خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,247
امتیاز واکنش
64,014
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
سيستم عامل ويندوز
سيستم عامل وظيفه استفاده و کنترل سخت افزار کامپيوتر و ايجاد يک محيط نرم افزاري قدرتمند و در عين حال ساده براي انجام کارهاي کاربر را بر عهده دارد.
وظايف يک سيستم عامل (Operating System (OS) عبارت است از:
(Windows Operation System (History & Scrutiny


· مديريت پردازنده
· مديريت حافظه
· مديريت دستگاهها ( ورودي و خروجي )
· مديريت حافظه جانبي
· اينترفيس برنامه هاي كاربردي
· رابط كاربر

سيستم عامل دوكار مديريت منابع و سخت‌افزارها و نرم‌افزار سيستم كامپيوتر را انجام ميدهد.
سيستم عامل بدون شك مهمترين نرم افزار در كامپيوتر است . پس از روشن كردن كامپيوتر اولين نرم افزاري كه مشاهده مي گردد سيستم عامل بوده و آخرين نرم افزاري كه قبل از خاموش كردن كامپيوتر مشاهده خواهد شد، نيز سيستم عامل است . سيستم عامل نرم افزاري است كه امكان اجراي تمامي برنامه هاي كامپيوتري را فراهم مي آورد. سيستم عامل با سازماندهي ، مديريت و كنترل منابع سخت افزاري امكان استفاده بهينه و هدفمند آنها را فراهم مي آورد. سيتم عامل فلسفه بودن سخت افزار را بدرستي تفسير و در اين راستا امكانات متعدد و ضروري جهت حيات ساير برنامه هاي كامپيوتري را فراهم مي آورد.
تمام كامپيوترها از سيستم عامل استفاده نمي نمايند. مثلا” اجاق هاي مايكرويو كه در آشپزخانه استفاده شده داراي نوع خاصي از كامپيوتر بوده كه از سيستم عامل استفاده نمي نمايند. در اين نوع سيستم ها بدليل انجام عمليات محدود و ساده، نيازي به وجود سيستم عامل نخواهد بود. اطلاعات ورودي و خروجي با استفاده از دستگاههائي نظير صفحه كليد و نمايشگرهاي LCD ، در اختيار سيستم گذاشته مي گردند. ماهيت عمليات انجام شده در يك اجاق گاز مايكروويو بسيار محدود و مختصر است، بنابراين همواره يك برنامه در تمام حالات و اوقات اجراء خواهد شد.
براي سيستم هاي كامپيوتري كه داراي عملكردي بمراتب پيچيده تر از اجاق گاز مايكروويو مي باشند، بخدمت گرفتن يك سيستم عامل باعث افزايش كارآئي سيستم و تسهيل در امر پياده سازي برنامه هاي كامپيوتري مي گردد. تمام كامپيوترهاي شخصي داراي سيستم عامل مي باشند. ويندوز يكي از متداولترين سيستم هاي عامل است . يونيكس يكي ديگر از سيستم هاي عامل مهم در اين زمينه است . صدها نوع سيستم عامل تاكنون با توجه به اهداف متفاوت طراحي و عرضه شده است. سيستم هاي عامل مختص كامپيوترهاي بزرگ، سيستم هاي روبوتيك، سيستم هاي كنترلي بلادرنگ ، نمونه هائي در اين زمينه مي باشند.
سيستم عامل با ساده ترين تحليل و بررسي دو عمليات اساسي را در كامپيوتر انجام مي دهد :
– مديريت منابع نرم افزاري و سخت افزاري يك سِستم كامپيوتري را برعهده دارد. پردازنده ، حافظه، فضاي ذخيره سازي نمونه هائي از منابع اشاره شده مي باشند .
– روشي پايدار و يكسان براي دستيابي و استفاده از سخت افزار را بدو ن نياز از جزئيات عملكرد هر يك از سخت افزارهاي موجود را براي برنامه هاي كامپيوتري فراهم مي نمايد.
اولين وظيفه يك سيستم عامل، مديريت منابع سخت افزاري و نرم افزاري است . برنامه هاي متفاوت براي دستيابي به منابع سخت افزاري نظير: پردازنده ، حافظه، دستگاههاي ورودي و خروجي، حافطه هاي جانبي، در رقابتي سخت شركت خواهند كرد. سيستم هاي عامل بعنوان يك مدير عادل و مطمئن زمينه استفاده بهينه از منابع موجود را براي هر يك از برنامه هاي كامپيوتري فراهم مي نمايند.
وظيفه دوم يك سيستم عامل ارائه يك رابط ( اينترفيس ) يكسان براي ساير برنامه هاي كامپيوتري است . در اين حالت زمينه استفاده بيش از يك نوع كامپيوتر از سيستم عامل فراهم شده و در صورت بروز تغييرات در سخت افزار سيستم هاي كامپيوتري نگراني خاصي از جهت اجراي برنامه وجود نخواهد داشت، چراكه سيستم عامل بعنوان ميانجي بين برنامه هاي كامپيوتري و سخت افزار ايفاي وظيفه كرده و مسئوليت مديريت منابع سخت افزاري به وي سپرده شده است .برنامه نويسان كامپيوتر نيز با استفاده از نقش سيستم عامل بعنوان يك ميانجي براحتي برنامه هاي خود را طراحي و پياده سازي كرده و در رابـ*ـطه با اجراي برنامه هاي نوشته شده بر روي ساير كامپيوترهاي مشابه نگراني نخواهند داشت . ( حتي اگر ميزان حافظه موجود در دو كامپيوتر مشابه نباشد ) . در صورتيكه سخت افزار يك كامپيوتر بهبود و ارتقاء يابد، سيستم عامل اين تضمين را ايجاد خواهد كرد كه برنامه ها، در ادامه بدون بروز اشكال قادر به ادامه حيات وسرويس دهي خود باشند. مسئوليت مديريت منابع سخت افزاري برعهده سيستم عامل خواهد بود نه برنامه هاي كامپيوتري، بنابراين در زمان ارتقاي سخت افزار يك كامپيوتر مسئوليت سيستم عامل در اين راستا اولويت خواهد داشت . ويندوز ۹۸ يكي از بهترين نمونه ها در اين زمينه است . سيستم عامل فوق بر روي سخت افزارهاي متعدد توليد شده توسط توليدكنندگان متفاوت اجراء مي گردد. ويندوز ۹۸ قادر به مديريت و استفاده از هزاران نوع چاپگر ديسك و ساير تجهيزات جانبي است .
سيستم عامل ( Operation System ) با حروف اختصاري OS نرم افزاري است كه مسئول كنترل و بكار گيري منابع سخت افزاري مانند حافظه ، واحد پردازش مركزي ( CPU) فضاي ذخيره سازي ديسك و تجهيزات جانبي ميباشد. سيستم عامل مبنايي است كه برنامه هاي كاربردي مانند برنامه هاي واژه پردازي و صفحه گسترده ها بر اساس آن ساخته ميشود. متداولترين سيستم عامل تا كنون Unix, Windows, OS/2 Mac OS, MS-DOS بوده اند.


تاریخچه ویندوز

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,247
امتیاز واکنش
64,014
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
اولين سيستم عاملي که به وجود آمده داس (DOS) است که پايه و مبناي بقيه سيستم عاملهاست ، يعني داس ميتواند با سخت افزار در ارتباط باشد و به صورت يک مترجم ميان سخت افزار و نرم افزار عمل کند و از اين طريق فرمانهاي مورد نظر ما در سيستم پردازش و سپس نتيجه کار براي ما به نمايش در مي آيد.
سيستم عاملهاي ويندوز و امثال اون هم در اصل براي اجراي دستوراتشون از داس کمک ميگيرند يعني همون فرمانهاي ساده اي که تو سيستم عامل مثلا ويندوز اجرا ميکنيم براي اينکه به نتيجه برسه بعد از دريافت از محيط ويندوز به فرمانهاي تحت داس و سپس به کدهاي قابل فهم براي ماشين تبديل ميشوند (کدهاي باينري ۰ و ۱) و سپس به سخت افزار فرستاده مي شوند.حالا تصور بکنيد که اگه رو صفحه کليد شما فقط دو تا کليد ۰ و ۱ بود و شما مي خواستيد يه فرمان رو اجرا کنيد چقدر بايد کليد ۰ و ۱ رو ميزديد، حالا فهميدن خود کد که جاي خودش رو داره.مثلا براي همين فرمان کپي خودمون تو ويندوز که فقط کافيه دستور کپي رو کليک و بعد پيست کنيم رو ببينيد چقدر طول ميکشه تا به صورت دستي و کد باينري به سيستم بديم. اينجاست که اهميت سيستم عامل حداقل از لحاظ راحتي که کاربران دارند درک ميشه. بيشتر مبحث ما مربوط ميشه به سيستم عامل ويندوز.
سيستم داس اين تبديلات زباني و مبنايي (زبان ميان کاربر و ماشين) رو در زمان بسيار اندکي انجام ميده و موجب صرف کمترين وقت و کمترين کار اضافي ميشه ولي اين قابليت فقط براي ارتباطات ميان ماشين و دستورات خشک داس تو يه محيط بسيار ساده مفيده و بازهم براي کاربران وقت گيره و کاربران عادي نميتونند به خوبي با اين سيستم کار کنند و نکته اي که بايد به اون توجه داشته باشيم اينه که کاربر داس بايد تمام اين دستورات رو حفظنه در موقع لزوم از اونا استفاده کنه. يعني اين دستورات در دسترس کاربر نيستند و تنها چيزي که در داس مشاهده مي کنيد يه خط فرمانه. کل گزارشات و فرمانهاي داس نوشتاره ، يعني اون چيزي که ما ميبينيم! هر چه زمان جلوتر ميره احتياجات جديد احساس ميشه و بشر همواره در پي رفع نيازهاي خودشه! اين در مورد سيستم عاملها هم بسيار صدق ميکنه ، چون هر روز پيشرفته تر ميشند ولي هسته اصلي هر سيستم عامل همون داس سادست (ببينيد چه کارايي با اين داس ميکنند). اين که گفتم داس به اين خاطر بوده که تاحالا که هسته سيستم عاملها بر اساس عملکردهاي داس ساخته شده است و مشابه جايگذيني هم برا اون وجود ندارد.جديد ترين و آخرين ورژن داس نسخه 6.22 است که توسط شرکت ماکروسافت منتشر شده است. هم اکنون سيستم داس رو با نام MS-DOS 6.22 مي شناسند که مخفف Microsoft Disk Operating System مي باشد.
MS-DOS – Microsoft Disk Operating System سيستم عامل تك كاربره با خط فرماني كه در سال 1981 براي كامپيوترهاي شخصي آي بي ام و سازگار با آن توسط مايكروسافت منتشر شد. نسخه اصلي DOS توسط يك شركت كوچك در سياتل به منظور كارهاي آزمايشگاهي ايجاد شده بود. از آنجا كه مايكروسافت قرار بود سيستم عاملي براي IBM تهيه كند لذا آن نسخه را خريداري نمود و برنامه را تهيه كرد. مايكروسافت بعدها نگارشهاي بالاتري از MS-DOS ارائه نمود. MS-DOS تا مدتها يكي از گسترده ترين سيستمهاي عامل محسوب ميشد.
Novell DOS هم نگارشى از DOS است كه ابتدا توسط ديجيتال ريسرچ (Digital Research)طراحى شد و DR-DOS نام داشت، هم اكنون تحت مالكيت شركت رمان ۹۸ درآمده Novell DOS ناميده مى شود.
داشتيم در مورد پيشرفت سيستم عامل ميگفتيم!. و بعد از اينکه ماکروسافت اون سيستم رو خريد،تغيراتي بر اون اعمال کرد.که از آن جمله ميتوان به نوشتن برنامه هاي تحت داس با رابط بصري و اجرايي بهتر براي اين سيستم کرد که در آنها بعضي از فرمانها در دسترس بودند و کمي کار کاربران رو آسانتر ميکردند. از آن جمله ميتوان به برنامه Edit اشاره کرد که يک برنامه براي کارهاي نوشتاري تحت داس است و هنوز هم موجوده.کار اين برنامه اين بود که يک محيط شبيه نوت پد فعلي خودمون براي کاربر ايجا ميکرد که کاربر به راحتي ميتونست يک متن تو اون بنويسه ، ويرايش کنه ، ذخيره کنه و … براي اين برنامه گزينه هايي وجود داشت به عنوان منو که بسياري از فرمانها رو در اختيار کاربران مي گذاشت و همچنين کاربر ميتوانست با فشردن ميانبر هر کدام از صفحه کليد با آنها دسترسي پيدا کنه.


تاریخچه ویندوز

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,247
امتیاز واکنش
64,014
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
ولي شرکت ماکروسافت بعد ازخريدن اين برنامه فکرهاي بزرگتري داشت که سرانجام در سال 1993 اولين سيستم عامل ويندوز توسط گروه ماکروسافت (Microsoft corporation) ارائه گرديد. ويندوز يك محيط رابط گرافيكى كاربر چند وظيفه اى است كه در كامپيوترهاى بر پايه MS-DOSبه اجرا درمى آيد. در ويندوز فهرستهاى گزينشى، نواحى پنجره اى روى صفحه نمايش، و يك ابزار نمايشى مانند ماوس به كار گرفته مى شود. برنامه هايى كه بتوانند از ويژگيها و مزاياى اين محيط استفاده كنند بايد خاص آن طراحى شده باشند.
يه چيزي که جا افتاد ارتقاي سيستم عامل از OS/2 تا Windows
در سال 1985 مايکروسافت و IBM با هم براي درست کردن و گسترش دادن OS/2 شريک شدند. OS/2 وارد بازار شد با يک سخت افزار که طراحي آن متعلق به IBM بود و PS/2 نام داشت. کمي بعد در فبريه سال 1986 مايکروسافت دوباره به واشنگتن(ردموند) تغيير مکان داد. يک ماه بعد کمپاني عمومي شد و 61 ميليون دلار در $21.00 در هر سهم بدست آورد.
درسال 1989، مايکروسافت در Comdex فراخوان انتشار Windows 3.0 را در سال 1991 داد. در 16 مي سال 1991 بيل گيتس به کارمندان مايکروسافت از جدايي از OS/2 خبر داد و از آن به بعد مايکروسافت روي محصول خود Windows و Windows NT kernel زوم کرد. بعضي از کساني که با ويندوز مخالف بودند سورپرايز شدند و شروع به گفتن آن کردند که مايکروسافت در حال انجام يک فعاليت غلط است.
ولي بعد از انتشار ويندوز ورق برگشت و کاربران OS/2 به سرعت کاهش يافت و کاربران ويندوز با سرعت هر چه تمام تر افزايش يافت و تبديل به بهترين برنامه براي PC شد. بعضي از عقايد بر اين اساس بود که علم دروني ويندوز کرنل رقيب هايش را نابود مي سازد و چنين هم شد. سپس در اين حين کمپاني، نرم افزار Office را منتشر کرد که حاکم تمام در بيزينس شد و تمام رقبا را عقب زد.

خـــــــلاصــــــه ويندوز يك محيط رابط گرافيكى كاربر چند وظيفه اى است كه در كامپيوترهاى بر پايه MS-DOS به اجرا درمى آيد.
البته ويندوز هايي هم هستند که زياد به داس متکي نباشند ، ولي اغلب ويندوز ها بر پايه داس استوار هستند.
در ويندوز فهرستهاى گزينشى، نواحى پنجره اى روى صفحه نمايش، و يك ابزار نمايشى مانند ماوس به كار گرفته مى شود. برنامه هايى كه بتوانند از ويژگيها و مزاياى اين محيط استفاده كنند بايد خاص آن طراحى شده باشند.

از ويندوز هايي که تا العان ميشناسيم ميتوان به موارد زير اشاره کرد.
windows for workgroups : نگارشى از ويندوز كه در سال 1992 ارائه گرديد و در شبكهinternet محلى بدون نياز بهLAN نرم افزار جداگانه، مورد استفاده قرار مى گيرد.

Microsoft windows 95 :نسخه ويندوزي از مايکروسافت که در سال 1995ساخته شد.
ويندوز ۹۵ ماندگاري زيادي نداشت و اکنون تعداد معدودي از اين سيستم عامل استفاده مي کنند
يکي از سيستم عاملهاي قديمي و پراستفاده .
نسخه ويندوزي از مايکروسافت که در سال 1998ساخته شد و در واقع نسخه به روز شده ويندوز 98 مي باشد. (اين ويندوز Memphis هم ناميده مي شود)
استفاده از اين ويندوز به طور گسترده در جهان وجود داشت و هم اکنون هم مورد استفاده مي باشد.
از امکانات اين مي توان به موارد زير اشاره کرد:
مرورگر مستقل مايکروسافت
توانايي فرستادن و گرفتن نامه هاي الکترونيکي
گرافيک 32 بيتي (FAT32)
حمايت کردن USB
حمايت کردن DVD


تاریخچه ویندوز

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,247
امتیاز واکنش
64,014
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
نسخه 2003 ويندوز مايکروسافت مخصوص سيستم هاي سرور

Windows 2000 Advanced Server :
اين نسخه، شامل تمامي ويژگي ها و پتانسيل هاي نسخه Windows 2000 Server بعلاوه امكانات اضافه ديگري است . نسخه فوق ، نيز داراي محدوديت هاي خاص خود است . حمايت از حداكثر هشت پردازنده و هشت گيگابايت حافظه ، نمونه هائي در اين زمينه مي باشند . اين نسخه ، تغييراتي را درارتباط با مدل حافظه استفاده شده توسط برنامه ها، ايجاد نموده است . در اين راستا سه گيگابايت ارائه و صرفا” از يك گيگا بايت براي سيستم عامل ، استفاده مي شود . بدين ترتيب ، برنامه هاي بزرگي نظير SQL Serevr ، از مزاياي حافظه RAM بخوبي بهره مند خواهند شد . نسخه فوق ، همچنين داراي امكاناتي نظير : كلاسترينگ (Clustering ) و Network Load Balancing Service ، است . با اينكه اكثر سرويس دهندگان NET Enterprise . ، بصورت نسخه Enterprise Edition در دسترس مي باشند ، ولي اين بدين مفهوم نيست كه آنان نيازمند استفاده از نسخه Advanced Server مي باشند . مثلا” Exchange Sever Enterprise Edition ، قادر به اجراء بر روي Windows 2000 Server است ( در چنين حالتي ، نمي توان از امكان كلاسترينگ Exchange استفاده گردد ، مگر اينكه آن را بر روي نسخه Advanced Server نصب نمود ) .

Windows 2000 Datacenter Server :
نسخه جامع و بسيار بزرگ ويندوز 2000 ، Windows 2000 Datacenter Server ناميده مي شود. اين نسخه حداكثر شصت و چهار گيگابايت حافظه اصلي (RAM) و سي و دو پردازنده را حمايت مي نمايد. نسخه فوق داراي تمامي قابليت هاي كلاسترينگ نسخه Advanced Server و ساير پتانسيل هاي استاندارد مي باشد. از نسخه فوق ،در محيط هائي با قابليت هاي محاسباتي و عملياتي بسيار بالا، استفاده مي گردد . علاوه بر آمار شگفت انگيز نسخه فوق در رابـ*ـطه با ميزان حافظه و تعداد پردازنده ، ماكروسافت ادعا نموده است كه زمان مفيد ( Uptime ) سيستم عامل فوق ، 99.999 % است . در صورتيكه قصد تهيه اين نسخه ويندوز را داشته باشيد ( بصورت قانوني ! ) و بدنبال قيمت آن مي باشيد ، هرگز در اين راه موفق نخواهيد شد. چون شما نمي توانيد نسخه اي از آن را خريداري نمائيد . ماكروسافت، صرفا” نسخه فوق را به توليد كنندگان سخت افزار سرويس دهنده ( معمولا” OEM ناميده شده و اقتباس شده از Original Equipment Manufactures است) عرضه مي نمايد . شركت هاي توليد كننده ، پيكربند هاي خاصي را در رابـ*ـطه با سخت افزار سرويس دهنده انجام و بمنظور سازگاري با DataCenter Server آن را بررسي ، تست و در ادامه سرويس دهندگان فوق ، به شركت هاي متقاضي بهمراه سيستم عامل Datacenter Server فروخته مي گردد . سيستم و نحوه پشتيباني Datacenter ، نسبت به ساير نسخه هاي ويندوز نيز متفاوت است . ماكروسافت حمايت فني مستقيمي در رابـ*ـطه با نسخه فوق را ارائه نمي دهد. در مقابل ، OEM ، كانال ارتباطي و پشتيباني لازم را با مشتريان مربوطه ، برقرار خوادهد كرد. يكي از نكات مهم پشتيباني Datacenter ، عدم مجاز بودن اعمال تغييرات و اصلاح پيكربندي سخت افزار سرويس دهنده ، بدون كسب مجوز لازم از OEM است .

Microsoft Windows 2000 : سيستم عاملي براي کامپيوترهاي سرور که توسط مايکروسافت در سال 2000 عرضه شد.

Windows 2000 Server :
خانواده Windows 2000 Server سرويس دهندگان NET Enterprise . ، بر خلاف نام خود كه ممكن است اين تصور را ايجاد نمايند كه صرفا” نيازمند استفاده از Windows .NET Server 2003 مي باشند ، مي توانند بر روي خانواده بزرگ Windows 2000 Server اجراء گردند. لازم به يادآوري است كه برخي از سرويس دهندگان NET Enterprise . ، نظير Exchange Server 2000 ، بر روي نسخه هاي Windows .NET Server 2003 ، اجراء نخواهند شد. برخي از سرويس دهندگان موجود NET Enterprise . ، همچنان بر روي نسخه ويندوز NT server 4.0 اجراء مي گردند ، اين نوع سرويس دهندگان داراي ويرايش هاي خاصي مي باشند كه امكان استفاده از Active Directory را براي آنان فراهم مي نمايد . تعداد نرم افزارها و محصولاتي كه مي توان آنها را بر روي Windows NT اجراء نمود ، بتدريج به سمت صفر ميل خواهد كرد. در اين مقاله فرض مي شود كه شما حداقل از نسخه Windows 2000 Server ، استفاده مي نمائيد. ويندوز 2000 داراي سه نسخه متفاوت سرويس دهنده است . تعداد نسخه هاي فوق را مي توان از لحاظ فني به چهار نسخه نيز تعميم داد .( در صورتيكه سيستم عامل سرويس گيرنده Windows 2000 Professional را نيز در نظر بگيريم ) . هر نسخه بمنظور اهدافي خاص طراحي و داراي مجموعه اي ازپتانسيل ها و قابليت هاي مختص بخود است .


تاریخچه ویندوز

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,247
امتیاز واکنش
64,014
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
/نسخه استاندارد سرويس دهنده 2000 ، ” Windows 2000 Server ” ، ناميده مي شود. نسخه فوق ، نسخه پايه سيستم عامل بوده و شامل تمامي قابليت ها و پتانسيل هاي لازم و مورد نياز سرويس دهندگان NET Enterprise . ، است . هر كامپيوتر مبتني بر سيستم عامل Windows 2000 Server داراي ويژگي هائي نظير : يك كنترل كننده Domain مربوط به Active Directory و سرويس هاي ارتباطي شبكه است . نسخه فوق ، داراي محدوديت هاي مختص بخود است . حمايت از حداكثر چهار پردازنده و چهار گيگا بايت حافطه اصلي (RAM) ، نمونه هائي از محدوديت هاي نسخه فوق ، مي باشد . زمانيكه برنامه ها اجراء مي گردند به آنها يك فضاء ثابت حافظه و بميزان دو گيگا بايت نسبت داده مي شود . در صورتيكه كامپيوتر داراي حافظه فيزيكي كمتري باشد ، سيستم عامل از فضائي بر روي ديسك كه Swap file و يا page file ناميده مي شود براي ايجاد حافظه مجازي، استفاده مي نمايد .

Windows 2000 Advanced Server
اين نسخه، شامل تمامي ويژگي ها و پتانسيل هاي نسخه Windows 2000 Server بعلاوه امكانات اضافه ديگري است . نسخه فوق ، نيز داراي محدوديت هاي خاص خود است . حمايت از حداكثر هشت پردازنده و هشت گيگابايت حافظه ، نمونه هائي در اين زمينه مي باشند . اين نسخه ، تغييراتي را درارتباط با مدل حافظه استفاده شده توسط برنامه ها، ايجاد نموده است . در اين راستا سه گيگابايت ارائه و صرفا” از يك گيگا بايت براي سيستم عامل ، استفاده مي شود . بدين ترتيب ، برنامه هاي بزرگي نظير SQL Serevr ، از مزاياي حافظه RAM بخوبي بهره مند خواهند شد . نسخه فوق ، همچنين داراي امكاناتي نظير : كلاسترينگ (Clustering ) و Network Load Balancing Service ، است . با اينكه اكثر سرويس دهندگان NET Enterprise . ، بصورت نسخه Enterprise Edition در دسترس مي باشند ، ولي اين بدين مفهوم نيست كه آنان نيازمند استفاده از نسخه Advanced Server مي باشند . مثلا” Exchange Sever Enterprise Edition ، قادر به اجراء بر روي Windows 2000 Server است ( در چنين حالتي ، نمي توان از امكان كلاسترينگ Exchange استفاده گردد ، مگر اينكه آن را بر روي نسخه Advanced Server نصب نمود ) .

Windows 2000 Datacenter Server
نسخه جامع و بسيار بزرگ ويندوز 2000 ، Windows 2000 Datacenter Server ناميده مي شود. اين نسخه حداكثر شصت و چهار گيگابايت حافظه اصلي (RAM) و سي و دو پردازنده را حمايت مي نمايد. نسخه فوق داراي تمامي قابليت هاي كلاسترينگ نسخه Advanced Server و ساير پتانسيل هاي استاندارد مي باشد. از نسخه فوق ،در محيط هائي با قابليت هاي محاسباتي و عملياتي بسيار بالا، استفاده مي گردد . علاوه بر آمار شگفت انگيز نسخه فوق در رابـ*ـطه با ميزان حافظه و تعداد پردازنده ، ماكروسافت ادعا نموده است كه زمان مفيد ( Uptime ) سيستم عامل فوق ، 99.999 % است . در صورتيكه قصد تهيه اين نسخه ويندوز را داشته باشيد ( بصورت قانوني ! ) و بدنبال قيمت آن مي باشيد ، هرگز در اين راه موفق نخواهيد شد. چون شما نمي توانيد نسخه اي از آن را خريداري نمائيد . ماكروسافت، صرفا” نسخه فوق را به توليد كنندگان سخت افزار سرويس دهنده ( معمولا” OEM ناميده شده و اقتباس شده از Original Equipment Manufactures است) عرضه مي نمايد . شركت هاي توليد كننده ، پيكربند هاي خاصي را در رابـ*ـطه با سخت افزار سرويس دهنده انجام و بمنظور سازگاري با DataCenter Server آن را بررسي ، تست و در ادامه سرويس دهندگان فوق ، به شركت هاي متقاضي بهمراه سيستم عامل Datacenter Server فروخته مي گردد . سيستم و نحوه پشتيباني Datacenter ، نسبت به ساير نسخه هاي ويندوز نيز متفاوت است . ماكروسافت حمايت فني مستقيمي در رابـ*ـطه با نسخه فوق را ارائه نمي دهد. در مقابل ، OEM ، كانال ارتباطي و پشتيباني لازم را با مشتريان مربوطه ، برقرار خوادهد كرد. يكي از نكات مهم پشتيباني Datacenter ، عدم مجاز بودن اعمال تغييرات و اصلاح پيكربندي سخت افزار سرويس دهنده ، بدون كسب مجوز لازم از OEM است .

Windows NET Server 2003
خانواده Windows .NET Server 2003 Windows .NET Server 2003 ، آخرين نسخه هاي توليد شده در رابـ*ـطه با محصولات ويندوز شركت ماكروسافت ، بوده و نسخه بعدي خانواده Windows 2000 ، مي باشند. تمام نسخه هاي Windows .NET Server 2003 ، شامل گزينه هاي رابط كاربرWindows XP و يا themes نمي باشند . اين بدين علت است كه themes نيازمند منابع اضافه اي است و براي يك سرويس دهنده مناسب بنظر نمي رسد ، منابع را صرف انجام چنين عملياتي آنهم در رابـ*ـطه با بخش رابط كاربر بر روي سرويس دهنده نمايد . بنابراين زمانيكه سيستم را با استفاده از ويندوز 2003 ، براي اولين مرتبه راه اندازي مي نمائيد ، از اينترفيس آن تعجب نكنيد .( اينترفيس ويندوز 2000 را در مقابل اينترفيس جديد XP مشاهده ، خواهيد كرد) . خانواده Windows .NET Sever 2003 داراي چهار نسخه متفاوت است :


تاریخچه ویندوز

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,247
امتیاز واکنش
64,014
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
نسخه متفاوت است :
Windows .NET Server 2003 ,Web Edition ، يك نسخه مناسب ، سريع و ارزان ! براي پلات فرم مبتني بر سرويس دهنده وب است .
Windows .NET Server 2003 ,Standard Edition ، كه معادل Windows 2000 Server است .
Windows .NET Server 2003 ,Enterprise Edition . كه معادل Windows 2000 Advanced Sever است .
Windows .NET Server 2003 ,Datacenter Edition . كه معادل Windows 2000 Datacenter Server است .
ماكروسافت ، نام Windows .NET Server 2003 را دو مرتبه قبل از عرضه آن تغيير داده است . ( Windows 2002 به Windows .NET Server و سپس به Windows .NET Server 2003 ) . در ادامه ما همچنان از اسامي كوتاه نظير Windows .NET Standard Server نسبت به نام رسمي Windows .NET Server 2003 Standard Edition ، استفاده خواهيم كرد.
با معرفي Windows .NET Web Server 2003 ، ماكروسافت قانون ( بدعت ) مربوط به انتخاب يك نسخه بمنظور يك كار خاص را تغيير داده است . Windows .NET Standard Sever ، همچنان اولين گزينه براي اكثر برنامه ها است . Enterprise Server ، امكانات مناسبي را در رابـ*ـطه با حافظه و كلاسترينگ ، اضافه نموده است .نسخه Datacenter همچنان در اختيار OEM گذاشته مي شود(همانطور كه دررابطه با ويندوز 2000 عمل مي گرديد) . Windows .NET Web Server ، يك ايده جديد بوده و هدف آن رقابت در جهت ارائه يك سرويس دهنده وب با قيمت مناسب! با ساير توليدكنندگاني است كه محصولات خود را نظير سيستم عامل و يا سرويس دهنده وب، بصورت رايگان در اختيار كاربران قرار مي دهند ( لينوكس و Apache نمونه هائي در اين زمينه مي باشند) . قطعا” رقابت با توليدكنندگاني كه محصول خود را بصورت رايگان در اختيار قرار مي دهند ، كار بيسار مشكلي ! بوده و مي بايست براي آن تدابير خاصي انديشيده گردد . مثلا” قيمت 1,199 دلار براي هر نسخه از سرويس دهنده Windows 2000 Server ( شامل ده مجوز دستيابي كاربران ) ، يك قيمت رقابتي نمي باشد . Windows .NET Web Server ، بدنبال پركردن اين خلاء رقابتي است . نسخه فوق در عين حاليكه برخي از ويژگي هاي ويندوز را ندارد ولي تمامي ويژگي ها و امكانات لازم و مورد نياز يك سرويس دهنده وب را بخوبي و با قيمت پائين ! ارائه مي نمايد. با اينكه تعدادي از سرويس دهندگان NET Enterprise . ، بصورت Enterprise Edition در دسترس مي باشند ولي اين بدان مفهوم نيست كه آنان به Enterprise Server نياز خواهند داشت . مثلا” SQL Server 2000 Enterprise Edition ، مي تواند بر روي Windows .NET Standard Server ، نصب و اجراء گردد . در اين راستا امكان استفاده از SQL Server Clustering ، وجود نخواهد داشت ، مگر اينكه نسخه Windows .NET Enterprise Server ، نصب گردد . Windows .NET Server ، نسخه هاي شصت و چهار بيتي خود را بمنظور حمايت از پردازنده جديد Itanium ، شركت اينتل نيز ارائه نموده است . صرفا” نسخه هاي Enterprise و Datacenter بصورت 64 بيتي ، ارائه شده اند . كامپيوترهاي Itanium كه بر روي آنها Windows .NET Enterprise Server اجراء مي گردد ، قادر به حمايت از شصت و چهار گيگابايت حافظه اصلي مي باشند . بر روي كامپيوترهاي فوق در صورتيكه نسخه Datacenter نصب شده باشد ، امكان استفاده از حداكثر 128 گيگابايت حافطه وجود خواهد داشت .

Microsoft windows XP : يکي از جديدترين و قويترين و پر طرفدارترين سيستم عاملها ، با امکانات فوق العلاده و محيط گرافيکي بهتر و زيباتر.
+/ Windows XP Compatibility :
طبق گفته ي مايكروسافت براي نصب ويندوز XP ما بايد حداقل داراي يك كامپيوتر با سخت افزارهاي زير باشيم: پردازشگر : 233MHz حافظه (RAM) : حداقل 64MB (كه البته مايكروسافت داشتن 128MB حافظه را پيشنهاد مي كند) داشتن 1.5GB فضاي خالي بر روي يك پارتيشن 2GB : HARD DISK كارت گرافيك (VAG) و صفحه نمايش : با قدرت نمايش تصوير با وضوح 800× 600 يا بالاتر CD-ROM Drive : با قابليت خواندن CD با سرعت12X يا بيشتر صفحه كليد و : Mouse سازگار با محيط ويندوز البته گفتن اين نكته ضروري است كه اين مشخصات، حداقل مشخصات لازم براي نصب ويندوز XP است و مسلم است كه با اين مشخصات ما نبايد انتظار داشتن يك سرعت اجراي خوب را ازآن داشته باشيم. اما اگر خواهان داشتن يك ويندوز XP با سرعت اجراي خوب هستيد سيستم شما حداقل بايد مجهزبه يك پردازشگر600MHz به همراه 256MB حافظه باشد.
+/ Windows XP Farsi Support :
پشتيباني ويندوز XP از زبان فارسي يكي از ويژگيهاي مهم ويندوز XP پشتيباني از زبان فارسي است. اگردرهنگام نصب ويندوزXP اين قابليت را نصب نكرده باشيد بازهم قادر به اضافه كردن اين قابليت به ويندوز خود هستيد. البته براي اين كار حتماً بايد CD ويندوزXP را داشته باشد. براي اين كار شما بايد به Control Panel(كه از داخل منويStart قابل دسترس است) رفته و از آنجا وارد Regional Options شده سپس در پنجره بعدي بر روي گزينه Regional and Language Options كليك كرده و در پنجره اي كه باز ميشود بايد وارد قسمت Language شده سپس گزينه Install Files For Complex…را انتخاب كنيد حال بايد بر روي دكمه Apply كليك كرده تا انتخاب شما اعما ل شود در اين مرحله از شما خواسته ميشود تا CD ويندوز XP را در CD-ROM قرار دهيد پس از انجام اين كار را انجام داديد و بر روي دكمه OK كليك كرديد تا ويندوز شروع به كپي كردن فايلهاي لازم كند. بعد ازاتمام اين مرحله شما مي توانيد وارد قسمت Languageشده و از منوي پايين افتادني اولي Farsi واز منوي پايين افتادني دومي Iran را انتخاب كنيد حال وارد قسمت Advanced شده و در آن قسمت هم از منوي پايين افتادني موجود Farsi را انتخاب كنيد. اكنون با كليك بر روي دكمه OK ويندوز شما زبان فارسي را هم پشتيباني ميكند . با انجام مراحل فوق الذكربا نماي كلي محيط Control Panel ويندوزXP نيز آشنا شده ايد كه كاملاً متفاوت با نسخه هاي قبلي ويندوز است ولي ممكن است كه اين محيط در عين زيبايي كمي كار را براي شما سخت كند زيرا شما با آن مدل قديمي Control Panel آشنايي داريد خوب اصلاً مشكلي نيست شما مي توانيد در همان صفحه ي اول Control Panelبا كليك بر رويSwitch To Classic View محيط Control Panel را به شكل ويندوزهاي قبلي در آوريد. حال ممكن است همين مشكل را با منوي Start هم داشته باشيد براي اين كار مي توانيد برروي منوي Start راست كليك كرده و سپس بر روي Properties كليك كنيد و سپس در پنجره اي كه باز ميشود Classic Start menuرا انتخاب كرده و سپس بر روي Ok كليك كنيد.


تاریخچه ویندوز

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,247
امتیاز واکنش
64,014
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
Windows Longhorn
ويندوز لانگهورن (با نام جديد ويندوز ويستا) ويژگيهاي ديداري فوق‌العاده‌اي مانند پنجره‌هاي نيمه‌شفاف و ابزارهاي قدرتمند‌تر جهت جستجوي فايلها دارد ولي تا به حال در مورد بهبود امنيت در لانگهورن و توانايي آن در ارتباط بهتر با وسايل دستي قابل‌حمل ،خبري داده نشده است. مايکروسافت از آغاز کار بر روي اين سيستم عامل وعده داده بود که شالوده آن را بر سه ستون استوار خواهد کرد.يک موتور گرافيکي به نام Avalon ،يک فن‌آوري جديد به نام indigo که توانايي ارتباط برنامه‌هاي کامپيوتري و وسايل مختلف را به هم مي‌دهد و يک سيستم ذخيره‌سازي ديتا که قابليت جستجوي بهنر را ممکن مي‌سازد به نام winFS .ولي در مقام عمل مايکروسافت از زمان‌بندي خود عقب افتاد و تصميم گرفت از ويژگي winFS چشم بپوشد و اين سيستم را به‌صورت يک برنامه الحاقيadds-on بعد از انتشار لانگهورن عرضه کند.پس از 3 ستون ويندوز بعدي ،هنوز 2 ستون پابرجا هستند.
پوسته جديد ويندوز به نام Aero تقريبا تنها نشانه موتور گرافيکي Avalon بود که کارشناسانpcworld در نسخه قبل از بتا با کد 5048 مشاهده کردند.در اين پوسته دکمه‌ها ،فريمهاي پنجره‌ها ،نوارهاي عنوان و آيکونها به اشکال متحرک ،سه‌بعدي و گاه نيمه‌شفاف مبدل مي‌شوند.در واقع Aero به رابط گرافيکيinterface ويندوز حيات مي‌بخشد.
با اين که مايکروسافت از winFS صرف‌نظر کرده روي نحوه ارائه فايلها با فرمتNFTS کار کرده و شرايطي را فراهم کرده است که فايلها بر حسب مولف،مدل دوربين(در مورد عکسها) ، ژانر و عنوان آلبوم(در مورد فايلهاي موسيقي) مرتب شوند.امکان ساخت ليستهاي مجازي از فايلها هم فراهم شده است.با اين ويژگي مي توان براي مثال همه عکسها و يا فايلهاي ورد را بصورت يکحا مشاهده کرد،صرف‌نظر از اين‌که در کجا save شده باشند.
ويژگي ديگر اين ويندوز ارتباط بهتر با تلفنهاي هوشمند،دوربين ها و پخش‌کننده‌هاي صوتي و همچنين بهبود بخشيدن انتقال و همزمان‌سازي synchronization فايلهاست. در نسخه‌اي که تيم pcworld مشاهده کرد ،خبري از مرورگر اينترنتي 7 نبود.البته مايکروسافت وعده داده نسخه بتاي اين نرم‌افزار را همراه لانگهورن عرضه کند. با وجود اين‌که مايکروسافت براي بالا بردن ضريب ايمني،ويژگيهايي مانند مانيتورينگ داده‌هاي خارج سيستم(سرويس‌پک 2 فقط داده هاي داخل سيستم را مانيتور مي‌کند.) ،محافظت عليه برنامه‌هاي مخربmalware و امکان ايجاد اکانت کاربري محدود شده را به ابزارهاي امنيتي قبلي اضافه کرده ،ولي در مجموع ابزارهاي امنيتي لانگهورن همانند ويندوز xp مجهز به سرويس پک 2 است. موتور گرافيکي Avalon در سيستمهاي مجهز به کارتهاي گرافيکي به‌روز شده امکان مي دهد که پنجره هايي چرخان،با بافت پشت‌زمينه و يا محو شونده ببينيد.به علاوه مي توانيد منوها ،نوارهاي عنوان و ساير اجزا را به‌صورت نيمه‌شفاف مشاهده کنيد. اما در مورد اين‌که حداقل امکانات سخت‌افزاري براي تصب و به کارگيري ويندوز لانگهورن چيست، تا به حال اظهار نظر رسمي صورت نگرفته است و مايکروسافت صرفا RAM 512 و CPU سريع‌تر از آنچه در سيستم عاملهاي قديمي به کار گرفته مي‌شد ، را توصيه کرده است. گويا لانگهورن هم به‌صورت 64 بيتي و هم به‌صورت 32 بيتي منتشر خواهد شد. اما ويژگي ديگري که به تازگي به ويندوز لانگهورن اضافه شده meeting space است که يک سيستم اشتراک فايل به‌صورت peer to peer است و محيط مجازيي فراهم مي آورد که کاربران را قادر مي‌سازد روي فايلها و ديتاهاي به اشتراک گذاشته شده کار کنند.
#مای_ویندوز


تاریخچه ویندوز

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا