M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,861
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
پیکرهتراشی و مجمسهسازی نسبتاً در اسلام مورد نکوهش واقع شده است و برخی از فقها و علما دینی مسلمانان را از انجام آن منع کردهاند. از منظر قرآن و احادیث و روایات هنر متعهد آن است که انسان را به سوی خداپرستی و ارزشهای والای انسانی سوق دهد و با مطالعه در تاریخ در مییابیم که هنر ساخت مجسمه و تندیس ها به طور معمول چون در این راستا نبوده و از آنها برای گمراهی مردم و ترویج بت پرستی استفاده میشده بر حرمت آن تصریح شده است.
در روایتی آمده است که پیامبر(ص) بعد از فتح مکه، مجسمهای از حضرت ابراهیم و اسماعیل(ع) را در خانه کعبه مشاهده نمودند که در دست هایشان کاسه هایی بود که مردم زمان جاهلیت، اعتقادی خرافی نسبت به آن داشتند! (نام این کاسه ها، ازلام بوده و در آیه 3 سوره مائده به آن اشاره شده است). ایشان بعد از مشاهده چنین صحنهای، با ناراحتی فرمودند: «خداوند، طراحان این مجسمه ها را به هلاکت برساند! قسم به خدا، آنان نیز می دانند که این دو پیامبر الاهی، هرگز به چنین کاری اقدام نکرده اند.» ( ابن منظور، لسان العرب، ج 12، ص 479.)
آیتالله سید هاشم بطحایی گلپایگانی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به نظر قرآن در خصوص حرفه مجسمهسازی اظهار داشت: اسلام مجسمهسازی را در دسته لغویات قرار داده و از آن به عنوان کارهای بیهوده یاد میکند.
وی افزود: خداوند در سوره مومنون ودر آیه « وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ» پرهیزگاران را کسانی میداند که از لغویات و اعمال بیهوده برحذر باشند.
بطحایی گلپایگانی در خصوص نظر علما عنوان کرد: مسله حرام بودن مجسمه از سوی علما تنها تمثال انسان است که در ادیان مختلف به عمد یا غیرعمد آنها را پرستش میکنند، البته با مجسمه حیوانات و اشیا مخالفتی ندارند هرچند در مصر باستان آن مجسمه ها نیز ستایش میشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: خداوند در قرآن کریم وجود مجسمه ها را تقبیح کرده و میفرماید: «إِذْ قَالَ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِۦ مَا هَٰذِهِ ٱلتَّمَاثِيلُ ٱلَّتِىٓ أَنتُمْ لَهَا عَٰكِفُونَ» یعنی آن هنگام که به پدرش (آزر) و قوم او گفت: این مجسمههای بیروح چیست که شما همواره آنها را پرستش میکنید؟!
وی خاطرنشان کرد: ساخت مجسمه تا به حال هیچ مشکل فرهنگی و علمی را حل نکرده و به غیر از تغییر عقاید سازندگان این آثار به سمت و سوی خالق بودن و خدایی کردن، تاثیری در نحوه زندگی بشر نداشته است.
البته باید گفت که با پیشرفت علم و دانش، بشر به حدی از دانش رسیده است که حتی ساخت پیشرفتهترین پیکره های متحرک را که رباتها هستند، همطراز خلقت خداوند نمیداند چه برسد به مجسمههای بیجان و بیحرکت. بنابراین برخی از مراجع عظام تقلید در زمان کنونی هنر مجسمهسازی را مبتنی بر اینکه بهره گیری از آن جهت امور لغو یا بت پرستی منتفی شده است، خالی از اشکال دانستهاند و برخی دیگر نیز همچنان بر باور سنتی خود مبنی بر حرام شمردن آن تأکید دارند. در ادامه این گزارش احکام و استفتائات مراجع و فقهای دینی را در خصوص ساخت مجسمه و تندیس را میخوانیم:
در روایتی آمده است که پیامبر(ص) بعد از فتح مکه، مجسمهای از حضرت ابراهیم و اسماعیل(ع) را در خانه کعبه مشاهده نمودند که در دست هایشان کاسه هایی بود که مردم زمان جاهلیت، اعتقادی خرافی نسبت به آن داشتند! (نام این کاسه ها، ازلام بوده و در آیه 3 سوره مائده به آن اشاره شده است). ایشان بعد از مشاهده چنین صحنهای، با ناراحتی فرمودند: «خداوند، طراحان این مجسمه ها را به هلاکت برساند! قسم به خدا، آنان نیز می دانند که این دو پیامبر الاهی، هرگز به چنین کاری اقدام نکرده اند.» ( ابن منظور، لسان العرب، ج 12، ص 479.)
آیتالله سید هاشم بطحایی گلپایگانی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به نظر قرآن در خصوص حرفه مجسمهسازی اظهار داشت: اسلام مجسمهسازی را در دسته لغویات قرار داده و از آن به عنوان کارهای بیهوده یاد میکند.
وی افزود: خداوند در سوره مومنون ودر آیه « وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ» پرهیزگاران را کسانی میداند که از لغویات و اعمال بیهوده برحذر باشند.
بطحایی گلپایگانی در خصوص نظر علما عنوان کرد: مسله حرام بودن مجسمه از سوی علما تنها تمثال انسان است که در ادیان مختلف به عمد یا غیرعمد آنها را پرستش میکنند، البته با مجسمه حیوانات و اشیا مخالفتی ندارند هرچند در مصر باستان آن مجسمه ها نیز ستایش میشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: خداوند در قرآن کریم وجود مجسمه ها را تقبیح کرده و میفرماید: «إِذْ قَالَ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِۦ مَا هَٰذِهِ ٱلتَّمَاثِيلُ ٱلَّتِىٓ أَنتُمْ لَهَا عَٰكِفُونَ» یعنی آن هنگام که به پدرش (آزر) و قوم او گفت: این مجسمههای بیروح چیست که شما همواره آنها را پرستش میکنید؟!
وی خاطرنشان کرد: ساخت مجسمه تا به حال هیچ مشکل فرهنگی و علمی را حل نکرده و به غیر از تغییر عقاید سازندگان این آثار به سمت و سوی خالق بودن و خدایی کردن، تاثیری در نحوه زندگی بشر نداشته است.
البته باید گفت که با پیشرفت علم و دانش، بشر به حدی از دانش رسیده است که حتی ساخت پیشرفتهترین پیکره های متحرک را که رباتها هستند، همطراز خلقت خداوند نمیداند چه برسد به مجسمههای بیجان و بیحرکت. بنابراین برخی از مراجع عظام تقلید در زمان کنونی هنر مجسمهسازی را مبتنی بر اینکه بهره گیری از آن جهت امور لغو یا بت پرستی منتفی شده است، خالی از اشکال دانستهاند و برخی دیگر نیز همچنان بر باور سنتی خود مبنی بر حرام شمردن آن تأکید دارند. در ادامه این گزارش احکام و استفتائات مراجع و فقهای دینی را در خصوص ساخت مجسمه و تندیس را میخوانیم:
حکم شرعی مجسمه سازی چیست؟
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com