خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

paria.m

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
15/12/20
ارسال ها
253
امتیاز واکنش
7,231
امتیاز
213
محل سکونت
your heart
زمان حضور
24 روز 11 ساعت 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
آشنایی با پرتره‌سازی در هنر سفالگری
TERRA COTTA یا گل قرمز ماده‌ی بسیار مناسبی است برای کارهای پرتره‌سازی، زیرا نه تنها از کیفیت پلاستیکی‌ کافی ‌برخودار است بلکه به دلیل نرمه‌ی شاموت نیز هست.‌ سری با گل مدل داده می‌شود باید مسئله پخت آن را در نظر داشت. سری که از گل و توپر ساخته شده است برای پختن در کوره سنگین خواهد بود. مطمئن‌ترین راه برای انجام این کار ساخت یک قالب دو تکه گچی از مدل اصلی و سپس فشار لایه‌های گل در قالب است. این روش امکان استفاده از گل مخصوصی را که با خرده مواد نسوز (grog) یا مواد رنگی آماده می‌شود میسر‌ می‌سازد. بعضی مواقع چنین گلی برای پرس کردن گل در قالب بسیار مناسب است، ولی دارای نرمی کافی جهت مدل دادن نمی‌باشد. با قالب فشاری امکان توخالی ساختن سر به صورت یک لاک با ضخامت یکنواخت وجود داشته و احتمال وقوع هر گونه حادثه در کوره‌ی پخت به حداقل می‌رسد. روش ساختن یک قالب دو تکه برای سر پرتره در فصل ۶ تشریح شده است. در هر صورت لازم نیست که در ساختن سر به قالب گچی اعتماد کرد. در کار کردن مستقیم و پختن مدل اصلی در کوره، مزایابی وجود دارد. اگر از گل رس نسبتاً خلل و فرج‌دار استفاده شد و سر قبل از گذاشتن در کوره خالی گردیده. عمل پخت را می‌توان با موفقیت در کوره انجام داد. حال به کارهای آلبينوكاواليتو مجسمه‌ساز در طی مراحل ساخت یک پرتره از گل قرمز توجه‌ می‌کنیم.
تهیه آرمیچر
وقتی قالبی از یک مدل گلی ساخته می‌شود، هر نوع آرمیچری قابل استفاده است. در این مورد، مدل گلی اصلی باید پخته شود. با این آرمیچر‌ می‌توان مجسمه را پس از مدل دادن از روی تکیه‌گاه برداشت. روزنامه خیسی به دور یک ستون چوبی پیچیده شده تا به شکل گلوله‌ای تقریباً شبيه نارگیلی درآید. تمام قسمت‌های ستون باید با کاغذ پوشانده شود، به طوریکه بتوان سر را به راحتی از روی پایه برداشت. وقتی مغزه‌ی کاغذی تمام شد، مجسمه‌ساز آن را کاملاً با گل‌ می‌پوشاند.
مغزه‌ی کاغذی کاملاً با گل پوشیده شده است. سر به شکل گلوله‌‌ای دراز درآمده و یک گردن تا حدودی طراحی گردیده است. این شکل اصلی برای شروع ساختن یک پرتره می‌باشد. کار کاملاً بالای ستون قرار گرفته و گردن چند اینچ مانده به پایه، خاتمه‌ می‌یابد و مغزه‌ی کاغذی در پایین آن قرار دارد.
پرتره‌ی یک پسر مجسمه‌ساز شکل اصلی سر را‌ می‌سازد. سطوح اصلی را مشخص کرده و برای کاسه‌ی چشم حفره‌هایی ایجاد شده است. طرح بینی در حال شکل گرفتن‌ می‌باشد. بیشتر نشانه‌های سطوح جلو و اطراف سر شکل گرفته خطوط تفکیکی بین سطوح جلو و اطراف پیشانی، چانه و گونه‌ها نیز مشخص گردیده‌اند.
تا این مرحله، مجسمه‌ساز ساختمان اصلی سر را فرم داده، حال مدل را بررسی کرده و تکه‌هایی از گل را به گل اصلی اضافه‌ می‌کند تا آن را با شخصیت و نسبت ابعاد موضوع منطبق سازد. مجسمه‌ساز، پایه مدل‌سازی را ضمن کار در اطراف مدل به حرکت در‌می‌آورد تا بتواند سوژه خود را از تمام مواضع مشاهده کند. گلوله‌های گل برای شکل دادن چشم اضافه شده است و لـ*ـب‌ها نیز تا حدودی مشخص شده‌اند، بینی مجسمه شروع به شکل گرفتن‌ می‌کند. برای شکل دادن به مو و گوش‌ها، گل اضافه شده است.
مجسمه‌ساز در حین کار، نور چراغ خود را حرکت‌ می‌دهند تا تمام زوایای مختلف در طرح روشن شود. این امر به او کمک‌ می‌کند تا اشکال را واضح‌تر ببیند. به ضخامت پلک‌ها افزوده شده تا سایه‌های زیر آن عمیق‌تر شود. این عمل موجب انعکاس رنگ در چشم می‌شود. به بافت سطحی پوست توجه کنید. این عمل با ساختن شكل و افزودن قطعات گل و گذاردن آنها در محل خود با کمک انتهای یک ابزار چوبی به دست‌ می‌آید. صاف کردن سطح انجام نگرفته است. دست‌کاری بعدی جهت تکمیل فرم با فشار مستقیم بر روی گل حاصل‌ می‌شود همچنین توجه داشته باشید که چگونه چند خط، کار نشان دادن مو را انجام می‌دهند.
گل به صورت چرم سفت درآمده و اکنون از آرمیچر جدا‌ می‌شود. با انجام یک عمل جراحی، قسمتی از بالای سر بریده و برداشته شده است. روزنامه‌‌ای که برای تشکیل هسته قبلاً به کار رفته بود، خارج‌ می‌شود، حین انجام این مرحله سر روی بالشی که از پارچه نرم و خشکی تهیه شده خوابانده‌ می‌شود. هنرمند با استفاده از یک کارد بلند که انتهای آن خم شده و به شکل قلابی درآمده، آن قسمت از دیواره‌های داخل سر را که خیلی ضخیم است،‌ می‌تراشد.


آشنایی با پرتره‌سازی در هنر سفالگری

 

paria.m

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
15/12/20
ارسال ها
253
امتیاز واکنش
7,231
امتیاز
213
محل سکونت
your heart
زمان حضور
24 روز 11 ساعت 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
بطانه کردن دهانه شکاف. قطعه‌ای را که برداشته شده بود جای خود قرار داده و از یک وسیله چوبی برای لحیم کردن آن در جای خود استفادد‌ می‌شود. لبه‌هایی که قرار است به یکدیگر وصل شوند، خراش داده و با آب مرطوب‌ می‌کنیم. پس از اینکه درز سر کاملاً گرفته شد. برای مرتفع ساختن اثرات جزئی باقیمانده، کمی روی آن کار‌ می‌شود. تهیه پایه برای سوار کردن قالب چوبی بر آن. پاید مجسمه از ناحیه گردن به صورت مسطح برش داده شد و سوراخی در آن تعبیه‌ می‌شود تا بتوان آن را به قالب چوبی، پیچ کرد. سر تمام شده روی یک پایه چوبی نصب گردیده است.
این قطعه مجسمه برای کامل شدن نیاز به چندین روز وقت داشت. مجسمه‌ساز مدل و کار خود را از زوایای گوناگون مورد مطالعه قرار داده و گاهی تا کف زمین خم شده، و مدل و مجسمه خود را از پایین نگاه‌ می‌کند، در مواردی دیگر روی صندلی ایستاده و از بالا به آن‌ می‌نگرد. از آیینه استفاده کرده تا انعکاس کار خود را در آن ببیند، زیرا آیینه قسمت‌های خراب کار را واضح‌تر نشان می‌دهد. از یک چراغ سیار استفاده نموده تا بتواند مدل و کار را از همه طرف روشن کند و برای بررسی اندازه‌های مجسمه، مرتباً از یک پرگار استفاده‌ می‌کند.
پرتره یک زن جوان
مجسمه‌ساز کار را با یک سر شکل نیافته شروع کرده و سطوح مهم آن را با توجه به قسمت‌های جلو، اطراف و پشت سر، مشخص‌ می‌کند. پیشانی و بینی با علامت‌گذاری دقیق بین جلو و طرفین قالب‌گیری و چانه نیز از پهلو و جلو نشان داده شده است. گودی کاسه چشم به صورت یک سطح صاف باقی مانده است. تقسیم کردن سطوح پیشانی در یک خط و شیب دادن آن به طرف داخل، ابروها را تشکیل‌ می‌دهد.
مجسمه‌ساز مدل را بررسی کرده و دنبال قسمت‌های مشخصه آن‌ می‌گردد. قبل از اینکه روی جزئیات هر قسمت کار کند در پی روابط بین توده‌های بزرگ است. برای ایجاد حجم موهای سر، گل اضافه شده است. سطوح گونه، خط آرواره و چانه، بینی و لـ*ـب‌ها در مکان‌های مناسب خود قرار دارند. موی سر برای اطمینان از انجام طرح مورد علاقه، به صورت توده‌ای ساده از خمیر روی سر مجسمه قرار گرفته است. در این مرحله، کار نشانگر علائم قالب‌های چوبی و همچنین چگونگی اضافه شدن قطعات کوچک گل در عمل ساختن می‌باشد. گردن دیگر یک استوانه ساده نیست بلکه شیب طبیعی خود را دارد. گلوله گل برای شکل دادن دادن چشم اضافه شده و خط بالایی پلک نیز مشخص گردیده است.
روی این چنین پرتره‌ای باید چندین روز کار کرد. برای نگاه داشتن گل در شرایط مناسب‌ می‌بایستی هر روز در آن آب پاشید و در فواصل بین کار باید آن را با پارچه نمدار و پوششی از جنس بی‌منفذ مانند پارچه روغنی یا پلاستیکی پوشاند. برای اینکه وزن پارچه بر مدل اثر نگذارد، مجسمه‌ساز از دو قطعه سیم خم شده مطابق شكل استفاده کرده که در پایین پایه به داخل گل فرو برده می‌شود، این سیم‌ها نوعی قفس را در بالای سر مجسمه‌ می‌سازند که می‌توان پارچه مرطوب را روی آن قرار داد.
اکنون پرتره تمام شده است. مدل دادن دقیق چشم و قسمت بالای آن را مطالعه نمایید. توجه کنید که مجسمه‌ساز تا چه اندازه درستی جزئیات بینی و لـ*ـب‌ها را بدون اینکه احساس سختی نماید، رعایت کرده است و همچنین دقت کنید که هر قسمت از شکل چگونه ساخته شده است و هنوز روی سطح مجسمه آثار تکه‌های گل اضافه شده دیده‌ می‌شود. ولی مجسمه‌ساز از آنها صرف‌نظر‌ می‌نماید، زیرا صاف نمودن سطح مجمسه بسیاری از زیبایی‌های آن را از بین‌ می‌برد. موی سر به صورت یک طرح ساده با رسم چند خط ساخته شده است.
پس از اینکه سر به سختی چرم درآمد، آن را از روی ستون برداشته و هسته روزنامه‌‌ای را طبق روش به کار رفته، از داخل سر خارج‌ می‌کنیم. انتهای گردن را مانند شکل ۳۹ تکمیل کرده تا بتوان آن را بر روی یک پایه چوبی نصب کرد.
آناتومی سر
یک بار دیگر به مسئله آناتومی برمی‌گردیم. برای مدل دادن یک پرتره گلی باید به چه میزان از ساختمان زیر پوست اطلاع داشت؟ جواب آن بستگی به علاقه‌ی شما به موضوع دارد. داشتن اطلاعات تشریحی مفید است. با این حال امکان کار کردن از راه مشاهده نیز وجود دارد. ولی اگر همان قدر که در مورد پیکره انسان و مدل دادن حیوانات مطالبی را نیز درباره ساختمان زیر پوست بدانید کار شما موفقیت بیشتری خواهد داشت.
شکل ظاهری یک سر به مقدار زیادی تحت تاثیر جمجمه است. وقتی روی یک پرتره کار می‌کنید، در مدل خود به دنبال این استخوان‌ها و ماهیچه‌ها بگردید. اگر به مطالعه کامل تشریح تمایل داشته باشید، یک جمجمه یا پوستر آن را از یک فروشگاه خریده و مورد بررسی قرار دهید. برای کمک بیشتر در مطالعه آناتومی از مدل‌های گچی مختلف سر، صورت، چشم، گوش و بینی و غیره استفاده کنید.
آلبينوكاواليتو مجسمه‌ساز یک سری از مدل‌های گچی تهیه کرده که در تابلوي۸ نشان داده شده است، این مدل‌ها شكل اسامی سر و مراحل تکامل سطوح اصلی را نشان می‌دهند.
پرتره یک اثر هنری است
پرتره چیزی نیست که از نظر تشریحی درست بوده، یا کپی کاملی از یک مدل باشد، بنابراین مطالعه آناتومی شما نباید مانعی در این راه ایجاد نماید. یک پرتره باید از شخصیت موضوع چیزی در خود داشته باشد و نشان دهد چه نوع شخصی است. برای خلق این اثر نباید به مدل، تنها به عنوان شکلی که قرار است کپی شود نگاه کنید، بلکه باید آن را به مثابه یک انسان نگریست. باید او را بشناسید و با او رابـ*ـطه عاطفی برقرار کنید. باید احساسات او را درک کنید، آرزوهای او را بشناسید، تا بتوانید آثاری را که این پدیده‌ها بر سیمای آن گذاشته‌اند، تشخیص دهيد. روح مدل خود را در گل قبضه نمایید تا پرتره شما بیش از یک شباهت تنها باشد و این یک اثر هنری خواهد بود.
پایان
منبع:هنریاب


آشنایی با پرتره‌سازی در هنر سفالگری

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا