خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,079
امتیاز واکنش
10,096
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
سازه های غشایی و نقش گنبد در معماری ایرانی اسلامی

گنبد، یک اثر هنری واقعی است. آمیزه ای عالی از مجسمه سازی و معماری در فضا. گنبد طبیعی ترین فرم نسبت به بقیه می باشد، یک طاق ایجاد شده به وسیله انسان که تداعی کننده طاق بهشت است.

سازه های غشایی و نقش گنبد در معماری ایرانی اسلامی

یکی از کلیشه های رایج در مورد معماری ایرانی، توصیفاتی است که در مورد گنبدهای زیبا آن وجود دارد. در این که گنبد به عنوان یکی از فرمهای مورد استفاده در معماری، تا چه حد میتواند زیبا و موزون باشد بحثی نیست، اما مشکل آن است که در اکثر اوقات این توصیفات، به استعاره هایی ادبی تبدیل میشوند که شاید ربطی به دلایل پدید آمدن این فرم معماری در طول تاریخ و نحوه تکامل آن نداشته باشد. حتما شنیده اید که بسیاری از کسانی که شیفته هنر ایران هستند، گنبدها را نمادی از آسمان میدانند. اما آیا گنبد در معماری گذشته فقط کارکردی نمادین داشته و یا ضرورتهای ساختاری و نیازهای ساختمانی باعث به وجود آمدن این فرم معماری شده است؟

نیازهای ساختمانی

گنبد، یکی از انواع پوششهایی است که برای پوشاندن سقف یک مکان میتواند مورد استفاده قرار بگیرد. پس در درجه اول، کاربردی کاملا ساختمانی دارد. اگر بخواهیم بحث را ساده کنیم باید بگوییم سقف یا پوشش یک فضای معماری، میتواند تـ*ـخت یا منحنی (قوس دار) باشد. پوشش تـ*ـخت یا مسطح، همین پوششی است که هم اکنون به طور معمول در ساختمانهای مسکونی عادی مورد استفاده قرار میگیرد. پوشش غیر تـ*ـخت، انواع گوناگونی دارد، مثل گنبد و انواع دیگر پوششهایی که در آن از قوسها و منحنیهای دیگر استفاده میشود.گنبد از نظر هندسی از دوران یک قوس حول محور عمود به وجود می آید. اما ضرورت استفاده از این نوع پوشش در گذشته چه بوده است .


سازه های غشایی و نقش گنبد در معماری ایرانی اسلامی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا