M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,861
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
شروع فن عکاسی در ایران
فن عکاسی و عکس برداری در ایران برای اولین بار در شهر تبریز و توسط ملک قاسم میرزا آغاز شد.
البته ناگفته نماند که ژول ریشار ملقب به میرزارضا خان که نخستین معلم فرانسوی مدرسه دارالفنون بود اولین شخص خارجی است که در ایران عکاسی کرده است.
گفته شده است او عکسهایی به صورت داگرئوتیپ از محمدشاه قاجار و ولیعهدش ناصرالدین شاه انداخت است که هم اکنون هیچکدام از آنها باقی نمانده است.
ملک قاسم میرزا در اوایل پاییز سال ۱۲۶۵ ه.ق در اردو کشی ناصرالدین شاه به ییلاق جاجرود، از همراهان شاه بود و در آنجا عکس هایی گرفت و شش ماه بعد آنها را آلبوم ساخته را در مراسمی به ناصرالدین شاه تقدیم کرد.
آقا رضا عکاس باشی
آقا رضا عکاسباشی، اولین عکاس حرفهای و فعال دربار ناصرالدین شاه است که مراسم و سفرهای زیادی را عکاسی کرده است. آقا رضا عکاسی را نزد فرانسیس کارلهیان فرانسوی آموخت و به عکاسی پرتره گرایش داشت.
در سال ۱۲۸۰ قمری توسط ناصرالدینشاه به لقب عکاسباشی به او داده شد و در کاخ گلستان عمارتی تحت نظر او به امور فنی و هنری عکاسی در دوره قاجار اختصاص یافت.
او در سال ۱۲۹۰ نیز لقب طولانی «آجودان مخصوص و خزانهداری صرف جیب مبارک» را دریافت نمود. گفته شده است آقا رضا عکاس باشی با مرگ به شیوه قهوه قجری فوت نمود.
ترکیب مذهب و هنر عکاسی در دوره قاجار
مذهب یکی از عنصرهای اساسی ایران بوده و در زمان رضا خان ملا هادی سبزواری یکی از دانشمندان زمان بود. دوره زندگی هادی سبزواری با ورود دوربین عکاسی به ایران و حکومت ناصرالدین شاه قاجار همزمان بود.
در آن زمان روحانیون در مورد پدیده ها مخالفت و موافقت میکردند. آقا رضا به خراسان سفر کرد تا از حکیم سبزواری عکاسی کند. بدون شک در آن زمان مواجه با چنین پدیده هایی و قبول کردن آن نزد روحانیون مانند امروزه آسان نبود.
حکیم سبزه واری تا قبل از دیدن عکاسی ، آن را مخالف قانون تلقی می کرد و اعتقاد داشت چنین چیزی امکان ندارد. اما پس از پایان عکاسی، و دیدن تصویر خودش که توسط رضا خان گرفته شده بود ، بسیار متعجب شد و نهایتاً عکاسی را تأیید نمود
عکس از هادی سبزواری
عکاسی از آثار تاریخی ایران توسط لوئیجی پشه
لوئیجی پشه افسر نظامی ایتالیایی بود که در دوره ناصرالدین شاه به ایران آمد و از آثار باستانی ایران عکس های زیادی گرفت.
ناصرالدین شاه به لوئیجی پشه لقب عکاس باشی داد. این عکاس ایتالیایی عکس های زیادی از تـ*ـخت جمشید گرفته است.
عکسهای او سند تاریخی بینظیری است که نشان دهنده وضعیت زندگی مردم و دربار است.
در عکس های پشه زنان کمتر وجود دارند اما مردان نقش پررنگ تری دارند .
عکس های پشه در نمایشگاه جهانی هاریس در سال 1867 نشان افتخار دریافت کرد.
فن عکاسی و عکس برداری در ایران برای اولین بار در شهر تبریز و توسط ملک قاسم میرزا آغاز شد.
البته ناگفته نماند که ژول ریشار ملقب به میرزارضا خان که نخستین معلم فرانسوی مدرسه دارالفنون بود اولین شخص خارجی است که در ایران عکاسی کرده است.
گفته شده است او عکسهایی به صورت داگرئوتیپ از محمدشاه قاجار و ولیعهدش ناصرالدین شاه انداخت است که هم اکنون هیچکدام از آنها باقی نمانده است.
ملک قاسم میرزا در اوایل پاییز سال ۱۲۶۵ ه.ق در اردو کشی ناصرالدین شاه به ییلاق جاجرود، از همراهان شاه بود و در آنجا عکس هایی گرفت و شش ماه بعد آنها را آلبوم ساخته را در مراسمی به ناصرالدین شاه تقدیم کرد.
آقا رضا عکاس باشی
آقا رضا عکاسباشی، اولین عکاس حرفهای و فعال دربار ناصرالدین شاه است که مراسم و سفرهای زیادی را عکاسی کرده است. آقا رضا عکاسی را نزد فرانسیس کارلهیان فرانسوی آموخت و به عکاسی پرتره گرایش داشت.
در سال ۱۲۸۰ قمری توسط ناصرالدینشاه به لقب عکاسباشی به او داده شد و در کاخ گلستان عمارتی تحت نظر او به امور فنی و هنری عکاسی در دوره قاجار اختصاص یافت.
او در سال ۱۲۹۰ نیز لقب طولانی «آجودان مخصوص و خزانهداری صرف جیب مبارک» را دریافت نمود. گفته شده است آقا رضا عکاس باشی با مرگ به شیوه قهوه قجری فوت نمود.
ترکیب مذهب و هنر عکاسی در دوره قاجار
مذهب یکی از عنصرهای اساسی ایران بوده و در زمان رضا خان ملا هادی سبزواری یکی از دانشمندان زمان بود. دوره زندگی هادی سبزواری با ورود دوربین عکاسی به ایران و حکومت ناصرالدین شاه قاجار همزمان بود.
در آن زمان روحانیون در مورد پدیده ها مخالفت و موافقت میکردند. آقا رضا به خراسان سفر کرد تا از حکیم سبزواری عکاسی کند. بدون شک در آن زمان مواجه با چنین پدیده هایی و قبول کردن آن نزد روحانیون مانند امروزه آسان نبود.
حکیم سبزه واری تا قبل از دیدن عکاسی ، آن را مخالف قانون تلقی می کرد و اعتقاد داشت چنین چیزی امکان ندارد. اما پس از پایان عکاسی، و دیدن تصویر خودش که توسط رضا خان گرفته شده بود ، بسیار متعجب شد و نهایتاً عکاسی را تأیید نمود
عکس از هادی سبزواری
عکاسی از آثار تاریخی ایران توسط لوئیجی پشه
لوئیجی پشه افسر نظامی ایتالیایی بود که در دوره ناصرالدین شاه به ایران آمد و از آثار باستانی ایران عکس های زیادی گرفت.
ناصرالدین شاه به لوئیجی پشه لقب عکاس باشی داد. این عکاس ایتالیایی عکس های زیادی از تـ*ـخت جمشید گرفته است.
عکسهای او سند تاریخی بینظیری است که نشان دهنده وضعیت زندگی مردم و دربار است.
در عکس های پشه زنان کمتر وجود دارند اما مردان نقش پررنگ تری دارند .
عکس های پشه در نمایشگاه جهانی هاریس در سال 1867 نشان افتخار دریافت کرد.
نگاهی به هنر عکاسی در دوره قاجار
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com