خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,247
امتیاز واکنش
64,014
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
تاریخ پرتغال
کشورها چه بزرگ باشند چه کوچک، چه یک امپراتوری عظیم و پرآوازه را در تاریخ به نام خود ثبت کنند و یک تمدن بزرگ را پایه ریزی کنند و درخششی تاریخی برای خود پدید بیاورند چه یک حوزه جغرافیایی کوچک را قلمرو جولان و قدرت نمایی خود قرار دهند چه جهانگیر و جهاندار خوبی باشند و پیوسته در حال توسعه قلمرو خود، چه آرام و صلح جو قانع به همان محدوده حکومتی خود، همه یک واحد سـ*ـیاسی به حساب می آیند با هویتی مستقل که برای آن ارج و ارزش قائل اند و در جهت حفظ و بقای این هویت می کوشند، پرچم، سرود ملی، آرمان مشترک ملی و … همه در راستای تداوم، ماندگاری و داشتن یک تاریخ درخشان نقش و جایگاه ویژه ای دارند. در مجموعه سفرهای تاریخی الی گشت این بار در پیچ و خم تاریخ پرتغال گام می گذاریم و با تاریخ و فرهنگ و دیگر ویژگی های طبیعی این کشور آشنا می شویم.

پ
جغرافیا و آب و هوا
کشوری کوچک در جنوب غرب اروپا، با مساحتی حدود ۹۱۷۲۰ کیلومتر مربع، در کرانه باختری شبه جزیرهٔ ایبری، دنباله فلات مرتفع مرکزی اسپانیا، یک همسایه دارد آن هم همین اسپانیا از جانب مشرق و شمال، از سمت غرب به اقیانوس اطلس ختم شده و مجمع‌الجزایر مادیرا و آزور در اقیانوس اطلس بخشی از خاک این کشور محسوب می شود. پایتخت آن شهر لیسبون وجمعیتی حدود ۱۰٫۵ میلیون تن با خلق و خو و ویژگی های فرهنگی خاص خود. عمده فعالیت مردم این کشور کار در کشتزارها و جنگل‌ها است. مانند هر کشور دیگری بررسی تاریخ پرتغال نیازمند آگاهی از شرایط گوناگون آن کشور است که باید به دقت مورد مطالعه قرار گیرد.
زبان، نژاد و فرهنگ، دین، حکومت، اقتصاد
زبان رسمی مردمان این کشور پرتغالی از شاخهٔ زبان‌های رومی‌تبار می باشد. مردمانی با قدی کوتاه، چشمانی سیاه، پوستی زردرنگ، و موهایی تیره. در قسمت‌های شمالی چشم آبی های موهای بور هم وجود دارند دیده می‌شوند. گویا از تبار لوسیانی‌ها یعنی نژاد سلتی ایبری هستند. پرتغالی ها مسیحیت شاخه کاتولیک رومی را برای خود برگزیده اند. عضو اتحادیه اروپا و پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو است و قاعده حکومتش جمهوری پارلمانی می باشد. کشوری در دسته کشورهای توسعه‌یافته محسوب می شود و یورو واحد پول این کشور است. صنعت شیلات و ماهیگیری و مصنوعات چوب‌پنبه‌ای صنایع این کشور است و از همین رو بیشترین چوب‌پنبه‌ای که در جهان مورد استفاده قرار می گیرد از درختان چوب‌پنبه‌ای این کشور است.
پیشینه و تاریخ گذشته، از گذشته تا کنون
پروتوکال نام شهری کوچک در کنار رودخانه دورو بوده با رونق و شکوفایی خاص خود. اقوام سلتی گالاسی و لوسیتانی ساکنان باستانی پرتغال بوده اند. بعدها جزیی از امپراتوری روم شد. سپس ژرمن ها به این مهجرت کردند. در قرن هشتم میلادی به مسلمانان مراکشی این سرزمین را به تصرف خود درآوردند اما اندکی بعد زورمندان مسیحی مسلمانان را از این نقطه به بیرون راندند. در ۱۱۳۹ میلادی پرتغال پادشاهی مستقل اعلام کرد. اسپانیا، همسایه اش بر این کشور ۶۰ سال مسلط بود. سرانجام در ۱۶۴۰م پرتغالی ها اعلام استقلال کردند و تاریخ پرتغال به گونه دیگری رقم خورد. عصر طلایی اکتشافات جغرافیایی آغاز شد. چهارصد سال تلاش دریانوردان پرتغالی برای کشف یافتن راه‌های دریایی گوناگونی نتایج پرباری برای آنان و عواقب ننگینی برای کشورهای مستعمره بود. دریانوردانی که امپراتوری بزرگی را بوجود آوردند اما پس از مدتی مانند هر حکومتی پس از اوج به سراشیبی افتاد و از آن همه درخشش قدرت آنچه برای کشور پرتغال باقی مانده عنوان سومین کشور بزرگ مستعمراتی جهان است. زمانی این حکومت استعماری شامل تیمور شرقی، موزامبیک، برزیل، بخش‌هایی از هند، گینه بیسائو بود. در سال ۱۹۷۴ این امر با سقوط نظام دیکتاتوری پرتغال کشورهای استعمار شده استقلال یافتند.
اوضاع داخلی این کشور در تاریخ پرتغال اما به گونه دیگری بود. قرن نوزدهم آتش جنگ در اروپا شعله ور شد. فرانسوی ها از مرزهای پرتغال گذشته و با شکست مردم پرتغال وارد لیسبون شدند. پرتغال اشغال شده توسط فرانسوی‌ها پایتختش به برزیل تغییر یافت! در قرن ۱۹ م. بی‌ثباتی و بحران سـ*ـیاسی در سراسر پرتغال موج می زد. حکومت پرتغال بعد از یک سری آشوب های سـ*ـیاسی ویرانگر در ۱۹۱۰ م از دیکتاتوری به یک حکومت جمهوری تغییر موضع داد اما صبح دولتش چندان پایدار نبود و جمهوری با ذائقه پرتغالی ها ناسازگار! از این رو این جمهوری بی ثبات بی‌ثبات در ۱۹۲۶ به دستنظامیان برپیده شد و آنان قدرت را به دست گرفتند. ژنرال آنتونیو اولیویرا سالازار در کمتر از ده سال یک حکومت دیکتاتوری، فاشیستی سبک ایتالیایی را در کشور برقرار کرد. سالازار اساسا اعتقادی به تحول و پیشرفت اجتماعی به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی نداشت.
سرکوب و خشونت و بگیر و ببندهای رایج حکومت های فاشیست از سرگرمی های مورد علاقه جناب ژنرال بود. در ۱۹۷۴ کودتای دیگری رخ داد تحت عنوان چپگرای، اما پس از کش و قوس های سـ*ـیاسی فراوان رهبران آن پرتغال در صدد انتقال از دیکتاتوری به دموکراسی شدند و قدرت سـ*ـیاسی از نظامیان بازپس گرفته شد. اوضاع اقتصادی این استعمارگر سلطه جو اما در سال های اخیر چندان مساعد و خوشایند نبوده و دولت به شکست در برنامه های اقتصادی اش و عدم تامین کسر بودجه معترف شد و دولت اقلیت سوسیالیست در حالیکه طرح شکست خورده ریاضت اقتصادی‌ اش را در دفتر خاطراتش ثبت می کرد در پارلمان این کشور از قدرت کناره کشید. اعتصاب‌ و اعتراض عمومی طرح ریاضت اقتصادی دولت پرتغال حق طبیعی مردم بود. در سال ۲۰۱۴ پرتغال اعلام خروج از بحران اقتصادی کرد. در ۲۰۱۵ دولتی میانه‌ رو بر سر کار آمد و در سال ۲۰۱۶ بهبود شرایط اقتصادی فارغ از رنج ریاضت اقتصادی را وعده داد!
در پایان پس از خواندن تاریخ پرتغال برای شما از چند جاذبه این کشور نام می بریم تا روح تان تازه شود و تلخی و تلخکامی های تاریخی را برای لحظه ای به فراموشی بسپارید. از مهمترین جاذبه های گردشگری می توان به کابو جیراو، کابو جیراو، قلعه سائو خورخه، قلعه، اسکله ریبیرا، دره دورو، ساحل نیروی دریایی، کاخ ملی پنا، برج بلم، کاخ ملی پنا، قلعه اوبیدوس. و اما ساحل نیروی دریایی؛ این ساحل یکی از زیباترین سواحل کشور پرتغال به شمار می آید. آب های شفاف و چشم انداز فوق العاده زیبای آن خیره کننده است تا حدی که بسیاری از مجلات گردشگری و تبلیغاتی از این همه زیبایی این ساحل به نفع خود سود جسته و در جهت جلب و جذب مشتری بهره می گیرند.
#الی_گشت


تاریخ پرتغال

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا