به عمل آورد تا خانهای در سطح پایتخت خوشنویسی ایران احداث شود.
ضرورت برنامه ریزی برای ۲۰۰ فارغ التحصیل خوشنویسی در قزوین
یک پیشکسوت خوشنویسی در قزوین نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اگر تا دیروز توجه کردن به خوشنویسی در قزوین به عنوان یک دغدغه و عشق شخصی تلقی میشد، اما اکنون به لحاظ پایتخت خوشنویسی نامیده شدن این استان باید نقش و نمای این هنر کهن بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
عباس پارس مهر افزود: متاسفانه با وجود ۲۰۰ فارغ التحصیل ممتاز در رشته خوشنویسی، هنوز جایگاهی پویا برای این افراد در استان تدارک دیده نشده و این بیتوجهی میتواند به کنارهگیری فارغ التحصیلان این رشته هنری منجر شود.
وی تاکید کرد: مشکل دیگری که فعالان این هنر با آن مواجه هستند، نبود اعتبارات مالی برای انجام برنامههای هنری است و اگر انجمن خوشنویسی از نظر بودجهای تامین شود بدون شک شاهد پویایی و نشاط بیشتری در این هنر خواهیم بود.
پایتخت خوشنویسی ایران، بیخط و مشی
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com