خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
24,683
امتیاز واکنش
63,774
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 23 ساعت 40 دقیقه
نویسنده این موضوع
بسیاری از محققان و هنرمندان معتقدند انجام فعالیت های هنری و خلاقیتی می تواند به طرز معجزه آسایی استرس را کم کند. در حقیقت فعالیت هنری نوعی پالایش درونی است و عواطف پیچیده، افکار ناراحت کننده و تجربیات ناخوشایند را آرام می کند. این فرایند نه تنها آرامش بخش و از بین برنده استرس است، بلکه خلق نهایی یک اثر هنری هم می تواند به تنهایی موجب رضایت خاطر و بالا رفتن اعتماد به نفس شود. نتیجه تحقیقات نشان داده فرایند خلق اثر هنری ارتباطی با مهارت فرد یا نوع هنری که انجام می دهد ندارد و تأثیر نهایی آن بسیار مثبت است. بنابراین اگر به دنبال یک راهکار خوشایند و فوق العاده مؤثر برای از بین بردن استرس هستی، مهم نیست که هنرمند باشی یا نباشی، چون می توانی از هنر درمانی استفاده کنی.
۱- فعالیت های هنری برای از بین بردن استرس:
نتیجه مطالعات متعددی نشان داده هنر درمانی، رنگ آمیزی ماندالا و به طور کلی نقاشی کشیدن، می تواند عصبانیت را کاهش دهد و با روحیات منفی مبارزه کند. در اغلب این مطالعات نشان داده شده که افراد حداقل باید ۲۰ دقیقه به کار نقاشی مشغول باشند و مهم نیست اگر قبلاً برای این کار آموزش ندیده باشند یا در آن مهارت نداشته باشند. هیچ مهارت هنرمندانه ای نیاز نیست؛ چرا که این عمل به طور کلی و در لحظه می تواند نوعی تمرین ذهن آگاهانه باشد. راه های زیادی برای هنر درمانی و انجام فعالیت های هنری آرامش بخش وجود دارد که باعث صلح درونی و تمدد اعصاب می شود؛ چرا که از سویی به تخلیه تنش ها کمک می کند و از طرف دیگر باعث نمایش قابلیت ها و توانایی ها می شود. بنابراین انتخاب نوع هنر مهم نیست و این به ویژگی های شخصی و سلیقه هر فرد بستگی دارد.
۲- خلق چیزی زیبا برای کاهش استرس:
برخی افراد مهارت های هنری بسیاری دارند و در این کار با استعداد هستند؛ می توانند نقاشی های زیبایی بکشند، با ظرافت طراحی کنند یا موسیقی بنوازند. با این حال در فرایند هنر درمانی، نتیجه نهایی و اثر هنری خلق شده چندان اهمیتی ندارد. یک مطالعه گسترده مهم ترین موضوعات استرس زا را به دو دسته کلی تقسیم کرد و نشان داد که خلق یک تصویر (حتی اگر تقلید و کپی برداری محض از تصاویر و نقاشی های هنرمندان مطرح باشد)؛ باعث کاهش عصبانیت و استرس می شود و روحیه را بهتر می کند. در این مطالعه نوع متریالی که با آن نقاشی شده بود اهمیتی نداشت و نتیجه آثار هم مورد بررسی و مقایسه قرار نمی گرفت. تنها چیزی که مهم بود بررسی سطح استرس، عصبانیت و تغییر خلق و خو افراد درگیر در این پروژه بعد از انجام نقاشی بود.
۳- خلق ماندالای شخصی با نمادهای فردی:
رنگ آمیزی ماندالا یک راه حل خوب و مؤثر برای کاهش استرس است، چرا که این کار نوعی مدیتیشن به حساب می آید. اگر دوست داری در این باره بیشتر بدانی پیشنهاد می کنم مقاله “رنگ کردن ماندالا: یک راهکار ساده برای مدیتیشن” را مطالعه کنی. به همین دلیل بسیاری از روانشناسان این کار را به افراد بزرگسال توصیه می کنند. ماندالا ها طراحی های دایره ای شکلی هستند که گاهی در آن ها طرح ها و نقشه های تکرار شونده و نمادینی وجود دارد. نتیجه تحقیقات نشان داده که طراحی ماندالا ها می تواند نشانه های وخامت بیماری پی تی اس دی (که نوعی بیماری روانی است) را بعد از یک ماه درمان بسیار کاهش دهد. طراحی و خلق ماندالا کمک می کند که در این پروسه احساسات درونی پردازش شوند (به خصوص اگر در این فرایند از سمبل هایی استفاده شود که نشان دهنده زندگی، تجربیات، چالش ها و معضلات فردی باشند). این کار باعث می شود در فرایند خلق این آثار، از زاویه ای دیگر امکان مواجهه با این اتفاقات فراهم شود و بتوان دوباره آن ها را تجزیه و تحلیل کرد. در این حالت، هیچ اهمیتی ندارد که هنر خلق شده خوب یا واقعی باشد. مهم همین فرایند ادراکی است. شاید هم در این فرایند هیچ فرم نمادینی به کار نرود و ماندالای خلق شده فقط یک سری فرم های ساده و در هم تنیده باشد.


هنر درمانی برای کاهش استرس و افسردگی

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
24,683
امتیاز واکنش
63,774
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 23 ساعت 40 دقیقه
نویسنده این موضوع
۴- رنگ آمیزی ماندالا:
شاید طراحی و خلق ماندالا کار چندان ساده ای برای همه افراد نباشد؛ اما راهکار بسیار آسانی برای این نوع هنر درمانی وجود دارد و آن استفاده از تصاویر و فرم های ماندالای موجود برای رنگ آمیزی است. این تصاویر در انواع کتاب ها، طرح های چاپی، سایت های اینترنتی و حتی اپلیکیشن های موبایل موجود هستند و می توان آن ها را به سادگی تهیه کرد. در رنگ آمیزی این طرح ها هیچ نکته مبهمی وجود ندارد و همه چیز بر طبق سلیقه و غریزه افراد پیش می رود. شاید به نظر برسد که رنگ آمیزی ماندالا تفاوت چندانی با رنگ آمیزی سایر طرح ها ندارد. اما نتیجه تحقیقات نشان داده برای افرادی که ماندالا را برای هنر درمانی انتخاب می کنند، نسبت به سایر افراد که طرح های معمولی و نقاشی های عادی را بر می گزینند، کاهش خشم و استرس بیشتری اتفاق می افتد.
۵- شرکت در کلاس های هنری:
شرکت در کلاس های هنری به طور منظم، انتخاب خوبی برای کاهش استرس و عصبانیت است. شرکت در کلاس های گروهی حمایتی (نه رقابتی) می تواند انرژی مورد نیاز برای انجام کارهای روزمره را فراهم کند و استرس ها و تنش ها را از بین ببرد. با شرکت در کلاس های هنری همیشه زمان کافی برای انجام کارهای هنری وجود دارد و برنامه زندگی دقیق و منظم پیش می رود. از طرف دیگر در این کلاس ها مهارت های هنری به هنرجویان آموزش داده می شود و آن ها می توانند در فرایند تولید اثر هنری با اعتماد به نفس بیشتری فعالیت کنند.
۶- تمرین:
اگر زمان کافی برای شرکت در کلاس های هنری وجود ندارد، مهم است که هر دوره هنر درمانی حداقل ۲۰ دقیقه طول بکشد. بنابراین خط خطی کردن و کشیدن نقاشی های سرسری در هر موقعیت و زمانی، هنر درمانی به حساب نمی آید؛ چرا که این کار باید مداوم و آگاهانه باشد. با این حال به نظر می رسد همین خط خطی های ساده و ابتدایی هم برای کاهش استرس و تنش های درونی مؤثر باشد. می توان یک دفتر ساده تهیه کرد و در آن انواع نقش های ابتدایی مثل قلب، چهره های خندان، گل و… را کشید. مهم این نیست که این نقاشی ها مثل کارهای میکل آنژ یا داوینچی واقعی و حرفه ای باشند؛ مهم این است که هنرمند درون اجازه داشته باشد بدون ترس به فعالیت هنری مشغول شود و استرس هایش را تخلیه کند.


هنر درمانی برای کاهش استرس و افسردگی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا