خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

فیلم

عضو جدید انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
10/2/22
ارسال ها
2
امتیاز واکنش
2
امتیاز
48
سن
57
محل سکونت
Reine
زمان حضور
7 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع
"لتیان"

محصول سال 1399
طول فیلم 97 دقیقه


6b7768a09475fdd3337f8b2be7e21337.jpg


فیلمی در باره ی آقازاده ها، ولی بی شباهت به آقازاده های واقعی در حدی که بعضاً چهره ی کمدی به خود میگیرد، با پایانی کودکانه و بی منطق. آقازاده ای که بجای استفاده از قدرت خود، اقدامهای کودکانه ی توجیه نشده ای انجام میدهد. البته این فیلم مشکلات بسیاری دارد که اساساً به قصه و فیلمنامه ی ضعیف مربوط میشود:

1- یک موضوع نخ نما و پیش پا افتاده که بارها در سینما تکرار شده (مثلث عشقی) بیخودی کش داده شده تا یک و نیم ساعت را پُر کند.

2- انگیزه ی یاسی که این سفر را ترتیب داده، کاملاً روشن نیست و بعضی از دلایلی که از زبان سایر شخصیت ها شنیده میشود، مبهم و غیر قابل قبول است.

3- مانی بعنوان مردی که بزرگترین بدی ها را در حق سلما کرده، معلوم نیست که چرا هنوز عاشق سلما است. آن هم کسی که در زندگیِ قبلی، سلما را "روانی" صدا میکرده.

4- سلما که به بدترین شکل بدست مانی بچه سقط کرده است، هنوز به گونه ای رفتار میکند که گویی هنوز هم عاشق مانی است، و این برای بیننده قابل قبول نیست. سلما در زندگیِ قبلی بچه ی خود را بخاطر مانی از دست داده است.

5- بلاتکلیفیِ سلما در مورد انتخاب بین طه و نیما کاملاً بی معنی و غیرقابل قبول است.

6- هر سه زنِ فیلم ظاهراً به مانی علاقه دارند و معلوم نیست چرا! در شخصتِ مانی نه تنها هیچ جذابیت و کششی دیده نمیشود، بلکه ظاهر بسیار نچسب و پیر و دفع کننده ای هم دارد. گذشته از این، مانی کسی بوده که سابقه ی بی رحمی های تکان دهنده ای هم در مورد سلما داشته و هر دو زنِ دیگر هم از این ماجرا آگاه هستند.

7- در فیلم علاقه ی مخفیِ یاسی به مانی مطرح میشود که در قصه هیچ دلیل و پیش زمینه ای برای این علاقه ارایه نمیشود. ایضاً مریم که سالهاست مجردی پیشه کرده، علاقه ی بی دلیلش به مانی توجیه ناپذیر است.

8- رابـ*ـطه ی یاسی و رضا به همه چیز شباهت دارد، غیر از زن و شوهری! نه از نظر سنی و نه از نظر ارتباطات بین هم.

9- بازی ها کلاً در این فیلم خیلی بد هستند، مخصوصاً بازی جدیدی (طه) که از اول تا آخر فیلم مثل یک ربات با صدای مکانیکیِ تصنعی و با نگاه های چشم از حدقه درآمده و ثابت و خیره که گاهی حتی نکاهش موجب خنده ی بیننده هم میشود.

10- میزانسن های بسیار نسنجیده و بی معنی در این فیلم بسیار است. از جمله اینکه سلما بعد از درگیریِ لفظی در دستشویی با گریه لـ*ـب خود را جلوی آینه رُژ مالی میکند! از این دست میزانسن های بی ربط به روند قصه، در این فیلم فراوان است.

11- شخصیت اضافیِ بچه ای را داریم که از اول تا آخر فیلم از عالم و آدم عکس میگیرد که اگر این شخصیت از قصه حذف میشد، هیچ فرقی در روند داستان بوجود نمی آمد. صِرف اینکه فقط در یک صحنه از فیلم مانی از بچه بخواهد که عکس سلما را براش بفرستد، دلیل قابل قبولی برای وجود داشتن این شخصیت در قصه نیست.

12- در این فیلم عمداً اطلاعات مربوط به گذشته ی شخصیت ها خیلی خُرد خُرد و قطره چکانی به بیننده داده میشود تا در طولانی شدن زمانِ فیلم کمکی کرده باشد. و این نه تنها جذابیتی ایجاد نکرده، بلکه حوصله سر بر هم شده است.

13- فرار به مسکو شاید فقط در رفتنِ این شخصیت را بتواند توجیه کند، ولی انگیزه ها را نمیتواند توجیه کند. مردی که به هیچ طریقی از عشق خود فروگذار نیست، همه را و از جمله عشقش را هم به گاز میبندد و از یک عاشق ناگهان تبدیل میشود به یک هیولا! شبیه گیم های کودکانه که به هیچ وجه برای بیننده قابل قبول نیست. تازه اگر قصدِ فیلم، نشان دادنِ قدرتِ یک آقازاده بوده، قتل عمومی با گاز نهایت بی قدرتی، ناشیگری و عجز این شخص را نشان میدهد! طه بعنوان یک آقازاده خیلی راحت میتوانست همان اولِ ماجرا از قدرت خود برای از سر راه برداشتن مانی استفاده کند و دیگر نیازی به این همه کشمکش و دنگ و فنگ بیهوده در داستان نبود.

14- نام فیلم (لتیان) کوچکترین ارتباطی به وقایع داستان ندارد و انگیزه ی استفاده یِ سازنده از این نام برای فیلم روشن نیست. حتی اگر اشاره به سد لتیان هم باشد، سد لتیان هیچ جایی در این قصه ندارد.

15- حتی اگر تمام این ضعف ها را نادیده بگیریم، در خوشبینانه ترین حالت، "لتیان" فیلمی است با محوریت گفتگو و دیالوگ، که گویی سازنده اش سینما را با تأتر اشتباه گرفته است.

سیل خروشانِ این تیپ فیلمها طی 10 سال اخیر بعد از فیلم "بخاطر اِلی" اصغر فرهادی شروع شد، ولی هیچکدام به پای کارهای فرهادی نرسیدند.
اگر آقازاده های واقعی فیلم "لتیان" را تماشا کنند، بی شک موجب خنده ی آنها خواهد شد!


کردیت:

کارگردان: علی تیموری

تهیه‌کننده: مجید مطلبی

نویسنده: اکتای براهنی

بازیگران: پریناز ایزدیار، امیر جدیدی، سارا بهرامی، حسن معجونی، ستاره پسیانی، علیرضا ثانی فر، پارسا بیات

فیلم‌بردار: ادیب سبحانی

تدوین‌گر: محمدرضا مویینی

توزیع‌کننده: فیلیمو و نماوا

محصول: ایران

زبان: فارسی


فیلم "لتیان"

 
آخرین ویرایش:
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا