خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,079
امتیاز واکنش
10,095
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
*تعارف کردن*
تعارف کردن یکی از شایع ترین رسم‌های فارسی زبانان است که ایرانیان در تمامی موضوعات از آن استفاده می‌کنند و استفاده از آن را نشانه ادب می‌دانند. اگر روزی در ایران سوار تاکسی شدید و هنگام پرداخت کرایه اصطلاح "قابلی ندارد" را از راننده شنیدید، تعجب نکنید. "قابلی ندارد" یکی از اصطلاحاتی است که در ایران برای تعارف کردن به کار می‌رود و نشانه ی احترام به مسافر و شرم و حیا از گرفتن پول است. تعارف کردن به هیچ عنوان به معنای ارائه خدمات رایگان به مردم نیست زیرا در این صورت تمامی خدمات ایرانی رایگان تلقی می‌شدند!
این اصطلاح فقط مربوط به کرایه تاکسی نیست و در اکثر جاها کاربرد دارد. برای مثال فرض کنید از دوست ایرانی تان وسیله ای قرض گرفتید و پس از استفاده، قصد بازگرداندن آن را دارید و در جواب "قابلی ندارد" می‌شنوید. این به معنی این نیست که دوست شما وسیله را به صورت رایگان بهتان داده است و قصد پس گرفتن آن را ندارد.
*نذری دادن*
نذری در واقع غذا، نوشیدنی یا شیرینی است که ایرانی‌ها در مراسم‌های مذهبی به صورت رایگان به تعداد زیادی از مردم می‌دهند و معتقدند نذری دادن برای آن‌ها خیر و برکت می‌آورد. این موضوع به خصوص در ماه‌های رمضان و محرم بسیار شایع است به طوری که در این ایام و در خیابان‌های ایران کیوسک هایی را مشاهده خواهید کرد که به صورت رایگان چای، شیرینی، شربت، شیر به مردم می‌دهند. بنابراین اگر در ماه‌های مذهبی به ایران سفر کردید، این نذری‌های خوشمزه را از دست ندهید.
*گره زدن سبزه در روز 13 بدر
13 بدر که به نام روز طبیعت نیز شناخته می‌شود، آخرین روز از تعطیلات نوروز است که مردم به طبیعت اطراف شهر خود رفته و با خوردن غذا و بازی در طبیعت آن را جشن می‌گیرند. گره زدن سبزه عید از اصلی ترین رسوم 13 بدر است. ایرانی‌ها معتقدند با گره زدن سبزه عید در روز 13 بدر و انداختن آن در رودخانه به آرزوهای خود می‌رسند. در شیراز هم مردم معتقدند روز 13 بدر نباید در خانه ماند و شیرازی‌ها ماندن در خانه را در این روز نحس و شوم می‌دانند.
*چهارشنبه سوری
اگر در آخرین 4 شنبه سال که مصادف با هفته آخر اسفند ماه است، به ایران رسیدید، وحشت نکنید! جنگی اتفاق نیفتاده است! در این روز که به چهارشنبه سوری معروف است، مردم به خیابان‌ها می‌روند و آتش روشن می‌کنند و از روی آن می‌پرند و با این کار نوید سال نو را می‌دهند. در گذشته ایرانی‌ها این روز را علاوه بر آتش روشن کردن با آواز خوانی و آجیل خوردن می‌گذاراندند. اما در حال حاضر، مردم ایران در چهارشنبه سوری از مواد منفرجه ای مانند ترقه برای شادی کردن استفاده می‌کنند. اگر اولین بار است به ایران سفر می‌کنید، بعنوان یک ایرانی به شما توصیه می‌کنم در این روز بهیچ وجه از محل اقامت خود بیرون نیایید.
*پشت کردن به دیگران
پشت کردن به دیگران یک جور بی احترامی در ایران محسوب می‌شود مخصوصا اگر کسی که به آن پشت کرده ایم، از نظر سنی از ما بزرگتر باشد. در این مواقع ایرانی‌ها با عذرخواهی کردن و گفتن "ببخشید پشتم به شماست" ادب و احترام خود را به جا می‌آورند و شخص مقابل نیز با گفتن "گل پشت و رو نداره" متقابلا احترام می‌گذارد.


سنت های عجیب در ایران

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: Tiralin

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,079
امتیاز واکنش
10,095
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
*حنا گذاشتن
حنا گذاشتن یکی از رسم‌های عجیب ایرانیان است که بیشتر در مراسمی به نام حنابندان که یک روز قبل از عروسی است، اجرا می‌شود. طبق این رسم، خانواده و آشنایان داماد همراه با ظرفی از حنا که به صورت زیبایی تزئین شده است به منزل عروس می‌روند و پس از جشن و پای کوبی عروس و داماد مقداری از حنا را در کف دستان همدیگر می‌گذارند و سپس دست هم را میگیرند! امروزه مراسم حنابندان به دلیل هزینه‌های زیاد آن کمتر از گذشته برگزار می‌شود. اما حنا گذاشتن فقط مخصوص مراسم قبل عروسی نیست. در شهرهای جنوبی ایران مانند جزیره قشم نیز اکثر زنان از حنا برای کشیدن طرح‌های زیبا روی دست هایشان استفاده می‌کنند.
*سوال پرسیدن درباره ی میزان درآمد
یکی از نامناسب ترین رسم‌های ایرانیان این است که به راحتی راجع به میزان درآمد افراد سوال می‌پرسند و به هیچ عنوان آن را نشانه ی گستاخی یا بی ادبی نمی دانند! اما این گونه سوالات برای گردشگران خارجی اصلا پذیرفته نیست. از نظر خارجی‌ها میزان درآمد هر شخص، موضوعی کاملا شخصی و پرسیدن آن نشانه ی بی ادبی است. اما این موضوع تنها به سوال کردن درباره ی میزان درآمد هر شخص محدود نمی شود، بلکه هر گونه سوالاتی مانند " چقدر برای خانه یا سفر خود هزینه کرده اید" یا " پرسیدن قیمت لباسی که پوشیده اند" برای گردشگران خارجی آزرده خاطر خواهد بود.
*شیرینی دادن!
ایرانی‌ها عاشق جشن گرفتن و شادی کردن به مناسبت‌های مختلف هستند. رسم شیرینی دادن نیز به همین منظور وجود دارد. اصطلاح شیرینی دادن در ایران زمانی به کار می‌رود که یکی از دوستان یا آشنایان شخصی، اتفاق خوبی برایش اتفاق بیفتد (مثلا کار پیدا کند) یا وسیله ای مانند خانه یا ماشین بخرد! در این صورت اطرافیان از او می‌خواهند به آن‌ها به اصطلاح شیرینی بدهد و شادی خود را با آن‌ها شریک شود. این شیرینی می‌تواند غذا، نوشیدنی یا هر خوراکی دیگری باشد (البته بیشتر دادن شیرینی جات و غذا در این گونه موارد مرسوم است).
*خوردن غذاهای عجیب
گردشگران خارجی وجود غذاهای کنار خیابانی ایرانیان مانند: سیب زمینی سرخ شده، ساندویچ، لبو، باقالی و ... را عجیب میدانند و نمی توانند تصور کنند خوردن این گونه خوراکی و غذاها چقدر برای ایرانی ها لـ*ـذت بخش است. آن ها معتقدند ایرانی ها با خوردن این گونه غذاها سلامتی خود را به خطر میندازند. البته بیراه هم نمی گویند! قطعا همه ی ما تجربه ی مسمویت غذایی ناشی از خوردن این غذاهای خیابانی را داشته ایم اما مقاومت کردن در برابر این غذاهای خوشمزه به اراده ی فولادی نیاز دارد.

منبع:جانیوز


سنت های عجیب در ایران

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: Tiralin
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا