خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Gita_s

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
15/5/21
ارسال ها
119
امتیاز واکنش
892
امتیاز
213
سن
18
محل سکونت
خونه تتل!!!!!
زمان حضور
8 روز 22 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
داستان گرافیکی دنـباله‌دار،حکایتی اسـت در قـالب تعدادی تصویر متوالی که معمولا همراه با متن‌ ارائه می‌شود.این داستان‌ از نظر اندازه می‌تواند از یک تـصویر منفرد تا هزاران تصویر به هم پیوسته‌ را شامل شود.در داستان گرافیکی‌ دنباله‌دار،هر تصویر‌ پیـامی مستقل دارد و تصاویر در مجموع‌ روایتی را کـامل مـی‌کنند و مخاطب و خواننده، براساس تصاویر پیشین،تصویر جدیدی را در دل‌ داستان روایی دنبال می‌کند. داستان گرافیکی دنباله‌دار از نظر محتوا غالبا داستانی است که‌ بیشتر بر تخیل تکیه دارد و از نظر تاریخی بیشترین تعداد آنها فکاهی بوده‌اند و به همین دلیل به کـمیک یا کمیک استریپ (Comic-strip) نیز شهرت یافته‌اند.در این داستانها، نگرشی سینمایی به‌ کار‌ می‌رود و به طور کلی‌ می‌توانند اطلاعات را به صورتی واضح و قابل فهم، در زمانی محدود و قالبی فشرده ارائه دهند. گفتنی آنکه داستان گرافیکی دنباله‌دار،سالانه‌ به تولید و عـرضهء مـیلیاردها تصویر برای‌ مصرف‌ میلیونها‌ انسان در سراسر جهان می‌پردازد و انقلابی‌ بصری را در قرن معاصر رقم زده است.اختراع‌ دستگاه چاپ روتاتیو با سرعت زیاد و تغییرات‌ بنیادینی که نتیجهء آن توزیع جهانی اطلاعات بوده‌ است به‌ شدت‌ بر شکل و محتوای داسـتان مـصوّر دنباله‌دار اثر گذاشته و پایه‌های ادبیات منثور را به‌ لرزه درآورده است. با نگاهی به غارنگاره‌هایی که توسط انسانهای‌ اولیه طراحی شده‌اند،شاید بتوان اولین رد پای‌ تصاویر گرافیکی‌ دنباله‌دار‌ را‌ جستجو و مشاهده‌ کرد.نخستین نشانه‌های تلاش‌ هنرمندان‌ غارنشین‌ برای‌ تجسّم و تداوم تصاویر،نمایش زنـدگی‌ حیوانات وحـشی است که بین 25 تا 40 هزار سال‌ پیش در دل غارهای جنوبی اسپانیا و فرانسه‌ نقش‌ بسته‌ است. اما اولین زمینه‌های جدّی نشر داستانهای‌ گرافیکی دنباله‌دار را می‌توان‌ در‌ انگلستان قرن‌ هجدهم و در آثار هنرمندانی مانند:ویلیام‌ هوگارت‌Wiliam‌ Hogarth‌،کروئیک شانک‌Cruik Shankجیمز گیلری‌James Gillary،و توماس رولاند سون‌Thomas Rowlandsonجستجو کرد. با این وضعیت،چاپ سنگی به دلیل امتیازهای تکنیکی و هنری چشمگیر خود، بر گراور سنتی برتری یافت. این روش، برخلاف شیوهء گراور بر روی چوب یا مس که به دقت و مهارت ویژه ای نیازمند بود، به هنرمند اجازه میداد که تصویر موردنظر خود را همانند نقاشی بر روی کاغذ، به وسیلهء قلم و مستقیما برروی سنگ نقش کند و حتی رنگ را نیز به طور مستقیم به کار برد. افزون بر این، تیراژ اثر نیز بدون کاسته شدن از کیفیت تصویر، افزایش یافت. شروع جدّی‌ جریانی‌ بـه‌ نـام داسـتانهای گرافیکی‌ در مطبوعات را باید در مجلاتی همچون پاک‌ puck,1877، جاج‌Judge,1881و لایف‌Life,1883‌در امریکا جستجو کرد.این‌ نشریات،با نـیم‌ نگاهی‌ به‌ مجلهء پانچ در انگلیس و نشریاتی چون لاکاریکاتور و شاریواری در فرانسه، از موضوعات و زمینه‌های‌ داستانی‌ آنان تأثیر گرفته‌ و با چـاپ داسـتانهای مـصوّر و کاریکاتورهای‌ دنباله‌دار،سعی در جذب مخاطبان بیشتری‌ کردند. داستانهای مصوّر‌ دنباله‌داری که با عنوان کمیک‌ زیرزمینی‌Underground comicsدر اواخـر دهـهء 60 در امریکا و انگلیس‌ پدیدار شده‌اند، نقطهء عطفی‌ در‌ این زمینهء هنری به‌ شمار می‌آیند. پیدایی شکل نوین داستان مصوّر در این دوره نشان داد‌ کـه‌ ایـن‌ داسـتانها،تنها منحصر به قشر کم‌سن‌وسال کودکان نبوده‌ است،بلکه موضوعاتی غیر اخلاقی همچون مواد مخدّر و پوچ‌گرایی نـیز در‌ قـالب‌ داسـتانهای‌ دنباله‌دار مصوّر برای بزرگسالان عرضه شد. واژهء «زیرزمینی»،بهترین مفهومی است که برای این‌گونه‌ داستانها و ابتذالی‌ که‌ در آنها وجـود داشـت، باعث مـی‌شد اینگونه نشریات و کتابها به شکل نیمه‌ علنی ارائه شوند. در واقع،کمیک‌های‌ زیرزمینی‌ منعکس‌کنندهء پیامهایی‌ به ظاهر اعتراض‌آمیز،اما وابسته بـه‌ مسائل غـیر اخلاقی بود.
این داستانهای مصور بزرگسالان در قرن‌ نوزدهم که دارای موضوعات انـقلابی و طـنزآمیز بودند،در چـارچوبی تجاری تولید شده و زمینه‌ای‌ مطلوب‌ برای‌ سودجویی ناشران بودند.تام دوفالوTom De Falo مسئول انتشارات مارول‌Marvelمی‌گوید:( استانهای‌ مصور دنباله‌دار،از ابتدا بـرای بـزرگسالان در نظر گرفته‌ شده‌ بود،نه برای بچه‌ها.ما کم‌کم به همان‌ مرحلهء نخست‌ برمی‌گردیم.)
ناشران کتاب‌های کمیک با خلق شخصیت‌هایی همچون: دراکولا،وامپیر،فرانکشتین،مابوزه و... قـهرمانان پلیـدی که از‌ قدرتهای‌ ما فوق انسانی‌ برخوردارند،عنایت خود را به نیمهء تاریک وجود انسانی نشان دادند. به تدریج زمینه‌ای‌ فـراهم‌ شـد که‌ هیچ یک از دیگر‌ انواع‌ استریپ‌ها به‌ اندازهء استریپ‌های‌ ترسناک‌ مورد توجه قرار نمی‌گرفتند. از شاخص‌ترین خـصوصیات‌ اسـتریپ‌های‌ امروزی،جهانی‌ بودن آنهاست.در این بین، داستانهای ترسیمی مخصوص بزرگسالان،بخش‌ اعظمی از این پدیده را تشکیل‌ می‌دهد‌ و شاید کمال‌ نسبی صنایع و تـکنولوژی‌ سـاخت ایـنگونه تصاویر در برخی‌ کشورها‌ باشد. پس از کشف کمیک استریپ‌ مخصوص‌ بزرگسالان‌ در اوایل قرن بیستم در انگلیس و امـریکا،ناشران راهـ‌یابی آن را به بازارهای جهانی‌ مطبوعات،دور‌ از‌ انتظار نیافتند. سیر تکامل داستانهای ترسیمی‌ در‌ اروپای‌ غربی،به‌ موازات همتای انگلیسی‌ خود‌ ادامه داشت. تنها اختلاف اسـاسی‌ بـین‌ این دو کمیک استریپ، شروع پیدایی آنها بود. در اروپا،داستان ترسیمی برای بزرگسالان پیش‌ از انگلیس و امـریکا‌ شـکل گرفت.داستان مصور در اروپا همسان انگلیس‌ در‌ مسیر خود‌ بـه‌ حرکت‌ درآمد.
منبع
ایران_کارتون


داستان های گرافیکی دنباله دار

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: Tabassoum و paria.m
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا