خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
24,702
امتیاز واکنش
63,864
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
273 روز 8 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
شروع فن عکاسی در ایران
فن عکاسی و عکس برداری در ایران برای اولین بار در شهر تبریز و توسط ملک قاسم میرزا آغاز شد.
البته ناگفته نماند که ژول ریشار ملقب به میرزارضا خان که نخستین معلم فرانسوی مدرسه دارالفنون بود اولین شخص خارجی است که در ایران عکاسی کرده است.
گفته شده است او عکس‌هایی به صورت داگرئوتیپ از محمدشاه قاجار و ولیعهدش ناصرالدین شاه انداخت است که هم اکنون هیچ‌کدام از آن‌ها باقی نمانده ‌است.
ملک قاسم میرزا در اوایل پاییز سال ۱۲۶۵ ه‍.ق در اردو کشی ناصرالدین شاه به ییلاق جاجرود، از همراهان شاه بود و در آنجا عکس هایی گرفت و شش ماه بعد آن‌ها را آلبوم ساخته را در مراسمی به ناصرالدین شاه تقدیم کرد.
آقا رضا عکاس باشی
آقا رضا عکاس‌باشی، اولین عکاس حرفه‌ای و فعال دربار ناصرالدین شاه است که مراسم و سفرهای زیادی را عکاسی کرده است. آقا رضا عکاسی را نزد فرانسیس کارلهیان فرانسوی آموخت و به عکاسی پرتره گرایش داشت.
در سال ۱۲۸۰ قمری توسط ناصرالدین‌شاه به لقب عکاس‌باشی به او داده شد و در کاخ گلستان عمارتی تحت نظر او به امور فنی و هنری عکاسی در دوره قاجار اختصاص یافت.
او در سال ۱۲۹۰ نیز لقب طولانی «آجودان مخصوص و خزانه‌داری صرف جیب مبارک» را دریافت نمود. گفته شده است آقا رضا عکاس باشی با مرگ به شیوه قهوه قجری فوت نمود.
ترکیب مذهب و هنر عکاسی در دوره قاجار
مذهب یکی از عنصرهای اساسی ایران بوده و در زمان رضا خان ملا هادی سبزواری یکی از دانشمندان زمان بود. دوره زندگی هادی سبزواری با ورود دوربین عکاسی به ایران و حکومت ناصرالدین شاه قاجار همزمان بود.
در آن زمان روحانیون در مورد پدیده ها مخالفت و موافقت میکردند. آقا رضا به خراسان سفر کرد تا از حکیم سبزواری عکاسی کند. بدون شک در آن زمان مواجه با چنین پدیده هایی و قبول کردن آن نزد روحانیون مانند امروزه آسان نبود.
حکیم سبزه واری تا قبل از دیدن عکاسی ، آن را مخالف قانون تلقی می کرد و اعتقاد داشت چنین چیزی امکان ندارد. اما پس از پایان عکاسی، و دیدن تصویر خودش که توسط رضا خان گرفته شده بود ، بسیار متعجب شد و نهایتاً عکاسی را تأیید نمود
عکس از هادی سبزواری
عکاسی از آثار تاریخی ایران توسط لوئیجی پشه
لوئیجی پشه افسر نظامی ایتالیایی بود که در دوره ناصرالدین شاه به ایران آمد و از آثار باستانی ایران عکس های زیادی گرفت.
ناصرالدین شاه به لوئیجی پشه لقب عکاس باشی داد. این عکاس ایتالیایی عکس های زیادی از تـ*ـخت جمشید گرفته است.
عکس‌های او سند تاریخی بی‌نظیری است که نشان دهنده وضعیت زندگی مردم و دربار است.
در عکس های پشه زنان کمتر وجود دارند اما مردان نقش پررنگ تری دارند .
عکس های پشه در نمایشگاه جهانی هاریس در سال 1867 نشان افتخار دریافت کرد.


نگاهی به هنر عکاسی در دوره قاجار

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
24,702
امتیاز واکنش
63,864
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
273 روز 8 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
عکاسی لوئیجی پشه و عکاسی در دوره قاجار از زنان
بسیاری از فن آوری های جدید تحت حکومت ناصرالدین شاه (حکومت 1848 تا 1896) به تصویب رسید. عکاسی در اواخر دوره قاجار در ایران رواج یافت و ناصرالدین شاه، که از بسیاری از زنان کاخ قاجار عکس مشهور عکس گرفت، با شور و اشتیاق مورد استقبال قرار گرفت.
در دوره حکومت وی ، تعامل بین هنر عکاسی در دوره قاجار و هنر نقاشی ، هم از نظر سبک و هم از نظر ترکیب بندی ، افزایش یافت.
ایده آل های زیبایی زنانه می توانند با گذشت زمان بسیار تغییر کنند. در دوره قاجار ، نمونه زیبایی زن در زنی با ابرو پیوسته و سبیل تجسم یافت.
به عنوان مثال ، زنان حرمسراي شاهنشاهي ناصرالدين شاه حاج قاجار با استفاده از آرایش ، سبیل می کشیدند و ابروهای خود را به هم متصل می کردند.
نقش عکاسی در دوره قاجار و پادشاهی ناصرالدین شاه
ناصرالدین شاه برای نشان دادن قدرت ایران و حکومت خود – از شیوه عکاسی از طریق پرتره های بزرگ و تصاویر کاخ استفاده می کند. شرق شناسی ، ساختاری اجتماعی ذهنی می شود همان طور که در عکس های آنتوان سوریوگین دیده می شود.
آنتوان سوریوگین عکس هایی از مردم، مناظر، معماری و اشیاء زیادی گرفت. عکس‌های او در سفرنامه‌ها و داستان‌ها فراوان مورد استفاده قرار گرفته است سوریوگین محیط خود را با دید کلی عکاسی می کرد . عکس‌های او در نمایشگاه بروکسل برنده مدال طلا شد.
در مقاله های دیگر سایت پویا اندیش به عنوان تاریخ عکاسی و تاریخ دوربین عکاسی با تکنیک های عکاسی آن زمان آشنا می شوید.
عکاسی هنر ثبت واقعیت است؟
اگرچه اعتقاد بر این است که عکاسی یک کپی مستقیم از واقعیت است، اما شاید بتوانیم این روایت را پیچیده تر کنیم و نگاهی ذهنی تر به نقش عکاسی در ایران قاجار ارائه دهیم.
این که آنچه یک مکان را معتبر می کند، ذهنی و مبهم است و ذاتاً به دست هنرمند و پس از چشم بیننده به عنوان مفسر متکی است.
با دوره های عکاسی پویا اندیش یک عکاس مستند اجتماعی شوید.
عبداالله میرزا یا ایوانف
یکی از عکاسان دیگر دوره قاجار، عبدلله میرزا نام دارد. او در خیابان علاءالدوله یک عکاسی تاسیس کرد و در همه ی عکس های نام روسی خان نوشته شده است.
در آخر باید بگوییم نخستین عکس های قاجار را عکاسان فرنگی برداشته و آنها بودند که به عکاسان ایرانی آموزش میدادند.
بنابراین جای تعجب ندارد که عکس های آن زمان از نظر ژست و فرم فرنگی به نظر برسد اما کم کم نگاه عکاسان ایرانی هم در این عکس ها دخیل شد و فرم پایداری در عکاسی در دوره قاجار شکل گرفت.
سخن پایانی
در این مقاله با ورود عکاسی به ایران و عکاسان قاجار آشنا شدید . یک عکاس حرفه ای بهتر است قبل از دوربین به دست گرفت از پیشینه عکاسی در جهان و کشور خود اطلاعاتی داشته باشد تا در ادامه ی راه با یک پیشینه ی ذهنی قوی وارد عرصه عکاسی شود.
#پویا_اندیش


نگاهی به هنر عکاسی در دوره قاجار

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا