M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,861
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
حکاکی عبارت است از هنر ایجاد نقوش ساده، سطحی و کم عمق بر روی انواع فلزات با ابزاری ساده، بدون ضرورت استفاده از قیر در پشت کار و استفاده از قلمهای مختلف که به خاطر سطحی بودن نقوش، اثر قلم یا وسایل نوک تیز و تراشنده در پشت کار حکاکی شده دیده نمی شود.
عیسی بهنام در کتاب صنایع دستی ایران ضمن اشاره به تاریخچهی صنعت فلزکاری و ظروف فلزی در کشورمان، بر این عقیده است که: در فن قلمزنی ظروف سه شیوه متداول بوده است: یکی آنکه سطح ظرف را به وسیلهی کنده کاری حکاکی می کرده اند. دیگر آنکه نقش مورد نظر را از پشت میکوبیده اند به نحوی که از درون ظرف برجسته نمودار می گشت. طریقهی سوم آن بود که نقش دلخواه را جداگانه می بریدہ اند و روی سطح ظرف جوش می داده اند. همین نویسنده می افزاید: «در زمان ساسانیان گاهی این سه طریقه را با هم به کار می برده اند و نتیجهی بسیار خوبی می داده است.» با بررسی آثار به جای مانده از ادوار پیشین و توجه به نظراتی که محققان پیرامون فلزکاری ایران ارایه نموده اند، مشخص می گردد که حکاکی روی فلزات دارای سابقه ای بسیار طولانی بوده و فلزکاران هنرمند کشورمان قبل از قلمزنی، ترصیع و نیز دیگر شعبات فلزکاری، به حکاکی روی فلزات پرداخته اند.
حکاکی در مقایسه با قلمزنی نیاز به ابزار کار محدود و ساده تری داشته و در این رشته، به هنگام ایجاد نقش بر روی فلز از قیر نیز استفاده نمی شود و شیوهی کار به این صورت است که صنعت گر توسط قلمی فلزی بر سطح شیء مورد نظر نقوشی را که ملهم از طرح ها و نقشهای سنتی است، پدید می آورد.
در حال حاضر، حکاکی روی مس را در برخی از شهرهای کشورمان نظیر زنجان، تبریز و مراغه و حکاکی روی نقره را در تهران، اصفهان و اهواز می توان مشاهده نمود. حکاکی بر روی ظروف و اشیاء مختلف نظیر سینی، جام، پارچ، گلدان، انواع گردن بند، دست بند و... صورت می گیرد
#هنر_یاب
عیسی بهنام در کتاب صنایع دستی ایران ضمن اشاره به تاریخچهی صنعت فلزکاری و ظروف فلزی در کشورمان، بر این عقیده است که: در فن قلمزنی ظروف سه شیوه متداول بوده است: یکی آنکه سطح ظرف را به وسیلهی کنده کاری حکاکی می کرده اند. دیگر آنکه نقش مورد نظر را از پشت میکوبیده اند به نحوی که از درون ظرف برجسته نمودار می گشت. طریقهی سوم آن بود که نقش دلخواه را جداگانه می بریدہ اند و روی سطح ظرف جوش می داده اند. همین نویسنده می افزاید: «در زمان ساسانیان گاهی این سه طریقه را با هم به کار می برده اند و نتیجهی بسیار خوبی می داده است.» با بررسی آثار به جای مانده از ادوار پیشین و توجه به نظراتی که محققان پیرامون فلزکاری ایران ارایه نموده اند، مشخص می گردد که حکاکی روی فلزات دارای سابقه ای بسیار طولانی بوده و فلزکاران هنرمند کشورمان قبل از قلمزنی، ترصیع و نیز دیگر شعبات فلزکاری، به حکاکی روی فلزات پرداخته اند.
حکاکی در مقایسه با قلمزنی نیاز به ابزار کار محدود و ساده تری داشته و در این رشته، به هنگام ایجاد نقش بر روی فلز از قیر نیز استفاده نمی شود و شیوهی کار به این صورت است که صنعت گر توسط قلمی فلزی بر سطح شیء مورد نظر نقوشی را که ملهم از طرح ها و نقشهای سنتی است، پدید می آورد.
در حال حاضر، حکاکی روی مس را در برخی از شهرهای کشورمان نظیر زنجان، تبریز و مراغه و حکاکی روی نقره را در تهران، اصفهان و اهواز می توان مشاهده نمود. حکاکی بر روی ظروف و اشیاء مختلف نظیر سینی، جام، پارچ، گلدان، انواع گردن بند، دست بند و... صورت می گیرد
#هنر_یاب
تاریخچه حکاکی روی مس
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com