خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

paria.m

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
15/12/20
ارسال ها
253
امتیاز واکنش
7,231
امتیاز
213
محل سکونت
your heart
زمان حضور
24 روز 11 ساعت 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
ساخت اشیاء سفالی به روش فتیله‌ای
با اینکه روش ساخت فتیله‌ای امکانات نامحدودی برای شکل و تزیین فراهم می‌آورد، فقط شمار اندکی از سفالگران اوج توانایی این روش را تجربه کرده‌اند. این روش ساخت بسیار عملی و هیجان‌انگیز است. بیشتر سفالگران مبتدی دردسر زیادی می‌کشند تا روش‌های ساخت فتیله‌ای را بیاموزند، با این حال، بیشتر تلاش‌های آنها به اشکالی بسیار بی‌روح، معمولی و پیش پا افتاده می‌انجامد.
بر صاف کردن فتیله‌ها و کامل کردن شکل مدور به تقلید از ظروف ساخته شده با چرخ، تأكيد فراوانی می‌شود. درست است که سفالینه‌های زیبای سرخ‌پوستان با فتیله‌هایی که در پایان کار مدور و صاف شده، ساخته شده‌اند، اما سفالگر سرخ‌پوست پیش از هر چیز دیگر به کاربرد ظروف می‌اندیشید. از سوی دیگر، ما توانایی آن را داریم که تلاش عمده خود را در جهت بیان خود به صورت بی‌مانندی در خلق بافت‌ها و کیفیت‌های تزیینی هدایت کنیم. وقتی چرخ سفالگری را برای ساخت ظروف مدور با دست داریم و صنعت ساخت آثار کاربردی با طراحی خوب در اختیار داریم، به نظر می‌رسد بیهوده باشد که این قبیل آثار را به زحمت و دردسر با روش شکل‌دهی با دست تقلید کنیم. در عین حال، برای از یکنواختی درآوردن سفالینه‌های تولید انبوه و اشیای کاربردی، برای خلق اثری منحصر به فرد و بی‌مانند به ثمرات نیروی خلاق صادقانه نیاز داریم.
اگر تا به حال کار با فتیله‌های گل را امتحان کرده باشید، آگاهید که تفاوت نمی‌کند که چطور به آن ضربه می‌زنید و صافش می‌کنید، زیرا به نظر می‌رسد که فتیله‌ها هر شکلی به خود می‌گیرند، بجز شکل مدور. به جای اینکه فتیله‌ها را به زور به اشکالی درآورید که غیرطبیعی به نظر برسند، چرا نمی‌گذارید که خود آنها شکلشان را تعیین کنند؟
به هر حال، قبل از آنکه تکه‌ای گل بردارید و ساختن فتیله را آغاز کنید، لحظه‌ای تأمل کنید. بگذارید قوه تصورتان آزادانه به پرسه زدن بپردازد. چه می‌خواهید بسازید؟ فتیله‌ها را به آسانی می‌توان به اشکال ترکیبی زیبایی درآورد.
به «برايس کانیون» (Bryce Canyon دره‌ای در جنوب ایالت «یوتا»ی ایالات متحد به مساحت تقریبی ۹۰ کیلومتر مربع. علت اشاره مؤلف به این دره وجود صخره‌های سنگی بی‌شماری است که به نحو شگفت‌انگیزی فرسایش یافته‌اند و ترکیب رنگ بسیار زیبایی دارند.- م) و اشکال خارق‌العاده آن، اشکال صخره‌های «دره مانیومنت» (Monument Valley منطقه‌ای در شمال شرقی «آریزونا»، و جنوب شرقی «یوتا»، که دشتی شنزار است و از آن تبه‌هایی به ارتفاع حدودا ۳۰۰ متر سر به آسمان برافراشته‌اند. در این منطقه همچنین تـ*ـخت کوهها و طاق‌هایی طبیعی وجود دارد و مؤلف به همین دلیل به این منطقه اشاره کرده است. - م.) و «گراند کانیون» و زمین فرسایش یافته منطقهٔ «بَد لّندز» (Bad Lands منطقه‌ای خشک و بی آب و علف با سطحی فرسایش یافته در جنوب غربی «داکوتای جنوبی» است که دارای نهشته‌ای سنگواره‌ای گسترده، تپه‌هایی با شیب‌های بسیار تند و آبگذرهای عمیق، و عوارض زمین شناختی دیگری است که بدان جلوه‌ای بدیع و زیبا می‌بخشد. - م.) بیندیشید. این اشکال و بافت‌های شگفت‌انگیز و منحصر به فرد فقط شمار اندکی از نمونه‌های بسیارند که می‌توانند جرقه‌هایی برای برافروختن قدرت خلاقه شما باشند.
ضرورتی ندارد که پیش از خلق شکلی طرح مشخصی از اثر تمام شده در ذهن خود داشته باشید. بگذارید طبیعت گل شما را در خلال ساختن شکل به پیش ببرد. طرح خود را به گل تحمیل نکنید. بکوشید به اندکی نظم سفالگری دست یابید و به دستان و ابزارتان احترام بگذارید.


ساخت اشیاء سفالی به روش فتیله‌ای

 

paria.m

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
15/12/20
ارسال ها
253
امتیاز واکنش
7,231
امتیاز
213
محل سکونت
your heart
زمان حضور
24 روز 11 ساعت 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
گل مخصوص ساخت فتیله‌ای باید کمترین درجه انقباض را داشته باشد. این گل نباید به نرمی گل سفالگری، خصوصا نوعی که برای چرخکاری به کار می‌رود، باشد، بلکه باید کاملا درشت دانه و زبر باشد. می‌توانید گل معمولی چرخکاری را با ورز دادن خرده سفال به داخل آن، به گلی مناسب برای ساخت فتیله‌ای تبدیل کنید. گل را کاملا ورز دهید تا خرده سفال در سراسر آن یکنواخت پخش شود، سپس گوله‌ای از آن را بردارید و آن را با ضربه زدن به شکل کلوچه‌ای به ضخامت حدودا ۱/۲۵ سانتی‌متر درآورید. این کف کار خواهد بود. آن را با فشار به یک شکل ساده، بجز شکل گرد، درآورید یا ببرید. شکل بیضی عالی است، یا شاید مایل باشید شکل برگ شبدر یا شکل پنج پر را امتحان کنید. این شکل گلی را روی یک صفحه گچی یا تخته بگذارید.
حالا فتیله گل را با غلتاندن بسازید. برای ساخت فتیله خوب به تجربه نیاز خواهید داشت زیرا این کار به آن سادگی نیست که به نظر می‌رسد. اگر گل را روی میز می‌غلتانید، فقط باید از انگشتانتان استفاده کنید، نه از کف دست‌هایتان. در حین جلو و عقب غلتانیدن گل، انگشتانتان را باز و بسته کنید تا گل را کنترل کنید.
قطر فتیله‌ها به تصمیم خودتان بستگی دارد. ظروف کوچک طبیعتا به فتیله‌های نازکتری نیاز دارند، در حالی که ظروف بزرگتر را می‌توان با فتیله‌های کلفت یا باریک ساخت. به هر حال، اگر از فتیله‌های باریک استفاده می‌شود، زمان بیشتری برای ساخت ظرفی بزرگ صرف خواهد شد.
به خاطر داشته باشید که وزن ظرف بستگی به اندازه فتیله‌هایی دارد که به کار می‌برید. اگر وزن زیاد اهمیت ندارد، می‌توان از فتیله‌های بزرگتر استفاده کرد. اما نکته مهم این است که ساخت ظرف فتیله‌ای نباید کسل کننده شود، زیرا در این صورت نتیجه کار بی‌حوصلگی و خستگی شما را نشان خواهد داد. سفالگر حرفه‌ای غالبا می‌تواند یک گلدان فتیله‌ای ۹۰ سانتی‌متری را حدودا در مدت ۶ ساعت بسازد.
حالا که می‌دانید چطور فتیله گلی بسازید، برای اولین ردیف فتیله‌ای نسبتا كلفت بسازید. کف گلدان را کمی مرطوب کنید و فتیله را روی محیط آن قرار دهید. در طول ساخت از آب زیاد استفاده نکنید.
با انگشت شست خود، فتیله را از داخل به کف کار وصل کنید. در قسمت بیرونی، با استفاده از ناخن، فتیله گل را به کف فشار دهید و آثار ناخن را به طور نامنظم فاصله دهید.
ضروری است که آثار ساخت در گلدان پایانی عیان باشد. این اصل کمک می‌کند تا اثر خوبی خلق شود. ممکن است وسوسه شوید که برای جعل کردن روش ناخن، صرفاً لانه‌ای از فتیله‌ها بسازید و تورفتگی‌ها یا حفره‌هایی در آنها ایجاد کنید. این روشی تصنعی است و نتیجه نیز تصنعی به نظر خواهد رسید.
همچنان که کار می‌کنید، برای رسیدن به بافتی زیبا تلاش کنید. اما باید دقت داشته باشید که نخستین چیزی که بیننده را مجذوب می‌کند بافت نیست. سفالگر ابتدا باید تمامیت ظرف - به عنوان یک گلدان، بطری یا کاسه - را در نظر گیرد. بافت همیشه باید در درجه دوم اهمیت قرار گیرد.
طرحی کاملا واضح از فتیله‌های مجزای روی هم قرار گرفته با اثرهای فاصله‌دار نامنظم ایجاد شده با ناخن، سطح بافت‌دار شکیلی را ایجاد خواهد کرد. از آنجا که اتصالات داخلی به دقت صاف شده‌اند و فتیله‌ها کاملا در یکدیگر ادغام شده‌اند، نیازی نیست شکل فتیله‌های روی سطح خارجی را برای کاربرد ظرف خراب کرد. برای اضافه کردن تنوع به بافت فتیله‌ای، قطعات کوچک فتیله را می‌توان به صورت مارپیچ درآورد و در دیواره ظرف به کار برد، در حالی که دیگر نقاط را می‌توان با تکه‌های کوتاه فتیله پر کرد، یا از تلفیق گوله‌های گلی پهن شده در فواصل مختلف با فتیله بهره جست
.


ساخت اشیاء سفالی به روش فتیله‌ای

 

paria.m

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
15/12/20
ارسال ها
253
امتیاز واکنش
7,231
امتیاز
213
محل سکونت
your heart
زمان حضور
24 روز 11 ساعت 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
حال می‌توان فتیله‌ها را یکی پس از دیگری روی هم گذاشت، اتصالات داخلی را در هم مخلوط و صاف کرد و در همین حین اتصالات خارجی را با ناخن به صورتی زیبا نقش زد. فتیله بلندی که چندین بار دور ظرف بپیچد نسازید. فتیله‌های مارپیچی با فواصل مساوی یکنواخت می‌شود و ممکن است اثری چون زنبیل بافته ایجاد کند.
ابتدا روی یک طرف ظرف و سپس روی طرف دیگر آن به ترتیب زیر کار کنید: یک فتیله را کاملا دور لبه بالایی ظرف قرار دهید و آن را در محل شکل دهید. سپس، یک فتیله را که فقط نیم دور ظرف را بپوشاند بگذارید و شکل‌دهی آن را تمام کنید. حالا روی این فتیله، فتیله‌ای قرار دهید که فقط یک چهارم دور ظرف باشد و آن را با انگشت شست به محل وصل کنید. در آخر، ظرف را بچرخانید و همین عمل را روی طرف دیگر آن تکرار کنید. این فتیله‌ها با درازاهای متفاوت، که با انگشت شست به محل وصل شده‌اند، برخلاف یکنواختی فتیله‌هایی که پشت سر هم می‌پیچند، به سطح کار جذابیت و فریبندگی زیادی خواهند بخشید.
طراحی را هنگام ساخت ظرف انجام دهید. اگر فتیله‌ای کمی بیرون از فتیله زیرین خود قرار گیرد، از این نقطه دیواره ظرف شروع به پهن شدن می‌کند. اگر فتیله‌ای کمی داخل فتيله زیرین گذاشته شود، دیواره شروع به مایل شدن به داخل ظرف خواهد کرد. بدین طریق می‌توان شکل را تنظیم کرد. بعد از شکل گرفتن دیواره گلی، نباید با کشیدن آن را پهن کرد زیرا به نظر خواهد رسید که کشیده شده است. همچنین، اگر این کار را بکنید، ترکهای ریزی را ایجاد خواهید کرد که همواره در طول پخت شکافته خواهند شد.
ظرف فتیله‌ای را نباید خیلی سریع ساخت. اگر دیواره‌ها بدون وقفه ساخته شوند، وزن آنها برای فتیله‌های زیرین زیاد خواهد بود و ظرف فرو خواهد نشست. اگر این اتفاق بیفتد، آسانتر خواهد بود که آن ظرف را دور بیندازید تا اینکه بکوشید آن را سر پا نگاه دارید و تعمیر کنید.
برای ساخت صحیح ظرف فتیله‌ای، تا هنگامی که دیواره‌ها کمابیش اندکی ناپایدار است کار را ادامه دهید، سپس کار را متوقف کنید. در بعضی موارد (بسته به دما و رطوبت اتاق) هوای آزاد گل را به آن اندازه سفت می‌کند که بتوانید کار را در فاصله زمانی کوتاهی از سر بگیرید. اگر می‌خواهید که ادامه کار را جلو بیندازید، یک پنکه را رو به ظرف روشن بگذارید، یا از لامپ گرمایی مادون قرمز استفاده کنید. قرار دادن کار در باد و خورشید نیز مؤثر است. پیش از خشک شدن کامل ظرف، اطمینان حاصل کنید که شکل همان طوری است که می‌خواهید. به محض سفت شدن، گل دیگر تسلیم خواسته‌های شما نخواهد شد.
اگر در طول ساخت فتیله‌ای، کاری برایتان پیش آمد، می‌توانید ظرف را با کیسه‌ای پلاستیکی به مدت یک ساعت - یک هفته یا بیشتر - بپوشانید. در این حالت، ظرف در وضعیت مناسبی برای کار بیشتر باقی می‌ماند.
بالای ظرف باید به آن اندازه نرم باشد تا بتوانید برای تکمیل آن فتیله‌های بعدی را بدان بیفزایید. بنابراین، پیش از خشک شدن ظرف، لبه بالایی آن را با یک تکه پارچه مرطوب، کاغذ آلومینیم یا باریکه‌ای پلاستیکی بپوشانید.
می‌توانید از گل شل برای چسباندن فتیله‌ها به یکدیگر استفاده کنید، اما این گل شل نباید به ظاهر بیرونی ظرف آسیب برساند. در حقیقت، اصلا نباید از گل شل استفاده کرد. سفالگر خوب مراقب است که گلش به نرمی مناسبی باقی بماند تا کاملا به فتیله بعدی بچسبد، و در عین حال آن اندازه مرطوب نباشد که ظرف شکل خود را از دست بدهد.
پس از تکمیل شکل ظرف، باید آن را به حال خود بگذارید تا چرم- سفت (leather - hard ، زمانی که اثر نه آنچنان سفت شده که نتوان روی آن کار کرد، نه آنچنان نرم که فرو پاشد اصطلاحا چرم سفت نامیده می‌شود. - م.) شود. در این موقع ضروری است که با ضربه زدن با تکه چوبی به سطح بیرونی «شکل را سر و سامان دهید.» نقاط برجسته را می‌توان با ضربه زدن با بقیه قسمت‌ها یکی کرد، نقاط فرورفته را به حداقل رساند، و تکه‌های اضافه را برداشت به طوری که شکل انسجام بهتری یابد. ضربه زدن بیش از حد ممکن است سطح کار را خراب کند یا باعث ایجاد ترک شود، بنابراین به آرامی ضربه بزنید.
به خاطر داشته باشید که ظرف تمام شده را باید به آرامی خشک و سپس خام‌پخت کرد.
پایان
منبع:هنریاب


ساخت اشیاء سفالی به روش فتیله‌ای

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا