M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,864
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 32 دقیقه
نویسنده این موضوع
چکیده:
دوران قاجار و به ویژه دوره ناصری از لحاظ رویکرد هنری و جامع شناسانه از مهمترین ابعاد پژوهش در بررسی تحولات ایران به شمار می آید. چرا که این دوران را زمان تقابل مرسومات گذشته با نوگرایی می دانیم.و مهمترین تفاوت پژوهش در این دوره از تاریخ با ادوار پیشین، حضور عکس به عنوان سندی مهم برای امر تحقیق میباشد لذا اسناد به دست آمده برای پژوهشگر بسیار ملموس بوده و رساندن آگاهی که از اهداف پژوهنده است را بهتر و آسانتر محقق میسازد. در این دوره از تاریخ ،ارتباط با دنیای غرب و مبادلات تجاری بیشتر و گفتگوهای سـ*ـیاسی بین سران دربار با دول غرب و همچنین وارد شدن اختراعاتی همچون دوربین عکاسی به ایران، زمینه ساز بسیاری از تغییرها و تحولات در درون جامعه ی ایران می شود و اما از لحاظ مطالعه ابعاد تاریخ هنر، دوره قاجار را اینگونه بررسی میکنیم که ایران در واماندگی و عقبماندگی از غرب، هنوز نتوانسته بود گفتاری مشخص و یا سبکی راسخ را برای هنرنقاشی خود معرفی نماید. نقاشی ایران از دوره محمد زمان که از اولین عاملان اصلی رویکرد واقع نمایی در ایران است تا محمد غفاری که در دوره ناصری تمام تلاش خود را برای آکادمیک نمودن نقاشی در ایران به کار میبرد هنوز نتوانسته یک اسلوب مشخص از عینیت غربی و یا برگشت به ذهنیت اصیل شرقی را برای هنر ایران مشخص نماید و کمال الملک که سعی بر آن داشت تا تمایلات خود را بر بنیان عینیت گرایی و واقع نمایی به عرصه ی ظهور برساند و با ایجاد و تثبیت این سبک، بتواند هنر ایران را از دوگانگی و درماندگی میان این دو نگرش رها کند حضور دوربین عکاسی را نیز در کالبد و حرکت به سوی این نگرش از یاد نمی برد. بسیاری از نقاشان خوب دوران قاجار با شناخت دوربین، عکاسی را شروع کردند. ناصرالدین شاه که به خاطر تمایلات هنری، به دوربین، بسیار علاقه مند شده بود کمتر به سراغ بوم نقاشی خود میرفت. گویا حاکم هنردوست ایران با دوربین، ارتباط صمیمی تری نسبت به نقاشی پیدا کرده بود. در ادوار قبل تر نیز، شاهان قاجارکه از زمان پدربزرگ ناصرالدین شاه(فتحعلیشاه) مصمم برآن بودند که نقاشی با اصول غربی و سبک واقعگرایانه بهتر و موثرتر میتواند شوکت، قدرت و مقامشان را به تمام دنیا نشان دهد. این بار دوربین را بهترین وسیله برای اشائه ی عظمت و جلال خود میدانستند. از زمانی که ناصرالدین شاه متوجه این موضوع شد که عکس به تنهایی نمیتواند تمایلات وی را برای قدرت نمایی بر بسـ*ـتر زیبایی شناسی در هنر محقق بخشد به همین خاطر گمان نویسنده بر آن است که وی از نقاش باشی درگاه خود خواست تا با قلم خود و انتخاب رنگ های از پیش تعیین شده عکس سیاه سفیدی که زمینه ای بسیار ساده داشت را بر بوم نقاشی خود، به مانند آثارقبل، با شکوه و با طراوت نمایان سازد. اما قطعا در همین رابـ*ـطه مشاوره نقاشان درگاه شاه نیز اثر بخش بوده است. البته مطالعه تاریخ به ما نشان میدهد که قبل تر از تمایل شاه نیز، محمودخان، شاعر و نقاش دربار آثار عکس گونه ای از کاخ گلستان و باغ های اطراف دارد.با روی کار آمدن دوربین، نقاشی به خاطر واقع نمایی در ثبت دوربین از عکاسی تاثیر پذیر بوده ولی در چنین شرایطی است که نقاشی به صورت عینی و عملی از عکاسی تاثیر میپذیرد. مطالعه تاریخ نقاشی این مهم را به خواننده گوشزد میکند که رشد و شکوفایی نقاشی در هیچ دوره ای از تاریخ ایران به صورت اتفاقی نبوده و هر نگرش نوینی در این امر داستان جالب انگیزی را نیز در ورای خود دارد.که از آن به عنوان تاریخ نقاشی یاد میشود. روش پژوهش این مقاله، تحقیقی-توصیفی-تطبیقی به همراه اسناد و مطالعه تاریخ هنر است و با مطالعات صورت گرفته این نتیجه حاصل می گردد که :
ورود عکاسی به ایران به واقع نمایی در هنر نقاشی ایران کمک نموده لذا بر خلاف برخی مکتوبات و مقالات، زمینه سازی واقع گرایی در هنر ایران بسیار قبلتر از دوربین و از زمان صفویان روی داده است…
دوران قاجار و به ویژه دوره ناصری از لحاظ رویکرد هنری و جامع شناسانه از مهمترین ابعاد پژوهش در بررسی تحولات ایران به شمار می آید. چرا که این دوران را زمان تقابل مرسومات گذشته با نوگرایی می دانیم.و مهمترین تفاوت پژوهش در این دوره از تاریخ با ادوار پیشین، حضور عکس به عنوان سندی مهم برای امر تحقیق میباشد لذا اسناد به دست آمده برای پژوهشگر بسیار ملموس بوده و رساندن آگاهی که از اهداف پژوهنده است را بهتر و آسانتر محقق میسازد. در این دوره از تاریخ ،ارتباط با دنیای غرب و مبادلات تجاری بیشتر و گفتگوهای سـ*ـیاسی بین سران دربار با دول غرب و همچنین وارد شدن اختراعاتی همچون دوربین عکاسی به ایران، زمینه ساز بسیاری از تغییرها و تحولات در درون جامعه ی ایران می شود و اما از لحاظ مطالعه ابعاد تاریخ هنر، دوره قاجار را اینگونه بررسی میکنیم که ایران در واماندگی و عقبماندگی از غرب، هنوز نتوانسته بود گفتاری مشخص و یا سبکی راسخ را برای هنرنقاشی خود معرفی نماید. نقاشی ایران از دوره محمد زمان که از اولین عاملان اصلی رویکرد واقع نمایی در ایران است تا محمد غفاری که در دوره ناصری تمام تلاش خود را برای آکادمیک نمودن نقاشی در ایران به کار میبرد هنوز نتوانسته یک اسلوب مشخص از عینیت غربی و یا برگشت به ذهنیت اصیل شرقی را برای هنر ایران مشخص نماید و کمال الملک که سعی بر آن داشت تا تمایلات خود را بر بنیان عینیت گرایی و واقع نمایی به عرصه ی ظهور برساند و با ایجاد و تثبیت این سبک، بتواند هنر ایران را از دوگانگی و درماندگی میان این دو نگرش رها کند حضور دوربین عکاسی را نیز در کالبد و حرکت به سوی این نگرش از یاد نمی برد. بسیاری از نقاشان خوب دوران قاجار با شناخت دوربین، عکاسی را شروع کردند. ناصرالدین شاه که به خاطر تمایلات هنری، به دوربین، بسیار علاقه مند شده بود کمتر به سراغ بوم نقاشی خود میرفت. گویا حاکم هنردوست ایران با دوربین، ارتباط صمیمی تری نسبت به نقاشی پیدا کرده بود. در ادوار قبل تر نیز، شاهان قاجارکه از زمان پدربزرگ ناصرالدین شاه(فتحعلیشاه) مصمم برآن بودند که نقاشی با اصول غربی و سبک واقعگرایانه بهتر و موثرتر میتواند شوکت، قدرت و مقامشان را به تمام دنیا نشان دهد. این بار دوربین را بهترین وسیله برای اشائه ی عظمت و جلال خود میدانستند. از زمانی که ناصرالدین شاه متوجه این موضوع شد که عکس به تنهایی نمیتواند تمایلات وی را برای قدرت نمایی بر بسـ*ـتر زیبایی شناسی در هنر محقق بخشد به همین خاطر گمان نویسنده بر آن است که وی از نقاش باشی درگاه خود خواست تا با قلم خود و انتخاب رنگ های از پیش تعیین شده عکس سیاه سفیدی که زمینه ای بسیار ساده داشت را بر بوم نقاشی خود، به مانند آثارقبل، با شکوه و با طراوت نمایان سازد. اما قطعا در همین رابـ*ـطه مشاوره نقاشان درگاه شاه نیز اثر بخش بوده است. البته مطالعه تاریخ به ما نشان میدهد که قبل تر از تمایل شاه نیز، محمودخان، شاعر و نقاش دربار آثار عکس گونه ای از کاخ گلستان و باغ های اطراف دارد.با روی کار آمدن دوربین، نقاشی به خاطر واقع نمایی در ثبت دوربین از عکاسی تاثیر پذیر بوده ولی در چنین شرایطی است که نقاشی به صورت عینی و عملی از عکاسی تاثیر میپذیرد. مطالعه تاریخ نقاشی این مهم را به خواننده گوشزد میکند که رشد و شکوفایی نقاشی در هیچ دوره ای از تاریخ ایران به صورت اتفاقی نبوده و هر نگرش نوینی در این امر داستان جالب انگیزی را نیز در ورای خود دارد.که از آن به عنوان تاریخ نقاشی یاد میشود. روش پژوهش این مقاله، تحقیقی-توصیفی-تطبیقی به همراه اسناد و مطالعه تاریخ هنر است و با مطالعات صورت گرفته این نتیجه حاصل می گردد که :
ورود عکاسی به ایران به واقع نمایی در هنر نقاشی ایران کمک نموده لذا بر خلاف برخی مکتوبات و مقالات، زمینه سازی واقع گرایی در هنر ایران بسیار قبلتر از دوربین و از زمان صفویان روی داده است…
جایگاه هایپر رئالیسم در پیوستگی عکس و نقاشی در دوره قاجار
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com