- عضویت
- 15/12/20
- ارسال ها
- 253
- امتیاز واکنش
- 7,222
- امتیاز
- 213
- محل سکونت
- your heart
- زمان حضور
- 24 روز 11 ساعت 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
آشنایی با پرترهسازی در هنر سفالگری
TERRA COTTA یا گل قرمز مادهی بسیار مناسبی است برای کارهای پرترهسازی، زیرا نه تنها از کیفیت پلاستیکی کافی برخودار است بلکه به دلیل نرمهی شاموت نیز هست. سری با گل مدل داده میشود باید مسئله پخت آن را در نظر داشت. سری که از گل و توپر ساخته شده است برای پختن در کوره سنگین خواهد بود. مطمئنترین راه برای انجام این کار ساخت یک قالب دو تکه گچی از مدل اصلی و سپس فشار لایههای گل در قالب است. این روش امکان استفاده از گل مخصوصی را که با خرده مواد نسوز (grog) یا مواد رنگی آماده میشود میسر میسازد. بعضی مواقع چنین گلی برای پرس کردن گل در قالب بسیار مناسب است، ولی دارای نرمی کافی جهت مدل دادن نمیباشد. با قالب فشاری امکان توخالی ساختن سر به صورت یک لاک با ضخامت یکنواخت وجود داشته و احتمال وقوع هر گونه حادثه در کورهی پخت به حداقل میرسد. روش ساختن یک قالب دو تکه برای سر پرتره در فصل ۶ تشریح شده است. در هر صورت لازم نیست که در ساختن سر به قالب گچی اعتماد کرد. در کار کردن مستقیم و پختن مدل اصلی در کوره، مزایابی وجود دارد. اگر از گل رس نسبتاً خلل و فرجدار استفاده شد و سر قبل از گذاشتن در کوره خالی گردیده. عمل پخت را میتوان با موفقیت در کوره انجام داد. حال به کارهای آلبينوكاواليتو مجسمهساز در طی مراحل ساخت یک پرتره از گل قرمز توجه میکنیم.
تهیه آرمیچر
وقتی قالبی از یک مدل گلی ساخته میشود، هر نوع آرمیچری قابل استفاده است. در این مورد، مدل گلی اصلی باید پخته شود. با این آرمیچر میتوان مجسمه را پس از مدل دادن از روی تکیهگاه برداشت. روزنامه خیسی به دور یک ستون چوبی پیچیده شده تا به شکل گلولهای تقریباً شبيه نارگیلی درآید. تمام قسمتهای ستون باید با کاغذ پوشانده شود، به طوریکه بتوان سر را به راحتی از روی پایه برداشت. وقتی مغزهی کاغذی تمام شد، مجسمهساز آن را کاملاً با گل میپوشاند.
مغزهی کاغذی کاملاً با گل پوشیده شده است. سر به شکل گلولهای دراز درآمده و یک گردن تا حدودی طراحی گردیده است. این شکل اصلی برای شروع ساختن یک پرتره میباشد. کار کاملاً بالای ستون قرار گرفته و گردن چند اینچ مانده به پایه، خاتمه مییابد و مغزهی کاغذی در پایین آن قرار دارد.
پرترهی یک پسر مجسمهساز شکل اصلی سر را میسازد. سطوح اصلی را مشخص کرده و برای کاسهی چشم حفرههایی ایجاد شده است. طرح بینی در حال شکل گرفتن میباشد. بیشتر نشانههای سطوح جلو و اطراف سر شکل گرفته خطوط تفکیکی بین سطوح جلو و اطراف پیشانی، چانه و گونهها نیز مشخص گردیدهاند.
تا این مرحله، مجسمهساز ساختمان اصلی سر را فرم داده، حال مدل را بررسی کرده و تکههایی از گل را به گل اصلی اضافه میکند تا آن را با شخصیت و نسبت ابعاد موضوع منطبق سازد. مجسمهساز، پایه مدلسازی را ضمن کار در اطراف مدل به حرکت درمیآورد تا بتواند سوژه خود را از تمام مواضع مشاهده کند. گلولههای گل برای شکل دادن چشم اضافه شده است و لـ*ـبها نیز تا حدودی مشخص شدهاند، بینی مجسمه شروع به شکل گرفتن میکند. برای شکل دادن به مو و گوشها، گل اضافه شده است.
مجسمهساز در حین کار، نور چراغ خود را حرکت میدهند تا تمام زوایای مختلف در طرح روشن شود. این امر به او کمک میکند تا اشکال را واضحتر ببیند. به ضخامت پلکها افزوده شده تا سایههای زیر آن عمیقتر شود. این عمل موجب انعکاس رنگ در چشم میشود. به بافت سطحی پوست توجه کنید. این عمل با ساختن شكل و افزودن قطعات گل و گذاردن آنها در محل خود با کمک انتهای یک ابزار چوبی به دست میآید. صاف کردن سطح انجام نگرفته است. دستکاری بعدی جهت تکمیل فرم با فشار مستقیم بر روی گل حاصل میشود همچنین توجه داشته باشید که چگونه چند خط، کار نشان دادن مو را انجام میدهند.
گل به صورت چرم سفت درآمده و اکنون از آرمیچر جدا میشود. با انجام یک عمل جراحی، قسمتی از بالای سر بریده و برداشته شده است. روزنامهای که برای تشکیل هسته قبلاً به کار رفته بود، خارج میشود، حین انجام این مرحله سر روی بالشی که از پارچه نرم و خشکی تهیه شده خوابانده میشود. هنرمند با استفاده از یک کارد بلند که انتهای آن خم شده و به شکل قلابی درآمده، آن قسمت از دیوارههای داخل سر را که خیلی ضخیم است، میتراشد.
TERRA COTTA یا گل قرمز مادهی بسیار مناسبی است برای کارهای پرترهسازی، زیرا نه تنها از کیفیت پلاستیکی کافی برخودار است بلکه به دلیل نرمهی شاموت نیز هست. سری با گل مدل داده میشود باید مسئله پخت آن را در نظر داشت. سری که از گل و توپر ساخته شده است برای پختن در کوره سنگین خواهد بود. مطمئنترین راه برای انجام این کار ساخت یک قالب دو تکه گچی از مدل اصلی و سپس فشار لایههای گل در قالب است. این روش امکان استفاده از گل مخصوصی را که با خرده مواد نسوز (grog) یا مواد رنگی آماده میشود میسر میسازد. بعضی مواقع چنین گلی برای پرس کردن گل در قالب بسیار مناسب است، ولی دارای نرمی کافی جهت مدل دادن نمیباشد. با قالب فشاری امکان توخالی ساختن سر به صورت یک لاک با ضخامت یکنواخت وجود داشته و احتمال وقوع هر گونه حادثه در کورهی پخت به حداقل میرسد. روش ساختن یک قالب دو تکه برای سر پرتره در فصل ۶ تشریح شده است. در هر صورت لازم نیست که در ساختن سر به قالب گچی اعتماد کرد. در کار کردن مستقیم و پختن مدل اصلی در کوره، مزایابی وجود دارد. اگر از گل رس نسبتاً خلل و فرجدار استفاده شد و سر قبل از گذاشتن در کوره خالی گردیده. عمل پخت را میتوان با موفقیت در کوره انجام داد. حال به کارهای آلبينوكاواليتو مجسمهساز در طی مراحل ساخت یک پرتره از گل قرمز توجه میکنیم.
تهیه آرمیچر
وقتی قالبی از یک مدل گلی ساخته میشود، هر نوع آرمیچری قابل استفاده است. در این مورد، مدل گلی اصلی باید پخته شود. با این آرمیچر میتوان مجسمه را پس از مدل دادن از روی تکیهگاه برداشت. روزنامه خیسی به دور یک ستون چوبی پیچیده شده تا به شکل گلولهای تقریباً شبيه نارگیلی درآید. تمام قسمتهای ستون باید با کاغذ پوشانده شود، به طوریکه بتوان سر را به راحتی از روی پایه برداشت. وقتی مغزهی کاغذی تمام شد، مجسمهساز آن را کاملاً با گل میپوشاند.
مغزهی کاغذی کاملاً با گل پوشیده شده است. سر به شکل گلولهای دراز درآمده و یک گردن تا حدودی طراحی گردیده است. این شکل اصلی برای شروع ساختن یک پرتره میباشد. کار کاملاً بالای ستون قرار گرفته و گردن چند اینچ مانده به پایه، خاتمه مییابد و مغزهی کاغذی در پایین آن قرار دارد.
پرترهی یک پسر مجسمهساز شکل اصلی سر را میسازد. سطوح اصلی را مشخص کرده و برای کاسهی چشم حفرههایی ایجاد شده است. طرح بینی در حال شکل گرفتن میباشد. بیشتر نشانههای سطوح جلو و اطراف سر شکل گرفته خطوط تفکیکی بین سطوح جلو و اطراف پیشانی، چانه و گونهها نیز مشخص گردیدهاند.
تا این مرحله، مجسمهساز ساختمان اصلی سر را فرم داده، حال مدل را بررسی کرده و تکههایی از گل را به گل اصلی اضافه میکند تا آن را با شخصیت و نسبت ابعاد موضوع منطبق سازد. مجسمهساز، پایه مدلسازی را ضمن کار در اطراف مدل به حرکت درمیآورد تا بتواند سوژه خود را از تمام مواضع مشاهده کند. گلولههای گل برای شکل دادن چشم اضافه شده است و لـ*ـبها نیز تا حدودی مشخص شدهاند، بینی مجسمه شروع به شکل گرفتن میکند. برای شکل دادن به مو و گوشها، گل اضافه شده است.
مجسمهساز در حین کار، نور چراغ خود را حرکت میدهند تا تمام زوایای مختلف در طرح روشن شود. این امر به او کمک میکند تا اشکال را واضحتر ببیند. به ضخامت پلکها افزوده شده تا سایههای زیر آن عمیقتر شود. این عمل موجب انعکاس رنگ در چشم میشود. به بافت سطحی پوست توجه کنید. این عمل با ساختن شكل و افزودن قطعات گل و گذاردن آنها در محل خود با کمک انتهای یک ابزار چوبی به دست میآید. صاف کردن سطح انجام نگرفته است. دستکاری بعدی جهت تکمیل فرم با فشار مستقیم بر روی گل حاصل میشود همچنین توجه داشته باشید که چگونه چند خط، کار نشان دادن مو را انجام میدهند.
گل به صورت چرم سفت درآمده و اکنون از آرمیچر جدا میشود. با انجام یک عمل جراحی، قسمتی از بالای سر بریده و برداشته شده است. روزنامهای که برای تشکیل هسته قبلاً به کار رفته بود، خارج میشود، حین انجام این مرحله سر روی بالشی که از پارچه نرم و خشکی تهیه شده خوابانده میشود. هنرمند با استفاده از یک کارد بلند که انتهای آن خم شده و به شکل قلابی درآمده، آن قسمت از دیوارههای داخل سر را که خیلی ضخیم است، میتراشد.
آشنایی با پرترهسازی در هنر سفالگری
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com