خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,902
امتیاز واکنش
33,873
امتیاز
473
زمان حضور
256 روز 11 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
اهمیت روانشناسی کودک

اولین مطالعات در حوزه کودک از قرن هفدهم آغاز گردید. جان لاک از پیشگامان روانشناسی کودک است و معتقد بود که ذهن کودک به مانند لوح سفید است که تجربه های محیطی باعث شکل‌گیری شخصیت او می شود. این جمله جان لاک بر اهمیت مسئولیت پدر و مادر تاکید داشته و عنوان می دارد که والدین باید از لحظه تولد محیط مناسب و مساعدی را برای رشد کودک خود فراهم کنند.

زیگموند فروید نیز که یکی دیگر از روانشناسان مشهور است بر تاثیر عمیق تجربه‌های دوره کودکی بر روی شخصیت و رفتارهای افراد در دوره بزرگسالی تاکید می کند. دوران کودکی بسیار پر اهمیت و اثر گذار بر کل دوره زندگی است.

هدف روانشناسی کودک و نوجوان چیست؟

هدف از مطالعه روانشناسی کودک و نوجوان این است که یک الگوی طبیعی را برای زندگی کودک و نوجوان مشخص کنیم و به این وسیله بتوانیم انحرافات، مشکلات و کج رفتاری ها را شناسایی کرده، مسئولیت‌ها و وظایف خود را بدانیم و عملی کنیم.
الگوی طبیعی رشد کودک و نوجوان در مراحل مختلف سنی دارای اصول و قوانین مشخصی می باشد و آگاهی والدین از اصول روانشناسی کودک و نوجوان بسیار پر اهمیت است.


اهمیت روانشناسی کودک

 
آخرین ویرایش:
  • عالی
Reactions: سیده کوثر موسوی

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,902
امتیاز واکنش
33,873
امتیاز
473
زمان حضور
256 روز 11 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
مهمترین مباحث روانشناسی کودک چیست؟

بررسی ابعاد رشدی مختلف درکودک:
روانشناسی کودک، رشد بچه را در تمام ابعاد جسمی، ذهنی، روحی، عاطفی، روان شناختی، اجتماعی ، شخصیتی و اخلاقی بررسی می کند و با فراهم آوردن اطلاعات لازم و ضروری در این حوزه شرایط مساعد و متناسب با هر مرحله رشد کودک و آموزش‌های لازم را بیان می کند.

بررسی و بیان نیازهای رشد کودک در هرمرحله:
هر مرحله از رشد کودک و نوجوان در ابعاد مختلف نیازمند امکانات و توجه خاص و فراهم آوردن شرایط ایده آل برای رشد مناسب است. روانشناسی کودکان با تعیین کردن ویژگی های هر دوره سنی، نیازهای لازم برای کودک و چالش ها و بحرانهای هر مرحله به والدین کمک می‌کند تا رفتارها و خصوصیات طبیعی و نرمال را از غیر نرمال تشخیص دهند و در صورت بروز مشکل هر چه سریعتر برای پیگیری درمان و بهبود آن اقدام نمایند.

بررسی و مطالعه شیوه فرزندپروری:
نحوه برقراری رابـ*ـطه مادر و کودک از اولین روز تولد، باعث شکل‌گیری دلبستگی کودک و نوع شخصیت وی می‌شود. روانشناسی کودک و نوجوان نحوه تعامل والدین با آنها را بیان می کند و اطلاعات ارزشمندی در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید فرزندان سالم تر، شادتر و موفق تری را تربیت کنید.
اطلاع و آگاهی والدین از سبک های فرزند پروری درست و صحیح باعث غنی تر شدن محیط رشد و یادگیری و پیشرفت کودک می شود.

پیشگیری و مداخله در درمان مشکلات روانی و رفتاری:
پیشگیری از مشکلات روانشناختی، روحی و رفتاری در کودکان و نوجوانان اولین هدف روانشناسی کودک است. شناخت الگوی رشد طبیعی فرزندانمان به ما کمک می کند که تفاوت ها و نابهنجاری ها را زود متوجه شویم و به موقع رسیدگی کنیم.


نکات روانشناسی کودک

همه ی بزرگسالان و والدین باید با نکات روانشناسی کودک و نوجوان آشنا شوند. خوب است که والدین برای داشتن فرزندان سالم، مسئولیت پذیر و شاد در بدو تولد و رشد کودک مطالعاتی در این حوزه داشته باشند تا بتوانند در هر شرایطی بهترین رفتار را با فرزندانشان انجام دهند. اگر که نسبت به تربیت کودکان و نوجوانان بی تفاوت باشیم و برای راحتی خودمان و ساکت شدن آنها با هرچیزی که می خواهند موافقت کنیم قطعا عواقب نامناسبی را در آینده آنها خواهیم دید که شاید با دانستن همین نکته های روانشناسی کودک و نوجوان حل می شد.

البته در این مسیر روانشناسان کودک و نوجوان میتوانند به مقدار زیادی کمک رسان والدین باشند و آنها را در حین مواجهه با مسائل مختلف راهنمایی کنند تا انشاالله با کمک یکدیگر فرزندانی صالح و سالم را پرورش دهیم.


اهمیت روانشناسی کودک

 

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,902
امتیاز واکنش
33,873
امتیاز
473
زمان حضور
256 روز 11 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
  1. آموزش مفهوم قانون:
    اولین و مهمترین اصلی که در روانشناسی کودک و نوجوان مطرح است آموزش مفهوم قانون است. بسیاری از اوقات ملاحظه می کنیم که والدین برای فرزند خود بسیاری از باید و نباید ها را مطرح می کنند بدون اینکه آموزشی از مفهوم قانون داشته باشند. آموزش مفهوم قانون می‌تواند یکی از کلیدهای رهگشا برای رسمی کردن تمامی باید و نبایدهایی باشد که اکثر والدین در اجرای آن با فرزندان خود مشکل دارند.
    روانشناسی کودک و نوجوان می تواند به شما درباره چگونگی و نحوه آموزش مفهوم قانون کمک کند.
  2. داشتن ثبات در رفتار با کودک و نوجوان :
    یادمان باشد که لازمه تربیت صحیح داشتن ثبات در رفتار با فرزندانمان است. هر قانونی را وضع کردیم به آن پایبند باشیم. بی ثباتی و بی نظمی در رفتار با کودکان و نوجوانان آرامش و امنیت روحی آنها را تهدید می‌کند.
  3. حمایت والدین از یکدیگر:
    پدر و مادر باید هردو هم همسو و هم‌جهت باشند و از هم حمایت کنند تا فرزندانشان با دوگانگی روبرو نشوند و از اختلاف بین پدر و مادر سوء استفاده نکنند.
  4. عمل گرا باشیم:
    رفتار فرزندان الگوبرداری شده از رفتار والدین است. پس به قوانین و اصول پایبند باشید. نمی توانید از کودک خرده بگیرید که چرا داد میزنی درحالی که خودتان پرخاشگر هستید.
  5. شنونده خوبی باشید:
    برای اینکه بتوانید رابـ*ـطه بهتری با کودک و نوجوان خود داشته باشید باید اول بتوانید خوب به حرف آنها گوش دهید و آنها را درک کنید.
  6. ایجاد فرصت تجربه :
    به فرزندتان فرصت تجربه داده و اجازه دهید اشتباه کند و شکست بخورد. تحمل مقداری ناکامی متناسب با سن کودک برای رشد لازم است.
  7. هرگز تحقیر نکنید:
    به هیچ عنوان فرزند خود را تحقیر و سرزنش نکنید. با این کار عزت نفس و اعتماد به نفس را در او تخریب می کنید.
  8. توجه کنید:
    سعی کنید دنیا را از زاویه چشم کودک ببینید و به حرف ها ، تصورات و تخیلات و رفتارها و نقاشی های او توجه کنید.
  9. تشویق و تایید کنید:
    به پیشرفت ها و تغییرات کودک و نوجوان خود در تمام ابعاد توجه کنید و او را تشویق و تایید نمایید.
  10. مدام جایزه ندهید:
    از شیوه‌های مختلف تقویت استفاده کنید. جایزه دادن بی‌رویه، کودک شما را به مرحله اشباع می‌رساند و جایزه ها بی اثر می شوند. استفاده از تشویق کلامی و جدول ستاره ها می تواند راهگشا باشد. برای یادگیری آن ها می توانید از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.
روانشناسی کودکان استثنایی

روانشناسی کودکان استثنایی همانطور که از نامش پیداست شاخه ای از علم روانشناسی است که به کلیه مشکلات مربوط به کودکان عقب مانده و معلول جسمی/ذهنی، کم یا نابینا، کم یا ناشنوا و دارای هرگونه ناتوانی دیگر می پردازد.
کودکان استثنایی به مراقبت و توجه بیشتری از سمت والدین و معلمان خود نیاز دارند و روحیه آنها نسبت به کودکان عادی حساس تر هست.

اگر والدین زود متوجه این دست مشکلات در فرزندشان بشوند و در همان سنین ابتدایی به یک روانشناس کودکان استثنایی مراجعه کنند تاثیر زیادی را در رشد و بهبود رفتارهای فرزند خود شاهد خواهند بود.


منبع: روان آگاه


اهمیت روانشناسی کودک

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا