خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
24,683
امتیاز واکنش
63,774
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 23 ساعت 40 دقیقه
نویسنده این موضوع
آغاز تاریخچه هنر منبت کاری

هنر منبت کاری، در واقع همان هنر کنده کاری روی چوب می باشد که از قدیمی ترین هنرها درجهان است. هیچ تاریخ دقیقی درباره زمان شروع تاریخچه هنر منبت کاری کنده کاری وجود ندارد. زیرا از همان زمانی که انسان اولیه شروع به کنده کاری و تراشیدن روی دیوارغارها، سنگ وچوب برای ایجاد ارتباط و یا برآوردن نیازهایش کرده است، شروع پایه گذاری هنر منبت کاری بوده است. این هنر، هنری زیبا است که در طول زمان، فراز و فرودها و همچنین تغییر و تحولات بسیاری را تا به امروز پشت سر گذاشته است وهم اکنون در سراسر دنیا، هنرمندان بسیاری مشغول به اجرای هنر منبت کاری می باشند. هنر منبت به این دلیل که یک هنر کاربردی است، همیشه و در تمام ادوار توانسته است نیاز افراد هنر دوست را به هنر بر آورده سازد. منظور از کاربردی بودن هنر منبت کاری، تلفیق این هنر با ساخت های نجاری و استفاده در وسایل کاربردی از قبیل مبلمان، صندلی، درب منازل، میز، درب مساجد، قاب ها، جعبه ها و … می باشد.

تاریخچه هنر منبت کاری در گذشته

در گذشته های دور، بسیاری از مردم به منظور ساخت ابزار، سلاح، وسایل تزئینی و وسایل مذهبی از هنر منبت کاری استفاده می کردند. به طور مثال، در مصر باستان، اعتقاداتی وجود داشتند که بر اساس آن ها، چهره های مذهبی منبت کاری شده از چوب را در قبرستان قرار می دادند تا ازمرده ها محافظت کنند. مجسمه ها و منبت کاری هایی در کلیساهای مسیحی وجود داشتند که زندگی حضرت مسیح را برای نماز گذارانی که سواد خواندن نداشتند، توصیف می کرد. یکی از مهم ترین موارد در مورد هنرهای چوبی از جمله هنر منبت کاری روی چوب، در تمام نقاط جهان و فرهنگ های مختلف این گونه به نظر می رسیده که چون چوب در مقایسه با سنگ و فلز، آسیب پذیرتر است، بر اثر حوادثی همچون رطوبت،آتش سوزی و یا حتی آسیب های حشرات در طول زمان از بین می رفته.

محصولات هنر منبت کاری

هنر منبت کاری همواره در طول تاریخ، در بین هنرها وصنایع دستی ایران، جایگاه بسیار بالایی داشته و همچنان دارد. همین جایگاه، منجر به تولید محصولات تاریخی مهمی با استفاده تز هنر منبت کاری شده است. آثار تاریخی به جا مانده از هنر منبت کاری، در طی دوران های مختلف تاریخی ایران، اثبات کننده این موضوع است. درب های مساجد، منبرها، میزهای منبت کاری، قاب ها، جعبه ها، انواع قاشق ها، دسته های چاقو، خنجر و اسلحه، همگی حاکی از این هستند که هنر منبت کاری یک هنر ارزشمند قدیمی است که از اصیل ترین هنرها محسوب می شود. برخی از آثار قدیمی از ظرافت و دقت بسیار بالای برخوردارند و حتی در بعضی از این آثار، حوصله و دقت زیاد منبت کار نیز مشخص و واضح است. طبق تحقیقات صورت گرفته، می توان گفت که در گذشته، شغل اکثر افراد کشاورزی و فعالیت های مربوط به آن بوده است. اوج کار آن ها در فصولی بوده است که دمای هوا مناسب بوده؛ بنابراین در فصل زمستان تقریبا اوقات مناسبی برای انجام کارهای هنری داشته اند. همین منجر شده که بیشترآثار قدیمی ظریف و زیبای هنری در همین دوران ها پدید آمده باشند.

هنرمندان موجود در تاریخچه هنر منبت کاری

بسیاری ازمجسمه ها و کنده کاری ها در چین، ژاپن، آفریقا و اقیانوسیه، روی چوب اجرا می شده و دلیلش نیز این بوده است که چوب، در مقایسه با سایر اجسام، سبک تر بوده ومی توانستند جزئیات ظریف مورد نظر خود را روی آن اجرا کنند. به همین دلیل، آثار زیادی ازمنبت کاری و مجسمه های چوبی در دنیا وجود دارد که از جمله این آثار و قطعاتی که جان سالم به در برده اند،می توان به آثارگرینلینگ گیبونزدراواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه۷۰ میلادی اشاره کرد. از دیگر آثار زیبا و ظریف وی، منبت کاری میوه ها، گل ها، پرندگان و تزئینات پانل های دیواری که در کلیسای جامع سنت پل و کاخ دادگاه همپتون به جای مانده است می توان اشاره کرد. امروزه با توجه به پیشرفت علم مدرن و تکنولوژی هایی که به محافظت از چوب کمک می کنند، افراد زیادی به هنر منبت کاری و خلق آثار چوبی روی آورده اند.
نتیجه می گیریم که …
هنر منبت کاری از قدیمی ترین و اصیل ترین هنرهایی است که همچنان در بین مردم رواج دارد. امر.زه نیز همانند گذشته، آثار منبت کاری خلق می شوند و امید است که آیندگان نیز بتوانند از این آثار محافظت کنند.
#ناب


تاریخچه هنر منبت در جهان و ایران

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا