M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,858
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 22 دقیقه
نویسنده این موضوع
تحولات نوين خوشنويسي
همواره قابليتهاي کارکردي عاملي مهم و درجه اول، در انگيزه و شکلگيري تحولات در خوشنويسي بودهاست. اگر چه زيبايي بصري نيز بدون شک مورد نظر خطاطان قرار گرفته اما بهويژه امروزه، صنعت چاپ و گرافيک تاثير شگرفي بر روند توسعه و تحولات خوشنويسي داشتهاست.
خوشنويسي ايراني با از دست رفتن مصرف اصلي آن يعني کتابت و مواحهه با نيازهاي جامعه مدرن در قرن اخير روند تازهاي را دنبال کرد. تحولات فرهنگي ـ هنري و سياسي ـ اجتماعي و فناوري در ايران، در دورههاي قاجار و پهلوي زمينهساز نوآوري متفاوتي در خط شدهاند. در دوره قاجار با ظهور و روزنامهها و نشريات، مصرف اصلي خوشنويسي يعني کتابت و تکثير آثار مکتوب بهتدريج از بين رفت. از اين رو جنبههاي خلاقه و روشهاي شخصي و شيوهگرايانه در خط نمود بيشتري پيدا کرد و با رواج «سياهمشق»ها دوران تازهاي فرا رسيد. پس از آن در دوره پهلوي با پديد آمدن نيازهاي جديد براي جامعه همچون تجارت، تبليغات و فناوري و همچنين مواجهه با هنر جهاني خوشنويسي نيز ميبايست خود را با اين تحولات هماهنگ ميکرد.
روند تحولات در خوشنويسي به شکل سنتي محدود نشد و هنرمندان خطاطي و نقاشي را با هم درآميختند تا امکانات نويني را تجربه کنند به اين کار رفته رفته عنوان نقاشيخط داده شد. شايد بتوان گفت مکتب سقاخانه خاستگاه اصلي زيباشناسي و نوآوري معاصر، در خوشنويسي خط به ويژه در پيش از انقلاب اسلامي بوده است. پس از انقلاب خوشنويسي با اقبال زيادي از سوي جوانان مواجه شد آنان در عرصههاي مختلف اعم از شيوههاي سنتي و يا تلاش براي ايجاد خلاقيتهاي نوين با هم به رقابت پرداختند. رشد هنر گرافيک و
گستردگي نيازهاي نوين جامعه، پديد آمدن کامپيوتر به عنوان يکي از مهمترين ابزارهاي کار گرافيک و نشر روميزي همه و همه چالشهاي حديد در پيش روي خوشنويسي معاصر هستند.
#فرهنگ_و_هنر
همواره قابليتهاي کارکردي عاملي مهم و درجه اول، در انگيزه و شکلگيري تحولات در خوشنويسي بودهاست. اگر چه زيبايي بصري نيز بدون شک مورد نظر خطاطان قرار گرفته اما بهويژه امروزه، صنعت چاپ و گرافيک تاثير شگرفي بر روند توسعه و تحولات خوشنويسي داشتهاست.
خوشنويسي ايراني با از دست رفتن مصرف اصلي آن يعني کتابت و مواحهه با نيازهاي جامعه مدرن در قرن اخير روند تازهاي را دنبال کرد. تحولات فرهنگي ـ هنري و سياسي ـ اجتماعي و فناوري در ايران، در دورههاي قاجار و پهلوي زمينهساز نوآوري متفاوتي در خط شدهاند. در دوره قاجار با ظهور و روزنامهها و نشريات، مصرف اصلي خوشنويسي يعني کتابت و تکثير آثار مکتوب بهتدريج از بين رفت. از اين رو جنبههاي خلاقه و روشهاي شخصي و شيوهگرايانه در خط نمود بيشتري پيدا کرد و با رواج «سياهمشق»ها دوران تازهاي فرا رسيد. پس از آن در دوره پهلوي با پديد آمدن نيازهاي جديد براي جامعه همچون تجارت، تبليغات و فناوري و همچنين مواجهه با هنر جهاني خوشنويسي نيز ميبايست خود را با اين تحولات هماهنگ ميکرد.
روند تحولات در خوشنويسي به شکل سنتي محدود نشد و هنرمندان خطاطي و نقاشي را با هم درآميختند تا امکانات نويني را تجربه کنند به اين کار رفته رفته عنوان نقاشيخط داده شد. شايد بتوان گفت مکتب سقاخانه خاستگاه اصلي زيباشناسي و نوآوري معاصر، در خوشنويسي خط به ويژه در پيش از انقلاب اسلامي بوده است. پس از انقلاب خوشنويسي با اقبال زيادي از سوي جوانان مواجه شد آنان در عرصههاي مختلف اعم از شيوههاي سنتي و يا تلاش براي ايجاد خلاقيتهاي نوين با هم به رقابت پرداختند. رشد هنر گرافيک و
گستردگي نيازهاي نوين جامعه، پديد آمدن کامپيوتر به عنوان يکي از مهمترين ابزارهاي کار گرافيک و نشر روميزي همه و همه چالشهاي حديد در پيش روي خوشنويسي معاصر هستند.
#فرهنگ_و_هنر
تحولات نوين خوشنويسي
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com