خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
24,683
امتیاز واکنش
63,774
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 23 ساعت 40 دقیقه
نویسنده این موضوع
در قرآن مجید از ملائکه فراوان یاد شده است. آیات زیادی از قرآن درباره صفات، ویژگی ها، مأموریت ها و وظائف فرشتگان سخن می گوید، حتی قرآن، ایمان به ملائکه را در ردیف ایمان به خدا و انبیاء و کتب آسمانی قرار داده است (بقره- 285).

ویژگی های فرشته از منظر قرآن مجید:

1- فرشتگان موجوداتی عاقل و با شعورند و بندگان گرامی خدا هستند (بَلْ عِبادٌ مُکرَمُونَ) (انبیاء 26).

2- آنها سر بر فرمان خدا دارند و هرگز معصیت او نمی کنند. (لا یسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ یعْمَلُونَ) (انبیاء 27).

3- آنها وظائف مهم و بسیار متنوعی از سوی خداوند بر عهده دارند: گروهی حاملان عرشند (حاقه- 17). و گروهی مدبرات امرند (نازعات- 5)گروهی فرشتگان قبض ارواحند (اعراف- 37). و گروهی مراقبان اعمال بشرند (سوره انفطار- 10 تا 13). گروهی حافظان انسان از خطرات و حوادثند (انعام- 61). و گروهی مأمور عذاب و مجازات اقوام سرکشند (هود 77). و گروهی امداد گران الهی نسبت به مؤمنان در جنگ ها هستند (احزاب- 9). و بالاخره گروهی مبلغان وحی و آورندگان کتب آسمانی برای انبیاء می باشند (نحل- 2) که اگر بخواهیم یک یک از وظائف و مأموریت های آنها را بر شمریم بحث به درازا می کشد.

4- آنها پیوسته مشغول تسبیح و تقدیس خداوند هستند، آیه 5 سوره شوری.

5- با این حال انسان به حسب استعداد تکامل از آنها برتر و والاتر است تا آنجا که همه فرشتگان بدون استثناء بخاطر آفرینش آدم به سجده افتادند و آدم معلم آنها گشت (آیات 30- 34 سوره بقره).

6- آنها گاه به صورت انسان در می آیند، و بر انبیاء و حتی غیر انبیاء ظاهر می شوند، چنانکه در سوره مریم می خوانیم: فرشته بزرگ الهی به صورت انسان موزون بر مریم ظاهر شد: فَأَرْسَلْنا إِلَیها رُوحَنا فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِیا: (مریم- 17). در جای دیگر به صورت انسانهائی بر ابراهیم و بر لوط ظاهر شدند (هود- 69 و 77). حتی از ذیل این آیات استفاده می شود که قوم لوط نیز آنها را در همان اشکال موزون انسانی دیدند (هود- 78).

7- از روایات اسلامی استفاده می شود که تعداد آنها به قدری زیاد است که به هیچ وجه قابل مقایسه با انسان نیست، چنانکه در روایتی از امام صادق علیه السلام می خوانیم: هنگامی که از آن حضرت پرسیدند آیا عدد فرشتگان بیشترند یا انسان ها؟ فرمود: «سوگند به خدائی که جانم به دست او است فرشتگان خدا در آسمان ها بیشترند از عدد ذرات خاک های زمین، و در آسمان جای پائی نیست مگر اینکه در آنجا فرشته ای تسبیح و تقدیس خدا می کند».

8- آنها نه غذا می خورند و نه آب می نوشند، و نه ازدواج دارند، چنانکه در حدیثی از امام صادق علیه السلام می خوانیم: «فرشتگان غذا نمی خورند و آب نمی نوشند و ازدواج نمی کنند بلکه با نسیم عرش الهی زنده اند!».

9- آنها نه خواب دارند نه سستی و غفلت، چنانکه علی علیه السلام در حدیثی چنین می گوید: «در آنها نه سستی است، و نه غفلت، و نه عصیان. . . خواب بر آنها چیره نمی گردد و عقل آنها گرفتار سهو و نسیان نمی شود، بدن آنها به سستی نمی گراید، و در صلب پدران و رحم مادران قرار نمی گیرند».

10- آنها مقامات مختلف و مراتب متفاوت دارند، بعضی همیشه در رکوعند و بعضی همیشه در سجودند. (صافات 164)

امام صادق می گوید: «خداوند فرشتگانی دارد که تا روز قیامت در رکوعند، و فرشتگانی دارد که تا قیامت در سجودند»!.

(یکصد و هشتاد پرسش و پاسخ آیت الله العظمی مکارم دام ظله العالی). «بحار الانوار» جلد 59 صفحه 176 (حدیث 7) روایات فراوان دیگری در این زمینه نیز نقل شده است. «بحار الانوار» جلد 59 صفحه 174 (حدیث 4). («بحار الانوار» جلد 59 صفحه 175- «بحار الانوار» جلد 59 صفحه 174)
#حوزه


ویژگی فرشتگان

 
  • تشکر
Reactions: *NiLOOFaR*
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا