- عضویت
- 15/12/20
- ارسال ها
- 253
- امتیاز واکنش
- 7,222
- امتیاز
- 213
- محل سکونت
- your heart
- زمان حضور
- 24 روز 11 ساعت 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
انواع خط در هنر خوشنویسی ایرانی
هزاران سال قبل که زبان پدید نیامده بود و بشر هنوز لغتی نمیشناخت تا حرف بزند، برای نمایش فکر و اندیشه خود، نشانهها و خطوطی بر خاک، سنگ، لوح گلی، لوح چوبی و... ترسیم میکرد و پیداست که نخستین نوشته انسان بسیار ساده و بچهگانه بوده است. آنان به صورت خشن و نازیبایی شکل اشیاء و چیزها را میکشیدند و بدان طريق، مقصود خود را بیان میکردند.
به عبارتی اجداد خطهای کنونی، تصویرهای نخستین هستند؛ و متون چاپی امروز که در آنها، مفاهیم به کمک خط بیان میشود، تکامل یافتهٔ تصویرهایی است که برای مقاصد گوناگون و آسان کردن ادراک مسایل برای مخاطب یا سادهتر منتقل کردن مفاهیم و برقراری ارتباط توسط انسان ترسیم شده است. این نوع خط را خط تصویری یا اندیشه نگاری نامیدهاند.
مردم بینالنهرین نیز مانند سایر ملل در آغاز از خط تصویری استفاده میکردند و لوحههایی که در کیش به دست آمده این مطلب را تأیید میکند. لوحههایی که از گل رس و لای رودخانهها تهیه میشد برای نوشتن به کار میرفت، این لوحهها از خمیر نرم و خالص تهیه میشد که برای نوشتن بسیار مناسب بود و قلمهای فلزی برای نوشتن روی آنها به کار میرفت. در این رسمالخط به تدریج تغییراتی ایجاد شد، تصاویری که از انسان و حیوانات و نباتات بود به صورت سادهای درآمد، دایرهها و خطوط منحنی هم به شکل چند ضلعی و خطهای منکسر ترسیم میشد و بر اثر این تغییرات، خطی که به خط میخی معروف شده است، در بینالنهرین به وجود آمد. این نوع خط در حدود سه هزار سال، یعنی تا آغاز ظهور عیسی مسیح (ع) رواج داشت.
خط تصویری عیلامی
امپراتوری عیلام در مشرق بابل واقع شده بود و نقش مهمی در تاریخ تمدن ایران داشت. مرکز تمدن عیلام شوش بود که از همسایگان شرقی کشورهای بینالنهرین محسوب میشود. ویل دورانت در این باره میگوید: «در اواسط نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی، باستانشناسان فرانسوی به آثار انسانی دست یافتند که تاریخ آنها به ۲۰٫۰۰۰ سال قبل بازمیگردد و نیز شواهد و اسنادی از فرهنگ و تمدن پیشرفتهای یافتهاند که قدمت آن به ۴۵۰۰ سال ق. م. میرسد. آنچنان است که در آن زمان مردم عیلام تازه از زندگی بیابان گردی و شکار و ماهیگیری بیرون آمده بودند؛ ولی در همان زمان سلاح و افزارهای مسی داشتند، زمین را میکاشتند، حیوانات را اهلی میکردند، با خط نویسی دینی و اسناد بازرگانی آشنا بودند، آینه و جواهرات را میشناختند، و بازرگانی آنان از مصر تا هند ادامه داشت. در کنار افزارهای سنگ چخماقی صاف شده، که ما را به عصر سنگ جدید میرساند، گلدانهای خوشساخت گِردی میبینیم که بر آنها نقوش هندسی با تصاویر زیبای حیوانات و گیاهان رسم شده، و پارهای از آنها در شمار بهترین آثار هنری ساخت دست بشر به شمار میرود... کشور شوش ۶۰۰۰ سال بزيست، و در این مدت شاهد اوج عظمت سومر، بابل، آشور، پارس، مصر، یونان و روم بود، و به نام شوش با کمال جلال، تا قرن چهاردهم میلادی پا بر جا ماند.»
خط تصویری سومریان
یکی از تمدنهای باستانی مربوط به حاشیههای رودخانههای دجله و فرات متعلق به سومریان است که در حدود ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد در اراضی مسطح بینالنهرین سکنی گزیدند. مهمترین و شگفتانگیزترین چیزی که از سومریان بر جای مانده «خط نویسی» آن مردم است. ویل دورانت درباره ادبیات و خط نویسی سومریان میگوید: «این هنر به اندازهای در نزد آنان پیشرفته بود که به وسيله آن میتوانستند اندیشهها و افکار مفصل و پیچیده خود را درباره بازرگانی، شعر و دین بیان کنند. نبشتههای قدیمتری که به دست آمده بر روی سنگ است، و تاریخ آن به ۳۶۰۰ ق. م. میرسد. در حدود ۳۲۰۰ ق. م. الواح گلی ظاهر میشود، و چنان به نظر میرسد که در آن هنگام سومریان با این کشف عظیم بسیار شادمان شدهاند. این یکی از خوشبختیهای ماست که مردم بینالنهرین نوشتههای خود را با مرکب فاسد شدنی، و بر کاغذی که زود از میان میرود، ننوشتهاند، بلکه توانستهاند با آلت تیزی با استفاده از این ماده نرم، یادداشتهایی از حوادث، صورت قراردادها، قبالهی املاک، صورت خرید و فروش، متن احکام قضایی، و نظایر آنها را بنویسند و از همه اینها تمدنی بسازند که اثر نیش قلم در آن از دم شمشیر هیچ کم نباشد. در آن هنگام که منشی از نوشتن لوح فراغت مییافت، آن را در آتش میپخت، یا مقابل حرارت آفتاب میگذاشت؛ به این ترتیب، طول عمر نوشته در حوادث روزگار بسیار بیش از کاغذ میشد، و تنها نوشته بر سنگ، در ماندن بر آن ترجیح داشت. پیدایش خط میخی، و تطور و تکامل آن، بزرگترین منّتی است که سومریان بر تمدن جهان دارند.»
آنچه مسلم است این است که سومریها مخترع نخستین خط و کتابت بودهاند. آنها به طرق مختلف در تکامل و پیشرفت خط گامهای مؤثری برداشتند تا آنجا که نتیجه کوشش ایشان منجر به ایجاد خط میخی گردید.
خط تصویری را نباید با نقاشی اشتباه کرد؛ اگر چه مرز معینی میان آنها وجود ندارد. در نقاشی چیزی که قابل رؤیت باشد و یا حادثهای که رخ داده است تصویر میشود و هدف آن زیباییشناسی و تفکر هنری است، اما برای خط تصویری، هنر در تصویر کردن در اکثر مواقع چندان مهم نیست و تصویر، اغلب طرح سطحی است که برای بیان خبر و اطلاع رسانی به کار میرود. خط تصویری نیز اغلب میتواند از روشهایی که خط اشیایی استفاده کرده، بهره جوید. انسان، حیوانات و اشیاء را میتوان با تمام جزئیات ترسیم کرد یا برعکس، به صورت شرطی تصویر کرد؛ مثلا گله چهارپایان را میتوان با ترسیم سر خلاصه کرد و یا مفاهیم انتزاعی را میتوان به صورت نمادی نشان داد.
هزاران سال قبل که زبان پدید نیامده بود و بشر هنوز لغتی نمیشناخت تا حرف بزند، برای نمایش فکر و اندیشه خود، نشانهها و خطوطی بر خاک، سنگ، لوح گلی، لوح چوبی و... ترسیم میکرد و پیداست که نخستین نوشته انسان بسیار ساده و بچهگانه بوده است. آنان به صورت خشن و نازیبایی شکل اشیاء و چیزها را میکشیدند و بدان طريق، مقصود خود را بیان میکردند.
به عبارتی اجداد خطهای کنونی، تصویرهای نخستین هستند؛ و متون چاپی امروز که در آنها، مفاهیم به کمک خط بیان میشود، تکامل یافتهٔ تصویرهایی است که برای مقاصد گوناگون و آسان کردن ادراک مسایل برای مخاطب یا سادهتر منتقل کردن مفاهیم و برقراری ارتباط توسط انسان ترسیم شده است. این نوع خط را خط تصویری یا اندیشه نگاری نامیدهاند.
مردم بینالنهرین نیز مانند سایر ملل در آغاز از خط تصویری استفاده میکردند و لوحههایی که در کیش به دست آمده این مطلب را تأیید میکند. لوحههایی که از گل رس و لای رودخانهها تهیه میشد برای نوشتن به کار میرفت، این لوحهها از خمیر نرم و خالص تهیه میشد که برای نوشتن بسیار مناسب بود و قلمهای فلزی برای نوشتن روی آنها به کار میرفت. در این رسمالخط به تدریج تغییراتی ایجاد شد، تصاویری که از انسان و حیوانات و نباتات بود به صورت سادهای درآمد، دایرهها و خطوط منحنی هم به شکل چند ضلعی و خطهای منکسر ترسیم میشد و بر اثر این تغییرات، خطی که به خط میخی معروف شده است، در بینالنهرین به وجود آمد. این نوع خط در حدود سه هزار سال، یعنی تا آغاز ظهور عیسی مسیح (ع) رواج داشت.
خط تصویری عیلامی
امپراتوری عیلام در مشرق بابل واقع شده بود و نقش مهمی در تاریخ تمدن ایران داشت. مرکز تمدن عیلام شوش بود که از همسایگان شرقی کشورهای بینالنهرین محسوب میشود. ویل دورانت در این باره میگوید: «در اواسط نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی، باستانشناسان فرانسوی به آثار انسانی دست یافتند که تاریخ آنها به ۲۰٫۰۰۰ سال قبل بازمیگردد و نیز شواهد و اسنادی از فرهنگ و تمدن پیشرفتهای یافتهاند که قدمت آن به ۴۵۰۰ سال ق. م. میرسد. آنچنان است که در آن زمان مردم عیلام تازه از زندگی بیابان گردی و شکار و ماهیگیری بیرون آمده بودند؛ ولی در همان زمان سلاح و افزارهای مسی داشتند، زمین را میکاشتند، حیوانات را اهلی میکردند، با خط نویسی دینی و اسناد بازرگانی آشنا بودند، آینه و جواهرات را میشناختند، و بازرگانی آنان از مصر تا هند ادامه داشت. در کنار افزارهای سنگ چخماقی صاف شده، که ما را به عصر سنگ جدید میرساند، گلدانهای خوشساخت گِردی میبینیم که بر آنها نقوش هندسی با تصاویر زیبای حیوانات و گیاهان رسم شده، و پارهای از آنها در شمار بهترین آثار هنری ساخت دست بشر به شمار میرود... کشور شوش ۶۰۰۰ سال بزيست، و در این مدت شاهد اوج عظمت سومر، بابل، آشور، پارس، مصر، یونان و روم بود، و به نام شوش با کمال جلال، تا قرن چهاردهم میلادی پا بر جا ماند.»
خط تصویری سومریان
یکی از تمدنهای باستانی مربوط به حاشیههای رودخانههای دجله و فرات متعلق به سومریان است که در حدود ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد در اراضی مسطح بینالنهرین سکنی گزیدند. مهمترین و شگفتانگیزترین چیزی که از سومریان بر جای مانده «خط نویسی» آن مردم است. ویل دورانت درباره ادبیات و خط نویسی سومریان میگوید: «این هنر به اندازهای در نزد آنان پیشرفته بود که به وسيله آن میتوانستند اندیشهها و افکار مفصل و پیچیده خود را درباره بازرگانی، شعر و دین بیان کنند. نبشتههای قدیمتری که به دست آمده بر روی سنگ است، و تاریخ آن به ۳۶۰۰ ق. م. میرسد. در حدود ۳۲۰۰ ق. م. الواح گلی ظاهر میشود، و چنان به نظر میرسد که در آن هنگام سومریان با این کشف عظیم بسیار شادمان شدهاند. این یکی از خوشبختیهای ماست که مردم بینالنهرین نوشتههای خود را با مرکب فاسد شدنی، و بر کاغذی که زود از میان میرود، ننوشتهاند، بلکه توانستهاند با آلت تیزی با استفاده از این ماده نرم، یادداشتهایی از حوادث، صورت قراردادها، قبالهی املاک، صورت خرید و فروش، متن احکام قضایی، و نظایر آنها را بنویسند و از همه اینها تمدنی بسازند که اثر نیش قلم در آن از دم شمشیر هیچ کم نباشد. در آن هنگام که منشی از نوشتن لوح فراغت مییافت، آن را در آتش میپخت، یا مقابل حرارت آفتاب میگذاشت؛ به این ترتیب، طول عمر نوشته در حوادث روزگار بسیار بیش از کاغذ میشد، و تنها نوشته بر سنگ، در ماندن بر آن ترجیح داشت. پیدایش خط میخی، و تطور و تکامل آن، بزرگترین منّتی است که سومریان بر تمدن جهان دارند.»
آنچه مسلم است این است که سومریها مخترع نخستین خط و کتابت بودهاند. آنها به طرق مختلف در تکامل و پیشرفت خط گامهای مؤثری برداشتند تا آنجا که نتیجه کوشش ایشان منجر به ایجاد خط میخی گردید.
خط تصویری را نباید با نقاشی اشتباه کرد؛ اگر چه مرز معینی میان آنها وجود ندارد. در نقاشی چیزی که قابل رؤیت باشد و یا حادثهای که رخ داده است تصویر میشود و هدف آن زیباییشناسی و تفکر هنری است، اما برای خط تصویری، هنر در تصویر کردن در اکثر مواقع چندان مهم نیست و تصویر، اغلب طرح سطحی است که برای بیان خبر و اطلاع رسانی به کار میرود. خط تصویری نیز اغلب میتواند از روشهایی که خط اشیایی استفاده کرده، بهره جوید. انسان، حیوانات و اشیاء را میتوان با تمام جزئیات ترسیم کرد یا برعکس، به صورت شرطی تصویر کرد؛ مثلا گله چهارپایان را میتوان با ترسیم سر خلاصه کرد و یا مفاهیم انتزاعی را میتوان به صورت نمادی نشان داد.
انواع خط در هنر خوشنویسی ایرانی
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com