M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,861
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
۱. شیوه قیرریزی ظروف یا بومهای قلمزنی
قیرریزی ظروف به دو صورت انجام میشود:
قیرریزی بومهای تـ*ـخت و مسطح
در این شیوه ابتدا باید سطوح بوم را پاک و تمیز کرد به گونهای که چربی و رطوبت روی آن نباشد تا قیر به خوبی بر آن بنشیند. در این روش ابتدا کنار حجم یا بومی را که قرار است قیرریزی شود به وسیله مقوا، سنگ، چوب یا آجر، مسدود میکنند تا قیر از روی آن بر زمین نریزد. خیس کردن سطح دیواره با آب ضروری است تا قیر به آن نچسبد. اگر دیواره شکاف داشته باشد قیر از آن به بیرون رسوخ میکند. پس از آن با استفاده از ملاقه یا کفگیر به آرامی قیر ذوب شده را روی فلز میریزند تا به قطر و ضخامت دلخواه درآید پس از سرد و خشک و سفت شدن قیر دیواره آن را برمیدارند و کار را روی لوح شروع میکنند.
روش قیرریزی بوم يا ظروف مدور و توخالی
در این روش پس از پاک کردن ظرف، آن را حرارت میدهند و سپس با ملاقه قیر را درون ظرف میریزند تا کاملاً پر شود، باید دقت کرد که قیر به گونهای در ظرف ریخته شود که حباب یا هوا داخل قیر نشود و ظرف کاملاً از قیر پُر شود. اگر هوا داخل قیر برود در اجرای کار مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.
۲. شیوههای انتقال طرح
وقتی ظرف یا بوم آماده شد مرحلهٔ اجرای عملی کار و چسباندن طرح روی کار آغاز میشود. چسباندن طرح یا به اصطلاح پیاده کردن طرح به روشهای زیر انجام میشود:
روش گرده کردن
در این شیوه هنرمند طرح آماده شده را روی قطعه فلزی از جنس برنج قرار میدهد و با چکش و قلم سنبه، آن را مشبک کرده و خطوط طرح را با نوک قلم، روی برنج سنبه سوراخ میکند، تا هنگام گرده کردن طرح، خطوط طرح به آسانی بر روی کار منتقل شود و سپس این کاغذ سُنبه شده را روی بوم میچسباند و با گرده زغال که در تکه پارچهای قرار دارد، بر روی کاغذ سنبه شده میکشد که از سوراخهای کاغذ، پودر زغال روی بوم منتقل میشود و سپس با مداد خطوط طرح را مشخص کرده و اجرای کار را شروع میکند.
اجرای مستقیم طرح روی بوم
در این روش هنرمند به وسیله مداد یا ابزار تیز مثل قلم نیمبُر و قلم سنبه به طور مستقیم طرح را بر روی فلز منتقل میکند. در شکل پرگار، تسمه، قالب و بوم فلزی مدور دیده میشود.
شیوه استفاده از کاغذ کُپی
در این روش ابتدا سطح بوم را پاک میکنند و چربی و گرد و خاک آن را میگیرند. سپس کاغذ کپی را با چسب روی آن میچسبانند. بعد اصل طرح را روی کاغذ کپی، بر روی بوم فلزی قرار میدهند و با مداد روی خطوط طرح میکشند تا طرح روی بوم منتقل شود، سپس طرح و کاغذ کپی را برمیدارند و خطوطی را که آشکار نشده، با مداد مشخص میکنند تا اجرای قلمزنی آسان شود.
شیوه چسباندن اصل طرح روی بوم فلزی
در این روش اصل کاغذ طراحی را روی شیء یا بوم فلزی میچسبانند و بعد با استفاده از قلم سنبه، خطوط طرح را روی فلز اجرا میکنند. پس از مشخص شدن خطوط کاغذ طرح را برمیدارند و طرح پیاده شده را با قلم و چکش روی شیء اجرا میکنند. پس از انتقال طرح هنرمند کارش را با چکش و قلم آغاز میکند و با استفاده از تکنیک و سبکهای قلمزنی طرح مورد نظرش را خلق میکند.
٣. شیوهٔ در دست گرفتن چکش
بعد از این که هنرمند برای اجرای کار پشت میز نشست و کنده چوبی را تنظیم و لوح قلمزنی را آماده کرد باید چکش را در یک دست و قلم را در دست دیگر گیرد و کار را آغاز کند. روش در دست گرفتن قلم چنین است که دسته آن را بین دو انگشت شصت و سبابه به نحوی میگیرد که بالا و پایین رفتن چکش مانند یک محور آسان باشد و مانع از افتادن یا چرخش قلم از بین دو انگشت شود. هنرمند باید دقت کند که انتهای دسته چکش بین دو انگشت کوچک و ماهیچه کف دست قرار گیرد تا بتواند با بالا و پایین بردن آن ضربات منظم و یکنواخت قلم را بر لوح فلزی وارد کند. و حرکت رفت و برگشت چکش در کنترل او باشد. آرنج و ساعد دست باید موازی با سطح شیء قرار گیرد و قسمت زیر چکش نیز در امتداد با سطح کنده باشد که وقتی ضربه چکش بر قلم وارد میشود، اجرای کار راحتتر انجام پذیرد
قیرریزی ظروف به دو صورت انجام میشود:
قیرریزی بومهای تـ*ـخت و مسطح
در این شیوه ابتدا باید سطوح بوم را پاک و تمیز کرد به گونهای که چربی و رطوبت روی آن نباشد تا قیر به خوبی بر آن بنشیند. در این روش ابتدا کنار حجم یا بومی را که قرار است قیرریزی شود به وسیله مقوا، سنگ، چوب یا آجر، مسدود میکنند تا قیر از روی آن بر زمین نریزد. خیس کردن سطح دیواره با آب ضروری است تا قیر به آن نچسبد. اگر دیواره شکاف داشته باشد قیر از آن به بیرون رسوخ میکند. پس از آن با استفاده از ملاقه یا کفگیر به آرامی قیر ذوب شده را روی فلز میریزند تا به قطر و ضخامت دلخواه درآید پس از سرد و خشک و سفت شدن قیر دیواره آن را برمیدارند و کار را روی لوح شروع میکنند.
روش قیرریزی بوم يا ظروف مدور و توخالی
در این روش پس از پاک کردن ظرف، آن را حرارت میدهند و سپس با ملاقه قیر را درون ظرف میریزند تا کاملاً پر شود، باید دقت کرد که قیر به گونهای در ظرف ریخته شود که حباب یا هوا داخل قیر نشود و ظرف کاملاً از قیر پُر شود. اگر هوا داخل قیر برود در اجرای کار مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.
۲. شیوههای انتقال طرح
وقتی ظرف یا بوم آماده شد مرحلهٔ اجرای عملی کار و چسباندن طرح روی کار آغاز میشود. چسباندن طرح یا به اصطلاح پیاده کردن طرح به روشهای زیر انجام میشود:
روش گرده کردن
در این شیوه هنرمند طرح آماده شده را روی قطعه فلزی از جنس برنج قرار میدهد و با چکش و قلم سنبه، آن را مشبک کرده و خطوط طرح را با نوک قلم، روی برنج سنبه سوراخ میکند، تا هنگام گرده کردن طرح، خطوط طرح به آسانی بر روی کار منتقل شود و سپس این کاغذ سُنبه شده را روی بوم میچسباند و با گرده زغال که در تکه پارچهای قرار دارد، بر روی کاغذ سنبه شده میکشد که از سوراخهای کاغذ، پودر زغال روی بوم منتقل میشود و سپس با مداد خطوط طرح را مشخص کرده و اجرای کار را شروع میکند.
اجرای مستقیم طرح روی بوم
در این روش هنرمند به وسیله مداد یا ابزار تیز مثل قلم نیمبُر و قلم سنبه به طور مستقیم طرح را بر روی فلز منتقل میکند. در شکل پرگار، تسمه، قالب و بوم فلزی مدور دیده میشود.
شیوه استفاده از کاغذ کُپی
در این روش ابتدا سطح بوم را پاک میکنند و چربی و گرد و خاک آن را میگیرند. سپس کاغذ کپی را با چسب روی آن میچسبانند. بعد اصل طرح را روی کاغذ کپی، بر روی بوم فلزی قرار میدهند و با مداد روی خطوط طرح میکشند تا طرح روی بوم منتقل شود، سپس طرح و کاغذ کپی را برمیدارند و خطوطی را که آشکار نشده، با مداد مشخص میکنند تا اجرای قلمزنی آسان شود.
شیوه چسباندن اصل طرح روی بوم فلزی
در این روش اصل کاغذ طراحی را روی شیء یا بوم فلزی میچسبانند و بعد با استفاده از قلم سنبه، خطوط طرح را روی فلز اجرا میکنند. پس از مشخص شدن خطوط کاغذ طرح را برمیدارند و طرح پیاده شده را با قلم و چکش روی شیء اجرا میکنند. پس از انتقال طرح هنرمند کارش را با چکش و قلم آغاز میکند و با استفاده از تکنیک و سبکهای قلمزنی طرح مورد نظرش را خلق میکند.
٣. شیوهٔ در دست گرفتن چکش
بعد از این که هنرمند برای اجرای کار پشت میز نشست و کنده چوبی را تنظیم و لوح قلمزنی را آماده کرد باید چکش را در یک دست و قلم را در دست دیگر گیرد و کار را آغاز کند. روش در دست گرفتن قلم چنین است که دسته آن را بین دو انگشت شصت و سبابه به نحوی میگیرد که بالا و پایین رفتن چکش مانند یک محور آسان باشد و مانع از افتادن یا چرخش قلم از بین دو انگشت شود. هنرمند باید دقت کند که انتهای دسته چکش بین دو انگشت کوچک و ماهیچه کف دست قرار گیرد تا بتواند با بالا و پایین بردن آن ضربات منظم و یکنواخت قلم را بر لوح فلزی وارد کند. و حرکت رفت و برگشت چکش در کنترل او باشد. آرنج و ساعد دست باید موازی با سطح شیء قرار گیرد و قسمت زیر چکش نیز در امتداد با سطح کنده باشد که وقتی ضربه چکش بر قلم وارد میشود، اجرای کار راحتتر انجام پذیرد
مراحل ساخت یک اثر قلمزنی
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com