خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

goli.e

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
29/8/20
ارسال ها
494
امتیاز واکنش
3,621
امتیاز
228
زمان حضور
48 روز 13 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
دربارهٔ کتاب دختر پرتقالی

داستان در مورد پسری پانزده‌ ساله است که پدرش را در چهارسالگی از دست داده؛ پدر او که پزشکی جوان بوده است، پس از ابتلا به یک بیماری سخت تسلیم مرگ می‌شود. او که در روزهای پایانی زندگی‌اش می‌داند وقت چندانی برای پدری کردن و آموختن به فرزندش را ندارد، تصمیم می گیرد برای پسرش نامه‌ای بنویسد؛ به امید آنکه سال‌ها بعد پسرش آن را بخواند و از آن بیاموزد.
ماجرای دختر پرتقالی تنها یک داستان است که نویسنده از آن برای ایجاد فضای مناسب جهت طرح سؤالات فلسفی خود با مضامینی همچون زندگی، مرگ و عشق و به چالش کشیدن مخاطب استفاده کرده است. داستان به شکل نامه از طرف پدری که سال‌ها پیش زندگی را ترک کرده و به قول پسرش در زمان دیگری زندگی می‌کند، مطرح شده‌اند. همین شرح داستان به شکل نامه و البته ماجرای دختر پرتقالی که در آن به شکلی رمزآلود و جادویی روایت می‌شود، همگی به ایجاد فضای معماگونهٔ کتاب کمک کرده‌اند.
در قسمتی از کتاب می‌خوانیم: «من از شب‌هایی می‌ترسم که دیگر زنده‌ نخواهم بود. خیلی می‌ترسم… دنیا خیلی پیر است. شاید ۱۵ میلیارد سال عمر داشته باشد و با این حال کسی نتوانسته بفهمد که جهان چگونه به وجود آمده است. همهٔ ما در افسانهٔ بزرگی زندگی می‌کنیم که هیچ‌کس اطلاع درستی از آن ندارد.»

دربارهٔ نویسنده

یوستین گردر اهل اسلو نروژ است. در رشته‌ٔ الهیات و زبان‌های اسکاندیناوی تحصیل کرده است. آثار فلسفی او ازجمله دنیای سوفی بسیار معروف هستند. از دیگر آثار او می‌توان به «قصر قورباغه‌ها»، «راز فال ورق»، «درون آیینه، درون یک معما»، «راز تولد»، «آنتوان و جاناتان»، «دنیای آنا»، «کوتوله زرد» و… اشاره کرد.

آیا این کتاب برای شماست؟
عنوان جذاب کتاب و البته ذهنیت مثبتی که مخاطب از یوستین گردر به واسطه‌ٔ کتاب دنیای سوفی از او دارد، از جمله دلایلی است که مخاطبان را به مطالعه‌ٔ این اثر ترغیب می‌کند. اما در مورد اینکه این کتاب تا چه اندازه به سلیقهٔ شما نزدیک است باید گفت اگر به دنبال خواندن رمان هستید، دختر پرتقالی انتظارات شما از خواندن یک رمان را برآورده نخواهد کرد؛ اما اگر به دنبال خواندن فلسفه در قالب داستان هستید، مطالعه‌ٔ دختر پرتقالی تجربه‌ٔ متفاوتی خواهد بود.

بخش‌هایی از کتاب
زمانی را تصور کن که تازه همه‌چیز به وجود آمده بود و تو در آستانه‌ٔ حیات بودی و حق انتخاب داشتی؛ می‌توانستی برای یک‌بار به دنیا بیایی، اما نمی‌دانستی که چه‌وقت باید زندگی‌ات را شروع کنی؟ چگونه و چه مدت؟ فرض‌کن فقط همین را می‌دانستی که اگر تصمیم می‌گرفتی به این دنیا بیایی، زمانی این اتفاق می‌افتاد که وقتش رسیده بود. این را هم می‌دانستی که وقتی زمان یک دور بچرخد، باید دوباره زمان و هرچه در آن است را ترک کنی و شاید برایت ناخوشایند باشد؛ زیرا برای بسیاری از انسان‌ها این افسانه آن‌قدر دل‌پذیر است که وقتی به ترک‌کردنش فکر می‌کنند، اشک در چشمان‌شان حلقه می‌زند.

منبع سایت چطور


معرفی کتاب دختر پرتقالی | یوستین گردر

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا