خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,247
امتیاز واکنش
64,014
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
اندروید و اندروید | آموزش برنامه نویسی
در این چند روز اخیر مقالات خوبی در زمینه برنامه نویسی اندروید در سایت منتشر کردیم مثل بهترین زبان برنامه نویسی اندروید که مورد توجه کاربران قرار گرفت که همین موضوع باعث پرسش های زیادی در زمینه برنامه نویسی اندروید شد.یکی از سوالات عجیبی که در این مدت ازم پرسیده شده در مورد تاریخچه زبان برنامه نویسی اندروید می باشد. راسیتش زیاد متوجه نشدم ما باید ببینیم تاریخچه کدام زبان برنامه نویسی اندروید را میخواهیم بدانیم یا اصلا میخواهیم در مورد تاریخچه اندروید اطلاعاتی داشته باشیم. (البته اصلیترین زبان برنامه نوبیسی اندروید، زبان جاوا است) در این مقاله میخواهیم در مورد اندروید و بعد در مورد زبان اصلی برنامه نویسی اندروید اطلاعاتی رو در اختیار شما دوستان قرار دهم. سعی می کنم تاریخچه زبان اصلی را مورد بررسی قرار دهم تا شما بیشتر با این زبان آشنا شوید.
تاریخچه اندروید
قبل از اینکه در مورد تاریخچه زبان برنامه نویسی اندروید صحبت کنیم باید ابتدا اطلاعاتی در مورد اندروید داشته باشیم، به زبان ساده اندروید سیستم عاملی است برای دستگاه های موبایل و گوشی های هوشمند که توسط بیش از ۳۰ کمپانی معروف پشتیبانی می شود.
اندروید اوپن سورس است و توسعه دهندگان می توانند با استفاده از Android SDK برنامه های مختلفی برای این سیستم عامل بنویسند. در واقع اندروید بسـ*ـتری را فراهم می کند تا برنامه نویسان بتوانند هرچه سریعتر و بهتر برنامه هایی بسازند که از تمام ویژگی های یک گوشی هوشمند استفاده کند.

اندروید سیستم عاملی متن باز است برای گوشی های هوشمند (Smartphone) و کامپیوتر های دستی (PDA) و تبلت ها (Tablets) که توسط “Open Handset Alliance” و “Google” ساخته شد. این سیستم عامل دارای ۱۲ میلیون کد است که ۳ میلیون آن XML و ۲٫۸ میلیون خط زبان C و همچنین ۲٫۱ میلیون آن جاوا می باشد.
نکته مهم: اندروید در میلیون ها سیستم همراه موبایل مورد استفاده قرار می گیرد. شاید برخی به اشتباه فکر کنند که اندروید یک پلتفرم سخت افزاری است. ولی اندروید تنها یک سیستم عامل است که دارای یک رابط کاربری غنی و کاربر پسند است و دارای توابعی برای مدیریت تماس های تلفنی است و همچنین برنامه های کاربردی و سودمندی برای کاربران نهایی دارد و کتابخانه هایی از کد برای راحتی کار برنامه نویسان و توسعه دهندگان نرم افزار دارد و از چند رسانه ای هم خوب پشتیبانی می کند.
معنی و تلفظ صحیح اندروید چیست؟
در واقع اندروید یک کلمه یونانی بوده و متشکل شده است از دو کلمه:

  • Andros : به معنی انسان
  • Oid : به معنی شبیه ، مشابه
پس Android یعنی انسانی مصنوعی و یا همان آدم آهنی و یا ربات انسان نما.
بنابر ترجمه واژه‌نامهٔ کمبریج، اندروید این‌گونه تعریف شده‌است: «یک ربات (ماشینی که به وسیله کامپیوتر کنترل می‌شود) که به گونه‌ای ساخته شده تا شکل ظاهری شبیه به انسان داشته باشد.» بنا بر این تعریف شاید بتوان کلمه ربات انسان نما را ترجمهٔ مناسبی برای این واژه در نظر گرفت.

تلفظ صحیح این کلمه بر اساس واژه‌نامهٔ کمبریج در هر دو گویش آمریکایی و بریتانیایی اندروید (/ˈæn.drɔɪd/) می‌باشد و در هیچ‌کدام از این گویش‌ها حرف ‘آ’ در ابتدای این کلمه به کار نمی‌رود.
در اوت ۲۰۰۵، گوگل شرکت اندروید واقع در پالو آلتو، کالیفرنیا را خرید. شرکت کوچک اندروید که توسط اندی رابین، ریچ ماینرز، نیک سیرز و کریس وایت پایه‌گذاری شده بود، در زمینه تولید نرم‌افزار و برنامه‌های کاربردی برای تلفن‌های همراه فعالیت می‌کرد.
اندی رابین مدیر عامل اجرایی این شرکت پس از پیوستن اندروید به گوگل به سمت قائم‌مقام مدیریت مهندسی این شرکت و مسئول پروژه اندروید در گوگل منصوب شد. تیم اندروید به رهبری رابین فعالیت خود را برای تولید سکوی تلفن همراه مبتنی بر هسته لینوکس آغاز کردند و نتیجه اولیه این پروژه در نشست خبری شرکت گوگل در ۵ نوامبر سال ۲۰۰۷، مطرح کردن اتحادیه گوشی باز بود.

۳۴ شرکت فعال در زمینه تولید نرم‌افزار، تولید تلفن‌های همراه، اپراتور تلفن همراه و تولیدکننده نیمه رساناها و پردازنده‌های تلفن همراه اعضای بنیان‌گذار این اتحادیه بودند. در میان نام‌های مشهور در بین اعضای مؤسس، شرکت‌هایی چون سامسونگ، ال‌جی الکترونیکس، موتورولا، اچ‌تی‌سی، تی-موبایل، ان‌تی‌تی دوکومو، اینتل، انویدیا، تگزاس اینسترومنتس، کوالکام، برودکام، تلفونیکا، اسپرینت، ای‌بی و البته گوگل به چشم می‌خوردند.
اریک اشمیت مدیر ارشد اجرایی گوگل در این مراسم گفت: «اعلام امروز بسیار جاه‌طلبانه‌تر از معرفی تنها یک تلفن گوگلی است که در چند هفته اخیر توسط رسانه‌ها پیش‌بینی شده بود. از دیدگاه ما سکویی که ما ارائه کرده‌ایم، هزاران تلفن گوناگون را به بازار روانه خواهد کرد.» نخستین گوشی مبتنی بر اندروید توسط شرکت اچ‌تی‌سی با همکاری تی-موبایل تولید شد.
این گوشی که به فاصله کمتر از یک سال از تشکیل اتحادیه گوشی باز یعنی در ۲۲ اکتبر ۲۰۰۸ تولید شد، در بازارهای مختلف به نام‌های اچ‌تی‌سی دریم، تی-موبایل جی۱ و ارا جی۱ به بازار عرضه گردید.
۹ دسامبر ۲۰۰۸ چهارده عضو جدید از شرکت‌های صنعت تلفن همراه جهان به اتحادیه گوشی باز پیوستند. در بین این نام‌ها باید به سونی اریکسون، اریکسون، توشیبا، ایسوز، گارمین، هواوی و آرم هولدینگز اشاره کرد.
روند پیوستن شرکت‌های بزرگ به اتحادیه تا به امروز نیز ادامه داشته‌است و شرکت‌هایی چون ایسر، آلکاتل، لنوو، شارپ، فاکس‌کان، ان‌ای‌سی، کیوسرا، ان‌ایکس‌پی، اس‌تی-اریکسون، مارول، زدتی‌ئی و دل نیز از جمله شرکت‌هایی بوده‌اند که به جمع پشتیبانی‌کنندگان اندروید پیوسته‌اند.
تاریخچه زبان برنامه نویسی اندروید
تا این لحظه با تعریف و تاریخچه اندروید آشنا شدیم حال به سراغ تاریخچه زبان برنامه نویسی اندروید میرویم. اصلیترین زبان نویسی اندروید، زبان جاوا باشد. خیلی از برنامه نویس ها، زبان اصلی برنامه نویسی اندروید را زبان جاوا میدانند. البته باید این نکته رو هم مد نظر قرار دهیم که جاوا زبان رسمی برنامه نویسی اندروید است و این یعنی بیشترین پشتیبانی گوگل از این زبان خواهد بود. بیشتر اپلیکیشن‌های اندروید که در حال حاضر در گوگل پلی حضور دارند، با استفاده از زبان جاوا نوشته شده‌اند. پس می توان گفت اگر بخواهیم در مورد تاریخچه زبان برنامه نویسی اندروید صحبت کنیم باید بیشتر در مورد زبان جاوا صحبت کنیم.

توجه: به جرات می توان گفت محبوبترین زبان برنامه نویسی اندروید، جاوا می باشد.
جاوا یک زبان برنامه نویسی که به صورت شی گرا ارائه شده است. جاوا شبیه به زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس می باشد اما مدل شی گرایی آسانتری نسبت به سی پلاس پلاس دارد.
نکته ۱: زبان برنامه نویسی جاوا از قابلیت‌های سطح پایین کمتری پشتیبانی می‌کند.
نکته ۲: یکی از قابلیت‌های بنیادین جاوا این است که مدیریت حافظه را بطور خودکار انجام می‌دهد.
نکته ۳: ضریب اطمینان عملکرد برنامه‌های نوشته‌شده به زبان جاوا نسبت به زبان های نسل اول C بالا است.
جاوا از چه اسمی گرفته شده و به چه معنی است ؟
نام جاوا از Jsut Another Vague Acronym گرفته شده است و دلیل آن این بود که تیم برنامه نویسان جاوا به قهوه خیلی علاقه داشتند. این موضوع در لوگوی جاوا هم مشهود است.
برنامه های جاوا چطور کامپایل و اجرا می شوند ؟
برنامه‌های جاوا به صورت بایت کد (کامپایل) می‌شوند و توسط JVM (ماشین مجازی جاوا) به کدهای ماشین تبدیل و اجرا می‌شوند. در صورت وجود JVM مانند سایر زبانهای مبتنی بر آن که وابسته به سیستم‌عامل خاصی نیستند برنامه‌های نوشته شده به جاوا بر روی هر نوع سیستم عامل و هرگونه وسیلهٔ الکترونیکی قابل اجرا می‌باشند.
شعار جاوا :
شعار جاوا «یکبار بنویس و هر جایی اجرا کن» (Write once, Run anywhere) است که به ویژگی اجرای شدن برنامه های جاوا بر روی هر نوع سیستم عاملی و هر گونه وسیله الکترونیکی اشاره دارد.
اهداف اولیه زبان برنامه نویسی جاوا :

  • این زبان باید ساده، شی‌گرا و مشهور باشد.
  • مطمئن و بدون خطا باشد.
  • وابسته به معماری کامپیوتر نبوده و قابل انتقال باشد.
  • باید با کارایی بالا اجرا شود.
  • باید به صورت پویا و نخ‌کشی‌شده باشد.
چه کسی زبان برنامه نویسی جاوا رو به وجود آورد ؟
جیمز آرتور گاسلینگ از دانشمندان کامپیوتر و زاده کانادا است.
چرا جیمز گاسلینگ زبان برنامه نویسی جاوا رو به وجود آورد :
جیمز گاسلینگ از نوشتن برنامه با ++C خسته شده بود وبه همین خاطر جاوا را برای رفع نیازهای خود طراحی کرد.
با زبان برنامه نویسی جاوا میتوان چه برنامه هایی نوشت :
با جاوا می‌توان انواع برنامه‌های زیر را نوشت :

  • برنامه‌های رومیزی (Desktop)
  • برنامه‌های تحت وب (WEB)
  • برنامه‌های کاربردی بزرگ (Enterprise)
  • برنامه‌نویسی سیستم‌های کوچک مانند تلفن همراه، رایانه جیبی و …
  • و غیره

در این مقاله سعی کردیم ابتدا توضیحی در مورد اندروید و تاریخچه آن دهیم و بعد در مورد تاریخچه زبان برنامه نویسی اندروید یعنی زبان جاوا صحبتی داشته باشیم.
#سروس ایران


تاریخچه برنامه نویسی اندروید

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا