- عضویت
- 15/12/20
- ارسال ها
- 253
- امتیاز واکنش
- 7,222
- امتیاز
- 213
- محل سکونت
- your heart
- زمان حضور
- 24 روز 11 ساعت 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
سیر تحول مکتب گل ومرغ سازی در نگارگری ایرانی
نگارگری گل وبوته سازی، یکی از انواع نقاشی های ایرانی است که هنرمند نگارگر با استفاده از نمادهای گل وبوته و پرنده های واقعی و افسانهای خوش آواز با سیر در عالم مثال به دنبال نور و وحدت ازلی و کثرت وجود خویش، به سوی عشق گام برمی دارد. نقاشان گل ومرغ در سده ی دوازدهم و سیزدهم، شیوه های کاری بسیاری را آزموده اند؛ هرچند همه ی آنها در صورت و معنا دارای زبان مشترک و ویژگی های بنیادین یکسانی بوده اند.
در پژوهش پیش رو، سعی بر آن است تا سیر تحول گل ومرغ سازی را به صورت تحلیلی و تطبیقی در نگارگری ایرانی و باتوجه به نگاره های مختلف بررسی کرده، شیوه های به کاررفته در هر دوره را ارزیابی و هنرمندان شاخص این رشته ی هنری را معرفی کنیم. روش تحقیق به صورت کاربردی و بااستفاده از کتابها و اسناد و تصاویر موجود و مصاحبه با هنرمندان معاصر این هنر انجام شده است. از جمله یافته های این پژوهش، سیر تحول گل ومرغ سازی در دوره های صعود و افول آن است و تعدادی از آثار هنرمندان شاخص این رشته، معرفی و بررسی شده است.
گل ومرغ سازی، یکی از رشته های نگارگری است که هنرمند نگارگر از مضامین گل ومرغ به شیوه های مختلف (انتزاعی - طبیعی) بهره گرفته تا بتواند روحش را که همچون مرغی در جسم اسیر مانده، آزاد کند و به پرواز درآورد. هنرمند نگارگر برای بیان رمزگونه ی حقیقت و طی طریق و رسیدن به کمالی مطلوب، از نمادهای پیرامون طبیعت خود بهره گرفته و حقیقت نور ازلی را به زبان خویش نمایان می سازد .
نقاشی گل ومرغ از شیوه های مرسوم در نگارگری ایرانی است که از دوران سلجوقی و صفوی رواج داشت و در آغاز به صورت مضامینی جزئی در آثار به کار می رفت و از پرندگان برروی شاخه های درختان چنار و سرو و از گل در لباس افراد در نگاره ها استفاده می شد. توجه و علاقه ی هنرمندان به این شکل ها و رابـ*ـطه ی عرفانی که با مفاهیم آن یافتند، سبب شکل گیری نگاره های تک پرنده یا تک گل شده است؛ البته این پرندگان و گل ها، بیشتر به صورت انتزاعی و به شکل تک رنگ (آب مرکب) به تصویر درمی آمد . استفاده از رنگ و رواج نقاشی لاکی سبب گسترش و پیشرفت این مکتب شد.
مکتب گل وبوته سازی، تنها در دامان قومی پرورده می شود که قادرند در کیفیت ذاتی اشیاء جهان مألوف پیرامون خود غرق شوند؛ زیرا درعین حالی که نقاشی ها به لحاظ گیاهشناسی موثقی است، آثاری علمی نیست؛ بلکه شعر گل هاست .
در این مقاله، سعی بر آن است تا سیر تحول گل ومرغ سازی و عواملی که در این تحولات اثر داشته اند، بررسی و هنرمندان شاخص این رشته معرفی شوند.
فرضیه و اهداف پژوهشی
هدف اساسی در این پژوهش، بررسی سیر تحولی مکتب گل و مرغ سازی در نگارگری ایرانی است و عواملی که در پیشرفت یا افول این مکتب تأثیر داشته اند یا مسیر آن را تغییر داده اند. فرضیه هایی که در این تحقیق به آنها پرداخته شده، عبارت اند از:
۱. بین معانی و مفاهیم گل ومرغ سازی و سیر تحولی این مکتب، ارتباط وجود دارد.
۲. سیر تحول گل ومرغ سازی و نگاه هنرمند گل ومرغ ساز و روش به کاررفته در آن، با هم ارتباط دارد.
پیشینه ی گلومرغ سازی در ایران
از هزاره های پیش از میلاد، استفاده از نقوش پرندگان و گلها برروی آثاری چون سفالینه ها و دیوارنگاره ها رایج بوده و نقوش در سیر تحول خود در دوره ی اسلامی، ظرافت و کمال یافته تا گل و مرغ به عنوان طرحی اصیل در هنرها، جایگاه خاصی داشته باشد. باتوجه به این سابقه ی کهن در فرهنگ و هنرهای ملی، این سبک و شیوه در بیشتر رشته های هنری به کار می رفته است. گل ومرغ در نقش پردازی هنر ایرانی، از شاخه های هنر نگارگری به شمار می رود؛ مجموعه ای از هنرهایی چون نگارگری، تذهیب، گرفت و گیر (تشعیر)، گل ومرغ، گل وبوته و... که شیوه های برآمدن و بالیدن آن به گونه ای بنیادی با هنرهای دیگری چون خوشنویسی و به ویژه کتاب آرایی پیوند داشته است. در حقیقت، این هنرها زمینه های جلوه گری و پویایی نگارگری را در تمام شاخه های آن فراهم ساخته اند .
نگارگری گل وبوته سازی، یکی از انواع نقاشی های ایرانی است که هنرمند نگارگر با استفاده از نمادهای گل وبوته و پرنده های واقعی و افسانهای خوش آواز با سیر در عالم مثال به دنبال نور و وحدت ازلی و کثرت وجود خویش، به سوی عشق گام برمی دارد. نقاشان گل ومرغ در سده ی دوازدهم و سیزدهم، شیوه های کاری بسیاری را آزموده اند؛ هرچند همه ی آنها در صورت و معنا دارای زبان مشترک و ویژگی های بنیادین یکسانی بوده اند.
در پژوهش پیش رو، سعی بر آن است تا سیر تحول گل ومرغ سازی را به صورت تحلیلی و تطبیقی در نگارگری ایرانی و باتوجه به نگاره های مختلف بررسی کرده، شیوه های به کاررفته در هر دوره را ارزیابی و هنرمندان شاخص این رشته ی هنری را معرفی کنیم. روش تحقیق به صورت کاربردی و بااستفاده از کتابها و اسناد و تصاویر موجود و مصاحبه با هنرمندان معاصر این هنر انجام شده است. از جمله یافته های این پژوهش، سیر تحول گل ومرغ سازی در دوره های صعود و افول آن است و تعدادی از آثار هنرمندان شاخص این رشته، معرفی و بررسی شده است.
گل ومرغ سازی، یکی از رشته های نگارگری است که هنرمند نگارگر از مضامین گل ومرغ به شیوه های مختلف (انتزاعی - طبیعی) بهره گرفته تا بتواند روحش را که همچون مرغی در جسم اسیر مانده، آزاد کند و به پرواز درآورد. هنرمند نگارگر برای بیان رمزگونه ی حقیقت و طی طریق و رسیدن به کمالی مطلوب، از نمادهای پیرامون طبیعت خود بهره گرفته و حقیقت نور ازلی را به زبان خویش نمایان می سازد .
نقاشی گل ومرغ از شیوه های مرسوم در نگارگری ایرانی است که از دوران سلجوقی و صفوی رواج داشت و در آغاز به صورت مضامینی جزئی در آثار به کار می رفت و از پرندگان برروی شاخه های درختان چنار و سرو و از گل در لباس افراد در نگاره ها استفاده می شد. توجه و علاقه ی هنرمندان به این شکل ها و رابـ*ـطه ی عرفانی که با مفاهیم آن یافتند، سبب شکل گیری نگاره های تک پرنده یا تک گل شده است؛ البته این پرندگان و گل ها، بیشتر به صورت انتزاعی و به شکل تک رنگ (آب مرکب) به تصویر درمی آمد . استفاده از رنگ و رواج نقاشی لاکی سبب گسترش و پیشرفت این مکتب شد.
مکتب گل وبوته سازی، تنها در دامان قومی پرورده می شود که قادرند در کیفیت ذاتی اشیاء جهان مألوف پیرامون خود غرق شوند؛ زیرا درعین حالی که نقاشی ها به لحاظ گیاهشناسی موثقی است، آثاری علمی نیست؛ بلکه شعر گل هاست .
در این مقاله، سعی بر آن است تا سیر تحول گل ومرغ سازی و عواملی که در این تحولات اثر داشته اند، بررسی و هنرمندان شاخص این رشته معرفی شوند.
فرضیه و اهداف پژوهشی
هدف اساسی در این پژوهش، بررسی سیر تحولی مکتب گل و مرغ سازی در نگارگری ایرانی است و عواملی که در پیشرفت یا افول این مکتب تأثیر داشته اند یا مسیر آن را تغییر داده اند. فرضیه هایی که در این تحقیق به آنها پرداخته شده، عبارت اند از:
۱. بین معانی و مفاهیم گل ومرغ سازی و سیر تحولی این مکتب، ارتباط وجود دارد.
۲. سیر تحول گل ومرغ سازی و نگاه هنرمند گل ومرغ ساز و روش به کاررفته در آن، با هم ارتباط دارد.
پیشینه ی گلومرغ سازی در ایران
از هزاره های پیش از میلاد، استفاده از نقوش پرندگان و گلها برروی آثاری چون سفالینه ها و دیوارنگاره ها رایج بوده و نقوش در سیر تحول خود در دوره ی اسلامی، ظرافت و کمال یافته تا گل و مرغ به عنوان طرحی اصیل در هنرها، جایگاه خاصی داشته باشد. باتوجه به این سابقه ی کهن در فرهنگ و هنرهای ملی، این سبک و شیوه در بیشتر رشته های هنری به کار می رفته است. گل ومرغ در نقش پردازی هنر ایرانی، از شاخه های هنر نگارگری به شمار می رود؛ مجموعه ای از هنرهایی چون نگارگری، تذهیب، گرفت و گیر (تشعیر)، گل ومرغ، گل وبوته و... که شیوه های برآمدن و بالیدن آن به گونه ای بنیادی با هنرهای دیگری چون خوشنویسی و به ویژه کتاب آرایی پیوند داشته است. در حقیقت، این هنرها زمینه های جلوه گری و پویایی نگارگری را در تمام شاخه های آن فراهم ساخته اند .
سیر تحول مکتب گل ومرغ سازی در نگارگری ایرانی
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com