خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
24,702
امتیاز واکنش
63,861
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
یکی از ویژگی های عصر جدید، پدیدة ثبت تصاویر و وقایع است.
شاید اگر به صد سال گذشته برگردیم، یک مراسم مهم مانند یک عروسی تمام عیار با همة تشریفات و بند و بیل ها و رسم و رسوم و آداب و عادات، در چند مرتبه رفت و آمد و براندازکردن های زنانه و بعد، یک مراسم مفصل بله برون و خواستگاری خلاصه می شد و روز جشن عقد هم همة زنان خاندان بسیج می شدند؛ تا به لطف سرخاب و سفیداب و سرمه و حنا، از عروسشان پنجه آفتاب بسازند و خاندان داماد هم داماد را به حمام عمومی برده، تلاش می کردند به همت گل سرشور و حنا و احیاناً صابون، شاه دامادی برازندة عروس خانم بسازند و سرانجام جشن عقد یا عروسی با ولیمه ای ساده یا مفصل، به پایان می رسید؛ اما امروزه جدای از مقدمات عریض و طویل و شرط و شروط ها و چک و چونه های حضوری و تلفنی بر سر مهریه و شیربها و... و سریال دنباله دار خریدهای خانمان برانداز و تهیه هزاران قلم بار ریز و درشت که به عقل جن هم نمی رسد، مراسم جشن، خود حدیث مفصلی از تهیه و تنظیم وقت آرایشگاه و پیرایشگاه و گل فروشی و مزون عروس و لوازم سفره و... دارد که یک شهر را درگیر می کند، اما در این میان، آن چه از نان شب واجب تر است؛ مسئله عکاس و فیلم بردار است؛ تا هفتاد نسل آینده مطلع باشند که جد و جدة بزرگشان در وقت عروسی چه شکل و شمایلی داشتند. به هر حال، به همت فن آوری های روز و دوربین ها و تلفن همراه های دوربین دار چند ده مگاپیکسلی، لحظه ای از مراسم از دست نمی رود. آیا این عکس گرفتن ها و فیلم برداری ها از نظر شرعی مشروع است؟
یک قاعده مهم
در اسلام، یک قاعده کلی به نام قاعده «اصاله الحِلّ» وجود دارد. بر اساس این قاعده، تا زمانی که در شرع، دلیلی بر حرمت عملی نداشته باشیم، انجام آن عمل، حلال و جایز است؛ یعنی اصل اولیه در مورد هر عملی، حلّیت است؛ مگر آن که خلاف آن ثابت شود؛ البته تشخیص این مورد، بر عهدة فقیه است و در نتیجه، دربارة بسیاری از اکتشافات، مشاغل و فنون جدید، وقتی از فقیهی سؤال می شود، وقتی دلیلی بر حرمت آن نیافت، جواب می دهد که «فی نفسه حلال است»؛ یعنی تا زمانی که حرام دیگری در ضمن آن واقع نشود، مشکلی ندارد. عکاسی هم جزء همین مقوله است؛ یعنی اصل عکاسی یا فیلم برداری، به خودی خود، حلال است؛ اما مهم، توجه در جزئیات و ریزه کاری های آن است.


احکام عکاسی و فیلم برداری

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
24,702
امتیاز واکنش
63,861
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
آیا عکس یا فیلم گرفتن از افراد، باید با اجازه و رضایت آنها باشد؟
اصل عکاسی، نیاز به رضایت افراد ندارد؛ اما اگر عکاسی، بدون اجازه، موجب اذیت افراد شود و یا عکاسی از مکان های خصوصی افراد، مصداق تصرف در ملک آنها باشد، جایز نیست و همین طور است چاپ و تکثیر و توزیع عکس افراد...
البته عکاسی از برخی مکان های دولتی و مراکز نظامی و... که بر اساس مقررات، ممنوع اعلام شده، به خاطر زیر پا گذاشتن قانون و مقررات، جایز نیست.
آیا عکس برداری از ابزار و آلات حرام مانند بت ها و آلات شرط بندی و مشروبات معتاد و یا کارهای حرام مانند رقاصی های حرام و قماربازی و... جایز است؟
عکس برداری از ابزار حرام، به خودی خود، عمل حرامی نیست؛ اما اگر این امر موجب اشاعه و ترویج و تبلیغ آن باشد، جایز نیست؛ چون در بسیاری از موارد، این عمل لوازمی دارد که حرام است؛ مثلا عکاس یا فیلم برداری که از صحنة رقاصی عکس یا فیلم می گیرد، مجبور است به صحنه انجام گنـ*ـاه، نگاه حرام بیندازد.
علاوه بر این، مواردی هم انجام عکس برداری یا فیلم برداری از کار حرام، مصداق اشاعة فحشا و دارای مفسده است و جایز نیست و حتی حضور در مجلس گنـ*ـاه، خود مصداق عمل حرام است.
عکس برداری مرد از زن یا برعکس چه حکمی دارد؛ ظهور و یا نگاه به عکس نامحرم چه طور؟
اصل عکس برداری از نامحرم، تا زمانی که مستلزم لمس یا نگاه حرامی نباشد، اشکالی ندارد و در نتیجه، در مجالسی مانند جشن ها و عروسی ها که افراد از پوشش کامل برخوردار نیستند و یا به واسطة آرایش صورت نگاه به آنها، حتی از درون لنز دوربین جایز نیست، این نوع عکاسی هم جایز نیست؛ اما اگر عکس توسط نامحرم گرفته نشود، ظهور و چاپ آن توسط نامحرم یا نگاه به آن، جایز است؛ به شرطی که اولاً، عکس جزء عکس های مبتذل و مفسده دار محسوب نشود (که تکثیر و ثبت و توزیع آن جایز نیست) و ثانیاً اگر افراد موجود در عکس از پوشش کافی برخوردار نیستند، بیننده یا ظاهر کنندة عکس، افراد موجود در عکس را نشناسد و ثالثاً، چاپ و ظهور عکس ها توسط نامحرم، نباید مفسده ای داشته باشد؛ مثلاً اگر بدانیم این فرد با نگاه به این عکس به گنـ*ـاه می افتد، نگاه به آن حرام است.
منظور از شناختن نامحرم در عکس چیست؟
در این شناختن، همین قدر کافی است که بدانیم این فرد همسر یا خواهر فلانی است و در نتیجه، شناخت کامل و دقیق نیاز نیست و در همین حد، نگاه به این تصاویر، جایز نیست؛ البته اگر تصویر نامحرم در دوران کودکی او گرفته شده و او اکنون بزرگ و بالغ شده؛ نگاه به تصویر بدون پوشش او، اشکالی ندارد؛ مگر آن که به واسطه شباهت وضعیت فعلی فرد با تصویر دوران کودکی و مانند آن، نگاه به این تصاویر، موجب هتک حرمت او باشد که در این صورت نیز نگاه جایز نیست.
نگاه به عکس یا فیلم زنان غیرمسلمان چه حکمی دارد؟
اگر عکس و یا فیلم، مبتذل خوانده نمی شود و پوشش افراد در عکس، متناسب با عرف عادی جامعه خودشان باشد، بدون لـ*ـذت و ریبه، یعنی بدون علاقه‌مند میل یا خوف از افتادن در گنـ*ـاه، می توان به آن نگاه کرد و شناختن و نشناختن افراد، تفاوتی ندارد؛ زیرا زنان غیرمسلمان، در این خصوص حرمتی ندارند.
#حوزه


احکام عکاسی و فیلم برداری

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا