M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,861
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
تندیس نقش برجسته همه جانبی در مقبره ها، نقش بسیار مهم ایجاد تصویری از شخص مرده را ایفا میکرد تا در صورت متلاشی یا نابود شدن مومیایی اش به عنوان منزلگاهی برای کا مورد استفاده قرار گیرد. به همین علت است که در نخستین دوره های رشد هنر مصر، علاقه شدیدی به تصویر یا چهره نمای مردگان پیدا شد. باز به همین علت بود که ماندگاری سبک و مصالح کار تا بدان پایه اهمیت داشت.
با آنکه برای ساختن تصویر یا تندیس افراد غیر وابسته به طبقات اشراف یا خانواده سلطنتی از مصالحی چون چوب، رس و مفرغ استفاده می شد، سنگ ماده اصلی این کار به شمار می رفت؛ سنگ آهنک و ماسه سنگ از صخره های اطراف رود نیل، سنگ خارا از حوضه آبشارهای نیل علیا و سنگ دیوریت از صحرای مصر استخراج و به محل کار حمل می شد.
پیکره نشسته خفرع یکی از چندین پیکره مشابه بود که برای معبد ابوالهول خفرع تراشیده شده بودند. این پیکره ها که یگانه شکل های ارگانیک در درون ساختمان خشک و هندسی معبد بودند با تیرهای عمودی و افقی تـ*ـخت شان، فضای گیرایی از ابهت شاهانه به آن می بخشیدند. خفرع بر اورنگی نشسته است که بر قاعده اش نقش در هم بافته ای از دو گیاه پاپیروس و نیلوفر آبی مصری به عنوان نماد مصر متحد، حکاکی شده است. بال های محافظ شاهین به عنوان نماد آفتاب، پشت سر او را پوشانده اند و این نشانه ای از پایگاه خدایی خفرع به عنوان پسر رع است. او دامن ساده مرسوم در دوره پادشاهی کهن را به تن کرده است و یک روسری کتانی بر سرش دارد که پیشانی او را پوشانده و با چین های ریز تا روی شانه اش رسیده است.
چهره پادشاه از فردیتی نیرومند برخوردار است و در همان حال آرامشی خونسردانه از آن ساطع است که بازتابی از نیروی ابدی فرعون و مقام پادشاهی به طور اعم به شمار می رود. این تاثیر که از تمام پیکره های سلطنتی کا در بیننده برجا می ماند با استفاده از تدبیرهای شکل آفرینی و اسلوب هایی تحقق یافته است که امروزه نیز تحسین آدمی را برمی انگیزد. پیکره خفرع از فشردگی و یکپارچگی نیرومندی برخوردار است و چند نقطه برآمده و شکستنی نیز دارد، شکل هدف را که ماندن تا ابدیت است بیان می کند. بدن خفرع به تخته سنگ پشتی اش چسبیده است، دست هایش نزدیک بالا تنه و ران هایش قرار گرفته اند، پاها تنگ هم هستند و با رده های سنگی به اورنگ شاهی متصل شده اند.
با آنکه برای ساختن تصویر یا تندیس افراد غیر وابسته به طبقات اشراف یا خانواده سلطنتی از مصالحی چون چوب، رس و مفرغ استفاده می شد، سنگ ماده اصلی این کار به شمار می رفت؛ سنگ آهنک و ماسه سنگ از صخره های اطراف رود نیل، سنگ خارا از حوضه آبشارهای نیل علیا و سنگ دیوریت از صحرای مصر استخراج و به محل کار حمل می شد.
پیکره نشسته خفرع یکی از چندین پیکره مشابه بود که برای معبد ابوالهول خفرع تراشیده شده بودند. این پیکره ها که یگانه شکل های ارگانیک در درون ساختمان خشک و هندسی معبد بودند با تیرهای عمودی و افقی تـ*ـخت شان، فضای گیرایی از ابهت شاهانه به آن می بخشیدند. خفرع بر اورنگی نشسته است که بر قاعده اش نقش در هم بافته ای از دو گیاه پاپیروس و نیلوفر آبی مصری به عنوان نماد مصر متحد، حکاکی شده است. بال های محافظ شاهین به عنوان نماد آفتاب، پشت سر او را پوشانده اند و این نشانه ای از پایگاه خدایی خفرع به عنوان پسر رع است. او دامن ساده مرسوم در دوره پادشاهی کهن را به تن کرده است و یک روسری کتانی بر سرش دارد که پیشانی او را پوشانده و با چین های ریز تا روی شانه اش رسیده است.
چهره پادشاه از فردیتی نیرومند برخوردار است و در همان حال آرامشی خونسردانه از آن ساطع است که بازتابی از نیروی ابدی فرعون و مقام پادشاهی به طور اعم به شمار می رود. این تاثیر که از تمام پیکره های سلطنتی کا در بیننده برجا می ماند با استفاده از تدبیرهای شکل آفرینی و اسلوب هایی تحقق یافته است که امروزه نیز تحسین آدمی را برمی انگیزد. پیکره خفرع از فشردگی و یکپارچگی نیرومندی برخوردار است و چند نقطه برآمده و شکستنی نیز دارد، شکل هدف را که ماندن تا ابدیت است بیان می کند. بدن خفرع به تخته سنگ پشتی اش چسبیده است، دست هایش نزدیک بالا تنه و ران هایش قرار گرفته اند، پاها تنگ هم هستند و با رده های سنگی به اورنگ شاهی متصل شده اند.
پیکرتراشی در مصر باستان چگونه بود؟
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com