- عضویت
- 15/12/20
- ارسال ها
- 253
- امتیاز واکنش
- 7,222
- امتیاز
- 213
- محل سکونت
- your heart
- زمان حضور
- 24 روز 11 ساعت 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
رکود هنر نگارگری در زمان آخرین پادشاه صفوی
شاه عباس اول و رضا عباسی، هر دو به گونه ای میراث مشترکی به جا گذاشتند. نظام حکومتی و سرحدات مرزی زمان شاه عباس که با وجود ضعف برخی از جانشینانش، همچنان دست نخورده ماند. به همین روال در آغاز پیروان رضا عباسی، از شیوهٔ وی پیروی کردند. در حقیقت ویژگی های سبک صفوی در سدهٔ یازدهم هجری توسط معیارهایی که او بنیان نهاد، شکل گرفت.
سبک غالب دیگر در این دوره متأثر از شیوه های اروپایی بود. شاه عباس اول در زمان حیات، پسر ارشدش را به قتل رساند. در نتیجه نوه اش شاه صفی (۱۰۵۲-۱۰۳۸) به جای وی به تـ*ـخت سلطنت نشست. او که در خلوت حرمسرا رشد یافته بود، نه تنها به نوشیدنی و افیون معتاد شده بلکه به امور مملکت داری نیز ناآشنا بود. خوشبختانه، وزیر با تدبیر وی مسائل مملکتی را مرتفع می ساخت و در نتیجه پس از مرگش اوضاع سـ*ـیاسی ثابت ماند. شاه صفی، مانند شاه اسماعیل دوم، خشن و نسبت به اطرافیانش بدگمان بود، به همین سبب بسیاری از وزرا و شاهزادگان صفوی را از لبهٔ تیغ گذراند. تنها نوجوانان از خشم شاه صفی در امان بودند، در نتیجه زمانی که شاه صفی در سال ۱۰۵۲ ه. به علت افراط در نوشیدنی خواری از دنیا رفت، عباس دوم - پسر ده ساله اش - به جای وی بر تـ*ـخت سلطنت نشست.
به طور کلی دورهٔ فرمانروایی شاه عباس دوم (۱۰۷۷- ۱۰۵۲) دورهٔ رفاه، امنیت و آرامش بود. شاه عباس از ماجراجویی های نظامی اجتناب می کرد و در تنها جنگی که شرکت جُست جنگ علیه مغولان در قندهار، در سال ۱۰۵۸ بود که در آن پیروز شد. او به نسبت شاه صفی نقش فعال تری در ادارهٔ امور سـ*ـیاسی کشور داشت و ضعف هایش بیشتر فردی بود تا اجتماعی. او نیز به الکل و افیون اعتیاد داشت و فردی زن باره بود و توجهی به نصایح طبقات مذهبی جامعه صفوی نداشت تا او و درباریانش را از صدمات هـ*ـوس بازی هایش مصون نگه دارند. تمایلات افراطی وی موجب مرگش در سال ۱۰۷۷ ه. ق. در سن ۳۳ سالگی شد.
با شروع سلطنت شاه سلیمان (۱۰۷۷-۱105) فروپاشی سلسله صفوی آغاز شد. عدم تمایل سلیمان به دخالت در امور مملکتی موجب تزلزل اقتصادی، فساد و بی عدالتی شد. خوشبختانه او خود را درگیر مسائل نظامی و کشورگشایی نکرده و در حفظ وضع موجود تلاش می کرد، در نتیجه ایران، در دورهٔ زمامداری وی، از سوی دشمنان سنتی اش در امان بود. با این حال کشور از درون رو به زوال گذاشت. کشوری که پادشاهش ماه ها در پناه امن حرمسراها به سر می برد و امور کشور به دست خواجه ها و ندیمه های بی صلاحیت سپرده می شد، فروپاشی اجتماعی، سـ*ـیاسی و اداری اش امری اجتناب ناپذیر بود.
بین سال های ۱۰۴۰-۱135 ه .ق. دو جریان اصلی سرمشق هنرمندان ایرانی قرار گرفت: نگاره های رضا عباسی و آثار اروپایی، نه تنها نگاره های صاحب امضا بلکه مکتوبات شرح احوال نویسان مبین این حقیقت است که او استاد توانایی بود که آثار متأخرش سرمشق بسیاری از نگارگران دربار صفوی بود. یکی از این نگارگران، میرافضل تونی است که برخی او را افضل الحسینی می نامند. او تک چهره های بسیاری دارد که تحت تاثیر رضا عباسی به تصویر درآمده اند. در حقیقت، بسیاری از نگاره های بدون امضای افضل، به اشتباه نگاره های متعلق به رضا عباسی قلمداد شده اند.
شاه عباس اول و رضا عباسی، هر دو به گونه ای میراث مشترکی به جا گذاشتند. نظام حکومتی و سرحدات مرزی زمان شاه عباس که با وجود ضعف برخی از جانشینانش، همچنان دست نخورده ماند. به همین روال در آغاز پیروان رضا عباسی، از شیوهٔ وی پیروی کردند. در حقیقت ویژگی های سبک صفوی در سدهٔ یازدهم هجری توسط معیارهایی که او بنیان نهاد، شکل گرفت.
سبک غالب دیگر در این دوره متأثر از شیوه های اروپایی بود. شاه عباس اول در زمان حیات، پسر ارشدش را به قتل رساند. در نتیجه نوه اش شاه صفی (۱۰۵۲-۱۰۳۸) به جای وی به تـ*ـخت سلطنت نشست. او که در خلوت حرمسرا رشد یافته بود، نه تنها به نوشیدنی و افیون معتاد شده بلکه به امور مملکت داری نیز ناآشنا بود. خوشبختانه، وزیر با تدبیر وی مسائل مملکتی را مرتفع می ساخت و در نتیجه پس از مرگش اوضاع سـ*ـیاسی ثابت ماند. شاه صفی، مانند شاه اسماعیل دوم، خشن و نسبت به اطرافیانش بدگمان بود، به همین سبب بسیاری از وزرا و شاهزادگان صفوی را از لبهٔ تیغ گذراند. تنها نوجوانان از خشم شاه صفی در امان بودند، در نتیجه زمانی که شاه صفی در سال ۱۰۵۲ ه. به علت افراط در نوشیدنی خواری از دنیا رفت، عباس دوم - پسر ده ساله اش - به جای وی بر تـ*ـخت سلطنت نشست.
به طور کلی دورهٔ فرمانروایی شاه عباس دوم (۱۰۷۷- ۱۰۵۲) دورهٔ رفاه، امنیت و آرامش بود. شاه عباس از ماجراجویی های نظامی اجتناب می کرد و در تنها جنگی که شرکت جُست جنگ علیه مغولان در قندهار، در سال ۱۰۵۸ بود که در آن پیروز شد. او به نسبت شاه صفی نقش فعال تری در ادارهٔ امور سـ*ـیاسی کشور داشت و ضعف هایش بیشتر فردی بود تا اجتماعی. او نیز به الکل و افیون اعتیاد داشت و فردی زن باره بود و توجهی به نصایح طبقات مذهبی جامعه صفوی نداشت تا او و درباریانش را از صدمات هـ*ـوس بازی هایش مصون نگه دارند. تمایلات افراطی وی موجب مرگش در سال ۱۰۷۷ ه. ق. در سن ۳۳ سالگی شد.
با شروع سلطنت شاه سلیمان (۱۰۷۷-۱105) فروپاشی سلسله صفوی آغاز شد. عدم تمایل سلیمان به دخالت در امور مملکتی موجب تزلزل اقتصادی، فساد و بی عدالتی شد. خوشبختانه او خود را درگیر مسائل نظامی و کشورگشایی نکرده و در حفظ وضع موجود تلاش می کرد، در نتیجه ایران، در دورهٔ زمامداری وی، از سوی دشمنان سنتی اش در امان بود. با این حال کشور از درون رو به زوال گذاشت. کشوری که پادشاهش ماه ها در پناه امن حرمسراها به سر می برد و امور کشور به دست خواجه ها و ندیمه های بی صلاحیت سپرده می شد، فروپاشی اجتماعی، سـ*ـیاسی و اداری اش امری اجتناب ناپذیر بود.
بین سال های ۱۰۴۰-۱135 ه .ق. دو جریان اصلی سرمشق هنرمندان ایرانی قرار گرفت: نگاره های رضا عباسی و آثار اروپایی، نه تنها نگاره های صاحب امضا بلکه مکتوبات شرح احوال نویسان مبین این حقیقت است که او استاد توانایی بود که آثار متأخرش سرمشق بسیاری از نگارگران دربار صفوی بود. یکی از این نگارگران، میرافضل تونی است که برخی او را افضل الحسینی می نامند. او تک چهره های بسیاری دارد که تحت تاثیر رضا عباسی به تصویر درآمده اند. در حقیقت، بسیاری از نگاره های بدون امضای افضل، به اشتباه نگاره های متعلق به رضا عباسی قلمداد شده اند.
رکود هنر نگارگری در زمان آخرین پادشاه صفوی
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com