M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,864
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 32 دقیقه
نویسنده این موضوع
اصلیت و بنیادی تاریخی هزارهها در جریان سالهای متمادی از طرف تاریخ دانا ن مورد جروبحث قرار گرفته ، بسیاری معلومات هائیکه در باره ای هزاره ها تنها به شکل ارائه ای گزارشات پایه کذاری شده و توسط نمایندگان کشور هائی مختلف مانند انگلستان و روسیه با یک هد ف معین سـ*ـیاسی نوشته شده است. تعداد زیادی از انها از نگاه ارزش اکادیمیکی قابل شک و تردید بوده و اکثرامنشآء معلوماتی آنها از دست هائی دوم سر چشمه میگرند و به مقاصد سـ*ـیاسی انترو پولو جیستیکی ( مردم شناسی) و هدف تاریخ نویسیی استفاده گردیده است، آکثرا این معلوماتها از طریق غربی ها و مسافزینیکه برای سیاحت میرفتند منشائ گیرفته است . ثانیا. مسا ئیلیرا که آنها باید در باره ای هزاره ها می آموختند ویا نوشته میکردند صرف ازطریق ترجمان ویااز تکست های دست دوم استفاده میکردند وحتی خود نویسنده هیچ وقت از ا فغانستا ن دیدن ومشایعت نمی کردند. سوم. انحصاری قدرت وتبعیض نژادی توسط پتانها در مقابل هزارهها در باره ای اداره و قدرت 200 دو صد ساله نه تنها منجر به کمبود رشد سـ*ـیاسی و اقتصادی در هزارستان شد بلکه همچنان باعث عدم رشد نهاد هائی کلتوری وتا ریخی در افغانستان نیز گردیدند. چهارم . تحقیقات سیستماتیک وعلمی تاریخ هزاره ها اضافه تر پیچیده تر شده میرفت . به علت هائی اینکه مسا ئیلیکه در مورد این مردم نوشته میشد مطالعاتی عمومی ووسیع در ایران و افعا نستان وهندوستان و( پاکستان امروز ) جمع بندی و گرد آورده میشدند. با وجودی آنهم این تحقیقات در باره ای هزاره ها هیچ وقت مورد قبول واقع نگردید از طرف قدرت حاکمه در افغانستان کنترول می گردید و دانشمندا نی داخلی به این موضوع جلب و تشویق نمیگردیدند .در حالیکه برای یک عالم غربی پیشبرد ی چنین تحقیقات با موجودیت پرابلمهائی سـ*ـیاسی از یک طرف و پیچیدگیهائی منطقوی از طرف دگر تقریباغیر ممکن بود .بر علاوه یک عالم غربی در جریان این 200 سال ا جازه رفتن به افغانستان مرکزی را باید از حکومت پتان ها تقاضا میکردند . این دلائیل مانع یک تحقیقاتی وپژوهش واقعی در مورد تاریخ هزاره ها شده است. پنجم . به نسبت موجود یت تبعیض نژادی و تفوق ملی توسط دولت مرکزی در رابـ*ـطه با هزاره ها ورود آزاد و دسترسی به اکثریت اسناد هائی با ارزش سـ*ـیاسی تاریخی و دست اول توسط هزاره هائی مختلف، خانواده ها و شخصیتهائی انفرادی نگهداری و محافظت میشدند به طوری عادی غیر ممکن نبودند. بسیار مسا ئیل در تاریخ افغانستان و خاصتا تاریخ هزاره ها تا به امروز نا معلوم باقی مانده است.در نتیجه این یک واقعیت است که کار بسیار اندک در افغا نستان از طرف مردمان ارجل و عمومی پیش برده شده، ولی کار ناچیزیکه از طرف علمائی خود افغا نستان درین رابـ*ـطه وقف شده است متآسفانه بخش اعظم آن و حتی اضافه تر از تکرار در بررسی و قضاوت نظریاتی دانشمندان غربی که خود این نظریات دارائی نواقصات و کمبودیهای زیاداست مصروف شدند .در ضمن هیچگونه کار معتبر، بنیادی و اکادیمیکی از طرف علما و جامعه شناسان وجود ندارند نویسنده اظهار میدارند که این نظریات شخصی من است وعوامل عمده آن موجودیت تیوریهائی مختلف و عدم تحقیقات علمی و اجتماعی دانشمندان وعلما بخصوص در بخش هائی علوم مردم شناسی(انتروپولوجی) وجامعه شناسی افغانستان می باشد.
تاریخ حکایت طولانی انسان ها و داستان گذر بشریت از مرزهای حیوانیت به تمدن های بزرگ است. انسان ها طی نسل های پی درپی ، حاصل دست رنج گذشتگان خود را توسعه دادند و به پیش رفتند. هر قومی بر ویرانه های اقوام پیشین مستقر شدند و هر یک گمان بردند که عالی ترین محصول همه تاریخ شده اند ولی پس از چندی غفلت ها و غرورها آنها را هم در خود گرفت. اما آنچه بر جای ماند ، دستاوردهای تمام بشریت بود که خواه نا خواه ،از هر قومی به قومی دیگر منتقل می شد. تمدن ها از پی هم ظاهر شدند و به مرورو درطی قرن ها ، هنر و معماری وعلوم و دیگر دستاوردهای انسانی را گسترش دادند.
انسان این موجود پیچیده ، گاهی فجایع فراوانی به بار آورده و گاه عالی ترین نمونه های انسانیت را به پیشگاه تاریخ معرفی نموده است. اما به هر حال باید دانست که هرچه شده است ، حاصل دسترنج خود انسان است. لذا هرچه هستیم و هرآنچه می خواهیم باشیم یا آرزویش را داریم ، محصولی است که زمینه ها و نیازهایش را می توان مهیا نمود و می توان از نو ساخت و پدید آورد. بررسی تاریخ در واقع، به معنای برخورد با سرگذشت تلخ وشیرین مردم یک سرزمین است. سنت تاریخی چنان میشود که گاهی قهرمانان یک سرزمین، در آن سوی دیگر دشمنان فراموش نا پذیر مردم اند. بطور نمونه مردم ما نام سلطان محمود و احمد شاه درانی را فاتحان کبیر می خوانند. در حالی که هردو برای مردم هندوستان، غارتگران کبیر هستند.
تاریخ ملی هر قومی، یاد نامه و حافظه ی سرزمین آنها است. اهمیت تاریخ، در حقیقت یابی آن نهفته است. پیش از تاریخ نگاری، به اندیشه های حقیقت بین، انصاف محور و تاریخ نگراحتیاج است. تاریخ نگار باید بسـ*ـتر تاریخ ( جامعه )، محور تاریخ ( مردم ) ، رفت و گذر تاریخ ( عنصر زمان ) و باور تاریخ ( تمدن و فرهنگ ملی اقوام ) را با دید انصاف نگری ببیند.
تاریخ حکایت طولانی انسان ها و داستان گذر بشریت از مرزهای حیوانیت به تمدن های بزرگ است. انسان ها طی نسل های پی درپی ، حاصل دست رنج گذشتگان خود را توسعه دادند و به پیش رفتند. هر قومی بر ویرانه های اقوام پیشین مستقر شدند و هر یک گمان بردند که عالی ترین محصول همه تاریخ شده اند ولی پس از چندی غفلت ها و غرورها آنها را هم در خود گرفت. اما آنچه بر جای ماند ، دستاوردهای تمام بشریت بود که خواه نا خواه ،از هر قومی به قومی دیگر منتقل می شد. تمدن ها از پی هم ظاهر شدند و به مرورو درطی قرن ها ، هنر و معماری وعلوم و دیگر دستاوردهای انسانی را گسترش دادند.
انسان این موجود پیچیده ، گاهی فجایع فراوانی به بار آورده و گاه عالی ترین نمونه های انسانیت را به پیشگاه تاریخ معرفی نموده است. اما به هر حال باید دانست که هرچه شده است ، حاصل دسترنج خود انسان است. لذا هرچه هستیم و هرآنچه می خواهیم باشیم یا آرزویش را داریم ، محصولی است که زمینه ها و نیازهایش را می توان مهیا نمود و می توان از نو ساخت و پدید آورد. بررسی تاریخ در واقع، به معنای برخورد با سرگذشت تلخ وشیرین مردم یک سرزمین است. سنت تاریخی چنان میشود که گاهی قهرمانان یک سرزمین، در آن سوی دیگر دشمنان فراموش نا پذیر مردم اند. بطور نمونه مردم ما نام سلطان محمود و احمد شاه درانی را فاتحان کبیر می خوانند. در حالی که هردو برای مردم هندوستان، غارتگران کبیر هستند.
تاریخ ملی هر قومی، یاد نامه و حافظه ی سرزمین آنها است. اهمیت تاریخ، در حقیقت یابی آن نهفته است. پیش از تاریخ نگاری، به اندیشه های حقیقت بین، انصاف محور و تاریخ نگراحتیاج است. تاریخ نگار باید بسـ*ـتر تاریخ ( جامعه )، محور تاریخ ( مردم ) ، رفت و گذر تاریخ ( عنصر زمان ) و باور تاریخ ( تمدن و فرهنگ ملی اقوام ) را با دید انصاف نگری ببیند.
تاریخ معاصر هزاره ها
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com