- عضویت
- 15/12/20
- ارسال ها
- 253
- امتیاز واکنش
- 7,222
- امتیاز
- 213
- محل سکونت
- your heart
- زمان حضور
- 24 روز 11 ساعت 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
کاشی سازی و سفالگری اصفهان در دوره صفوی
شیشه گری استان اصفهان از مغول تا صفویه
با حمله مغول به ایران و ویران شدن اکثر مراکز علمی و صنعتی همچون نیشابور، گرگان و ری برای مدت طولانی شیشه گری در ایران دچار رکود شد. پس از ایلخانان نیز بیشتر به سفالگری توجه شد و بالطبع تولید شیشه و مجسمه شیشه ای بسیار کم و نایاب شد و آنچه که به دست آمده نیز منحصر به قطعات کوچکی شیشه ای است که در کارگاههای کوچکی ساخته شده اند و بیشتر جنبه کاربردی دارند تا زیبایی و تزیینی. البته در بین امرا و درباریان تیموری افرادی وجود داشتند که برخی از استادان شیشه گر را در شهرهای مختلفی از جمله سمرقند به دور خود گرد می آوردند (موسوی خامنه، ۵۳:۱۳۸۶). در دوره مظفریان نیز در اصفهان برخی از هنرمندان آثاری تزیینی و کاربردی که بیشتر در دربار سلاطین و حکام به کار می رفت از خود به یادگار گذاشتند. نمونه آن آینه ای است که در سال ۷۷۷ ه. ق در اصفهان برای شاه شجاع مظفری ساخته شده است (سود آور، ۱۳۸۰: ۴۶) در کارگاههای کوچک شیشه سازی در اصفهان طی قرون ۹ و ۱۰ ه.ق بیشتر شیشه ها دارای کیفیت پایین و پر از لکه و آبدانه و دارای رنگ خاکستری بودند. در این قرون شیشه سازی شیراز از همه جا بهتر و شیشه سازی اصفهان از همه جا بدتر بود؛ زیرا در این شهر خرده شیشه ها را دوباره آب کرده و با آنها ابزارها و وسایل شیشه ای می ساختند. در دوره صفویه هم
تلاشهای شاه عباس اول در احیای این صنعت به کمک هنرمندان ونیزی ثمر بخش نبود. (وولف)
کاشی سازی استان اصفهان در دوره صفوی
در دوره صفوی سه نوع کاشی معرق، کاشی هفت رنگ و کاشیهای خشت رایج بود. معرق کاری به طور کلی روشی است که در آن قطعات کوچک کاشی با رنگهای گوناگون طوری در کنار هم قرار می گیرند که یک طرح کلی ایجاد می کنند و از این نظر شباهت زیادی به هنر موزاییک دارد. اوج هنر کاشی (معرق و هفت رنگ) در دوره صفوی بود. شاردن، کاشی را بهترین محصول سفالی ایران می داند: «فی الحقیقه محال است که آبدارتر و درخشنده تر از این آثار و یا ظریف تر و روشن تر از نقش و نگارههای آن چیزی در جهان پیدا شود» (شاردن)
اصفهان، کاشان و شهرضا مراکز اصلی تولید انواع کاشی در این دوره بودند. از کاشی سازان مشهور اصفهان می توان به آقا اسماعیل اصفهانی شاعر متخلص به کاشی اشاره کرد که پدر و جدش از معماران شاه عباس اول بودند و خودش هم در فن کاشی تراشی مهارت زیادی داشت (نصرآبادی)
ظروف سفالی استان اصفهان در دوره صفوی
در دورهی صفوی نیز شهرهای اصفهان و کاشان در کنار شهرهای کرمان و مشهد در صنعت سفال جایگاه قابل توجهی داشتند. اصفهان در این دوره شاهد یکی رنسانس بود. سفال گران فقط به تقلید از سبکهای سابق نمی پرداختند، بلکه سبکهای جدیدی نیز ابداع کردند (سیوری). سفالهای این دوره را می توان از لحاظ اصالت سبک به دو دسته تقسیم کرد: دسته اول سفالهایی هستند که اسلوب تزیینی خالص صفوی دارند و تصاویر آنها در کتابها، مینیاتورها و نقوش منسوجات این دوره قابل مشاهده است. دسته دیگر سفالهایی هستند که از ظروف چینی دوره مینگ تقلید شده اند (دیماند). دسته اول ظروف، دارای طرحهای تزیینی جلادار هستند. این سبک که در قرن نهم رو به انحطاط رفته بود، در زمان شاه عباس اول بـ*ـو*سیله سفال سازان اصفهان و سایر نقاط ایران احیاء شد. بطریهای گلابی شکل با گردن باریک، جام، گلدان و فنجانهای کوچک جلادار به رنگهای مختلف از قبیل طلائی، قهوه ای و مسی روی زمینه سفید و آبی تیره و آبی روشن و زرد تزیین می شدند. این تزیینات کاملاً ایرانی هستند سبک آنها مخصوص دوره صفوی و ظروف آن دارای تصاویر حیوانات، پرندگان و گیاهان است (دیماند).
از لحاظ فنی هم سفالهای این دوره به شش دسته تقسیم میشوند:
۱- ظروف کوباچی (ناحیه ای در داغستان) و ایزنیک (شهری در آناتولی):
۲- ظروف رنگ آمیزی شده چند رنگ و تک رنگ (ساخت کرمان)،
۳- ظروف سفالی سفید رنگ معروف به گامبرون؛
4- انواع مختلف ظروف محلى؛
۵- ظروف سفالی براق نقاشی شده (طرح گل و مرغ)؛
۶- ظروف معروف به سفید و آبی.
شیشه گری استان اصفهان از مغول تا صفویه
با حمله مغول به ایران و ویران شدن اکثر مراکز علمی و صنعتی همچون نیشابور، گرگان و ری برای مدت طولانی شیشه گری در ایران دچار رکود شد. پس از ایلخانان نیز بیشتر به سفالگری توجه شد و بالطبع تولید شیشه و مجسمه شیشه ای بسیار کم و نایاب شد و آنچه که به دست آمده نیز منحصر به قطعات کوچکی شیشه ای است که در کارگاههای کوچکی ساخته شده اند و بیشتر جنبه کاربردی دارند تا زیبایی و تزیینی. البته در بین امرا و درباریان تیموری افرادی وجود داشتند که برخی از استادان شیشه گر را در شهرهای مختلفی از جمله سمرقند به دور خود گرد می آوردند (موسوی خامنه، ۵۳:۱۳۸۶). در دوره مظفریان نیز در اصفهان برخی از هنرمندان آثاری تزیینی و کاربردی که بیشتر در دربار سلاطین و حکام به کار می رفت از خود به یادگار گذاشتند. نمونه آن آینه ای است که در سال ۷۷۷ ه. ق در اصفهان برای شاه شجاع مظفری ساخته شده است (سود آور، ۱۳۸۰: ۴۶) در کارگاههای کوچک شیشه سازی در اصفهان طی قرون ۹ و ۱۰ ه.ق بیشتر شیشه ها دارای کیفیت پایین و پر از لکه و آبدانه و دارای رنگ خاکستری بودند. در این قرون شیشه سازی شیراز از همه جا بهتر و شیشه سازی اصفهان از همه جا بدتر بود؛ زیرا در این شهر خرده شیشه ها را دوباره آب کرده و با آنها ابزارها و وسایل شیشه ای می ساختند. در دوره صفویه هم
تلاشهای شاه عباس اول در احیای این صنعت به کمک هنرمندان ونیزی ثمر بخش نبود. (وولف)
کاشی سازی استان اصفهان در دوره صفوی
در دوره صفوی سه نوع کاشی معرق، کاشی هفت رنگ و کاشیهای خشت رایج بود. معرق کاری به طور کلی روشی است که در آن قطعات کوچک کاشی با رنگهای گوناگون طوری در کنار هم قرار می گیرند که یک طرح کلی ایجاد می کنند و از این نظر شباهت زیادی به هنر موزاییک دارد. اوج هنر کاشی (معرق و هفت رنگ) در دوره صفوی بود. شاردن، کاشی را بهترین محصول سفالی ایران می داند: «فی الحقیقه محال است که آبدارتر و درخشنده تر از این آثار و یا ظریف تر و روشن تر از نقش و نگارههای آن چیزی در جهان پیدا شود» (شاردن)
اصفهان، کاشان و شهرضا مراکز اصلی تولید انواع کاشی در این دوره بودند. از کاشی سازان مشهور اصفهان می توان به آقا اسماعیل اصفهانی شاعر متخلص به کاشی اشاره کرد که پدر و جدش از معماران شاه عباس اول بودند و خودش هم در فن کاشی تراشی مهارت زیادی داشت (نصرآبادی)
ظروف سفالی استان اصفهان در دوره صفوی
در دورهی صفوی نیز شهرهای اصفهان و کاشان در کنار شهرهای کرمان و مشهد در صنعت سفال جایگاه قابل توجهی داشتند. اصفهان در این دوره شاهد یکی رنسانس بود. سفال گران فقط به تقلید از سبکهای سابق نمی پرداختند، بلکه سبکهای جدیدی نیز ابداع کردند (سیوری). سفالهای این دوره را می توان از لحاظ اصالت سبک به دو دسته تقسیم کرد: دسته اول سفالهایی هستند که اسلوب تزیینی خالص صفوی دارند و تصاویر آنها در کتابها، مینیاتورها و نقوش منسوجات این دوره قابل مشاهده است. دسته دیگر سفالهایی هستند که از ظروف چینی دوره مینگ تقلید شده اند (دیماند). دسته اول ظروف، دارای طرحهای تزیینی جلادار هستند. این سبک که در قرن نهم رو به انحطاط رفته بود، در زمان شاه عباس اول بـ*ـو*سیله سفال سازان اصفهان و سایر نقاط ایران احیاء شد. بطریهای گلابی شکل با گردن باریک، جام، گلدان و فنجانهای کوچک جلادار به رنگهای مختلف از قبیل طلائی، قهوه ای و مسی روی زمینه سفید و آبی تیره و آبی روشن و زرد تزیین می شدند. این تزیینات کاملاً ایرانی هستند سبک آنها مخصوص دوره صفوی و ظروف آن دارای تصاویر حیوانات، پرندگان و گیاهان است (دیماند).
از لحاظ فنی هم سفالهای این دوره به شش دسته تقسیم میشوند:
۱- ظروف کوباچی (ناحیه ای در داغستان) و ایزنیک (شهری در آناتولی):
۲- ظروف رنگ آمیزی شده چند رنگ و تک رنگ (ساخت کرمان)،
۳- ظروف سفالی سفید رنگ معروف به گامبرون؛
4- انواع مختلف ظروف محلى؛
۵- ظروف سفالی براق نقاشی شده (طرح گل و مرغ)؛
۶- ظروف معروف به سفید و آبی.
کاشی سازی و سفالگری اصفهان در دوره صفوی
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com