M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,864
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 32 دقیقه
نویسنده این موضوع
رویداد عظیم فرهنگی،علمی و هنری بود که دربین قرنهای چهاردهم تا هفدهم میلادی روی داد. این جنبش تمام جریانهای اجتماعی اروپای آن دوران را تحت تاثیر خود قرار داد و به بیان دیگر بواسطه آن، جهان غرب از دوره قرون وسطی به دوره مدرنیته وارد شد. این جنبش سرآغاز جهش های عظیم هنری، فرهنگی و علمی بود. و بسیاری از مفاهیم فلسفی، اجتماعی و جامعه شناسی امروز ریشه در همین جنبش دارد. کلمه رنسانس به معنی تولد دوباره می باشد. ریشه این کلمه از لغت ایتالیایی (Rinascimento) و از مصدر فعل ایتالیایی (nascere) به معنای تولد گرفته شده است. اما پایه و اساس مکتب رنسانس بر اساس انسان گرایی ( Humanism) بنا شده است. خود این مفهوم از آموزه های رم کلاسیک مشتق شده و تمدن رم کلاسیک نیز این مفهوم را از یونان باستان وامدار می باشد. به طور کل تئوری انسان گرایی برگرفته از نظریه فیلسوف سوفسطایی یونان باستان، به نام پروتاگوراس گرفته شده است. جمله مشهور او به مضمون انسان مرکز همه چیز است در این مکتب بسیار مهم می باشد.
نماد هنر نقاشی رنسانس مرد ویترویوسی
تصویری که در بالا ملاحظه می نمایید به عنوان مرد ویترویوسی، یکی از مهمترین و بارزترین نمادهای رنسانس و تناسبات انـ*ـدام انسان می باشد که در عین حال یکی از سمبل های انسان گرایی نیز محسوب میگردد. این اثر مشهور، متعلق به نابغه تمام دورانها لئوناردو داوینچی بزرگ می باشد.
هنرمند و منتقد هنری ایتالیایی به نام جرجو وازاری در کتاب شرح سرگذشت بزرگترین هنرمندان برای اولین بار از عبارت رنسانس در سال 1550 استفاده کرد. در این کتاب وی متنی در مورد سبک گوتیک به تحریر در آورد. قسمتی از این متن به این صورت می باشد: هنر فاخر با فروپاشی امپراتوری رم رو به زوال و نابودی گذاشت. تنها هنر توسکانا، نجات دهنده هنر در اروپا بوده است. هنرمندانی مانند جوتو و چیمابوئا این وظیفه را بر عهده داشته اند. توجه کنید که از دید وازاری هنر گوتیک هنری ارزشمند به شمار نمی آمده و وی هنر واقعی را آموزه های کلاسیک رم و یونان باستان تلقی می کرده است.
به هر حال پس از ذکر این کمله در کتاب وازاری تا قرن نوزدهم میلادی این عبارت تقریبا بلا استفاده ماند و در قرن نوزدهم بود که در فرانسه کلمه (Renaissance ) مورد استفاده قرار گرفت. این کلمه در فرانسه اولین بار توسط ژول میشله منتقد و تاریخ نویس فرانسوی مورد استفاده قرار گرفت و از آن پس بود که شهرت و رواج جهانی پیدا کرد. اما همانطور که گفته شد ریشه این کلمه کاملا ایتالیایی می باشد و اصولا زادگاه و خاستگاه این جنبش نیز ایتالیا است. ناگفته نماند که ژول میشله در کتاب خود از رنسانس به عنوان یک جنبش علمی، فرهنگی و هنری یاد کرد که تا پیش از آن، این رویداد بسیار محدود تر و جزئی تر تلقی می شده است. اما یک تاریخ نویس مشهور سوئیسی به نام کارل یاکوب کریستف بورکهارت نیز در کتاب خود که در سال 1860 منتشر شده است دوره رنسانس را از قرن چهاردهم تا قرن شانزدهم معرفی کرده است. وی رنسانس را الهام بخش روح فرد گرایی و انسان گرایی در آینده معرفی نمود. کتاب وی بسیار مورد استقبال قرار گرفت. با این حال انتقاداتی نیز از وی مطرح بوده که نگاه وی به جنبش رنسانس تا حد زیادی ویگیسم می باشد. (ویگیسم نوعی تاریخ نگاری است که بسیاری از قسمتهای تاریخ را بنا بر مصلحت هایی حذف و یا نادیده می گیرند و از این گرایش می توان تقریبا به عنوان نوعی تند روی یاد کرد.) اما این نظریه به اعتقاد بسیاری از منتقدین اساس محکم و درستی ندارد. بورکهارت یکی از مهمترین نظریه پردازان رنسانس می باشد و به طور کل در بحث رنسانس نظریات ارائه شده توسط وی از اهمیت بالایی برخوردار است.
به طور کل جنبش رنسانس منجر به تولد تفکری جدید شد که این تفکر جدید تاثیرات عمیقی را بر روی معماری، سـ*ـیاست، دانش و ادبیات گذاشت. از تاثیرات و نتایج اولیه این حرکت عظیم می توان به اختراع بتن و ابداع پرسپکتیو اشاره نمود که همین دو امر تاثیرات بسیاری را در معماری و هنر نقاشی داشتند. از طرف دیگر اختراع چاپ سربی نیز باعث گسترش منابع علمی به صورت کتاب در سراسر اروپا شد و همین امر موجب آگاهی اقشار گوناگون جامعه گردید. اما رنسانس در مراحل بسیار ابتدایی، علائم ظهور خود را در ایتالیا و اواخر قرن سیزدهم با نوشته های دانته و نقاشی های جوتو نشان داد. به عنوان یک جنبش فرهنگی رنسانس در اوایل قرن چهاردهم با شکوفا شدن ادبیات لاتین قوت گرفت. این امر با مطالعه دوباره منابع و ادبیات کلاسیک به حرکت خود ادامه داد. یکی از سردمداران این امر فرانچسکو پترارک شاعر، مورخ، نویسنده و انسان شناس ایتالیایی بود. از او به عنوان پدر مکتب اومانیسم یاد می شود و شاعر و نویسنده بزرگی مثل شکسپیر از او بسیار الهام گرفته است.
نماد هنر نقاشی رنسانس مرد ویترویوسی
تصویری که در بالا ملاحظه می نمایید به عنوان مرد ویترویوسی، یکی از مهمترین و بارزترین نمادهای رنسانس و تناسبات انـ*ـدام انسان می باشد که در عین حال یکی از سمبل های انسان گرایی نیز محسوب میگردد. این اثر مشهور، متعلق به نابغه تمام دورانها لئوناردو داوینچی بزرگ می باشد.
هنرمند و منتقد هنری ایتالیایی به نام جرجو وازاری در کتاب شرح سرگذشت بزرگترین هنرمندان برای اولین بار از عبارت رنسانس در سال 1550 استفاده کرد. در این کتاب وی متنی در مورد سبک گوتیک به تحریر در آورد. قسمتی از این متن به این صورت می باشد: هنر فاخر با فروپاشی امپراتوری رم رو به زوال و نابودی گذاشت. تنها هنر توسکانا، نجات دهنده هنر در اروپا بوده است. هنرمندانی مانند جوتو و چیمابوئا این وظیفه را بر عهده داشته اند. توجه کنید که از دید وازاری هنر گوتیک هنری ارزشمند به شمار نمی آمده و وی هنر واقعی را آموزه های کلاسیک رم و یونان باستان تلقی می کرده است.
به هر حال پس از ذکر این کمله در کتاب وازاری تا قرن نوزدهم میلادی این عبارت تقریبا بلا استفاده ماند و در قرن نوزدهم بود که در فرانسه کلمه (Renaissance ) مورد استفاده قرار گرفت. این کلمه در فرانسه اولین بار توسط ژول میشله منتقد و تاریخ نویس فرانسوی مورد استفاده قرار گرفت و از آن پس بود که شهرت و رواج جهانی پیدا کرد. اما همانطور که گفته شد ریشه این کلمه کاملا ایتالیایی می باشد و اصولا زادگاه و خاستگاه این جنبش نیز ایتالیا است. ناگفته نماند که ژول میشله در کتاب خود از رنسانس به عنوان یک جنبش علمی، فرهنگی و هنری یاد کرد که تا پیش از آن، این رویداد بسیار محدود تر و جزئی تر تلقی می شده است. اما یک تاریخ نویس مشهور سوئیسی به نام کارل یاکوب کریستف بورکهارت نیز در کتاب خود که در سال 1860 منتشر شده است دوره رنسانس را از قرن چهاردهم تا قرن شانزدهم معرفی کرده است. وی رنسانس را الهام بخش روح فرد گرایی و انسان گرایی در آینده معرفی نمود. کتاب وی بسیار مورد استقبال قرار گرفت. با این حال انتقاداتی نیز از وی مطرح بوده که نگاه وی به جنبش رنسانس تا حد زیادی ویگیسم می باشد. (ویگیسم نوعی تاریخ نگاری است که بسیاری از قسمتهای تاریخ را بنا بر مصلحت هایی حذف و یا نادیده می گیرند و از این گرایش می توان تقریبا به عنوان نوعی تند روی یاد کرد.) اما این نظریه به اعتقاد بسیاری از منتقدین اساس محکم و درستی ندارد. بورکهارت یکی از مهمترین نظریه پردازان رنسانس می باشد و به طور کل در بحث رنسانس نظریات ارائه شده توسط وی از اهمیت بالایی برخوردار است.
به طور کل جنبش رنسانس منجر به تولد تفکری جدید شد که این تفکر جدید تاثیرات عمیقی را بر روی معماری، سـ*ـیاست، دانش و ادبیات گذاشت. از تاثیرات و نتایج اولیه این حرکت عظیم می توان به اختراع بتن و ابداع پرسپکتیو اشاره نمود که همین دو امر تاثیرات بسیاری را در معماری و هنر نقاشی داشتند. از طرف دیگر اختراع چاپ سربی نیز باعث گسترش منابع علمی به صورت کتاب در سراسر اروپا شد و همین امر موجب آگاهی اقشار گوناگون جامعه گردید. اما رنسانس در مراحل بسیار ابتدایی، علائم ظهور خود را در ایتالیا و اواخر قرن سیزدهم با نوشته های دانته و نقاشی های جوتو نشان داد. به عنوان یک جنبش فرهنگی رنسانس در اوایل قرن چهاردهم با شکوفا شدن ادبیات لاتین قوت گرفت. این امر با مطالعه دوباره منابع و ادبیات کلاسیک به حرکت خود ادامه داد. یکی از سردمداران این امر فرانچسکو پترارک شاعر، مورخ، نویسنده و انسان شناس ایتالیایی بود. از او به عنوان پدر مکتب اومانیسم یاد می شود و شاعر و نویسنده بزرگی مثل شکسپیر از او بسیار الهام گرفته است.
نقاشی و هنر دوره رنسانس
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com
آخرین ویرایش: