M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,861
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
زايش سياست در تابلو
هنر دوره قاجار، به نوعی هنر دوره گذار محسوب میشود. مضامین آن اشارهای است به آیندهای که هنوز متولد نشده و صرفا گذشته را نشان نمیدهد. هنر این دوره، بهدلایل درخور توجهی؛ ازجمله آغاز دوره مدرنیسم در ایران، ورود صنعت چاپ و کتاب، رواج روشنفکری، تأسیس دارالفنون، رواج بیان فردیت، وضعیت ناایستا و گذرایی را به تصویر میکشد. با بررسی نمونههای انتخابشده، عناصر و نشانههای آشکار و پنهان آثار هنرمندان هنرهای تجسمی مدرن و معاصر ایران که پیوندی با دوره قاجار دارند، شناسایی و واکاوی و پس از بررسیهای ابتدایی روشن شد بسیاری از عناصر و ویژگیهای هنر قاجار، هنوز در هنر امروز ما جریان و تداوم دارند که میتوان آنها را در سه سطح طبقهبندی و بررسی کرد:
- اول: آثاری که به طور مستقیم از هنر دوران قاجار بهره گرفتهاند.
- دوم: آثاری که از نقشمایهها و نمادهای دوران قاجار متأثر شدهاند.
- سوم: آثاری که در لایههای پنهان خود از مضامین این فرهنگ نشئت گرفتهاند.
بررسی نمونههای موجود نشان میدهد هنرمندان دهههای ٤٠ و٥٠ به بهرهگیری از عناصر ظاهری و صورتبرداری از نمونههای نقاشی دوره قاجار تمایل بیشتری داشتهاند. به بیان دیگر، شاید بتوان بهطور کلی اینگونه گفت: سیر تحول هنر قاجار در هنر معاصر و جدید ایران از صورت و ظاهر به لایههای بعدی و پنهانتر نفوذ کرده است.
مقدمه:
در هنر معاصر و جدید ایران، همواره در کنار نوجوییها، عناصر و سنتهای هنری مربوط به گذشته تداوم داشته است. این عناصر، گاهی بهوضوح دیده میشوند و گاه در لایههای درونی و در بطن آثار جای گرفتهاند. در بین آثار هنرمندان مدرن، معاصر و جدید ایران، استفاده از عناصر و نقشمایههای دوره قاجار به وفور دیده میشوند. این هنرمندان علاوه بر بهرهگیری از عناصر نوین، از عناصر دورههای پیشین، بهویژه دوره قاجار نیز بهره گرفته و گاه هر دو را به هم میآمیختهاند تا به قابلیتهای بیانی نو- در قالبهای جدید- دست یابند. آنها در این راه همواره به عناصر تزیینی این دوران توجه خاصی داشتهاند.
شاید بتوان با ملاحظاتی گفت هنر معاصر و جدید ایران، پدیدهای وارداتی بوده و ریشه در بسیاری از جریانهای هنری جهان دارد. این هنرها که در ابتدای ورود با استقبال بسیاری ازجمله نسل جوان مواجه شد، در روند روبهرشد خود در ایران، با پشتسرنهادن شور و هیجانهای اولیه، به شکل معقولی به حیات خود ادامه داد. برخی از هنرمندان ایرانی با پناهبردن به عناصر و نقشمایههای دوره قاجار، به طرح مسئله هویت بومی، سنتی و لزوم آن در آثار هنری خویش پرداختند که این فرایند همچنان ادامه دارد.
سالهای گذشته، هنر دوره قاجار را بدون درنظرگرفتن شرایط تاریخی و واقعیتهای اجتماعی با واژگانی چون «ضعیف» یا «پیشپاافتاده» و امثال این تفسیر و هنرمندان این دوره را «نابلد» و آماتور معرفی میکردند، اما امروزه با بازشناسی ابعاد زیباییشناختی و معیارهای آن در هنر قاجار - که هنوز هم ادامه دارد- از آن به عنوان مکتب هنری مستقل و فاخر یاد میشود. با شناخت جنبههای تازه این مکتب هنری، میتوان در این دوره - که نشان زنده و جاریبودن آن است- حضور مشهود و پنهان جنبههای مختلفی را دید. جنبههایی که تا عصر حاضر تداوم یافته است.
در سالهای اخیر، به دلیل شرایط خاص سـ*ـیاسی، فرهنگی و اجتماعی، توسعه و گسترش گرایشها و رویههای هنری در کشورمان شتاب گرفته و از سوی هنردوستان، بهویژه هنرمندان نسل جوان پیگیری میشود. دراینبین بهرهگیری از ویژگیهای تصویری دوره قاجار اولویت خاصی دارد. آثار بهوجودآمده از این فرایند در ایران، نشاندهنده حضور فرهنگ تصویری قاجاری و جایگاه آن در هنر مدرن و معاصر و جدید ایرانی است. استفادههای فزاینده و گاه نابجا از این فرهنگ تصویری در آثار هنرمندان معاصر، بهویژه در عرصه هویتیابی تأملبرانگیز است و جاي انتقاد دارد.
نوقاجارگرایی
سابقه نقاشی قاجار به دورههای آخر صفویه، بهویژه دوران زندیه میرسد... . نقاشی و زندگی هنری دربار قاجار در حقیقت از دومین پادشاه این خاندان شروع میشود. فتحعلیشاه بیش از ٣٥ سال سلطنت کرد و همچنین دوران ٥٠ساله سلطنت ناصرالدینشاه که نسبتا دوران امن و آرامی بود و امکان پرداختن به امور هنری و تجمل ذوقی برای درباریان، شاهزادگان و اشراف و ثروتمندان تا حدی وجود داشت. خود شاه هم از ذوق بیبهره نبود یا لااقل به داشتن آن و علاقه به هنر تظاهر میکرد. چند طرح و سفرنامه و همچنین آلبومهایی از مجموعه عکسهای حرمسرا، زنان درباری و خودش، از او باقی مانده است. تحول اجتماع ایران در رابـ*ـطه با غرب، آرامش نسبی و طولانی و هنردوستی شاه و به تقلید از او تظاهر درباریان و اشرافزادگان به هنردوستی، سبب رشد هنر در این دوران شد.
واژه «نوقاجارگرایی» در برابر آثار هنری و گرایشهای معاصر و جدیدی قرار دارد که از ویژگیهای دوران قاجاریه در سطوح مختلفی بهره گرفتهاست. نوقاجارگرایی فراتر از هنر و شامل همه واقعیات اجتماعی اعم از فرهنگی، اعتقادی، عرفی و... است، اما به هر صورت دربردارنده ژنهایی است که در خلق آثار هنری و ادبی بیتأثیر نبودند.
بررسی عوامل فرهنگی، اجتماعی و سـ*ـیاسی تأثیر هنر قاجار بر هنر مدرن و معاصر ایران
- به دلیل ورود هنرهایی چون عکاسی به ایران، دوره قاجار آغاز دوره مدرنیسم در تاریخ هنر ایران محسوب میشود. با این رویداد تاریخی، مفهوم هنر در کشور دچار دگرگونیهای عمیقی شده و برایندهای ساختاری، تکنیکی و محتوایی جدیدی را وارد جریان هنر ایران کرده است. از سوی دیگر، پدیدهای مانند آرشیو عکس در ایران که به نوعی به تثبیت سندیت تاریخی و گسترش رویکردهای زیباییشناسانه نیز میانجامد، در این دوره صورت میگیرد. این تحول در واقع، تصویریکردن واقعنمایانه (رئالیستی) از گذشته است که میتواند حس نوستالژیای ما را به دوران پیشین مرتبط کند. به بیان دیگر، میتوان گفت، کهنترین دوران «تاریخ تصویری واقعنمایانه» مربوط به زمان قاجاریه است. آنجا که پیش از آن تصاویر مستندی وجود نداشته و فرهنگ تصویری قبل، بیشتر به صورت «مثالین» مطرح میشده است. با وجود این، استفاده هنرمند معاصر و امروزین از بار تاریخی و حس نوستالژیک عکسها و نشانههای این دوره امری گریزناپذیر است.
- پدیده مهم مختص این عصر، انتشار «روزنامه» است. پدیدهای ارتباطی و مدرن که اساسا جزء ذاتی عصر مدرن محسوب میشود. انتشار روزنامه علاوه بر ترویج فرهنگ اطلاعرسانی، به لف و نشر دیدگاههای مختلف زیباییشناسی نیز منجر میشود. بدین وسیله امر اطلاعرسانی برای طیف گسترده مردم، از انحصار حوزههای سنتی درآمده و سیر استکمالی خویش را با سرعت زیادی طی میکند. همه این تلاشها منجر به پیدایی آگاهی جامعتری شده و تحولات شگرفی را در تاریخ اجتماعی ایران رقم میزنند که میتوان ازجمله آنها به انقلاب مشروطیت اشاره کرد. «ژورنالیسم» حامل فرهنگ و زبان خاصی است که حاصل مدرنیسم و دنیای جدید است. این پدیده، اطلاعات مختلف اجتماعی و فرهنگی را از انحصار حوزههای سنتی بیرون کشیده و مابین همه اقشار اجتماعی میگستراند. روزنامههای دوره قاجار دربردارنده تصاویری از واقعیتهای اجتماعیاند که در تأثیرگذاری بیان تصویری جامعه نقش اساسی داشتهاند؛ بهویژه این تأثیر در نبود رسانههایی چون تلویزیون و سینما تأثیر بیشتری داشته است.
هنر دوره قاجار، به نوعی هنر دوره گذار محسوب میشود. مضامین آن اشارهای است به آیندهای که هنوز متولد نشده و صرفا گذشته را نشان نمیدهد. هنر این دوره، بهدلایل درخور توجهی؛ ازجمله آغاز دوره مدرنیسم در ایران، ورود صنعت چاپ و کتاب، رواج روشنفکری، تأسیس دارالفنون، رواج بیان فردیت، وضعیت ناایستا و گذرایی را به تصویر میکشد. با بررسی نمونههای انتخابشده، عناصر و نشانههای آشکار و پنهان آثار هنرمندان هنرهای تجسمی مدرن و معاصر ایران که پیوندی با دوره قاجار دارند، شناسایی و واکاوی و پس از بررسیهای ابتدایی روشن شد بسیاری از عناصر و ویژگیهای هنر قاجار، هنوز در هنر امروز ما جریان و تداوم دارند که میتوان آنها را در سه سطح طبقهبندی و بررسی کرد:
- اول: آثاری که به طور مستقیم از هنر دوران قاجار بهره گرفتهاند.
- دوم: آثاری که از نقشمایهها و نمادهای دوران قاجار متأثر شدهاند.
- سوم: آثاری که در لایههای پنهان خود از مضامین این فرهنگ نشئت گرفتهاند.
بررسی نمونههای موجود نشان میدهد هنرمندان دهههای ٤٠ و٥٠ به بهرهگیری از عناصر ظاهری و صورتبرداری از نمونههای نقاشی دوره قاجار تمایل بیشتری داشتهاند. به بیان دیگر، شاید بتوان بهطور کلی اینگونه گفت: سیر تحول هنر قاجار در هنر معاصر و جدید ایران از صورت و ظاهر به لایههای بعدی و پنهانتر نفوذ کرده است.
مقدمه:
در هنر معاصر و جدید ایران، همواره در کنار نوجوییها، عناصر و سنتهای هنری مربوط به گذشته تداوم داشته است. این عناصر، گاهی بهوضوح دیده میشوند و گاه در لایههای درونی و در بطن آثار جای گرفتهاند. در بین آثار هنرمندان مدرن، معاصر و جدید ایران، استفاده از عناصر و نقشمایههای دوره قاجار به وفور دیده میشوند. این هنرمندان علاوه بر بهرهگیری از عناصر نوین، از عناصر دورههای پیشین، بهویژه دوره قاجار نیز بهره گرفته و گاه هر دو را به هم میآمیختهاند تا به قابلیتهای بیانی نو- در قالبهای جدید- دست یابند. آنها در این راه همواره به عناصر تزیینی این دوران توجه خاصی داشتهاند.
شاید بتوان با ملاحظاتی گفت هنر معاصر و جدید ایران، پدیدهای وارداتی بوده و ریشه در بسیاری از جریانهای هنری جهان دارد. این هنرها که در ابتدای ورود با استقبال بسیاری ازجمله نسل جوان مواجه شد، در روند روبهرشد خود در ایران، با پشتسرنهادن شور و هیجانهای اولیه، به شکل معقولی به حیات خود ادامه داد. برخی از هنرمندان ایرانی با پناهبردن به عناصر و نقشمایههای دوره قاجار، به طرح مسئله هویت بومی، سنتی و لزوم آن در آثار هنری خویش پرداختند که این فرایند همچنان ادامه دارد.
سالهای گذشته، هنر دوره قاجار را بدون درنظرگرفتن شرایط تاریخی و واقعیتهای اجتماعی با واژگانی چون «ضعیف» یا «پیشپاافتاده» و امثال این تفسیر و هنرمندان این دوره را «نابلد» و آماتور معرفی میکردند، اما امروزه با بازشناسی ابعاد زیباییشناختی و معیارهای آن در هنر قاجار - که هنوز هم ادامه دارد- از آن به عنوان مکتب هنری مستقل و فاخر یاد میشود. با شناخت جنبههای تازه این مکتب هنری، میتوان در این دوره - که نشان زنده و جاریبودن آن است- حضور مشهود و پنهان جنبههای مختلفی را دید. جنبههایی که تا عصر حاضر تداوم یافته است.
در سالهای اخیر، به دلیل شرایط خاص سـ*ـیاسی، فرهنگی و اجتماعی، توسعه و گسترش گرایشها و رویههای هنری در کشورمان شتاب گرفته و از سوی هنردوستان، بهویژه هنرمندان نسل جوان پیگیری میشود. دراینبین بهرهگیری از ویژگیهای تصویری دوره قاجار اولویت خاصی دارد. آثار بهوجودآمده از این فرایند در ایران، نشاندهنده حضور فرهنگ تصویری قاجاری و جایگاه آن در هنر مدرن و معاصر و جدید ایرانی است. استفادههای فزاینده و گاه نابجا از این فرهنگ تصویری در آثار هنرمندان معاصر، بهویژه در عرصه هویتیابی تأملبرانگیز است و جاي انتقاد دارد.
نوقاجارگرایی
سابقه نقاشی قاجار به دورههای آخر صفویه، بهویژه دوران زندیه میرسد... . نقاشی و زندگی هنری دربار قاجار در حقیقت از دومین پادشاه این خاندان شروع میشود. فتحعلیشاه بیش از ٣٥ سال سلطنت کرد و همچنین دوران ٥٠ساله سلطنت ناصرالدینشاه که نسبتا دوران امن و آرامی بود و امکان پرداختن به امور هنری و تجمل ذوقی برای درباریان، شاهزادگان و اشراف و ثروتمندان تا حدی وجود داشت. خود شاه هم از ذوق بیبهره نبود یا لااقل به داشتن آن و علاقه به هنر تظاهر میکرد. چند طرح و سفرنامه و همچنین آلبومهایی از مجموعه عکسهای حرمسرا، زنان درباری و خودش، از او باقی مانده است. تحول اجتماع ایران در رابـ*ـطه با غرب، آرامش نسبی و طولانی و هنردوستی شاه و به تقلید از او تظاهر درباریان و اشرافزادگان به هنردوستی، سبب رشد هنر در این دوران شد.
واژه «نوقاجارگرایی» در برابر آثار هنری و گرایشهای معاصر و جدیدی قرار دارد که از ویژگیهای دوران قاجاریه در سطوح مختلفی بهره گرفتهاست. نوقاجارگرایی فراتر از هنر و شامل همه واقعیات اجتماعی اعم از فرهنگی، اعتقادی، عرفی و... است، اما به هر صورت دربردارنده ژنهایی است که در خلق آثار هنری و ادبی بیتأثیر نبودند.
بررسی عوامل فرهنگی، اجتماعی و سـ*ـیاسی تأثیر هنر قاجار بر هنر مدرن و معاصر ایران
- به دلیل ورود هنرهایی چون عکاسی به ایران، دوره قاجار آغاز دوره مدرنیسم در تاریخ هنر ایران محسوب میشود. با این رویداد تاریخی، مفهوم هنر در کشور دچار دگرگونیهای عمیقی شده و برایندهای ساختاری، تکنیکی و محتوایی جدیدی را وارد جریان هنر ایران کرده است. از سوی دیگر، پدیدهای مانند آرشیو عکس در ایران که به نوعی به تثبیت سندیت تاریخی و گسترش رویکردهای زیباییشناسانه نیز میانجامد، در این دوره صورت میگیرد. این تحول در واقع، تصویریکردن واقعنمایانه (رئالیستی) از گذشته است که میتواند حس نوستالژیای ما را به دوران پیشین مرتبط کند. به بیان دیگر، میتوان گفت، کهنترین دوران «تاریخ تصویری واقعنمایانه» مربوط به زمان قاجاریه است. آنجا که پیش از آن تصاویر مستندی وجود نداشته و فرهنگ تصویری قبل، بیشتر به صورت «مثالین» مطرح میشده است. با وجود این، استفاده هنرمند معاصر و امروزین از بار تاریخی و حس نوستالژیک عکسها و نشانههای این دوره امری گریزناپذیر است.
- پدیده مهم مختص این عصر، انتشار «روزنامه» است. پدیدهای ارتباطی و مدرن که اساسا جزء ذاتی عصر مدرن محسوب میشود. انتشار روزنامه علاوه بر ترویج فرهنگ اطلاعرسانی، به لف و نشر دیدگاههای مختلف زیباییشناسی نیز منجر میشود. بدین وسیله امر اطلاعرسانی برای طیف گسترده مردم، از انحصار حوزههای سنتی درآمده و سیر استکمالی خویش را با سرعت زیادی طی میکند. همه این تلاشها منجر به پیدایی آگاهی جامعتری شده و تحولات شگرفی را در تاریخ اجتماعی ایران رقم میزنند که میتوان ازجمله آنها به انقلاب مشروطیت اشاره کرد. «ژورنالیسم» حامل فرهنگ و زبان خاصی است که حاصل مدرنیسم و دنیای جدید است. این پدیده، اطلاعات مختلف اجتماعی و فرهنگی را از انحصار حوزههای سنتی بیرون کشیده و مابین همه اقشار اجتماعی میگستراند. روزنامههای دوره قاجار دربردارنده تصاویری از واقعیتهای اجتماعیاند که در تأثیرگذاری بیان تصویری جامعه نقش اساسی داشتهاند؛ بهویژه این تأثیر در نبود رسانههایی چون تلویزیون و سینما تأثیر بیشتری داشته است.
نوقاجارگرایی در هنر معاصر ایران
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com
آخرین ویرایش: