M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,858
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 22 دقیقه
نویسنده این موضوع
آغاز کوبیسم
هنرمندان کوبیست به طور کامل از ایده هنر به مثابه تقلید از طبیعت که از دوره رنسانس به بعد در اروپا رایج بود، جدا شدند. پیکاسو و براک اشارات قراردادی پرسپکتیو و کوتاه نمایی، و نقاشی از مدل را کنار نهادند و تصمیم گرفتند تا حجم و پیکره را در سطحی دوبعدی و بدون هیچگونه ایجاد توهم بصری برای خلق تصویری سه بعدی به نمایش بگذارند. بنابراین برای نمایش تصویری از اشیاء واقعی، باید اشیاء را آن گونه که در خارج موجود بودند به تصویر کشید و نه آن گونه که بخشی از آن درلحظه و مکان خاصی حضور می یابد. بدین منظور باید به طور همزمان چندین وجه از شئ نمایش داده شود. از این رو فرم اشیاء به صفحات و سطوح هندسی تجزیه شد واین سطوح از نقاط دید مختلف مجددا در یک ترکیب بندی فرمی جدید، سامان یافت. بدین مفهوم، ادعا می شد که کوبیسم واقع گرایانه است. اما واقع گرایی آن بیشتر ذهنی بود تا بصری یا امپرسیونیستی. لذا کوبیسم بیشتر رویکردی آگاهانه است تا بصیرتی نا خود آگاهانه
مهمترین عواملی که بر ظهور کوبیسم تاثیر بسزایی داشتند عبارت بودند از تندیس های آفریقایی و آثار متأخر «سزان» و نیز تابلوی سنت شکن پابلو پیکاسو به نام «دوشیزگان آوینیون» که مملو از فرمهای زاویه دار و مجزا بود. معمولا کوبیسم براک و پیکاسو را به دو مرحله مجزا می کنند؛ مرحله تحلیلی ومرحله ترکیبی. در مرحله اول که تا سال 1912 به طول انجامید، فرمها عمدتا به ساختارهای هندسی تجزیه می شوند و رنگها به شدت خفه وکاهش می یافت – غالبا به صورت تک رنگ – که دیگر گسستی نبود، در مرحله دوم، عنصر رنگ قوی تر و پراهمیت تر می شود وشکلها بیشتر جنبه تزئینی می گیرند. و عناصر جدیدی همچون حروف لاتین و کاغذ روزنامه به نقاشی وارد می شود (کلاژ).در این مرحله گریس اهمیتی همچون براک و پیکاسو دارد. وی رویکردی نظام مند ومنطقی را جایگزین روشهای غریزی آنها کرد به کارگیری شیوه کلاژ موجب شد تا تاکید بیشتری بر مسطح بودن سطح تصویر شود. وقوع جنگ جهانی اول به همکاری براک و پیکاسو خاتمه داد، اما آثار آنان اعقاب زیادی یافت. کوبیسم علاوه بر این که یکی از منشاءها و منابع هنر انتزاعی بدل شد، خود این قابلیت را داشت که بی نهایت تطبیق یابد و موجب ظهور جنبشهای بیشمار ومتنوعی همچون فوتوریسم، اورفیسم، پیوریسم و ورتیسیسم شود. از آنجا که در این سبک تاکید بیشتر بر نمایش ایده است تا نمایش واقعیت، خود به یکی از بنیادهای گرایشهای زیبایی شناسی سده بیستم بدل شد.
بسیاری از نقاشان برجسته کوبیست همچنین به عنوان هنرمندانی برجسته در زمینه طراحی گرافیک و تصویرگری کتاب شهره هستند. علاوه بر نقاشان، برخی مجسمه سازان نیز تحت تاثیر این جنبش آثار برجسته ای خلق کردند که از آن میان می توان به ارکیپنکو، لیچیتز، زادکین و نیز خود پیکاسو اشاره کرد.
در مجموع می توان گفت که کوبیسم مایل نبود یک روش متکی به نقطه دید یا تجربی باشد بلکه مایل بود که فلسفه زیبایی شناسی ذهنی شود، نظم بخشی عینی دنیا که بر اساس ذات آن به جای ظاهر آن نمایش واقعیت به گونه ای که از طریق بینایی درک می شود، نقشی مشابه به اشتیاقی داشت که طی دوره رمانتیک برای اعتبار بخشیدن به اشیاء با پیوندهای روانشناسانه و ادبی صورت می گرفت. همگام با تحولات علم واندیشه معاصر، زبان جدید تجسمی نیز خلق شد که انگیزشهای فردی را بدون هیچ نوع محدودیتی تحت حمایت قرار می داد.
در این سالها شیوه «فوویسم» که رنگ و فرم وتناسب اشکال را به دست فراموشی سپرده بود عمر خود را به پایان می برد و زمینه برای واکنشی در برابر نهان گسیختگی رنگها آماده می شد. ماتیس که ذهنی خلاق داشت و از بانیان شیوه فوویسم بود به زودی به راههای دیگر افتاد و به کشیدن پرده هایی که در آنها خطوط سیال و رقصان و اشکال تزئینی چشم را به خود مشغول می دارد دست زد.
اما پیکاسو بود که متمرکز کردن کار خود در شکل و نمای چیزها و تناسبات صوری اشیاء وارد کردن جنبه عاطفی مضمون، سبکی منطقی و عقلانی را جانشین بی شکلی و بی اعتدالی وتهیج فوویسم و احساساتی بودن آثار سابق خود کرد.
توجه پیکاسو به نمای متعادل را بدون توجه خاص به پیام عاطفی آن نخست در پرده «زنی که نان حمل می کند» می توان دید. اما شروع واقعی کوبیسم را می توان پرده « ظروف» پیکاسو شمرد که در آن تعدادی ظرف به صورت ساده هندسی ترسیم شده اند و ترکیب آنها بنای سنجیده ای را که در آن مناسبت شکل اشیاء وفضای اطراف آنها وتاریک وروشن رنگها به دقت در نظر گرفته شده به دست می دهد. پیدا است که نقاش اجزاء تابلو را ابتدا در ذهن خود قالبی متناسب ریخته و آنگاه بر پرده نقش کرده است.
این پرده، چنان که پوشیده نیست، از آثار سزان که در آثار خود درست به همین نکات توجه داشت، برگرفته شده است. در سال 1907 نمایشگاه بزرگی از آثار سزان در پاریس ترتیب یافت . پیکاسو به دیدن آن رفت وبه شیوه سزان توجه کرد. در همین سال این گفته سزان شیوع یافت که «هرچه در طبیعت هست از ترکیب کره ومخروط واستوانه شکل می گیرد. باید نقاشی را بر اساس این اشکال ساده قرار داد» وهمچنین: «نقاشی تنها سواد اقتباس کردن از اشیای مورد نظر نیست بلکه دریافت تناسبی میان ارتباطات متعدد است».
در برخی از پرده های سزان ، خاصه در مناظر «گاردان» ، کیفیتی هست که اگر پرده را بگردانند ویا وارونه بگیرند آن کیفیت که خوشایند چشم است از میان نمی رود. به عبارت دیگر نظم وهمماهنگی و تناسبی میان اشکال وخطوط و سطوح پرده هست که ارتباطی با این که موضوع پرده چیست ندارد و پرده را از هر طرف که بگیرند ، هرچند موضوع پرده نامفهوم شود، آن نظم و تناسب به جا می ماند و چشم را لـ*ـذت می بخشد.
پیکاسو از آثار سزان و گفته های او الهام گرفت و در پی یافتن اشکال بسیط واساسی و تناسب میان این اشکال رفت و در این سودا همه موجودات طبیعت را از انسان واشیاء به صورت مظهری از اشکال اساسی و هندسی طبیعت دید. از ترسیم احوال بشری غافل شد و در عالم اشکال، و ساختمانی که در پس نمای آنها نهفته است، فرو رفت و با آنها همدم وهمساز شد. گویی اشیاء شکل باطنی خود را به وی سپردند و درون و بیرون و چپ و راست خود را به وی نمودند وآن شکل ساده هندسی را که اساس حجم آنها در فضاست بر وی آشکار کردند.
در آثار نخستینی که پیکاسو در این شیوه به وجود آورد، مانند سزان در صدد تجسم اشیاء و نمودن حجم آنها از طریق تقابل و تضاد سطوح و پس و پیش بردن آنها بود. در این گونه تابلوها می بینیم که اشکال طبیعی مثل پیشانی و بینی و لـ*ـب به سطوح گوشه دار هندسی تجزیه شده اند و ذهن نقاش اشکال مدور طبیعی را با اشکال ساده تر هندسی تبدیل کرده است. با پیش رفتن در این ممارست ذهنی، پیکاسو بیش از پیش در تناسب وارتباط این گونه اشکال بسیط فرورفت و برآن شد که پرده های او هنوز چنان که باید از قید تقلید مضمون آزاد نیستند وجنبه توصیفی بر آنها غالب است. از این رو در تحلیل اشیاء پیشتر رفت وآثاری به وجود آورد که در آنها از مضمون اصلی جز اثر خفیفی دیده نمی شود، بلکه توجه نقاش به ترکیب مکعبها واشکال و سطوحی است که از اشکال طبیعی انتزاع کرده است. گاه کار او مانند بازی کودکانی است که با مکعبها و هرم ها و کرات چوبی بناهای گوناگون می سازند.
هنرمندان کوبیست به طور کامل از ایده هنر به مثابه تقلید از طبیعت که از دوره رنسانس به بعد در اروپا رایج بود، جدا شدند. پیکاسو و براک اشارات قراردادی پرسپکتیو و کوتاه نمایی، و نقاشی از مدل را کنار نهادند و تصمیم گرفتند تا حجم و پیکره را در سطحی دوبعدی و بدون هیچگونه ایجاد توهم بصری برای خلق تصویری سه بعدی به نمایش بگذارند. بنابراین برای نمایش تصویری از اشیاء واقعی، باید اشیاء را آن گونه که در خارج موجود بودند به تصویر کشید و نه آن گونه که بخشی از آن درلحظه و مکان خاصی حضور می یابد. بدین منظور باید به طور همزمان چندین وجه از شئ نمایش داده شود. از این رو فرم اشیاء به صفحات و سطوح هندسی تجزیه شد واین سطوح از نقاط دید مختلف مجددا در یک ترکیب بندی فرمی جدید، سامان یافت. بدین مفهوم، ادعا می شد که کوبیسم واقع گرایانه است. اما واقع گرایی آن بیشتر ذهنی بود تا بصری یا امپرسیونیستی. لذا کوبیسم بیشتر رویکردی آگاهانه است تا بصیرتی نا خود آگاهانه
مهمترین عواملی که بر ظهور کوبیسم تاثیر بسزایی داشتند عبارت بودند از تندیس های آفریقایی و آثار متأخر «سزان» و نیز تابلوی سنت شکن پابلو پیکاسو به نام «دوشیزگان آوینیون» که مملو از فرمهای زاویه دار و مجزا بود. معمولا کوبیسم براک و پیکاسو را به دو مرحله مجزا می کنند؛ مرحله تحلیلی ومرحله ترکیبی. در مرحله اول که تا سال 1912 به طول انجامید، فرمها عمدتا به ساختارهای هندسی تجزیه می شوند و رنگها به شدت خفه وکاهش می یافت – غالبا به صورت تک رنگ – که دیگر گسستی نبود، در مرحله دوم، عنصر رنگ قوی تر و پراهمیت تر می شود وشکلها بیشتر جنبه تزئینی می گیرند. و عناصر جدیدی همچون حروف لاتین و کاغذ روزنامه به نقاشی وارد می شود (کلاژ).در این مرحله گریس اهمیتی همچون براک و پیکاسو دارد. وی رویکردی نظام مند ومنطقی را جایگزین روشهای غریزی آنها کرد به کارگیری شیوه کلاژ موجب شد تا تاکید بیشتری بر مسطح بودن سطح تصویر شود. وقوع جنگ جهانی اول به همکاری براک و پیکاسو خاتمه داد، اما آثار آنان اعقاب زیادی یافت. کوبیسم علاوه بر این که یکی از منشاءها و منابع هنر انتزاعی بدل شد، خود این قابلیت را داشت که بی نهایت تطبیق یابد و موجب ظهور جنبشهای بیشمار ومتنوعی همچون فوتوریسم، اورفیسم، پیوریسم و ورتیسیسم شود. از آنجا که در این سبک تاکید بیشتر بر نمایش ایده است تا نمایش واقعیت، خود به یکی از بنیادهای گرایشهای زیبایی شناسی سده بیستم بدل شد.
بسیاری از نقاشان برجسته کوبیست همچنین به عنوان هنرمندانی برجسته در زمینه طراحی گرافیک و تصویرگری کتاب شهره هستند. علاوه بر نقاشان، برخی مجسمه سازان نیز تحت تاثیر این جنبش آثار برجسته ای خلق کردند که از آن میان می توان به ارکیپنکو، لیچیتز، زادکین و نیز خود پیکاسو اشاره کرد.
در مجموع می توان گفت که کوبیسم مایل نبود یک روش متکی به نقطه دید یا تجربی باشد بلکه مایل بود که فلسفه زیبایی شناسی ذهنی شود، نظم بخشی عینی دنیا که بر اساس ذات آن به جای ظاهر آن نمایش واقعیت به گونه ای که از طریق بینایی درک می شود، نقشی مشابه به اشتیاقی داشت که طی دوره رمانتیک برای اعتبار بخشیدن به اشیاء با پیوندهای روانشناسانه و ادبی صورت می گرفت. همگام با تحولات علم واندیشه معاصر، زبان جدید تجسمی نیز خلق شد که انگیزشهای فردی را بدون هیچ نوع محدودیتی تحت حمایت قرار می داد.
در این سالها شیوه «فوویسم» که رنگ و فرم وتناسب اشکال را به دست فراموشی سپرده بود عمر خود را به پایان می برد و زمینه برای واکنشی در برابر نهان گسیختگی رنگها آماده می شد. ماتیس که ذهنی خلاق داشت و از بانیان شیوه فوویسم بود به زودی به راههای دیگر افتاد و به کشیدن پرده هایی که در آنها خطوط سیال و رقصان و اشکال تزئینی چشم را به خود مشغول می دارد دست زد.
اما پیکاسو بود که متمرکز کردن کار خود در شکل و نمای چیزها و تناسبات صوری اشیاء وارد کردن جنبه عاطفی مضمون، سبکی منطقی و عقلانی را جانشین بی شکلی و بی اعتدالی وتهیج فوویسم و احساساتی بودن آثار سابق خود کرد.
توجه پیکاسو به نمای متعادل را بدون توجه خاص به پیام عاطفی آن نخست در پرده «زنی که نان حمل می کند» می توان دید. اما شروع واقعی کوبیسم را می توان پرده « ظروف» پیکاسو شمرد که در آن تعدادی ظرف به صورت ساده هندسی ترسیم شده اند و ترکیب آنها بنای سنجیده ای را که در آن مناسبت شکل اشیاء وفضای اطراف آنها وتاریک وروشن رنگها به دقت در نظر گرفته شده به دست می دهد. پیدا است که نقاش اجزاء تابلو را ابتدا در ذهن خود قالبی متناسب ریخته و آنگاه بر پرده نقش کرده است.
این پرده، چنان که پوشیده نیست، از آثار سزان که در آثار خود درست به همین نکات توجه داشت، برگرفته شده است. در سال 1907 نمایشگاه بزرگی از آثار سزان در پاریس ترتیب یافت . پیکاسو به دیدن آن رفت وبه شیوه سزان توجه کرد. در همین سال این گفته سزان شیوع یافت که «هرچه در طبیعت هست از ترکیب کره ومخروط واستوانه شکل می گیرد. باید نقاشی را بر اساس این اشکال ساده قرار داد» وهمچنین: «نقاشی تنها سواد اقتباس کردن از اشیای مورد نظر نیست بلکه دریافت تناسبی میان ارتباطات متعدد است».
در برخی از پرده های سزان ، خاصه در مناظر «گاردان» ، کیفیتی هست که اگر پرده را بگردانند ویا وارونه بگیرند آن کیفیت که خوشایند چشم است از میان نمی رود. به عبارت دیگر نظم وهمماهنگی و تناسبی میان اشکال وخطوط و سطوح پرده هست که ارتباطی با این که موضوع پرده چیست ندارد و پرده را از هر طرف که بگیرند ، هرچند موضوع پرده نامفهوم شود، آن نظم و تناسب به جا می ماند و چشم را لـ*ـذت می بخشد.
پیکاسو از آثار سزان و گفته های او الهام گرفت و در پی یافتن اشکال بسیط واساسی و تناسب میان این اشکال رفت و در این سودا همه موجودات طبیعت را از انسان واشیاء به صورت مظهری از اشکال اساسی و هندسی طبیعت دید. از ترسیم احوال بشری غافل شد و در عالم اشکال، و ساختمانی که در پس نمای آنها نهفته است، فرو رفت و با آنها همدم وهمساز شد. گویی اشیاء شکل باطنی خود را به وی سپردند و درون و بیرون و چپ و راست خود را به وی نمودند وآن شکل ساده هندسی را که اساس حجم آنها در فضاست بر وی آشکار کردند.
در آثار نخستینی که پیکاسو در این شیوه به وجود آورد، مانند سزان در صدد تجسم اشیاء و نمودن حجم آنها از طریق تقابل و تضاد سطوح و پس و پیش بردن آنها بود. در این گونه تابلوها می بینیم که اشکال طبیعی مثل پیشانی و بینی و لـ*ـب به سطوح گوشه دار هندسی تجزیه شده اند و ذهن نقاش اشکال مدور طبیعی را با اشکال ساده تر هندسی تبدیل کرده است. با پیش رفتن در این ممارست ذهنی، پیکاسو بیش از پیش در تناسب وارتباط این گونه اشکال بسیط فرورفت و برآن شد که پرده های او هنوز چنان که باید از قید تقلید مضمون آزاد نیستند وجنبه توصیفی بر آنها غالب است. از این رو در تحلیل اشیاء پیشتر رفت وآثاری به وجود آورد که در آنها از مضمون اصلی جز اثر خفیفی دیده نمی شود، بلکه توجه نقاش به ترکیب مکعبها واشکال و سطوحی است که از اشکال طبیعی انتزاع کرده است. گاه کار او مانند بازی کودکانی است که با مکعبها و هرم ها و کرات چوبی بناهای گوناگون می سازند.
آغاز کوبیسم
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com