M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,861
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
"در تاریخچه پوستر ایرانی نخست به نوعی تصویرسازی تزیینی برمی خوریم که فضاسازی و موضوع مذهبی داشته و هنوز هم گاهی نمونههایی از آن دیده می شود . حدود صدوپنجاه سال قبل، هنرمندان ایرانی برای تبلیغات دینی بنا به تقاضای افرادیا نیاز جامعه ، پوستر را با توسّل به فنون ساده گاه به صورت نوشتاری و گاه تصویری همراه با آرایشها و نقوش زیبا و خطی خوش تهیه می کردند این زمان را می توان به عنوان تاریخ پیدایش هنر "اعلان" در ایران بهحساب آورد.
در بیشتر این اعلان ها خوشنویسی عنصر اصلی است و اگر تصویری هم وجود داشت ، دارای رنگ های سیاه و سفید ، تک رنگ و گاه آمیزه ای از رنگ های مختلف طبیعی بود که شفافیت و درخشش چندانی نداشت ، که البته ممکن است بهسبب کیفیت رنگ ها یا کهنگی کار و یا به جهت نوع چاپ بوده باشد .هنرمند ایرانی با آگاهی کامل از معنای تبلیغات، اثر خود را میآفرید و مالک اثر معمولاً آن را در قابی زیبا در بهترین نقطه خانه یا محل کسب نصب می کرد
در متن این اعلان ها از خطوط نسخ ، نستعلیق ، شکسته ، و مانند آن استفاده میشد و در حواشی ، به صورت کتیبه ، خطوط ثلث و نقاشی قرار میگرفت
از لحاظ تصویری به سه دسته تقسیم میشد
1) اعلانهایی که در آنها نوشته در درجه اول اهمیت قرار داشت و نقش و تزیین، مکمل آن بود
2) اعلانهایی که در آنها تزیین از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و خطوط و نوشتهها در میان نقش ها قرار می گرفت
3) اعلانهایی که در آنها صرفاً از خوشنویسی استفاده می شد.
اعلان های آن زمان بنابر نیاز جامعه و سفارش مردم تهیه میگردید و به سبب ضعف صنعت چاپ در کشور، نمونه هایاندکی از آنها در دست است. همراه با صنعت چاپ سنگی ، کادر ، حاشیه ، فرمها ، و طرح های مختلفی از گل بوتههایتزیینی که هنوز هم با عنوان اِسلیمی مورد استفاده قرار میگیرد، وجود داشت . در اعلان های دیواری این دوره ، همان ویژگی کتابهای خطی ، یعنی حفظ تقارن که معمولاً معقول و چشم نواز بود ، حاکم است ، ولی ویژگیهای هنری خاصِ اعلان دیواری را ندارد و تفاوتی میان آگهی روزنامه و آگهی دیواری دیده نمیشود و اصولاً فاقد ارزش های خلاق و ابداعات پوستر است .
ویژگی استفاده از تک رنگ یا رنگهای اصلی و تند مانند : آبی ، قرمز ، و زرد در اعلانهای تئاتر و بعدها سینما و کالا های تجاری یا مطالب سـ*ـیاسی در چاپ سنگی به چشم می خورد که متناسب با امکانات موجود آن زمان صورتمی گرفت.
با توسعه صنعت چاپ و پیشرفت های هنر گرافیک ، اعلان ها به شکل امروزی در ایران رو اج یافت که فضای حاکم بر آن تقلید از اصول و قواعد پوستر سازی به سبک غربی است. منشأ پیدایش این اعلان ها همان اطلاعیه های نظام وظیفه است کهعاری از هرگونه خلاقیت و عناصر بصری گیرا بود و با حروف یکنواخت چاپ میشد
در حدود سال 1307 ش شاید نخستین پوسترهای فیلم توسط برادران موشخ و ناپلئون سارواری که از ارمنستان به ایران مهاجرت کرده بودند، طراحی و ساخته شد و سپس فردریک تالبرگ ، مهاجر سوئدی ، به کار تهیه و طراحی پوستر اقدام کرد.
پس از شهریور 1320 ابتدا تئا تر آذربایجان در تبریز و سپس تئا ترهای تهران و سرانجام مؤسسات تبلیغاتی و سـ*ـیاسی از پوستر بهعنوان عاملی مؤثر در آگاهی رسانی استفاده کردند . از این زمان ، پوستر به صورت رسانه ای ارتباطی به تدریجدر جامعه ایران مطرح گردید . در سال 1337 با تأسیس دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران ، در درس هنرهای تزیینی طراحی پوستر به عنوان یکی از سرفصل های درسی برای دانشجویان تدریس شد در دهه 1320 تلفیقی از شیوه های قدیم و جدید پوستر سازی در ایران آغاز گردید و اندیشه ها و تجربه های تازه ای در بازار کار پوستر سازی مطرح شد و سه نوع گرایش به وجود آمد :
1. پوستر های سینمایی و تک اعلان های بزرگ با رنگ و روغن روی بوم بر سردر سینما ها ، که مشهورترین پوسترسازسینمایی هایک اجاقیان بود .
2. پوسترهای سـ*ـیاسی که تحت تأثیر پوسترهای سـ*ـیاسی زمان جنگ جهانی دوم قرار داشت و بیشتر آنها کار محسن دولو بود
3. پوستر های تجاری که عامه پسند و در جهت سلیقه سفارش دهندگان و دارای دیدی کم و بیش اروپایی و متأثر ازآگهی های تجاری روزنامه ها بود . مشهور ترین طراح پوستر، محمد بهرامی بود که با شیوه خاص در تصویرگری ، تأثیر عمدهای بر طراحان داشت . موج جدید پوستر سازی با کارهای هوشنگ کاظمی، صادق بریرانی ، و مرتضی ممیز آغازگردید وعلی رغم تأثیر سبک های مختلف گرافیک خارجی، توجه و گرایش روزافزونی به سنتهای فرهنگی و هنری ایران در کار طراحان پدید آمد
منبع:
فرشته_زیبای_خدا
در بیشتر این اعلان ها خوشنویسی عنصر اصلی است و اگر تصویری هم وجود داشت ، دارای رنگ های سیاه و سفید ، تک رنگ و گاه آمیزه ای از رنگ های مختلف طبیعی بود که شفافیت و درخشش چندانی نداشت ، که البته ممکن است بهسبب کیفیت رنگ ها یا کهنگی کار و یا به جهت نوع چاپ بوده باشد .هنرمند ایرانی با آگاهی کامل از معنای تبلیغات، اثر خود را میآفرید و مالک اثر معمولاً آن را در قابی زیبا در بهترین نقطه خانه یا محل کسب نصب می کرد
در متن این اعلان ها از خطوط نسخ ، نستعلیق ، شکسته ، و مانند آن استفاده میشد و در حواشی ، به صورت کتیبه ، خطوط ثلث و نقاشی قرار میگرفت
از لحاظ تصویری به سه دسته تقسیم میشد
1) اعلانهایی که در آنها نوشته در درجه اول اهمیت قرار داشت و نقش و تزیین، مکمل آن بود
2) اعلانهایی که در آنها تزیین از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و خطوط و نوشتهها در میان نقش ها قرار می گرفت
3) اعلانهایی که در آنها صرفاً از خوشنویسی استفاده می شد.
اعلان های آن زمان بنابر نیاز جامعه و سفارش مردم تهیه میگردید و به سبب ضعف صنعت چاپ در کشور، نمونه هایاندکی از آنها در دست است. همراه با صنعت چاپ سنگی ، کادر ، حاشیه ، فرمها ، و طرح های مختلفی از گل بوتههایتزیینی که هنوز هم با عنوان اِسلیمی مورد استفاده قرار میگیرد، وجود داشت . در اعلان های دیواری این دوره ، همان ویژگی کتابهای خطی ، یعنی حفظ تقارن که معمولاً معقول و چشم نواز بود ، حاکم است ، ولی ویژگیهای هنری خاصِ اعلان دیواری را ندارد و تفاوتی میان آگهی روزنامه و آگهی دیواری دیده نمیشود و اصولاً فاقد ارزش های خلاق و ابداعات پوستر است .
ویژگی استفاده از تک رنگ یا رنگهای اصلی و تند مانند : آبی ، قرمز ، و زرد در اعلانهای تئاتر و بعدها سینما و کالا های تجاری یا مطالب سـ*ـیاسی در چاپ سنگی به چشم می خورد که متناسب با امکانات موجود آن زمان صورتمی گرفت.
با توسعه صنعت چاپ و پیشرفت های هنر گرافیک ، اعلان ها به شکل امروزی در ایران رو اج یافت که فضای حاکم بر آن تقلید از اصول و قواعد پوستر سازی به سبک غربی است. منشأ پیدایش این اعلان ها همان اطلاعیه های نظام وظیفه است کهعاری از هرگونه خلاقیت و عناصر بصری گیرا بود و با حروف یکنواخت چاپ میشد
در حدود سال 1307 ش شاید نخستین پوسترهای فیلم توسط برادران موشخ و ناپلئون سارواری که از ارمنستان به ایران مهاجرت کرده بودند، طراحی و ساخته شد و سپس فردریک تالبرگ ، مهاجر سوئدی ، به کار تهیه و طراحی پوستر اقدام کرد.
پس از شهریور 1320 ابتدا تئا تر آذربایجان در تبریز و سپس تئا ترهای تهران و سرانجام مؤسسات تبلیغاتی و سـ*ـیاسی از پوستر بهعنوان عاملی مؤثر در آگاهی رسانی استفاده کردند . از این زمان ، پوستر به صورت رسانه ای ارتباطی به تدریجدر جامعه ایران مطرح گردید . در سال 1337 با تأسیس دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران ، در درس هنرهای تزیینی طراحی پوستر به عنوان یکی از سرفصل های درسی برای دانشجویان تدریس شد در دهه 1320 تلفیقی از شیوه های قدیم و جدید پوستر سازی در ایران آغاز گردید و اندیشه ها و تجربه های تازه ای در بازار کار پوستر سازی مطرح شد و سه نوع گرایش به وجود آمد :
1. پوستر های سینمایی و تک اعلان های بزرگ با رنگ و روغن روی بوم بر سردر سینما ها ، که مشهورترین پوسترسازسینمایی هایک اجاقیان بود .
2. پوسترهای سـ*ـیاسی که تحت تأثیر پوسترهای سـ*ـیاسی زمان جنگ جهانی دوم قرار داشت و بیشتر آنها کار محسن دولو بود
3. پوستر های تجاری که عامه پسند و در جهت سلیقه سفارش دهندگان و دارای دیدی کم و بیش اروپایی و متأثر ازآگهی های تجاری روزنامه ها بود . مشهور ترین طراح پوستر، محمد بهرامی بود که با شیوه خاص در تصویرگری ، تأثیر عمدهای بر طراحان داشت . موج جدید پوستر سازی با کارهای هوشنگ کاظمی، صادق بریرانی ، و مرتضی ممیز آغازگردید وعلی رغم تأثیر سبک های مختلف گرافیک خارجی، توجه و گرایش روزافزونی به سنتهای فرهنگی و هنری ایران در کار طراحان پدید آمد
منبع:
فرشته_زیبای_خدا
تاریخچه پوستر در ایران
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com
آخرین ویرایش توسط مدیر: