M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,864
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
انسان اولیه از یکسو همواره در وحشت و نگرانی از ناملایمات و ناشناختههای بیشمار پیرامون خود بود و آنها را به نیروهای فوق طبیعی و اهریمنی نسبت میداد و از سوی دیگر گرایشهای متعالی اما تعریف نشدهای در وجودش غوغا میکرد. این هر دو عامل باعث میشد تا برای محافظت خویش به انواع طلسمها متوسل شود. این چنین بود که دست به ساخت طلسمهایی با صور طبیعی و یا حتی اسطورهای از ستارگان و خورشید، حيوانات واقعی، اهلی و غیر اهلی زد. علاوه بر این، این طلسمها محملی برای بروز گرایشات فطری انسان نیز بود. طلسمهای یاد شده از موادی چون استخوان و سنگ و بعدها گل و مس و نقره و طلا ساخته شدهاند. قدرت و زیبایی این آثار برای هر بینندهای چنان حیرتآور است که ساخت آن در زمانهایی چنین دور امری عجیب و بعید مینماید. از این گونه مجسمهها میتوان به مجسمههای مادر اشاره کرد که با شکلی ساده، تقریبا در تمام ادوار و اماکنی که بشر اولیه میزیسته به عنوان نماد باروری وجود داشته است.
در مورد هنر ایران میتوان چندین دوره متفاوت و مشخص در پیش از اسلام در نظر گرفت که هر کدام با خصوصیات و آثار هنری خاص خود شناخته میشوند.
پالئولتیک تا نئولتیک: (کهنسنگی تا نوسنگی) و آثار بدوی که ویژه این دوره است. محل این آثار کوهستانهای اطراف فلات ایران بوده است.
نئولتیک: این دوره هزاره پنجم پیش از میلاد را شامل میشود. تپه سیلک کاشان اولین آثار مربوط به این دوره ایران را در خود جای داده است که سفالینههای سیاہفام را شامل میشد و برای اولینبار به صورت منقش درآمده بود و اشکال نامنظمی داشت که احتمالا از نقوش حصیربافی تقلید میشد. مهمتر از سفالینههای این دوره، حکاکیهای روی استخوان است که بیشتر شامل پیکره انسان و اسب میباشد.
هزاره چهارم: هزاره انسجام کلی در آداب و آثار فرهنگی فلات ایران بوده و نشاندهنده ثبات نسبی حاکم بر این منطقه است. نتیجه این ثبات نسبی رشد کلیه آثار به جای مانده و روشهای اجرایی و تنوع و تکثر بیشتر آنها میباشد. البته صنایع فلزی در این دوره با سرعت بیشتری توسعه مییابد. شاخهای گوزن، بال پرنده، پوزه شیر و یا پنجه پرندگان تمام یا بخشی از مجسمههای این دوره است. سفالینههای این دوره پخته و با رنگ و شکل دلپذیرتر و دارای دسته و پایه بوده و نقوش این ظروف با خطوط سیاهرنگ از پرندگان و پلنگ و نیز با حاشیههای هندسی است.
هزارههای سوم و دوم: هزارههای سوم و دوم هزارههای ورود اقوام بیگانه است و در ثبات فرهنگی، هنری و اجتماعی این دوره نوعی انقطاع دیده میشود. هزاره دوم زمان ورود اقوام آریایی به ایران است. در ابتدای هزاره سوم بر اثر ورود اقوام بیگانه تولید آثار منقش در شوش کاملا کنار گذاشته شد. در عوض هنگام حکومت عیلامیان که اولین حکومت نسبتا مقتدر ایرانیاند، آثار هنری به گونه جدیدی ساخته شد. ظروفی با نقوش برجسته و لعاب مینایی و جواهرات مزین و نیز تعداد زیادی پیکره و لوح از آثار این دوره است. پیکرههای این دوره متأثر از فرهنگهای منطقه بینالنهرین و بیانگر حالتی مذهبی هستند. این مجسمهها، گویا در برابر چیزی یا شخصی احترام میگذارند. آثار این دوره علاوه بر خصوصیات ذکر شده، نشاندهنده پیوندی میان کاربرد و هنر بودند؛ یعنی جنبه هنری یا عبادی یا آیینی صرف نداشته، بلکه نوعی کار کرد برای آنها در نظر گرفته شده بود.
هزاره دوم شاهد ورود عناصر بیگانهای بود که پیکرهسازی و مجسمهسازی را در ایران (به غیر از عیلام) به هم پیوند داد و آن ظروف سیاهرنگی که به اشکال حیوان و انسان بودند، به تدریج از شمال ایران و توسط اقوام مهاجم شمالی وارد شد، تمام ایران را دربر گرفت و به صورت سنتی هنری درآمد. این نوع ظروف ریتون نام داشتند و نمونه اعلای آن در آثار دوره هخامنشی با موادی گرانبها ساخته میشد. در اورنگتپه مجسمههایی کوچک از گل پخته به دست آمده است. در سر این پیکرهها فرورفتگی مدوری برای نصب گیسو و حلقههای مدوری مزین با مادهای سفیدرنگ وجود داشته است.
در مورد هنر ایران میتوان چندین دوره متفاوت و مشخص در پیش از اسلام در نظر گرفت که هر کدام با خصوصیات و آثار هنری خاص خود شناخته میشوند.
پالئولتیک تا نئولتیک: (کهنسنگی تا نوسنگی) و آثار بدوی که ویژه این دوره است. محل این آثار کوهستانهای اطراف فلات ایران بوده است.
نئولتیک: این دوره هزاره پنجم پیش از میلاد را شامل میشود. تپه سیلک کاشان اولین آثار مربوط به این دوره ایران را در خود جای داده است که سفالینههای سیاہفام را شامل میشد و برای اولینبار به صورت منقش درآمده بود و اشکال نامنظمی داشت که احتمالا از نقوش حصیربافی تقلید میشد. مهمتر از سفالینههای این دوره، حکاکیهای روی استخوان است که بیشتر شامل پیکره انسان و اسب میباشد.
هزاره چهارم: هزاره انسجام کلی در آداب و آثار فرهنگی فلات ایران بوده و نشاندهنده ثبات نسبی حاکم بر این منطقه است. نتیجه این ثبات نسبی رشد کلیه آثار به جای مانده و روشهای اجرایی و تنوع و تکثر بیشتر آنها میباشد. البته صنایع فلزی در این دوره با سرعت بیشتری توسعه مییابد. شاخهای گوزن، بال پرنده، پوزه شیر و یا پنجه پرندگان تمام یا بخشی از مجسمههای این دوره است. سفالینههای این دوره پخته و با رنگ و شکل دلپذیرتر و دارای دسته و پایه بوده و نقوش این ظروف با خطوط سیاهرنگ از پرندگان و پلنگ و نیز با حاشیههای هندسی است.
هزارههای سوم و دوم: هزارههای سوم و دوم هزارههای ورود اقوام بیگانه است و در ثبات فرهنگی، هنری و اجتماعی این دوره نوعی انقطاع دیده میشود. هزاره دوم زمان ورود اقوام آریایی به ایران است. در ابتدای هزاره سوم بر اثر ورود اقوام بیگانه تولید آثار منقش در شوش کاملا کنار گذاشته شد. در عوض هنگام حکومت عیلامیان که اولین حکومت نسبتا مقتدر ایرانیاند، آثار هنری به گونه جدیدی ساخته شد. ظروفی با نقوش برجسته و لعاب مینایی و جواهرات مزین و نیز تعداد زیادی پیکره و لوح از آثار این دوره است. پیکرههای این دوره متأثر از فرهنگهای منطقه بینالنهرین و بیانگر حالتی مذهبی هستند. این مجسمهها، گویا در برابر چیزی یا شخصی احترام میگذارند. آثار این دوره علاوه بر خصوصیات ذکر شده، نشاندهنده پیوندی میان کاربرد و هنر بودند؛ یعنی جنبه هنری یا عبادی یا آیینی صرف نداشته، بلکه نوعی کار کرد برای آنها در نظر گرفته شده بود.
هزاره دوم شاهد ورود عناصر بیگانهای بود که پیکرهسازی و مجسمهسازی را در ایران (به غیر از عیلام) به هم پیوند داد و آن ظروف سیاهرنگی که به اشکال حیوان و انسان بودند، به تدریج از شمال ایران و توسط اقوام مهاجم شمالی وارد شد، تمام ایران را دربر گرفت و به صورت سنتی هنری درآمد. این نوع ظروف ریتون نام داشتند و نمونه اعلای آن در آثار دوره هخامنشی با موادی گرانبها ساخته میشد. در اورنگتپه مجسمههایی کوچک از گل پخته به دست آمده است. در سر این پیکرهها فرورفتگی مدوری برای نصب گیسو و حلقههای مدوری مزین با مادهای سفیدرنگ وجود داشته است.
نگاهی به مجسمهسازی در دوران پیش از اسلام
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com