خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

paria.m

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
15/12/20
ارسال ها
253
امتیاز واکنش
7,231
امتیاز
213
محل سکونت
your heart
زمان حضور
24 روز 11 ساعت 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
هنر ساخت ظروف انگشتی سفالی
ظروف ساخته شده با فشار انگشت شست پا، به بیان ساده‌تر، انگشتی فرصتی استثنایی برای خلق جلوه‌های بافتی روی گل فراهم می‌آورند، به شرط آنکه بافت‌های انتخاب شده با طبیعت خصوصیات ظروف دست‌ساخته همنوایی داشته باشد. بافت نباید به خودی خود هدف تلقی شود، بلکه باید تا اندازه‌ای با ویژگی‌های نسبتا ساده و زمخت سفالینه دست ساخت با روش انگشتی در ذهن همراه شود. اگر این مسئله تحقق یابد، به سطوح خوش لمس گیرا و غیر معمولی می‌توان دست یافت.
ساخت ظروف انگشتی یکی از ساده‌ترین روش‌های آشنایی با خود بافت گل است و همچنین یکی از ساده‌ترین روش‌های شکل‌دهی و تمرینی عالی برای دست‌هاست.
برای ساخت ظروف انگشتی و همه ظروف دیگر باید از گل طبیعی نخودی یا قرمز استفاده کرد. گل سفید یا گلی که برای پایین آوردن درجه پختش با پودر تالک مخلوط شده برای شروع یا حتی کار پیشرفته مناسب نیست، زیرا دشوار بتوان آن را به نحو مطلوب به کار برد. کار کردن با گل‌های نخودی یا قرمز لـ*ـذت‌بخش است زیرا بخصوص با این روش خیلی خوب از کار درمی آیند.
برای ساخت ظروف انگشتی، تودهٔ بی‌شکلی از گل اندکی مرطوب و ورز داده شده‌ای را به چونه‌هایی به اندازه مشت بسته تقسیم کنید. چونه‌های گل نباید زیادی مرطوب باشند و باید به اندازه‌ای باشند که بتوانید آنها را با دو دست بپوشانید.
یکی از چونه‌های گل را در دست بگیرید و به همان ترتیبی که گوله برفی درست می‌کنید، مرتب به آن ضربه بزنید تا گرد شود. وقتی که گوله گلی گرد و نرم شد، آن را در یک دست نگاه دارید و با انگشت شست دست دیگر طوری به داخل مرکز آن فشار آورید که تورفتگی کوچکی در آن ایجاد شود. گوله گلی را در دست خود بچرخانید و دوباره با شست به مرکز آن فشار آورید. آن را بچرخانید و با شست به مرکز آن فشار آورید، آن را بچرخانید و با شست به مرکز آن فشار آورید تا به تدریج حفره‌ای را در گوله گلی ایجاد کنید. فشار انگشت نباید شدید باشد. عجله نداشته باشید. گردی شکل را حفظ کنید و کاسه‌ای ضخیم بسازید. همان‌طور که با شست فشار می‌آورید، قطر دیواره‌ها و لبه را یکسان نگاه دارید تا ضخامت دیواره‌ها به ۱/۲۵ سانتی‌متر برسد.
اگر گل ترک بخورد، ترک‌ها را با ناخنتان یا با کناره پهن کارد میوه خوری صاف کنید. امکان دارد گرمای دست‌ها به تدریج گل را بیش از حد خشک کند. در این صورت، دست‌هایتان را با آب مرطوب کنید. اما فقط از مقدار اندکی آب استفاده کنید. آب زیادی کارتان را خراب خواهد کرد.
بعد از آنکه یک کاسه را به این روش ساختید، آن را کنار بگذارید و کاسه دوم را تا حد امکان تقریبا همانند اولی بسازید. حال لبه‌های کاسه‌ها را با کمی آب مرطوب کنید و آنها را روی هم قرار دهید، یا با ته یک ابزار شکل‌دهی، کاغذبر، چوب آبنبات چوبی، یا چوب مخصوص معاینه گلو، آنها را در هم ادغام کنید. قسمتی از گل لبه کاسه اول را روی لبه کاسه دوم بکشید تا در هم ادغام شوند. با این کار هوا را درون شکل در حال ساخت حبس می‌کنید.
فتیله‌ای از گل به کلفتی انگشت کوچک‌تان بسازید. این فتیله را روی محل اتصال دو کاسه بگذارید تا فرورفتگی ایجاد شده با ابزار چوبی را پر کند. فتیله را با انگشت صاف کنید و حفره‌های کوچک را با تکه‌های کوچک گل پر کنید.
اگر شکلی که ساخته‌اید به دلیل نداشتن هوای کافی در درون آن، خیلی نامنظم یا پهن است، می‌توانید آن را باد کنید. برای این کار، همان‌گونه که قبلا شرح داده شد، مهره‌ای از گل بسازید، آن را به بدنه شکل گلی فشار دهید و به آن بچسبانید. با استفاده از مداد، از طریق مرکز زائده و دیواره شکل گلی سوراخی به درون شکل ایجاد کنید.


هنر ساخت ظروف انگشتی سفالی

 

paria.m

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
15/12/20
ارسال ها
253
امتیاز واکنش
7,231
امتیاز
213
محل سکونت
your heart
زمان حضور
24 روز 11 ساعت 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
حال دهانتان را روی سوراخ بگذارید و به آرامی به درون شکل فوت کنید تا پف کند. اگر با فشار زیاد فوت کنید سوراخی در گل ایجاد خواهد شد. در این صورت، سوراخ را با ابزار شکل‌دهی و مقداری گل بگیرید. شکل را دوباره باد کنید و سوراخ را با دندان‌ها و لـ*ـب‌ها به هم آورید. هوا را تا جایی که می‌توانید درون شکل گلی حبس کنید. سوراخ را بگیرید، آن را پر کنید و سپس «زائده» را ببرید. حال، درست همان‌گونه که هوای درون لاستیک اتومبیل از پنچر شدن آن جلوگیری می‌کند، فشار هوای درون کاسه شکل گل را حفظ خواهد کرد.
تخته‌ای چوبی به ضخامت ۲/۵ سانتی‌متر، پهنای ۵ یا ۷/۵ سانتی‌متر و در ازای ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر پیدا کنید. این ابزار کاربرد بسیار دارد. به آرامی با این چوب به شکل گلی ضربه بزنید تا صاف شود. اکنون می‌توانید سطح را بافت بزنید. در تصویر ۱۵۸ برای بافت زدن به گل از گوشتکوب دندانه‌دار استفاده شده است. می‌توانید برای بافت زنی از انتها و لبه تخته صافتان هم استفاده کنید یا می‌توانید ریسمانی به دور تخته ببندید و با آن به گل ضربه بزنید. قبل از انتخاب بافتی خاص برای گلدانتان، انواع بافت‌ها را روی تکه‌های اضافه گل امتحان کنید. اگر با این روش شکل‌دهی آثار ابزار روی کار بماند، اصیل‌ترین طرز عمل بافت زنی فراهم می‌آید.
گلدان را پس از بافت زنی کنار بگذارید تا سفت شود، اما نباید بیش از حد سخت شود. در صورت تمایل، یک شب آن را به حال خود بگذارید. برای تسریع خشک شدن، می‌توانید گلدان را نیم ساعت در معرض نور خورشید قرار دهید و هر از گاهی آن را بچرخانید، یا روی رادیاتور شوفاژ یا روبه روی پنکه برقی بگذارید، و مرتب آن را بچرخانید. به کمک لامپ برقی گرمایی مادون قرمز یا سشوار نیز گل زودتر خشک می‌شود.
در حین خشک شدن گل، به این فکر کنید که دوست دارید شکلتان را چگونه تکمیل کنید. آیا دوست دارید که شکل روی یکی از دو انتها یا یکی از پهلوهایش بایستد؟ چه نوع قاعده یا پایه‌ای را دوست دارید به کار بگیرید؟ می‌توانید در حین خشک شدن گل قاعده‌ای برای آن بسازید.
برای ساختن قاعده، گولهٔ گلی کوچکی درست کنید و همان‌طور که خود گلدان را ساختید، آن را با روش انگشتی گود کنید. در صورت تمایل پایه را هم بافت بزنید. پایه نمایش داده شده در تصاویر با ضربه زدن با لبه تخته بافت زده شده است. در حین سفت شدن پایه، می‌توانید گردن یا دهانه‌هایی برای شکلتان بسازید.
پس از سفت شدن شکل و پایه، گل نرم و آب را روی قسمت‌هایی بکشید که می‌خواهید آنها را به هم وصل کنید. پایه را با استفاده از ابزار شکل‌دهی چوبی به شکل متصل کنید. با فتيله گلی کوچکی فرورفتگی‌های ایجاد شده توسط ابزار شکل‌دهی را پر کنید. محل اتصال را از داخل پایه هم محکم کنید. شکل گلی را تا زمانی که بدون فرو نشستن روی پایه‌اش بایستد، مدتی به حال خود رها کنید تا سفت شود.
حالا می‌توانید دهانه‌ها یا گردن را وصل کنید. آنها را، درست به همان روشی که پایه‌ها را وصل کردید، به شکل اضافه کنید. اگر دهانه‌های کوچک را ترجیح می‌دهید، می‌توانید آنها را از تکه‌های سفت گل بسازید، سپس آنها را به شکل اضافه کنید و روی گلدان به آنها شکل دهید. سوراخ‌هایی با نوک مداد به درون دهانه‌ها ایجاد کنید و بدین وسیله سوراخ‌هایی به درون شکل اصلی باز کنید.
اگر به جای دهانه‌ها فقط یک گردن به شکل اضافه می‌کنید، لازم است ابتدا آن را وصل کنید و سپس سوراخ‌هایی را از طریق آن به درون شکل ایجاد کنید. ابزار شکل‌دهی با انتهای سیمی برای ایجاد سوراخ عالی است.
حالا گلدان آماده خام پخت است.
پایان
منبع:هنریاب


هنر ساخت ظروف انگشتی سفالی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا